گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2020 – افت آیفون، رکورد درآمد، کاهش سود

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 29 اکتبر 2020 (8 آبان 1399) گزارش مالی خود از سه‌ماهه چهارم سال مالی این شرکت منتهی به 26 سپتامبر 2020 را اعلام کرد. مطابق این گزارش درآمد اپل در این فصل به رقم 64.7 میلیارد دلار بالع شده که بالاترین درآمد این فصل تا به امروز به حساب می‌آید. درآمد اپل در زمان مشابه در سال گذشته، 64 میلیارد دلار اعلام شده بود که اختلاف اندکی مابین این دو دیده می‌شود. در این میان البته سود تقلیل یافته اپل به‌ازای هر سهم (پس از تغییری که در طی آن هر 4 سهم به 1 سهم تبدیل شد) با کاهشی ملایم از 0.76 دلار در سال گذشته به 0.73 دلار رسیده است. بازارهای بین‌المللی سهم 59 درصدی در درآمدزایی محصولات اپل در این نوبت داشته‌اند.

میزان سود اپل از درآمد 64.7 میلیارد دلاری این شرکت در سه‌ماهه چهارم سال مالی 2020 به 12.67 میلیارد دلار رسیده که مقایسه آن با 13.69 میلیارد دلار به‌دست آمده در زمان مشابه سال گذشته به کاهش 7.4 درصدی اشاره می‌کند. فصل سپتامبر 2020 برای اپل برخلاف دوره‌های گذشته بدون معرفی آیفون‌های جدید سپری شد و صاحب‌نظران درآمدی مابین 52.55 تا 70.55 میلیارد دلار را برای شرکت پیش‌بینی کرده بودند که در نهایت اپل توانست از میانگین 64.16 میلیارد دلار پیش‌بینی‌ها فراتر برود. این فصل البته شاهد حضور ساعت هوشند Apple Watch Series 6، آی‌پد نسل هشتم و نسل جدید iMac بود و بدین‌ترتیب می‌توان نتایج مثبتی را از هریک از زیر مجموعه‌های متناظر به این دستگاه‌ها، انتظار داشت.

سه‌ماهه‌های سپتامبر در گزارش‌های مالی چند سال اخیر اپل همواره با حضور کوتاه‌مدت آیفون‌های جدید در پایان این فصل روبرو بوده‌اند اما این بار به دلیل پاندمی کرونا، نمایش آیفون‌های جدید دیرتر از موعد همیشگی در ماه اکتبر رخ داد و بدین‌ترتیب خبری از تأثیرات آیفون در نتایج فصل چهارم سال مالی 2020 اپل دیده نمی‌شود.

تیم‌کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل در رابطه با نتایج اپل در سه‌ماهه اخیر می‌گوید: «اپل یک سال مالی مشخص شده با نورآوری را در مواجهه با ناملایمات با یک فصل رکوردشکن سپتامبر، در پیشاپیش همه با رکوردهای بی‌سابقه برای [کامپیوترهای] مک و [بخش] خدمات با قاطعیت به پایان رساند.» از نگاه کوک با وجود ادامه بحران COVID-19، اپل همچنان در کانون تولید محصولات نوآورانه قرار داشته و پاسخ‌های اولیه به محصولات جدید این شرکت و در صدر آن‌ها خط آیفون 5G بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. کوک افزود: «از آموزش از راه دور تا دفتر کار خانگی، محصولات اپل با ادامه پاندمی پنجره‌ای به دنیا برای کاربران بوده‌اند و تیم ما نیازهای این لحظه را با خلاقیت، اشتیاق و نوعی از ایده‌های بزرگ که تنها اپل می‌تواند ارائه دهد، پاسخ داده‌اند.»

Tim Cook مدیرعامل اپل

لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر مالی اپل نیز ضمن اشاره به «عملکرد برجسته در سه‌ماهه سپتامبر» که به کسب رکورد در درآمد، عایدی به‌ازای هر سهم و جربان نقدی آزاد منجر شده است افزود: ‌«نتایج فروش ما و وفاداری بی‌همتای مشتریان ما، تعداد دستگاه‌های فعال ما را به بالاترین میزان در دسته‌بندی‌های اصلی محصولات ما ارتقاء داده‌اند. ما همچنین در این سه‌ماهه نزدیک به 22 میلیارد دلار را به سهام‌داران باز گردانده‌ایم...»

با وجود خوش‌بینی‌های مدیرعامل و مدیرمالی اپل نسبت به شرایط این سه‌ماهه، واکنش بازار به آن چندان مثبت نبوده و سهام این شرکت در معاملات بعد از ساعت اداری با 5 درصد افت روبرو شده است.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 26 سپتامبر 2020 می‌پردازیم.

آیفون – کاهش درآمد، انتظار برای فصل بعد

میزان درآمد بخش آیفون در فصل چهارم سال مالی شرکت اپل رقمی برابر با 26.444 میلیارد دلار عنوان شده که مقایسه با با 33.362 میلیارد دلار زمان مشابه در سال گذشته با افت شدید 20.7 درصدی روبرو شده است. پیش‌بینی تحلیلگران برای درآمد آیفون در این نوبت 27.06 میلیارد دلار بود که این بار رقمی پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها به ثبت رسیده است. بخشی از کاهش درآمد آیفون در این نوبت جدا از نزدیک بودن بیش از اندازه معرفی آیفون‌های جدید به ادامه تأثیر بحران کرونا در کشورهای مختلف وابسته است جایی‌‌که برای مثال درآمد 7.946 میلیارد دلاری اپل از کشور چین نسبت به سال قبل کاهش شدیدی را معادل 28.6 درصد تحربه کرده است. این کاهش درآمد البته در نهایت در جهت استراتژی چند سال اخیر اپل برای انتقال منابع درآمدی خود از سخت‌افزار به نرم‌افزار و سرویس است.

Apple iPhone 11

برای نمونه توجه به این واقعیت جالب توجه به نظر می‌رسد که سهم آیفون از کل درآمد اپل در زمان مشابه سال گذشته به 52 درصد می‌رسید (33.362 میلیارد دلار از مجموع 64.040 میلیارد دلار) اما این سهم در گزارش فعلی اپل با وجود افزایش درآمد این شرکت محدود شده و به تنها 40.8 درصد می‌رسد. آیفون‌ها البته همچنان درآمدزاترین زیر مجموعه اپل به حساب می‌آیند اما سهم بقیه قسمت‌ها به‌خصوص خدمات و سرویس‌ها به‌شدت در حال افزایش است.

اپل در سه‌ماهه آینده با حضور کامل خانواده آیفون 12 در بازار و با وجود ادامه بحران کرونا از رشد درآمد این زیر مجموعه سخن می‌گوید. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که آیفون 12 و آیفون 12 پرو در فصل بعدی منتهی به پایان دسامبر 2020 نزدیک به 7 هفته در بازار حضور داشته‌اند که این رقم برای دو عضو دیگر این سری یعنی آیفون 12 مینی و آیفون 12 پرو مکس تنها 4 هفته خواهد بود. از نگاه تحلیلگران، حضور آیفون 12 در بازار به تغییر بزرگی به نفع این کمپانی منجر خواهد شد چرا که جدا از تغییر در طراحی و پشتیبانی از شبکه 5G، این خانواده همچنین بسیاری از مشتریان اپل که در حال حاضر از آیفون‌های قدیمی استفاده می‌کنند را نیز به خرید مدل‌های جدید ترغیب خواهد کرد.

آی‌پد – رکورد رشد درآمد

خانواده تبلت‌های آی‌پد در سه‌ماهه سپتامبر 2020 به درآمدی برابر با 6.797 میلیارد دلار دست پیدا کرده که مقایسه آن با تنها 4.656 میلیارد دلار سال قبل با افزایشی نزدیک به 46 درصدی روبرو شده که بالاترین میزان رشد درآمد در بین دیگر زیر مجموعه‌های اپل در این نوبت به حساب می‌آید. نسل هشتم آی‌پد اپل که از آن با عنوان iPad 10.2 2020 یاد می‌شود از جمله تبلت‌های ارائه شده در این بازه زمانی به حساب می‌آید که با توجه به قیمت مناسب 329 دلاری و رونق گرفتن بازار تبلت‌ها به دلیل لزوم آموزش و کار از راه دور احتمالا تأثیر مثبتی بر نتایج این رده بر جای گذاشته است. این تأثیر احتمالا در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2020 نیز با حضور کامل تبلت پیشرفته‌تر iPad Air 2020 نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

Apple iPad 10.2 2020

کامپیوترهای Mac – بالاترین درآمد تا به امروز

در حالی‌که سال گذشته در سه‌ماهه منتهی به پایان سپتامبر 2019، خانواده کامپیوترهای مک با درآمد تنها 6.99 میلیارد دلاری، افتی 4 درصدی را تجربه کرده بودند، امسال به لطف شرایط بحرانی کرونا درآمد این زیر مجموعه اپل نه‌تنها کاهش نیافته بلکه با رقم فوق‌العاده 9.032 میلیارد دلاری، نسبت به سال قبل با افزایش 29 درصدی روبرو شده و پس از آی‌پد بیشترین رشد درآمد را ارائه کرده است.

Apple iMac 2020

به گفته اپل رشد فروش کامپیوترهای مک در تمامی مناطق جغرافیایی توزیع آن دو رقمی بوده و این درآمد برای آمریکا و آسیای میانه بالاترین درآمد تا به امروز بوده است. درآمد ثبت شده برای این سری در اروپا و ژاپن نیز برای سه‌ماهه سپتامبر بی‌سابقه بوده است. رشد فروش کامیپوترهای مک احتمالا در سه‌ماهه آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد چرا که اپل در حال آمادگی برای ارائه نخستین‌کامپیوتر مک با چیپ‌ست اختصاصی مبتنی بر پردازنده‌های Arm است که ظاهرا قبل از پایان سال در مراسمی در ماه نوامبر رونمایی خواهد شد.

سرویس‌ها و خدمات – دومین منبع کسب درآمد اپل

بخش خدمات اپل که زیر مجموعه‌هایی همچون App Store، اپل موزیک، +Apple TV، آی‌کلاد، اپلPay، اپل Care و Apple Card را در بر می‌گیرد و در طی چند فصل اخیر ستاره درخشان درآمدزایی این شرکت به حساب می‌آید، در این نوبت نیز به درخشش خود ادامه داده و با ثبت درآمد 14.549 میلیارد دلاری و رشد سالیانه 16.2 درصدی نزدیک به 22.4 درصد از درآمد کلی اپل را تأمین می‌کند. پیش‌بینی تحلیلگران برای درآمد بخش خدمات در سه‌ماهه سپتامبر 2020 رقم 13.87 میلیارد دلار بوده که این بخش با رسیدن به بیش از 14.5 میلیارد دلار به خوبی از این پیش‌بینی فراتر رفته است. شرایط مثبت این زیر مجموعه را نیز می‌توان به اوضاع پیچیده ناشی از COVID-19 در سرتاسر جهان نسبت داد؛ جایی‌که لزوم ماندن کاربران در خانه و استفاده بیشتر از سرویس‌های آموزشی و سرگرمی، اوضاع این بخش را کاملا تقویت کرده است.

اپل در این گزارش همچنین از در دسترس قرار گرفتن سرویس Apple One از امروز یعنی 30 اکتبر 2020 خبر داده و سرویس +Fitness نیز در ادامه این فصل به بازار ارائه می‌شود که احتمالا هر دو منجر به تقویت هر چه بیشتر خدمات اپل در گزارش آتی این شرکت خواهند شد.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی – روندی رو به رشد

بخش پوشیدنی‌های، Home و لوازم جانبی اپل که مجموعه‌ متنوعی از اپل واچ، اسپیکر هوم‌پاد، Apple TV و اکسسوری‌هایی مثل AirPods را در بر می‌گیرد شرایط متفاوتی را در طی یک سال گذشته تجربه کرده است؛ این زیر مجموعه در زمان مشابه در سال گذشته با رشدی فراتر از 54 درصد، بالاترین میزان رشد را در بین تمامی زیر مجموعه‌های اپل به خود اختصاص می‌داد. این شرایط در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019 با رشد 37 درصدی تا حدود زیادی ادامه پیدا کرد اما با وقوع پاندمی کرونا اندکی با تغییر روبرو شد تا جایی‌که در فصول منتهی به مارچ و ژوئن 2020 با وجود ادامه افزایش درآمد، شیب رشد آن کاهش یافت و به‌ترتیب به 22.5 و 16.7 درصد رسید.

Apple Watch Series 6

بخش بخش پوشیدنی‌های، Home و لوازم جانبی اپل در سه‌ماهه منتهی به 26 سپتامبر 2020 به درآمد 7.786 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که مقایسه آن با درآمد 6.520 میلیارد دلاری این مجموعه در سال گذشته به رشدی 20.7 درصدی اشاره می‌کند و بدین‌ترتیب می‌توان از بازگشت این مجموعه به شیب مثبت رشد پس از سه فصل متوالی کاهش سخن گفت. پیش‌بینی ناظران برای درآمد این زیر مجموعه 7.35 میلیارد دلار بود که ظاهرا با واکنش مثبت بازار به حضور دو ساعت Apple Watch Series 6 و Apple Watch SE در روزهای پایانی این فصل، درآمد این مجموعه به‌خوبی از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته است.

این زیر مجموعه در فصل بعدی نیز با حضور اسپیکر جدید HomePod Mini احتمالا به ثبت نتایج مثبت ادامه خواهد داد.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا