اریک اشمیت، مدیر اجرایی سابق گوگل، از دلایل تحریم هواوی توسط ایالات متحده آمریکا سخن می‌گوید

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اریک اشمیت Eric Schmidt ، چین China ، آمریکا USA ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : در طول سالیان گذشته و حتی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، موج تبلیغاتی گسترده‌ای علیه کمپانی هواوی در جریان بوده است. ادعای دولت آمریکا همواره این بوده که شرکت چینی از طریق back doors یا درهای پشتی و حفره‌های امنیتی پنهان در گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه، اطلاعات مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها را جمع‌آوری می‌کند و ظاهراً در اختیار دولت پکن قرار می‌دهد. بر همین اساس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان (House Intelligence Committee) ایالات متحده آمریکا در سال 2012 پیشنهاد کرده بود که دو شرکت هواوی و ZTE در این کشور تحریم شوند.

وزارت بازرگانی آمریکا در 15 می سال گذشته میلادی، هواوی را به سبب نگرانی‌های امنیتی در فهرست ممنوعیت تجارت یا Entity List قرار داد. جای گرفتن در این فهرست از دسترسی شرکت چینی به زنجیره تأمین آمریکا جلوگیری می‌کند و مانع استفاده هواوی از خدمات موبایل گوگل (Google Mobile Services) می‌شود. البته غول چینی با وجود این شرایط، در سال گذشته رشد 17 درصدی در میزان عرضه را محقق کرد و 240 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در اختیار بازار جهانی قرار داد. همچنین توانست از کمپانی اپل پیشی گیرد و عنوان دومین تولیدکننده برتر اسمارت‌فون دنیا را به خود اختصاص دهد. هواوی علاوه بر ارتقاء جایگاه خود در فهرست تولیدکنندگان برتر گوشی هوشمند، موفق شده در زمینه تأمین تجهیزات شبکه برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات 5G نیز پیشتاز باشد.

ایالات متحده آمریکا در ادامه به کشورهای هم‌پیمان خود هشدار داد که از تجهیزات هواوی در شبکه‌های نسل پنجم خود استفاده نکنند. در این میان برخی کشورها همچون ژاپن و استرالیا به این توصیه عمل کردند و بعضی مانند آلمان و بریتانیا آن را نادیده گرفتند؛ هرچند به نظر می‌رسد دولت بریتانیا اخیراً نظر خود را در این باره تغییر داده است. این روند در سال جاری نیز ادامه یافته و اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا برای تشدید ممنوعیت‌ها علیه هواوی، مقررات جدیدی را به دستورالعمل تحریم افزوده است. مطابق قانون جدید، آن دسته از تولیدکنندگان تراشه که در فرآیند طراحی و تولید از فناوری و نرم‌افزارهای آمریکایی استفاده می‌کنند، تنها با گرفتن مجوز از این کشور می‌توانند پردازند‌ه‌های تولیدی را به هواوی تحویل دهند. با آن که در حال حاضر هیچ دلیل مستندی برای وجود حفره‌های امنیتی و درهای پشتی در دستگاه‌های هواوی و کاربرد آن‌ها برای اهداف جاسوسی ارائه نشده است، مدیر عامل پیشین گوگل، اریک اشمیت (Eric Schmidt)، نیز نامیدن این تولیدکننده چینی را به عنوان یک تهدید امنیتی امری قابل پذیرش خوانده است.

اشمیت که به تازگی با رادیو بی‌بی‌سی گفت‌وگو کرده، مشارکت هواوی در برخی رویه‌های غیر قابل پذیرش علیه امنیت ملی آمریکا را قطعی می‌داند. او که اینک ریاست هیأت نوآوری دفاعی پنتاگون (Pentagon's Defense Innovation Board) را بر عهده دارد، با اطمینان کامل اظهار داشته که اطلاعات انتقال‌یافته در روترهای هواوی در نهایت در اختیار افرادی قرار گرفته که ظاهرا خود دولت چین هستند.

با آن که به نظر می‌رسد اشمیت درباره تخلف هواوی و تهدید این شرکت علیه امنیت ملی ایالات متحده اطمینان کامل دارد، به این نکته هم اشاره می‌کند که مشکل واقعی رهبران آمریکا با این شرکت، شناخته شدن نام آن در سراسر جهان، به عنوان یک کمپانی چینی است که محصولاتی به مراتب بهتر از رقبای خود تولید می‌کند. از دید مدیر اجرایی سابق گوگل و هلدینگ آلفابت، آن چه اهمیت دارد حق انتخاب و در اختیار داشتن گزینه‌های مختلف است. در واقع، مجازات و تنبیه یک شرکت به سبب موفقیت‌های آن، هیچ کمکی به مصرف‌کنندگان آمریکایی نخواهد کرد. بهترین واکنش به هواوی رقابت با این شرکت و راه‌اندازی خط تولید و عرضه محصولاتی با همان کیفیت و عملکرد است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که رهبران آمریکا تحمل شکوفایی هواوی ندارند، پیش‌داوری‌ها و تعصبات کهنه‌ای است که خود اریک اشمیت هم به داشتن آن‌ها اعتراف می‌کند. اما این پیش‌داوری‌ها چیست؟ یکی آن که چینی‌ها در کپی‌کاری بسیار خوب عمل می‌کنند و در سازمان‌دهی کارها قوی هستند، به طوری که تعداد زیادی از افراد را به کار می‌کشند. دیگر آن که آنها در عمل هیچ کار جدیدی انجام نمی‌دهند و در سرقت مهارت بسیار زیادی دارند. اشمیت با اشاره به این که در زمان حضورش در سیلیکون ولی (Silicon Valley) توانایی چینی‌ها را دست کم گرفته، عقیده دارد که این پیش‌داوری‌ها باید کنار گذارده شوند. از نگاه او، چینی‌ها در زمینه‌های کلیدی تحقیقات و نوآوری به خوبی غرب و حتی بهتر از آن ظاهر شده‌اند و پول بیشتری در این بخش‌ها هزینه می‌کنند. آن‌ها از راه‌های جدیدی استفاده می‌کنند و سبک هدایت‌شده دولتی خاص خود را دارند که با شیوه غربی متفاوت است. اشمیت در نهایت نتیجه می‌گیرد که «برای رقابت با چین باید یکپارچه و متحد عمل کرد.» او خاطرنشان کرده که غربی‌ها باید در زمینه تأمین مالی امور تحقیقاتی و تشویق همکاری میان بخش خصوصی، دولت و دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و همچنان با آغوش باز پذیرای استعدادهای برتر از سراسر جهان باشند.

هواوی همواره اتهامات جاسوسی و تهدید علیه امنیت ملی آمریکا را رد کرده است. ویکتور ژانگ (Victor Zhang)، مدیر بخش بریتانیای هواوی، نیز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی برای چندمین بار همراهی و نزدیکی این شرکت با دولت کمونیست چین را انکار کرده است. به گفته او، ادعاهای مطرح‌شده توسط اریک اشمیت که اینک برای دولت آمریکا کار می‌کند، به هیچ عنوان درست نیست و همچون موارد قبلی بدون هیچ مدرکی بیان می‌شود. به گفته ژانگ، هواوی مجموعه‌ای خصوصی است و کارکنانش 100 درصد سهام آن را در اختیار دارند. این شرکت از دولت‌های جهان، از جمله دولت چین مستقل است. ژانگ در ادامه افزوده «ما این واقعیت را پذیرفته و همیشه گفته‌ایم که به‌کارگیری استانداردها به صورت جهانی موجب ادامه روند نوآوری، رشد رقابت و منفعت همگانی می‌شود.» البته با وجود سخنان ژانگ، یک قانون در چین ممکن است هواوی را وادار کند که در صورت اعلام نیاز این کشور، اطلاعات مصرف‌کنندگان و شرکت‌های طرف معامله خود در اختیار دولت قرار دهد.

اریک اشمیت همچنین به این مسئله نیز اشاره کرده که ایالات متحده آمریکا و چین باید در زمینه فناوری همکاری کنند. چرا که آمریکا از همکاری دو کشور بر اساس پلتفرم‌های مشترک سود خواهد برد. از دید او چین پول، منابع و فناوری مورد نیاز را برای سلطه بر بازار در اختیار دارد. از این رو مسئله این است که «آیا چینی‌ها در چارچوب پلتفرم‌های جهانی عمل خواهند کرد یا بر اساس پلتفرم اختصاصی خود؟ هرچه این پلتفرم‌ها بیشتر از هم جدا شوند، خطر بیشتر خواهد شد. به نفع کشورهای غربی است که هر یک از پلتفرم‌های فناوری، ارزش‌های غربی را در خود داشته باشند.»

منبع : BBC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا