گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون در سه ماهه پایانی و مجموع سال 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز پنج‌شنبه 30 ژانویه 2020 (10 بهمن 1398) با انتشار گزارشی در وب‌سایت اصلی مؤسسه، نتایج بررسی خود از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون در سه ماهه چهارم 2019 و همچنین مجموع سال 2019 را اعلام نمود. طبق این گزارش، طی سه ماهه چهارم 2019، رقمی برابر با 408 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار شده که در مقایسه با حجم عرضه اسمارت‌فون در مدت مشابه سال قبل از آن (394.5 میلیون دستگاه)، سه درصد رشد داشته است. اما بازار جهانی در سال 2019، نسبت به سال 2018 یک درصد افت داشته، زیرا میزان عرضه اسمارت‌فون از 1505.3 میلیون دستگاه در سال 2018 به 1486.1 میلیون دستگاه در سال 2019 کاهش یافته است.

Apple iPhone 11

این نخستین باری‌ست که بازار جهانی اسمارت‌فون برای دومین سال متوالی با افت مواجه می‌شود. البته این افت 1 درصدی در قیاس با افت 4 درصدی در سال 2018 نشان از بهبود شرایط دارد. سال 2019 در کنار معرفی نوآوری‌هایی چون 5G و نمایشگرهای تاشو، شرایط نامناسب تجاری و سیاسی را نیز با خود به همراه داشت. به باور وارون میشرا (Varun Mishra)، تحلیلگر پژوهشی Counterpoint، تنش‌های فزاینده در بین چندین کشور، بازار اسمارت‌فون را تحت تأثیر قرار داده است. به عنوان مثال، فشار ایالات متحده بر هواوی و همچنین تنش‌های تجاری بین ژاپن و کره که بلاتکلیفی‌هایی را در بازار تراشه‌های حافظه به وجود آورد.

اختلال در زنجیره‌های تأمین موجب شد تا بسیاری از کمپانی‌ها در استراتژی‌های خود تجدیدنظر کرده و از وابستگی خود به یک بازار بکاهند. به احتمال زیاد، در سال 2020 شاهد تلاش‌هایی در جهت تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق مختلف خواهیم بود تا بدین وسیله، تا حدی از شدت ریسک‌های موجود در بازار کاسته شود. در حال حاضر، شیوع ویروس کرونا در چین، جدیدترین مسأله‌ای‌ست که زنجیره‌های تأمین را تهدید می‌کند.

سهم بازار جهانی عرضه اسمارت‌فون در کل سال 2019 در مقایسه با سال 2018

طبق معمول، سامسونگ در سال 2019 هم موفق شد با عرضه 296.5 میلیون گوشی هوشمند، 20 درصد از بازار جهانی را در اختیار گرفته و بزرگ‌ترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در دنیا لقب بگیرد. میزان عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ در سال 2019 نسبت به سال قبل از آن 2 درصد رشد را نشان می‌دهد. البته عملکرد این شرکت در سه‌ماهه پایانی سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا بدون تغییر بوده است. طی فصل اخیر سامسونگ 70 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار نمود که در مقایسه با آمار مربوط به عرضه در سه‌ماهه چهارم 2018 (یعنی 69.8 میلیون دستگاه) جهش محسوسی ملاحظه نمی‌شود. لازم به ذکر است، سامسونگ یکی از پیشگامان عرصه 5G بوده و در سال 2019 بیش از 6.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون 5G را به بازار عرضه کرده است.

جایگاه سامسونگ در چند سال اخیر، همواره ثابت مانده و این شرکت کره‌ای از لحاظ حجم عرضه گوشی‌های هوشمند در دنیا حرف اول را می‌زند. اما هواوی هر سال فاصله خود را با سامسونگ کمتر می‌کند. به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی، این شرکت چینی در سالی که گذشت 238.5 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار نمود و با پشت سر گذاشتن اپل به قدرت دوم بازار تبدیل شد. این امر نتیجه تمرکز همه جانبه هواوی در بازار چین است، به طوری که بیش از 60 درصد از کل اسمارت‌فون‌های این شرکت در سال 2019 در داخل چین عرضه شد و به این ترتیب تقریبا 40 درصد از سهم این بازار در اختیار هواوی قرار گرفت.

هواوی در تلاش است تا فروش دیوایس‌های قدیمی‌تر خود را در خارج از چین ادامه دهد. اما با افزایش رقابت از سوی سایر برندها، گزاره ارزشی هواوی به تدریج به سستی می‌گراید. ناگفته نماند، با توجه به تحریم هواوی از سوی گوگل و متعاقبا تلاش این شرکت برای توسعه سیستم‌عامل بومی خود و کنار گذاشتن اندروید، بعید است هواوی بتواند در خارج از چین با گوشی‌های اندرویدی رقابت کند. به اعتقاد برخی کارشناسان، تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی هنوز هم نسبتا تازه بوده و اثرات این حرکت ممکن است تا چندین سال، گریبان‌گیر این شرکت باشد. با این وجود، اگر هواوی بخواهد با همین سرعت به پیش رود، در آینده‌ای نه چندان دور سامسونگ را هم پشت سر می‌گذارد. البته این امر مستلزم دفع حملات آینده آمریکا و ادامه کسب سهم از بازار خارج از چین خواهد بود.

هرچند اپل در مجموع سال 2019 از لحاظ عرضه اسمارت‌فون در رتبه سوم ایستاد، اما این شرکت آمریکایی در سه‌ماهه چهارم سال 2019، موفق شد پس از گذشت دو سال، مجددا رتبه نخست عرضه گوشی هوشمند در یک فصل را از آن خود کند. عرضه آیفون‌های اپل در سه‌ماهه پایانی 2019 (بدون آنکه هیچ‌یک از این آیفون‌ها به ارتباطات 5G مجهز باشد)، با 11 درصد رشد سالانه به 72.9 میلیون دستگاه رسید. بدون شک، این امر در نتیجه فروش بسیار خوب سری آیفون 11 و به خصوص خود آیفون 11 بوده که به گفته کارشناسان Counterpoint، به لطف وجود دوربین دوگانه و قیمتی پایین‌تر از آیفون XR، فراتر از حد انتظار ظاهر شده است.

سهم بازار جهانی عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم 2019 در مقایسه سه‌ماهه چهارم 2018

از سپتامبر 2018 تا کنون، این اولی باری‌ست که درآمد فصلی حاصل از فروش آیفون، نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیشتر می‌شود. حتی به گفته مؤسسه Strategy Analytics، بهترین عملکرد اپل از لحاظ رشد از سال 2015 تاکنون، در سه‌ماهه پایانی 2019 رقم خورده است. علی‌رغم اینکه از لحاظ میزان عرضه در سال 2019، اپل پس از سامسونگ و هواوی قرار می‌گیرد، اما از حیث سودآوری، هیچ شرکتی به پای اپل نمی‌رسد. بد نیست بدانید، طبق گزارش Counterpoint از سود بازار جهانی موبایل در سال 2019، حدود 66 درصد از سود صنعت اسمارت‌فون در سراسر دنیا متعلق به اپل بوده و سهم سامسونگ از سود جهانی، تنها 17 درصد است.

realme (زیربرند Oppo) در بین 5 برند برتر دنیا جایی ندارد، اما این برند چینی موفق شد با کسب رشد سالانه 163 درصدی در سه‌ماهه پایانی 2019 و دست‌یابی به رشد سالانه 453 درصدی در مجموع سال 2019، در بین تمام برندهای دنیا حائز سریع‌ترین رشد شود. ناگفته نماند، در سال 2019، برند realme توانست در بین 5 برند برتر بازار هند قرار بگیرد که همین اتفاق تأثیر به‌سزایی در رشد قدرتمند آن داشته است. از دیگر برندهایی که در سه‌ماهه پایانی سال 2019 سریع رشد کرده‌اند، می‌توانیم به شیائومی (با رشد سالانه 28 درصدی) اشاره کنیم. جالب است بدانید در سالی که گذشت، شیائومی بزرگ‌ترین عرضه کننده اسمارت‌فون در بازار هند بود.

در سال 2019 شاهد آن بودیم که برندهای مختلف برای کسب سهم بیشتر از بازار جهانی، استراتژی‌های خود را تغییر می‌دادند. به عنوان مثال، سامسونگ با تغییر ساختار در گوشی‌های سری A، روح تازه‌ای به کالبد اسمارت‌فون‌های میان‌رده خود دمید. آیفون‌ 11 بود که علی‌رغم تجهیز به دوربین‌های چندگانه، قیمتی پایین‌تر از مدل قبلی خود داشت. همزمان، اپل تمرکز خود بر حوزه خدمات را نیز افزایش داد، به طوری که درآمد اپل در بخش خدمات طی سه‌ماهه اخیر با 17 درصد رشد سالانه همراه شد و در بسیاری از قسمت‌ها – از جمله موسیقی، فضای ابری و Apple Care – رکوردزنی کرد. شرکت‌های چینی در سال 2019 توانستند نفوذ خود را به بازارهای جدید (به‌ویژه اروپا) گسترش دهند. تکنولوژی نسل پنجم این فرصت را برای شرکت‌های سازنده فراهم کرد تا با عرضه نخستین دیوایس‌های مجهز به 5G (در بازارهایی که زیرساخت آن را زودتر از بقیه آماده کرده بودند) بتوانند خود را بهتر به کاربران شناسانده و نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازند.

یکی دیگر از نکات قابل تأمل در سال 2019، آن است که سازندگان اسمارت‌فون نوآوری‌های متعددی را در این سال به صنعت معرفی کردند که در آینده، به استانداردهای پذیرفته ‌شده مبدل خواهند شد. نمایشگرهای تاشو، نمایشگرهای حفره‌دار (یا سوراخ پانچ)، دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالاتر، افزایش نرخ تازه‌سازی نمایشگرها، قرار دادن سنسورها زیر لایه نمایشگر، زوم اپتیکال و شارژ فوق سریع چند نمونه از این نوآوری‌ها به شمار می‌روند. برخی از این قابلیت‌ها به سرعت به تمام رده‌های قیمتی راه یافته و به این ترتیب کاربران این امکان را داشتند تا گوشی‌های توانمندی را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند.

آبیلاش کومار (Abhilash Kumar)، تحلیلگر پژوهشی Counterpoint، در رابطه با به کارگیری ارتباطات نسل پنجم و چشم‌انداز پیش روی بازار می‌گوید: «2019 همچنین پیاده‌سازی و به کارگیری اولیه 5G را نیز [به خود] دید، به ویژه در ایالات متحده، اروپا، چین و کره. با [توجه به اینکه] بازیگران [حوزه] چیپ‌ست، اپراتورها و شرکت‌های سازنده همگی به شکل تهاجمی در حال آماده‌سازی برای 2020 بوده و در جهت پایین آوردن قیمت‌های 5G کار می‌کنند، زمینه برای رشد [در سال] 2020 از قبل فراهم شده است. گذار از 4G به 5G در بازارهای توسعه یافته و ادامه مهاجرت از 3G به 4G، فیچرفون به اسمارت‌فون و ارتقاءها، بازار اسمارت‌فون را به سمت رشد در سال آتی پیش می‌برد.»

افزایش رقابت در بازار اسمارت‌فون، رفته‌رفته آن را به سمت تجمیع می‌برد. در سال 2019، پنج برند برتر دنیا در مجموع 66 درصد از کل بازار را تسخیر کردند. در حالی که این میزان در سال 2018 معادل 65 درصد و در سال 2017 برابر با 62 درصد بود. نکته مهم دیگر آنکه در سال 2019 تنها یک درصد از کل اسمارت‌فون های عرضه شده در دنیا از ارتباطات نسل پنجم برخوردار بود. انتظار می‌رود این میزان تا پایان سال 2020 به 18 درصد افزایش یابد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا