گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم 2019 – غوغای hearableها

نمایش خبر

تاریخ : 1398/9/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، فیت بیت Fitbit ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC به‌تازگی گزارش خود را از بازار جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، عرضه دیوایس‌های پوشیدنی در سه‌ماهه اخیر به 84.5 میلیون دستگاه رسید که رکورد جدیدی برای عرضه این محصولات در یک فصل محسوب می‌شود. مقایسه این رقم با تعداد پوشیدنی‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه سوم سال قبل (43.4 میلیون دستگاه) از رشد سالانه 94.6 درصدی حکایت می‌کند. بیشتر رشد تقاضا برای پوشیدنی‌ها به محصولات جدید در بازار پوشیدنی‌های مرتبط با گوش یا hearableها بر می‌گردد. گفتنی‌ست تقریبا نیمی از بازار پوشیدنی‌ها به این محصولات اختصاص داشته و مچ‌بندها و ساعت‌های هوشمند در رده‌های بعدی جای دارند.

Apple Watch Series 5

اولین موج hearableها – مثل ای‌یربادهای Bragi Dash (محصول Bragi) و ای‌یربادهای Here One (محصول Doppler) – چندان موفق ظاهر نشدند، اما می‌توان گفت امروز دوره شکوفایی ای‌یربادهای هوشمند فرا رسیده است. به گفته رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر پژوهشی IDC، ابزارهای شنیدنی یا hearableها محصولاتی‌ هستند که امروزه در بازار پوشیدنی‌ها اقبال عمومی به سمت آن افزایش پیدا کرده است. این جریان، با حذف جک هدفون در گوشی‌های هوشمند از سوی چندین تولید کننده آغاز شد و مشتریان را به سمت هدفون‌های بی‌سیم سوق داد. سردمدار این حرکت اپل بود که سال 2016 با حذف جک هدفون در آیفون 7، زنگ کوچ به سمت هدفون‌های بی‌سیم را به صدا درآورد.

به دنبال آن، hearableهایی به بازار آمد که با داشتن ویژگی‌های اضافی، توانست تجربه شنیداری را تقویت کرده و یا گسترش دهد. نکته مهم دیگر، افزایش تنوع شکلی در این محصولات است – از جمله هدفون‌های کاملا بی‌سیم و دورِ گوشی – که می‌تواند ذائقه متفاوت کاربران را جواب‌گو باشد. کاهش چشم‌گیر قیمت hearableها – که در برخی موارد حتی به 20 دلار هم می‌رسد – عامل دیگری بوده که افزایش عرضه این محصولات را در فصل اخیر به همراه داشته است.

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر تحقیقاتی IDC، از زاویه دیگری رشد عرضه پوشیدنی‌ها را تحلیل می‌کند. به گفته وی، گسترش دامنه استفاده از دستیارهای هوشمند (در اسمارت‌فون و در منزل)، موجب افزایش تقاضا برای پوشیدنی‌هایی شده که بتوانند به‌راحتی با این دستیارها ارتباط برقرار کنند. حال، با عرضه در شکل‌های متنوع و حضور دستیارهای هوشمند درون آن‌ها، بازار پوشیدنی‌ها در مسیر تبدیل شدن به یک بازار انبوه قرار داشته و دیگر به کاربران خاص (در حوزه‌هایی مثل سلامت و تناسب اندام) محدود نخواهد بود.

پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد سالیانه در سه‌ماهه سوم 2019

در ادامه نگاهی داریم به پنج عرضه‌کننده برتر محصولات پوشیدنی در فصل اخیر.

اپل

در فصلی که گذشت، اپل 29.5 میلیون دستگاه پوشیدنی را به بازار عرضه کرد که در مقایسه با 10 میلیون دستگاهی که در مدت مشابه سال گذشته عرضه کرده بود، حاکی از رشد سالانه 195.5 درصدی است. طی فصل اخیر، این کمپانی آمریکایی به لطف محبوبیت روزافزون اپل‌واچ، AirPods و هدفون‌های Beats موفق شد با در دست داشتن 35 درصد از بازار جهانی پوشیدنی‌ها، همچنان در رتبه نخست عرضه این محصولات باقی بماند. کاهش قیمت اپل واچ سری 3 و عرضه AirPods Pro، اپل را در موقعیت قدرتمندی قرار داده و انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت، سلطه این شرکت بر بازار پوشیدنی‌ها حفظ شود.

Apple AirPods Pro

شیائومی

فروش بیش از 10 میلیون دستگاه پوشیدنی در سری محبوب Mi Band، مهم‌ترین دستاورد شیائومی در سه‌ماهه سوم محسوب می‌شود. عرضه پوشیدنی‌های این کمپانی چینی با رشد سالانه 66.1 درصد از 7.4 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2018 به 12.4 میلیون دستگاه در سه‌ماهه اخیر رسید. طی سه‌ماهه اخیر، شیائومی توانست با هدف قرار دادن کشورهای اروپا، خاور میانه و آفریقا، دامنه نفوذ جهانی خود را به طور چشم‌گیری گسترش دهد. لازم به ذکر است شیائومی به غیر از مچ‌بندهای Mi Band، ساعت هوشمند Mi Watch را نیز به تولید رسانده و در ماه نوامبر آن را در چین عرضه کرده است. این ساعت هوشمند به سبک اپل‌واچ طراحی شده و هر آنچه از یک اسمارت‌واچ با قیمت زیر 200 دلار انتظار می‌رود را برآورده می‌کند. به گفته برخی کارشناسان، عرضه این محصول در خارج از چین، آن را به یک بازیگر کلیدی در عرصه ساعت‌های هوشمند تبدیل خواهد کرد.

Xiaomi Mi Watch

سامسونگ

کمپانی سامسونگ الکترونیکس با عرضه ساعت‌های هوشمند و hearableهای جدید (چه با برند سامسونگ و چه با برند JBL)، توانست 8.3 میلیون دستگاه پوشیدنی را وارد بازار کند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 156.4 درصد رشد داشته است. فروش اسمارت‌فون در قالب بسته‌های ترکیبی به همراه ساعت هوشمند یا هدفون‌های Galaxy Buds، تا به امروز موفقیت‌آمیز بوده و با توجه به اینکه بسیاری از اپراتورها در سراسر دنیا گوشی‌های سامسونگ را ترویج می‌دهند، این استراتژی جواب داده است.

هواوی

علی‌رغم چالش‌های سیاسی، عرضه پوشیدنی‌های هواوی در سه‌ماهه اخیر – به لطف عملکرد قدرتمند در بازار داخل – با رشد خیره‌کننده 202.6 درصدی، به 7.1 میلیون دستگاه بالغ شد و این کمپانی چینی با در اختیار گرفتن 8.4 درصد از بازار جهانی در رتبه چهارم ایستاد. رشد سالانه عرضه پوشیدنی های هواوی در داخل چین، 188 درصد عنوان شده و با این اوصاف هواوی در بین کمپانی‌های چینیِ دارای سریع‌ترین رشد، قرار می‌گیرد. هواوی در خارج از چین نیز رشد قدرتمند خود را حفظ کرد، اما حجم عرضه پوشیدنی‌های این کمپانی در خارج، خیلی کمتر از داخل بوده، به طوری که طبق آمار IDC حدود 80 درصد عرضه پوشیدنی‌های هواوی به بازار داخل چین اختصاص دارد.

فیت‌بیت

طی فصل اخیر 3.5 میلیون دستگاه پوشیدنی از سوی فیت‌بیت وارد بازار شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریبا بی‌تغییر بوده و تنها 0.5 درصد رشد داشته است (بر خلاف 4 برند دیگر که رشد چشم‌گیری داشته‌اند). شرکتی که همواره در این رده‌بندی، نامش پس از اپل برده می‌شد، اکنون به زحمت در جایگاه پنجم جهانی قرار گرفته است. شاید یکی از دلایل این ناکامی، عقب ماندن از رقبا به خاطر تولید نکردن ای‌یربادهای بی‌سیم باشد. خبرهای جدیدی که درباره خرید این شرکت توسط گوگل به گوش می‌رسد، آینده این برند را با ابهام مواجه می‌کند.

حال نگاهی داریم به وضعیت انواع محصولات پوشیدنی در فصلی که گذشت.

Earwear یا گوش‌پوش‌ها: بالاترین رشد سالانه این رده از محصولات (242.4 درصد)، با عرضه 40.7 میلیون گوش‌پوش (اعم از هدفون‌های بی‌سیم و ای‌یربادها) در فصل اخیر رقم خورد که تقریبا معادل نیمی از بازار جهانی پوشیدنی‌هاست (به عبارت دقیق‌تر 48.1 درصد). نتایج سه‌ماهه سوم 2019، ضمن ثبت رکوردی جدید برای عرضه این رده از محصولات در یک فصل، پشتوانه مستحکمی‌ خواهد بود برای عرضه این محصولات در سه‌ماهه چهارم.

مچ‌بندها: به لطف گزاره ارزش و قیمت پایین‌تر، این دسته از پوشیدنی‌ها همچنان محبوب‌تر از ساعت‌های هوشمند هستند. مهم‌تر از همه آنکه افزایش عملکرد این ابزارها، باعث شده تا بسیاری مچ‌بندها از قابلیت‌هایی مشابه قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند برخوردار شده و لذا گزینه مناسبی برای خرید باشند.

حجم عرضه در بازار جهانی پوشیدنی‌ها برحسب نوع محصول در سه‌ماهه سوم 2019

ساعت‌های هوشمند: این دیوایس‌ها نیز پابه‌پای مچ‌بندها در فصل اخیر رقابت کردند، ولی نهایتا کمی عقب ماندند. طی سه‌ماهه سوم 2019، بسیاری از کمپانی‌ها به فروش ساعت‌های قدیمی‌تر خود تکیه کرده بودند، در حالی که مشتریان منتظر مدل‌های جدیدی بودند که قرار است در سه‌ماهه پایانی وارد بازار شود. البته با توجه به پایین آوردن چشم‌گیر قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان، آن دسته از مشتریانی که قیمت برای آنها فاکتور مهمی محسوب می‌شود، از موقعیت استفاده کرده و اسمارت‌واچ‌های قدیمی‌تر را خریداری کردند. شاید این مدل‌ها اکثر امکانات مدل‌های جدیدتر را نداشته باشند، اما از خیلی از آنها بهره‌مندند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا