گزارش گارتنر از بازار پوشیدنی‌ها – رشد 26 درصدی در سال 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، گارتنر Gartner ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی گارتنر در روز پنج‌شنبه 29 نوامبر 2018 (8 آذر 1397) گزارش جدیدی را در رابطه با بازار پوشیدنی‌ها منتشر کرد. طبق این گزارش حجم عرضه محصولات پوشیدنی در کلاس‌های مختلف در سال 2019 به رقم 225 میلیون عدد می‌رسد که در مقایسه با سال 2018 با 25.8 درصد رشد روبرو خواهد شد. طبق این گزارش، کاربران نهائی برای خرید محصولات این رده نزدیک به 42 میلیارد دلار هزینه خواهند کرد که 16.2 میلیارد دلار از این میزان به رده ساعت‌های هوشمند تعلق خواهد داشت. بازار پوشیدنی‌ها که تا چندی پیش با افت محسوسی روبرو بود با ارائه ساعت‌های هوشمند جدید و عینک‌های مستقل واقعیت مجازی در طی چند ماه گذشته، ظاهرا با تجدید حیات روبرو شده است.

Gartner Worldwide Wearable Market Report 2019 2022

پیش از این طبق گزارش IDC از بازارهای جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه دوم سال 2018، تعداد پوشیدنی‌های عرضه شده در این بازه زمانی با رشد سالیانه 5.5 درصدی روبرو شده بود و گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌واچ در سه‌ماهه سوم 2018 نیز از 53 درصد رشد نسبت به سال قبل، حکایت داشت. در همین رابطه آلن آنتین (Alan Antin) مدیر ارشد در گارنتر ضمن اشاره به تقویت بازار اسمارت‌واچ به واسطه قیمت فروش متوسط (ASP) بالاتر اپل واچ می‌گوید: «اما قیمت فروش متوسط کلی ساعت‌های هوشمند از 221.99 دلار در 2018 طبق انتظار به 210 دلار در 2022 به دلیل رقبای با قیمت کمتر و حجم‌های [عرضه] بالاتر منجر به کاهش تولید و [همچنین] قیمت قطعات، به آهستگی کاهش پیدا می‌کند و این در حالی‌ست‌که برندهای قدرتمند مثل اپل و برندهای سنتی [سازنده] ساعت سعی در ثبات قیمت‌گذاری دارند.»

طبق این گزارش، در سال 2019 نزدیک به 74 میلیون ساعت هوشمند به بازار عرضه می‌شود که این دسته را همچنان در صدر انواع مختلف دستگاه‌های پوشیدنی قرار می‌دهد. البته این وضعیت از نگاه گارتنر دوام نداشته و در سال 2022 نوع دیگری از پوشیدنی‌ها یعنی انواع مرتبط با گوش (hearables) از ساعت‌های هوشمند پیشی گرفته و حجم عرضه آنها که به گفته گارتنر در سال 2019 تنها 46 میلیون عدد است، سه سال بعد از آن به 158 میلیون افزایش خواهد یافت. شایان ذکر است که از نگاه این موسسه تحقیقاتی، در سال 2022، میزان ارائه ساعت‌های هوشمند به 115 میلیون عدد خواهد رسید که بعد از hearableها در جایگاه دوم قرار می‌گیرند.

Gartner Worldwide Wearable Market Report 2019 2022

پیش‌بینی عرضه جهانی دستگاه‌های پوشیدنی از سال 2017 تا 2019 و سال 2022 (عرضه به میلیون عدد)

رده‌ ساعت‌های هوشمند پس از چندین سال حضور در بازار، آرام‌آرام به مراحل تکامل خود نزدیک می‌شود و از نگاه گارتنر به زودی در چهار دسته کلی ارائه خواهند شد. این دسته‌بندی‌ها شامل برندهای الکترونیکی مصرفی پیشرو، برندهای سازنده ساعت‌های کلاسیک و fashion، ساعت‌های مخصوص کودکان و بالاخره برندهای ساخته شده برای اهداف خاص نظیر ابزارهای کنترل و مانیتورنیگ بیماران می‌شود. در این شرایط با وجود آنکه ساعت‌های ساخته شده توسط برندهای الکترونیکی پیشرو نظیر اپل، سامسونگ و فیت‌بیت به آسانی به برتری خود در این بازار ادامه می‌دهند اما دیگر برندها نیز با شرایط مناسبی در آینده روبرو خواهد شد.

Apple Watch Series 4

در همین رابطه آلن آنتین می‌افزاید: «برندهای ساعت کلاسیک مثل فسیل و کاسیو با ارائه سبک و انتخاب بیشتر در سبد کالای خود نسبت به برندهای تکنولوژی، سهم بازار [بیشتری] به دست خواهند آورد [و به همین خاطر] فکر می‌کنیم این برندهای ساعت کلاسیک و fashion احتمالا مسبب حداکثر 20 درصد عرضه عددی تا 2022 خواهند بود.»

از نگاه گارتنر دستبندهای سلامتی با عرضه 38.9 میلیونی، دومین پوشیدنی محبوب بازار در سال 2018 هستند که با وجود آنکه در سال 2019 با رشد 7.4 درصدی به حجم عرضه 41.8 میلیونی دست خواهند یافت اما این دسته در سال آینده جایگاه دوم خود را از دست داده و پس از پوشیدنی‌های مربوط به گوش در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. hearableها که در حال حاضر شامل محصولاتی مثل AirPods اپل و Gear IconX سامسونگ می‌شوند در سال 2019 طبق پیش‌بینی گارتنر با ارتقاء 37.9 درصدی به حجم عرضه 46.1 میلیونی دست می‌یابند و در سال 2022 نزدیک به 30 درصد حجم عرضه پوشیدنی‌ها را تشکیل می دهند. عمده کاربری این دیوایس‌ها در حال حاضر در زمینه‌های ورزش و سلامتی، ارتباطات، سرگرمی و کاربری‌های پزشکی امدادی‌ست اما از نگاه گارتنر کاربری آنها در آینده به قابلیت‌های پیشرفته‌تری نظیر دستیار هوشمند مجازی و مسیریابی ارتقاء یافته و برخی وظایف گوشی‌های هوشمند نیز توسط آنها برعهده گرفته می‌شود.

Samsung Gear IconX

سامسونگ Gear IconX

دستبندها در یک دورنمای 4 ساله، جایگاه سوم خود را نیز به نفع نمایشگرهای روی سر (Head-mounted display یا HMD) از دست می‌دهند و به گفته گارتنر در سال 2022 با حجم عرضه 51.7 میلیونی، پشت سر HMDهای 80.1 میلیونی قرار می‌گیرند. به گفته گارنتر، عوامل بازدارنده اصلی در فروش گسترده HMDها در بین کاربران عادی شامل مواردی مثل میزان دسترسی، قیمت، راحتی در استفاده و طراحی نازیبا بوده و از همین رو محرک اصلی در این بازار به خصوص در رده واقعیت افزوده، به کاربری‌های حرفه‌ای و تشکیلاتی مرتبط است؛ جائی‌که از این گونه دیوایس‌ها به عنوان ابزارهائی بدون دخالت دست (hands-free tools) برای ارتقاء فعالیت‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود.

Oculus Quest

استفاده اصلی از HMDهای واقعیت مجازی در مباحث سرگرمی و بازی خواهد بود که با وجود آنکه هنوز فاصله مشخصی مابین انتظارات کاربران و آنچه تکنولوژی قادر به انجام است وجود دارد اما این شرایط در آینده قابل تغییر خواهد بود. گارتنر این تغییر را منوط به افزایش قیمت در این بازار می‌داند و از HMD‌ها به عنوان یکی از معدود پوشیدنی‌هائی یاد می‌کند که تا سال 2022 با 19.2 درصد افزایش در قیمت فروش متوسط روبرو می‌شوند. 

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا