معرفی می واچ – نخستین ساعت هوشمند شیائومی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/8/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، ور او اس Wear OS ، اسنپ دراگون ور 3100 Snapdragon Wear 3100 ، Xiaomi Mi Watch ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : کمپانی شیائومی در کنار تولید گوشی‌های هوشمند، سابقه درخشانی در ساخت دستبندهای سلامتی دارد که در این میان دستبندهای سری Mi Band از شهرت جهانی برخوردارند. در زمینه تولید ساعت‌های هوشمند، چند سالی‌ست که شیائومی این کار را از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود با نام هوامی انجام داده و ساعت‌هایی را با برند Amazfit وارد بازار نموده است. اما شیائومی در روز سه‌شنبه 5 نوامبر 2019 (14 آبان 1398)، همزمان با رونمایی از اسمارت‌فون Mi CC9 Pro و تلویزیون Mi TV 5 Series، از تولید اولین ساعت هوشمند خود با نام Xiaomi Mi Watch خبر داد. این ساعت با داشتن eSIM به ارتباطات LTE مجهز بوده و به قول شیائومی یک گوشی کوچک در مچ دست شماست.

در نگاه اول به ساعت جدید شیائومی، وجود صفحه مربع شکل و دسته کوک دیجیتال (crown) ناخودآگاه طراحی اپل‌واچ را تداعی می‌کند. فریم می واچ از جنس آلیاژ آلومینیوم بوده و ظاهر ماتی دارد که طبق ادعای شیائومی ضدخش است. در پشت ساعت ظاهرا سرامیک به کار رفته و بندها نیز قابل تعویض هستند. صفحه مربع شکل این ساعت نمایشگری AMOLED به قطر 1.78 اینچ دارد. رزولوشن این نمایشگر (368×448 پیکسل) تراکم آن را به 326 پیکسل در اینچ می‌رساند. نمایشگر در هر 4 لبه دارای خمیدگی است که به گفته برخی کارشناسان، عمل سوایپ کردن را آسان می‌کند (البته باید توجه داشت که لبه‌های خمیده نمایشگر، فاقد حساسیت به لمس هستند). طبق ادعای شرکت سازنده، این نمایشگر نور را از سطح خود بازتاب نداده و لذا خوانش آن در محیط‌های پرنور (از جمله زیر نور آفتاب) راحت‌تر است.

همان‌طور که گفته شد، در سمت راست بدنه یک دسته کوک دیجیتال قرار دارد (درست در همان جایی که در اپل‌واچ شاهد آن هستیم). پایین‌تر از آن یک دکمه فیزیکی وجود داشته و بین آنها یک میکروفن به چشم می‌خورد. در سمت چپ بدنه نیز یک اسپیکر و مجددا یک میکروفن دیگر کار گذاشته شده است.

شیائومی در ساخت این ساعت از تراشه Snapdragon Wear 3100 استفاده کرده که از 4 هسته 1.2 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A7) تشکیل شده است. 1 گیگابایت RAM و 8 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به این ساعت اختصاص داده شده است. با توجه به وجود eSIM، ساعت می واچ می‌تواند بدون نیاز به متصل شدن به گوشی هوشمند، با اتصال به شبکه 4G LTE تماس صوتی برقرار کند. وای-فای، NFC (برای پرداخت تماسی)، بلوتوث (برای اتصال هدفون) و GPS (برای مسیریابی و استفاده از نقشه‌ها) نیز از دیگر امکانات ارتباطی می واچ به شمار می‌روند.

ظرفیت باتری در می واچ 570 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده که تاکنون چنین ظرفیتی در بین باتری ساعت‌های هوشمند سابقه نداشته است. به گفته شیائومی، حتی در صورت استفاده مداوم از شبکه 4G، باتری تا 36 ساعت دوام خواهد داشت.

سیستم‌عامل می واچ – مثل بسیاری از ساعت‌های غیراپل – Wear OS گوگل است، با این تفاوت که شیائومی آن را با پوسته اختصاصی MIUI دستخوش تغییر کرده است. این پوسته MIUI For Watch نام داشته و ضمن داشتن بیش از 40 اپلیکیشن چینی، برای خود یک اپ‌استور جداگانه دارد که اکنون روی سایر توسعه‌دهندگان نیز باز است. جالب است بدانید، این نخستین باری‌ست که در یک ساعت هوشمند، برای سیستم‌عامل Wear OS از یک پوسته استفاده شده است. این پوسته به گونه‌ای طراحی شده که از ورژن سبک‌ترِ برنامه‌های متداولی مثل Tasks ،Notes ،recorder ،Mi Home ،Maps و ... پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر نمایشگر همیشه روشنِ قابل ‌سفارشی سازی، می واچ از بیش از 100 واچ‌فیس مختلف نیز پشتیبانی می‌کند. این ساعت هوشمند، برنامک‌ها – یا اپلیکیشن‌های کوچک – اختصاصی دارد که از طریق آنها می‌توان لوازم خانگی هوشمند Mi Home و دیگر محصولات مثل لامپ‌های رومیزی یا دستگاه‌های تصفیه هوا را کنترل کرد. ناگفته نماند، دستیار دیجیتال شیائومی، یعنی XiaoAI – نیز در این دیوایس فعال است.

مثل بیشتر ساعت‌های هوشمند، می واچ نیز از قابلیت‌های مناسبی در زمینه ورزش و تناسب اندام برخوردار است. این اسمارت‌واچ می‌تواند تا 10 فعالیت ورزشی – از جمله پیاده‌روی، دو، شنا، دویدن در سربالایی، تردمیل، تمرین‌های عمومی با وزنه و ... – را تشخیص داده و ردیابی کند. با این اوصاف، احتمالا درجه‌ای از مقاومت در برابر آب نیز برای این ساعت در نظر گرفته شده است. وجود سنسور ضربان قلب، امکان اندازه‌گیری مستمر این کمیت را فراهم کرده و حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 Max) نیز اندازه‌گیری می‌شود. طبق ادعای شیائومی، می واچ از FIRSTBEAT نیز پشتیبانی می‌کند. FIRSTBEAT نام الگوریتمی‌ برای محاسبه دقیق داده‌های ورزشی است که از بیش از هزار سازمان ورزشی در اروپا موفق به اخذ تأییدیه شده است. از دیگر امکانات می واچ در حوزه سلامت، می‌توان به ردیابی خواب و مانیتورینگ انرژی بدن اشاره کرد.

می واچ در 11 نوامبر (20 آبان)، مصادف با روز مجردها – که بزرگ‌ترین رویداد خرید اینترنتیِ چین محسوب می‌شود – در این کشور عرضه می‌شود. برخلاف شباهت فراوان بین می واچ و اپل‌واچ، این ساعت چینی به مراتب ارزان‌تر از همتای آمریکایی خود است. قیمت این محصول 1,299 یوان اعلام شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا 185 دلار خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است، می واچ در یک ورژن پیشرفته‌تر به نام Premium Edition Mi Watch نیز به تولید می‌رسد. در این ورژن، پوشش نمایشگر به جای گوریلاگلس 3 از جنس شیشه یاقوت کبود است. بدنه ساعت به جای آلیاژ آلومینیوم از استیل ضدزنگ بوده و بند آن نیز فلزی‌ست. این ورژن پیشرفته در ماه دسامبر با قیمت 1,999 یوان (290 دلار) وارد بازار چین خواهد شد. عرضه می واچ در خارج از چین هنوز مشخص نیست.

منبع : Xiaomi