پیش‌بینی IDC از وضعیت بازار پوشیدنی‌ها تا سال 2023 – اپل‌واچ جای آیفون را می‌گیرد؟

نمایش خبر

تاریخ : 1398/4/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : اگر تصمیم به خرید یک ساعت هوشمند دارید، عملا صدها گزینه پیش روی شما وجود خواهد داشت، اما احتمال اینکه به سمت اپل‌واچ بروید خیلی زیاد است. این یکی از مهم‌ترین مواردی‌ست که در جدیدترین گزارش IDC به آن اشاره شده است. مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 19 ژوئن 2019 (29 خرداد 1398) پیش‌بینی خود از وضعیت بازار دیوایس‌های پوشیدنی تا سال 2023 را در قالب گزارشی منتشر کرد. طبق پیش‌بینی بخش بررسی فصلی بازار جهانی پوشیدنی‌ها در IDC، تا پایان سال 2019، حدود 222.9 میلیون دستگاه ابزار پوشیدنی به بازارهای جهانی عرضه شده و انتظار می‌رود این میزان تا سال 2023 با رشد سالانه مرکب 7.9 درصد، به 302.3 میلیون دستگاه بالغ شود.

 

IDC Wearable Devices Market Forecast 2019 2023

IDC مهم‌ترین دلیل رشد بازار پوشیدنی‌ها را به گسترش استفاده از اسمارت‌واچ‌ها و دیوایس‌های مرتبط با گوش نسبت داده و بر این باور است که تا سال 2023، بیش از 70 درصد از پوشیدنی‌های عرضه شده در دنیا، به این اقلام اختصاص خواهد داشت. به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر تحقیقاتی IDC در بخش دیوایس‌های موبایل، علاوه بر اینکه بازار پوشیدنی‌ها از نظر شکل ظاهری دستگاه‌ها در حال متنوع‌تر شدن است، نحوه اتصال و توزیع این دیوایس‌ها نیز روز به روز متنوع‌تر می‌شود. در کنار مصرف‌کنندگان عادی، بخش‌هایی مثل اداره‌جات و سازمان‌ها و متصدیان حوزه سلامت نیز دوست دارند تا ساعت‌های هوشمند از اسمارت‌فون‌ها مستقل باشند. شرکت‌های مخابراتی و اپراتورها هم برای گسترش هرچه بیشتر ساعت‌های مجهز به شبکه ارتباطی سلولی، حاضرند سوبسید یا دیگر گزینه‌های مالی را به کاربران ارائه دهند.

رامون تی. یاماس (Ramon T. Llamas)، یکی دیگر از مدیران پژوهشی IDC، معتقد است که علاوه بر گسترش دیوایس‌های پوشیدنی، کاربردهای آنها نیز بیشتر خواهد شد. به گفته وی، ساعت‌های هوشمند، ضمن نشان دادن وقت، از لحاظ امکانات سلامتی و ورزشی پیشرفت کرده و می‌توانند با چندین اپلیکیشن و سیستم (چه در خانه و چه در محل کار) ارتباط برقرار کنند. تأمین صوت همچنان محور دیوایس‌های پوشیدنی مرتبط با گوش خواهد بود، اما کاربردهای دیگری از جمله ترجمه زبان، پیاده‌سازی دستیار هوشمند و کوچینگ نیز برای این دستگاه‌ها متصور است.

IDC Wearable Devices Market Forecast 2019 2023

پیش‌بینی IDC از بازار دیوایس‌های پوشیدنی در فاصله سال‌های 2019 تا 2023 برحسب نوع دستگاه (تعداد به میلیون عدد)

در ادامه، جزییات پیش‌بینی IDC از وضعیت مهم‌ترین محصولات پوشیدنی را مرور می‌کنیم:

• ساعت‌های هوشمند

انتظار می‌رود عرضه ساعت‌های هوشمند با نرخ رشد سالانه مرکب 9.4 درصد، از 91.8 میلیون دستگاه در سال 2019 به 131.6 میلیون دستگاه در سال 2023 افزایش یابد. به گفته IDC، اسمارت‌واچ‌ها با در دست داشتن 41.2 درصد از سهم بازار پوشیدنی‌ها در سال 2019، محبوب‌ترین دیوایس پوشیدنی در دنیا بوده و با رسیدن سهم این محصولات به 43.5 درصد تا سال 2023، همچنان بر محبوبیت‌شان اضافه می‌شود. این ساعت‌ها نه تنها به عنوان ابزارهای سلامتی و تناسب اندام از سوی کاربران معمولی و سازمان‌ها مورد استقبال قرار گرفته، بلکه انتظار می‌رود به‌زودی کاربردهای جدید این دستگاه‌ها – از جمله ردیابی موقعیت کودکان توسط والدین و یا کنترل بخش‌های مختلف خانه‌های هوشمند – نیز در بین کاربران فراگیر شود.

همان طور که در مقدمه هم گفته شد، اپل سرآمد بازار ساعت‌های هوشمند بوده و طبق پیش‌بینی IDC، تا سال 2023 بیش از یک چهارم بازار این محصول (به عبارت دقیق‌تر، 25.9 درصد) در اختیار اپل خواهد بود. IDC در پاسخ به این سؤال که چرا اپل در زمینه ساعت‌های هوشمند، یکه‌تاز این صنعت باقی می‌ماند، تقاضای فزاینده برای محصولات این شرکت را مطرح می‌کند. به گفته یاماس، نزدیک‌ترین رقیبان اپل در زمینه ساعت‌های هوشمند، هنوز فاصله زیادی با این برند دارند. شکی نیست که اندروید نقش مهمی در صنعت اسمارت‌واچ ایفا می‌کند، اما فروش ساعت‌های مجهز به پلتفرم گوگل، بیش از هر جای دیگر، در چین موفق بوده است. بد نیست بدانید، نتیجه نظرسنجی سایت 9to5Mac، نشان می‌دهد تقریبا از هر سه نفری که در این نظرسنجی شرکت کرده، یک نفر باور دارد که در چند سال آینده، شانس جایگزین شدن اپل‌واچ با آیفون وجود دارد!

Apple Watch Series 4 and Samsung Galaxy Watch

Apple Watch Series 4 در سمت چپ و Samsung Galaxy Watch Active در سمت راست

به گفته برخی کارشناسان، پیش‌بینی‌های مؤسساتی مثل IDC یا گارتنر خالی از اشکال نبوده و حتی ممکن است کاملا اشتباه باشند، اما می‌توان گفت این پیش‌بینی‌ها به نوعی واقعیت کنونی بازار را روایت می‌کنند. در حال حاضر، از هر سه ساعت هوشمندی که در دنیا به فروش می‌رسد، یکی اپل‌واچ بوده و به گفته مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، فروش این محصول در نیمه نخست سال 2019 رشد داشته است. گزارش Counterpoint تأیید می‌کند که در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، 35.8 درصد از اسمارت‌واچ‌های فروخته‌شده در بازارهای جهانی، محصول اپل بوده است. جالب است بدانید، کمپانی Fossil – که عمده ساعت‌های هوشمند مجهز به Wear OS گوگل را تولید می‌کند – در همین بازه زمانی، تنها 2.5 درصد از بازار را در اختیار داشته است.

اینکه چرا بیشتر مردم به سمت اپل‌واچ می‌روند، دلایل زیادی دارد؛ مثل سازگاری این ساعت با گوشی هوشمندشان و یا طیف گسترده اپلیکیشن‌های موجود در App Store. بسیاری از کاربران اسمارت‌واچ‌های اندرویدی از اینکه این ساعت‌ها هنوز هم از برخی امکانات کلیدی مثل GPS یا ارتباطات LTE بی‌بهره‌اند گلایه دارند. البته، با توجه به عزم راسخ گوگل برای ورود جدی به عرصه پوشیدنی‌ها، این وضعیت ممکن است تغییر کند. در ژانویه 2019 بود که Fossil قسمت قابل‌توجهی از تکنولوژی خود در ساخت ساعت هوشمند – به ارزش 40 میلیون دلار – را به گوگل واگذار کرد. بعید نیست که در آینده نزدیک، ساعت هوشمند گوگل – که بعضی شایعه‌ها آن را Pixel Watch می‌نامند – به بازار آمده و به رقیب سرسختی برای اپل‌واچ تبدیل شود.

• Earwear

در گزارش IDC، از ابزارهای پوشیدنی مرتبط با گوش – مثل هدفون‌ها یا ای‌یربادها – تحت عنوان Earwear یاد شده که می‌توانیم آن را "گوش‌پوش" بنامیم. طبق برآورد IDC، در سال 2019 چیزی حدود 72 میلیون دیوایس مرتبط با گوش وارد بازار شده و این میزان تا سال 2023، به 105.3 میلیون دستگاه خواهد رسید. در حالی که بسیاری از این دیوایس‌ها می‌توانند به عنوان درگاهی برای ارتباط با دستیارهای هوشمند یا ردیابی پارامترهای مربوط به سلامتی مورد استفاده قرار بگیرند، به گفته IDC، می‌توان از برندها انتظار داشت که کاربردهای مفید دیگری مثل مقابله با ناشنوایی یا تنظیم تجربه شنوایی روزانه را نیز به گوش‌پوش‌ها اضافه کنند. ناگفته نماند رشد سالانه مرکب این رده از محصولات پوشیدنی تا سال 2023، برابر با 10 درصد تخمین زده شده که با این حساب حتی از رشد اسمارت‌واچ ها نیز بیشتر خواهد بود.

• دستبندهای هوشمند

طبق برآورد IDC تعداد دستبندهای هوشمندی که در سال 2019 وارد بازار می‌شود 54.2 درصد بوده که تا سال 2023 به 55 میلیون دستگاه خواهد رسید. با این حساب، رشد سالانه مرکب دستبندهای هوشمند طی این بازه 4 ساله، تنها 0.3 درصد خواهد بود. برندهای چینی مثل شیائومی و هواوی، مهم‌ترین پیشران‌های این بازار بوده و به گفته IDC، بیش از نیمی از تمام دستبندهای هوشمند تولید شده در دنیا، به احتمال زیاد در چین عرضه می‌شوند. در مقابل، انتظار می‌رود عرضه این محصولات در بازارهای به تکامل رسیده‌ای مثل آمریکای شمالی و اروپای غربی با افت مواجه شود، زیرا کاربران به جای دستبند هوشمند، تمایل دارند تا از اسمارت‌واچ استفاده کنند.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا