گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم 2018 – تکیه شیائومی بر مسند قدرت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/9/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، گارمین Garmin ، ساعت هوشمند Smartwatch ، فیت بیت Fitbit ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز دوشنبه 3 دسامبر 2018 (12 آذر 1397) گزارشی را از وضعیت بازار جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم 2018 منتشر کرد. علی‌رغم بازار اسمارت‌فون‌ها – با رشد تنها 1.8 درصد در سه‌ماهه اخیر – بازار دیوایس‌های پوشیدنی بسیار داغ است. طبق گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایس‌های پوشیدنی در مؤسسه IDC، میزان عرضه محصولات پوشیدنی در سه‌ماهه سوم 2018 به 32 میلیون دستگاه رسیده که در مقایسه با 26.3 میلیون دستگاهی که در مدت مشابه سال گذشته عرضه شده بود، از رشدی 21.7 درصدی حکایت می‌کند. نکته قابل‌توجه در این گزارش، آن است که شیائومی با کنار زدن اپل و زیاد کردن فاصله خود با این کمپانی، در صدر جدول ایستاده است.

Xiaomi Mi Band 3

Xiaomi Band 3

پوشیدنی‌های ساده یا basic، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد بازار در فصل اخیر بوده‌‌اند. تولید محصولات جدید از سوی کمپانی‌هایی مثل فیت‌بیت، گارمین و هواوی موجب شد تا عرضه پوشیدنی‌های ساده طی فصل سوم مجددا با رشد همراه گردد. یکی دیگر از پیشران‌های بازار، افزایش فزاینده تقاضا در بازارهایی مثل آسیا/اقیانوسیه (به استثنای ژاپن) بود. رشد سالانه تقاضا در این منطقه 21.4 درصد عنوان شده و بیش از نیمی از عرضه جهانی را به خود اختصاص داده است. این در حالی‌ست که رشد سالانه ایالات متحده (دومین بازار بزرگ محصولات پوشیدنی) طی فصل اخیر، با 0.4 درصد کاهش مواجه شد. در گذشته، کاربران جدید – یا خرید اولی‌ها – بودند که بازار آمریکا را پیش می‌بردند، اما کم‌کم این وضعیت تغییر کرد و اکنون رشد بازار آمریکا عمدتا مدیون کاربرانی‌ست که قصد ارتقای دیوایس‌های خود را دارند.

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد IDC، بسیاری از پوشیدنی‌های ساده‌ جدیدی که در حال حاضر به تولید می‌رسند، از ویژگی‌هایی برخوردارند که معمولا در رده ساعت‌های هوشمند دیده می‌شود (مثل نوتیفیکیشن یا یکپارچگی با اپلیکیشن). همین امر، به اندازه کافی پاسخگوی تقاضای مصرف‌کنندگان برای دیوایس‌های تواناتر بوده و در عین حال، مانع از افزایش متوسط قیمت فروش نیز شده است. ناگفته نماند، در بازاری که از یک سو با فشار زیاد تولیدکنندگان دیوایس‌های ارزان قیمت مواجه بوده و از سوی دیگر قیمت اسمارت‌واچ‌هایش در حال افت است، حفظ متوسط قیمت فروش، یک امتیاز محسوب می‌شود.

IDC Wearables Market Report Q3 2018

پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد سالیانه در سه‌ماهه سوم 2018

البته این خیزش مجدد پوشیدنی‌های ساده، پدیده‌ای‌ست که باید با دقت فراوان مورد بررسی قرار گیرد، چرا که این قبیل محصولات به علت قیمت‌های پایین و مجموعه امکانات ساده خود، از قدیم همواره در بین کاربران محبوب بوده‌اند. در شرایطی که روز به روز امکانات بیشتری به این دیوایس‌ها افزوده شده و همچنین تفاوت قیمت بین ردیاب‌های سلامتی ساده و ساعت‌های هوشمند کمتر و کمتر می‌شود، برندها می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و مصرف‌کنندگان را به سمت خرید اسمارت‌واچ سوق دهند.

به گفته اوبرانی، با توجه به ادامه تلاش دو برند اپل و فیت‌بیت به افزودن امکانات پزشکی و سلامت به اسمارت‌واچ‌های خود، بازار ساعت‌های هوشمند نیز در فصل اخیر با تکامل همراه بود. بازار پزشکی و سلامت، به سرعت در حال تبدیل شدن به مقصد بعدی برندهای محصولات پوشیدنی است. با توجه به نیاز به مجوز گرفتن محصولات پوشیدنی حوزه سلامت از مراجع قانونی و همچنین بررسی موشکافانه در تأیید صحت عملکرد این محصولات، این حوزه به احتمال زیاد از دایره نفوذ برندهای تولیدکننده محصولات ارزشمند به لحاظ قیمت برکنار بوده و جایگاه پیشروهای بازار در آن بیش از پیش تثبیت می‌شود.

رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر تحقیقاتی تیم پوشیدنی‌ها در مؤسسه IDC، معتقد است بازار پوشیدنی‌ها از تفاوت‌های جغرافیایی سود می‌برد. چین بزرگ‌ترین بازار پوشیدنی‌ها بوده و گستره آن بیش از 2 برابر بازار آمریکا تخمین زده شده است. بنا بر آنچه در گزارش اخیر آمده، عواملی چون توسعه و آزمایش قدرتمند دیوایس‌ها، قیمت پایین محصولات و تقاضای قدرتمند برای دیوایس‌های ساده (برای جذب کاربران جدید)، مهم‌ترین عوامل رشد بازار چین بر شمرده شده‌اند.

IDC Wearables Market Report Q3 2018

پنج کمپانی برتر تولیدکننده دیوایس‌های پوشیدنی در سه‌ماهه سوم سال 2018

در سوی دیگر بازار آمریکا قرار دارد، که علی‌رغم کاهش سرعت رشد آن، فرصت خوبی برای فروشندگان به شمار می‌رود تا دیوایس‌های پیشرفته‌تر و گران‌قیمت‌تر خود را به کاربران کنونی ارائه کرده و احتمالا توجه کاربران قدیمی را نیز مجددا به خود جلب کنند. در بین این دو بازار (چین و آمریکا)، کشورهای متعددی دیده می‌شود که از لحاظ توسعه در شرایط متفاوتی قرار دارند. همین مسأله به فروشندگان اجازه می‌دهد تا برای برطرف کردن نیاز این کشورها، رویکردهای متفاوتی اتخاذ کنند. حال اگر این تفاوت‌های جغرافیایی را با معرفی محصولات جدید ترکیب کنیم، شرایط برای رقم خوردن یک سه‌ماهه پایانی قدرتمند، فراهم خواهد بود.

در ادامه، عملکرد پنج کمپانی برتر تولیدکننده محصولات پوشیدنی در سه ماهه سوم 2018 را مرور می‌کنیم:

• شیائومی

طی فصل اخیر، شیائومی 6.9 میلیون دیوایس پوشیدنی را وارد بازار نمود و با در دست گرفتن 21.5 درصد از بازار در جایگاه اول ایستاد. مقایسه این آمار با مدت مشابه سال قبل – که در آن 3.6 میلیون دیوایس پوشیدنی با برند شیائومی به بازار عرضه شده بود – نشان می‌دهد این کسب‌وکار شیائومی در یک سال اخیر بیش از 90 درصد رشد داشته است. عرضه موفقیت‌آمیز دستبند Mi Band 3 و همچنین، گسترش کسب‌وکار این شرکت در خارج از چین موجب شد تا شیائومی با کنار زدن اپل، رتبه نخست جهانی از حیث عرضه پوشیدنی‌ها را مال خود کند. همواره بیش از 80 درصد از دیوایس‌های پوشیدنی‌ شیائومی در چین عرضه می‌شد، اما طی فصل اخیر، با توجه به تلاش شرکت برای رشد حضور خود در بازارهای دیگر (مثل هند، اروپا، خاور میانه و آفریقا)، این میزان به 61 درصد کاهش یافت.

Amazfit Sport Watch

Amazfit Sport Watch

• اپل

اپل‌واچ‌های عرضه شده از سوی اپل در سه‌ماهه سوم با 54 درصد رشد سالانه به 4.2 میلیون دستگاه رسید و اپل با کسب 13.1 درصد از سهم بازار، رتبه دوم را از آن خود کرد. اپل موفق شد عرضه اپل‌واچ سری 4 (نخستین ساعت تأیید شده این شرکت برای مصارف پزشکی) را در پایان سه‌ماهه سوم عرضه کند. طراحی و ابعاد جدید، در کنار جدیدترین ورژن سیستم عامل Watch OS، از جمله تغییرات مثبتی بودند که در نسل چهارم این ساعت محبوب به چشم می‌خورد. اما با تمام این اوصاف، سهم اپل‌واچ سری 4 از مجموع ساعت‌های هوشمند عرضه‌شده اپل در فصل اخیر، کمتر از 20 درصد بوده است. جالب است بدانید، کاهش قیمت اپل‌واچ سری 3 باعث شد تا عمده عرضه اسمارت‌واچ‌های اپل (یعنی حدود 80 درصد) به این دیوایس اختصاص یابد. مطمئنا اگر اپل‌واچ سری 4 با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شد و یا اپل قیمت ساعت‌های سری 1 و 2 را به زیر 200 دلار کاهش می‌داد، می‌توانست سهم چشمگیری از بازار جهانی را تصاحب کند. البته، با توجه به اینکه اپل‌واچ تنها پوشیدنی اپل محسوب می‌شود، می‌توان گفت اپل با عرضه 4.2 میلیون ساعت هوشمند، در حال حاضر برترین تولیدکننده اسمارت‌واچ در جهان است.

Apple Watch Series 4

Apple Watch Series 4

• فیت‌بیت

3.5 میلیون دستگاه دیوایسی که توسط فیت‌بیت در سه‌ماهه اخیر وارد بازار شد، در مقایسه با 3.6 میلیون دستگاهی که در سه‌ماهه سوم 2017 عرضه شده بود، از افت سالانه 3.1 درصدی حکایت دارد. اما به لطف تولید دیوایس‌های جدید – از جمله Charge 3 ،Versa و Ace – میزان افت عرضه پوشیدنی‌های فیت‌بیت نسبت به فصل‌های قبل کمتر شده است. نکته قابل توجه آن که موفقیت عرضه ساعت Versa، یک بار دیگر فیت‌بیت را به دومین فروشنده برتر اسمارت‌واچ در دنیا تبدیل کرد و IDC پیش‌بینی کرده که این موفقیت، دست‌کم در کوتاه مدت ادامه داشته باشد. ناگفته نماند، تمرکز فیت‌بیت روی بهبود کیفیت خواب کاربران، نقطه قوت ساعت‌های این شرکت بوده و محصولات این کمپانی را از سایر برندها متمایز می‌کند.

Fitbit Versa

Fitbit Versa

• هواوی

طی فصل اخیر، تعداد پوشیدنی‌های عرضه شده از سوی هواوی، با رشدی 20.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 1.9 میلیون دستگاه رسید و با کسب 5.9 درصد از سهم بازار، رتبه چهارم جهانی خود را حفظ کرد. عمده تأکید هواوی در فصل اخیر، روی جدیدترین سری مچ‌بند هوشمند خود یعنی TalkBand B5 بود. این محصول رویکرد منحصربه‌فرد هواوی در ترکیب یک هندزفری بلوتوثی و ردیاب تناسب اندام را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که ساب‌برند آنر نیز مجموعه جدیدی از هدفون‌ها را معرفی کرده که از قابلیت ردیابی ضربان قلب در هنگام ورزش برخوردارند. اما هواوی نتوانست مثل شیائومی بازارهای خارجی خود را توسعه دهد و عمده دیوایس‌های پوشیدنی این شرکت در داخل چین عرضه شد.

Huawei Talkband B5

Huawei TalkBand B5

• سامسونگ

هرچند سامسونگ در این رتبه‌بندی در جایگاه پنجم ایستاده، اما نکته قابل توجه آن است که این کمپانی با افزایش تولید، عرضه پوشیدنی‌های خود را با رشد چشمگیر 91 درصدی از 900 هزار دستگاه (در سه‌ماهه سوم 2017) به 1.8 میلیون دستگاه (در فصل اخیر) افزایش داد و توانست 5.6 درصد از تقاضای بازار جهانی را تأمین کند. اتفاق مهمی که در سه‌ماهه سوم برای سامسونگ رخ داد، کنار گذاشتن نام قدیمی Gear از عنوان ساعت‌های هوشمند این شرکت بود، زیرا اولین ساعت هوشمند این کمپانی با عنوان Galaxy Watch در فصل اخیر رونمایی شد تا هماهنگی بیشتری با اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های این برند داشته باشد. البته هنوز هم عمده عرضه محصولات پوشیدنی سامسونگ، به ساعت هوشمند Gear S3 و مچ‌بند هوشمند Gear Fit اختصاص داشته است. به گفته IDC، رشد فصلی سامسونگ در سه‌ماهه اخیر مدیون تولید آن دسته از پوشیدنی‌هایی‌ست که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. 

منبع : IDC