افول یک ستاره - ادوبی رسماً اعلام نمود که توسعه فلش برای مرورگرهای موبایل را متوقف می کند

نمایش خبر

تاریخ : 1390/8/18
برچسب‌ها : ادوبی Adobe ، ادوبی فلش Adobe Flash ، ادوبی ایر Adobe AIR

واحد خبر mobile.ir : در روز 8 نوامبر 2011 (17 آبان 1390) سایت ZDNet و به تبعیت از آن بسیاری از سایت های فناوری، خبری غیر رسمی و غافلگیرکننده را منتشر نمودند: "تصمیم ادوبی مبنی بر عدم ادامه توسعه فلش برای مرورگرهای موبایل". یک روز پس از انتشار این خبر، کمپانی ادوبی رسماً در یکی از وبلاگ های سایت خود پستی حاوی خبری مشابه را منتشر نمود و مسیر آینده فلش را برای دوستداران این فناوری ترسیم کرد.

ادوبی که پیش از این به عرضه برنامه فلش پلیر بر روی برخی از مرورگرهای موبایل پرداخته بود و فلش پلیر را یکی از پایه های تجربه کامل وب بر روی موبایل می دانست اینک تصمیم بر آن گرفته که تمرکز خود را بر روی استفاده از HTML5، ارائه فلش پلیر برای کامپیوترهای شخصی و نیز استفاده از فناوری فلش و AIR برای ساخت برنامه های قابل اجرا بر روی کامپیوترهای شخصی و موبایل (خارج از محیط مرورگر وب) قرار دهد.

ادوبی در ارتباط با آینده فلش بر روی موبایل اینگونه اظهار نظر نموده است: «کار آتی ما بر روی فلش در وسایل موبایل بر این موضوع متمرکز است که توسعه دهندگان را قادر سازیم تا با استفاده از Adobe AIR برنامه هایی را برای عرضه در تمامی فروشگاه های برنامه ها (App Store ها) خلق نمایند. پس از عرضه نسخه 11.1 برنامه فلش پلیر برای اندروید و PlayBook بلک بری دیگر به توسعه فلش پلیر بر روی مرورگرها [ی موبایل] به گونه ای که با انواع پیکربندی های گوناگون وسایل موبایل (چیپ ست، مرورگر، نسخه سیستم عامل و ...) کار کند نخواهیم پرداخت. البته همچنان به رفع اشکالات بحرانی و عرضه به روزرسانی های مرتبط با مشکلات امنیتی بر روی وسایل موجود خواهیم پرداخت. همچنین به آنهایی که مجوز کدهای منبع [فلش پلیر] را دارند اجازه می دهیم که به کار خود ادامه داده و پیاده سازی های خود را عرضه نمایند.»

ادوبی همچنین اظهار داشته که تغییرات یاد شده امکان سرمایه گذاری بیشتر بر روی HTML5 و عرضه نوآوری توسط فلش در جایی که بتواند بیشترین تأثیر را بر روی صنعت داشته باشد -- منجمله بازی های پیشرفته و ویدیوهای سطح بالا -- میسر می سازد.

Adobe Headquarters

لازم به ذکر است که ادوبی چندی پیش نسخه 11 برنامه فلش پلیر را ارائه داد. این برنامه بر روی مرورگرهای کامپیوترهای شخصی از ویژگی های جدید و متنوعی برخوردار است که از آن جمله می توان به گرافیک سه بعدی با پشتیبانی شتاب دهنده های سخت افزاری که ساخت بازی های سه بعدی پیشرفته تحت وب را میسر می سازد و پشتیبانی قوی از ویدیوی HD همراه با حفاظت از محتوای ویدیویی اشاره نمود. ادوبی در حال حاضر نیز مشغول کار بر روی نسخه 12 فلش پلیر است و می خواهد ویژگی ها و امکانات جذاب دیگری را در آن ارائه دهد و قصد دارد ویژگی هایی را برای تسهیل انتقال به HTML5 در فلش اضافه نماید تا توسعه دهندگان اطمینان یابند که مهارت های کسب شده توسط ایشان به هدر نرفته و در بستر جدید نیز به کار خواهد آمد.

پیش از این برخی تحلیلگران پیش بینی می نمودند که با قدرتمند شدن توان پردازشی گوشی های موبایل جایگاه فلش بر روی بستر موبایل تحکیم خواهد شد و حتی عده ای پا را فراتر گذاشته و منتظر بودند که تیم کوک مدیر عامل جدید اپل برای حذف یکی از مزایای رقابتی گوشی های اندورید خلاف نظر استیو جابز (که به شدت با فلش مخالف بود) حرکت کند و راه را برای استفاده از فلش در مرورگر iOS هموار سازد. اما گویا خلاف این پیش بینی به وقوع پیوسته و اینک این ادوبی است که خود از آرزوی اجرا شدن فلش پلیر در مرورگر وب موبایل های گوناگون دست کشیده است. بدین ترتیب یکی از مزایای رقابتی بستر اندروید گوگل در مقابل iOS اپل کم رنگ خواهد شد.

بدیهیست در صورتی که عرضه نسخه های جدید فلش پلیر بر روی بستر موبایل متوقف شود گرایش توسعه دهندگان به ساخت وب سایت هایی که از فلش استفاده می کنند نیز بسیار کمتر از قبل خواهد شد، چرا که امکان نمایش محتوای فلش ایجاد شده بر روی گستره وسیعی از وسایل متصل به اینترنت وجود نخواهد داشت. اما توسعه دهندگان همچنان می توانند به توسعه Adobe AIR (که در دل خود فلش را نیز همراه دارد) توسط ادوبی امیدوار بوده و با کمک ابزارهایی نظیر Adobe Flash Professinal و Adobe Falsh Builder به خلق برنامه هایی برای بسترهای گوناگون بپردازند ().

Flash Builder - New Flex Mobile Project

تصویر بالا: در نسخه 4.5.1 برنامه Flash Builder کاربران می توانند به خلق برنامه ها برای بستر اندروید گوگل، iOS اپل، Tablet OS بلک بری و نیز برنامه های کامپیوترهای شخصی بپردازند. تصویر فوق پنجره ویژه خلق یک پروژه موبایل جدید در Flash Builder را نمایش می دهد.

در هر حال به نظر می رسد ادوبی توانسته مصلحت اندیشی را به غرور ترجیح دهد و تصمیم بسیار دشواری بگیرد. شاید بتوان این تصمیم گیری ادوبی را با تصمیم گیری نوکیا در کنار گذاشتن تدریجی سیمبیان () و تصمیم گیری اچ پی در متوقف نمودن توسعه وب او اس () مقایسه نمود. تصمیماتی که بسیاری از افراد را متحیر و ناخرسند نمود اما علی رغم این موضوع گونه ای از مصلحت اندیشی و آینده نگری را می توان در آنها مشاهده کرد.

ذکر این نکته ضروریست که تنوع بسیار زیاد در پیکربندی های گوشی ها، سیستم عامل ها و مرورگرهای موبایل کار ادوبی را برای عرضه فلش پلیر بر روی تمامی این پیکربندی های گوناگون بسیار دشوار نموده بود. علاوه بر این ادوبی همواره باید دنبال بزرگترین مقسوم علیه مشترک میان توانایی گوشی های موبایل و توانایی های کامپیوترهای شخصی می گشت و این موضوع عرضه برخی امکانات پیشرفته را بر روی فلش پلیر با دشواری همراه می کرد. اما از این پس این کمپانی می تواند با خیالی آسوده تر و با دردسر کمتر به توسعه فلش (برای مرورگرهای کامپیوترهای شخصی و نیز تحت Adobe AIR برای ساخت برنامه های کامپیوتری و برنامه های موبایل) پرداخته و از سوی دیگر عمده نیروی خود را صرف ارائه ابزارهای HTML5 و توسعه فناوری های مرتبط با این استاندارد جهانی نماید.

ادوبی همچنین در راستای تغییرات راهبردی و ساختاری خود خبر از تعدیل 750 نفر از نیروی کار خود داده که می تواند کاهش هزینه های این کمپانی را در پی داشته باشد. احتمالاً تعدادی از این 750 نفر بر روی توسعه فلش پلیر برای مرورگرهای موابایل کار می کرده اند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا