دلایل ادوبی برای متوقف نمودن توسعه فلش برای مرورگرهای موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1390/8/23
برچسب‌ها : ادوبی Adobe ، ادوبی فلش Adobe Flash ، ادوبی ایر Adobe AIR ، مایک چمبرز Mike Chambers

واحد خبر mobile.ir : خبری که ادوبی چند روز پیش در ارتباط با متوقف نمودن توسعه فلش پلیر برای مرورگرهای موبایل منتشر نمود  بازتاب گسترده ای را در میان رسانه ها، طرفداران و مخالفان این فناوری در پی داشت.

عده ای اظهار نمودند که  استیو جابز -- مدیر عامل پیشین و متوفی اپل که مانع از حضور فلش پلیر در مرورگرهای وب آیفون، آی پد و آی پاد شده بود -- به درستی نقاط ضعف فلش را در نامه سرگشاده خود در مورد این فناوری بازگو نموده بود و اینک پیش بینی های وی رنگ واقعیت به خود گرفته است.

عده ای دیگر نیز بر این باورند که استیو جابز خود یکی از عوامل مرگ تدریجی فلش بوده است و اگر شما خود شخصی را زخمی کنید و سپس بگویید این شخص مردنی است نمی توان پیش بینی شما را دلیل حقانیت گفته هایتان تلقی نمود.

اما نظر ادوبی در این مورد چیست و چه عواملی را باعث تصمیم گیری برای توقف توسعه فلش پلیر برای مرورگرهای موبایل می داند؟ مایک چمبرز -- یکی از مدیران ارشد ادوبی -- در پستی در وبلاگ خود با اشاره به این که روزهای اخیر یکی از دشوارترین روزهای زندگی کاری وی بوده به تشریح دلایل اتخاذ این تصمیم از سوی ادوبی پرداخته است. در زیر بطور خلاصه دلایل بازگوشده توسط مایک چمبرز عنوان شده است:

به نظر نمی رسید که رواج و همه گیری فلش پلیر بر روی موبایل بتواند همسنگ رواج و همه گیری آن بر روی دسکتاپ گردد

با توجه به آنکه یکی از بازیگران اصلی پلتفرم های موبایل (کمپانی اپل) نمی خواست که امکان اجرای فلش پلیر را بر روی مرورگر موبایل خود فراهم آورد همه گیر شدن فلش پلیر بر روی موبایل مشابه با آنچه بر روی دسکتاپ شاهدش هستیم امکان پذیر نبود.

همه گیری HTML5 بر روی مرورگرهای موبایل

به دلیل پشتیبانی بسیار گسترده از HTML5 بر روی گوشی های موبایل مدرن، این فناوری به درجه ای از همه گیری بر روی موبایل های مدرن رسیده که می توان آنرا با همه گیری فلش پلیر بر روی دسکتاپ مقایسه نمود. بدین ترتیب HTML5 بهترین فناوری برای ارائه محتوای غنی بر روی مرورگرهای وب موبایل خواهد بود.

HTML5 vs Flash

تفاوت نحوه استفاده کاربران از محتوای غنی بر روی گوشی های موبایل در مقابل دسکتاپ

بر روی کامپیوترهای دسکتاپ کاربران به استفاده از محتوای غنی (نظیر بازی ها و برنامه ها) هم از طریق مرورگر وب و هم از طریق برنامه ها عادت نموده اند، در حالی که بر روی گوشی های موبایل این گرایش به شدت به سمت استفاده از برنامه ها است.

مقیاس پذیری و مسائل توسعه پلاگین ها برای مرورگرهای موبایل

توسعه فلش پلیر برای مرورگرهای موبایل نیازمند منابعی بیش از میزان پیش بینی ادوبی بوده است چرا که انواع سیستم عامل ها، مرورگرها، سخت افزارها و سازندگان قطعات در کنار هم تنوع بسیار گسترده ای را به وجود آورده و برای هر گوشی، مرورگر و سیستم عامل جدیدی که عرضه شود ادوبی باید منابع بیشتری را صرف تست و نگهداری از فلش پلیر نماید. ادوبی به این نتیجه رسیده که تحمل چنین روندی برایش بسیار دشوار است (این سخنان مایک چمبرز یادآور نتیجه ای است که مایکروسافت نیز چند ماه پیش در مورد فناوری سیلورلایت به آن رسید.)

البته همانطور که ادوبی پیشتر نیز به آن اشاره داشته توسعه Adobe AIR (که برای ساخت برنامه های قابل اجرا در خارج از محیط مرورگر وب به کار می رود) بر روی موبایل همچنان ادامه خواهد داشت. مایک چمبرز در مورد تفاوت Adobe AIR و فلش پلیر خاطر نشان ساخته که توسعه Adobe AIR برای موبایل به منابعی به مراتب کمتر نیاز دارد چرا که Adobe AIR از API های خوش تعریف تری که خارج از محیط مرورگر وب است استفاده کرده و ضمناً نیازی نیست که ادوبی نگران انواع مرورگرهای متفاوت با نسخه های گوناگون باشد.

سوق دادن منابع از فلش به سمت HTML5

آخرین دلیل تصمیم گیری ادوبی برای متوقف نمودن توسعه فلش پلیر برای مرورگرهای موبایل رشد چشم گیر HTML5 بر روی مرورگرهای موبایل و دسکتاپ بوده است. ادوبی تصمیم گرفته که منابع خود را به گونه ای متعادل تر بین فلش و HTML5 تقسیم نماید. با توقف توسعه فلش پلیر برای مرورگرهای موبایل منابع زیادی آزاد شده و ادوبی می تواند این منابع را به HTML5 اختصاص دهد.

Adobe Headquarters

تصویر بالا: مقر اصلی ادوبی در سن خوزه کالیفرنیا

مایک چمبرز به این نکته اذعان دارد که ممکن است تمامی افراد دلایل ذکر شده در بالا را نپذیرند اما نکات مطرح شده و افزایش پیچیدگی و هزینه های مرتبط با توسعه فلش پلیر برای مرورگرهای موبایل ادوبی را به این نتیجه رسانده که ادامه این روند، استفاده بهینه از منابع مهندسی این کمپانی را به دنبال نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که تصمیم ادوبی مبنی بر توقف توسعه فلش پلیر برای مرورگرهای موبایل به معنای مرگ پلتفرم فلش نیست. ادوبی همچنان به توسعه فلش پلیر بر روی مرورگرهای دسکتاپ و نیز توسعه Adobe AIR ادامه خواهد داد. با گسترش HTML5 نقش فلش تغییر خواهد نمود و ادوبی بر این اعتقاد است که این فناوری به سمت ویدیوهای پیشرفته (همراه با کنترل حقوق دیجیتال و حفاظت از محتوای ویدیویی) و پلتفرمی برای بازی های پیشرفته گرافیکی گرایش خواهد یافت.

منبع : mikechambers.com


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا