ادوبی بستر توسعه برنامه های موبایل خود را گسترش داد

نمایش خبر

تاریخ : 1390/3/31
برچسب‌ها : ادوبی Adobe ، ادوبی ایر Adobe AIR ، ادوبی فلش Adobe Flash ، ادوبی فلش بیلدر Adobe Flash Builder ، فلکس Flex ، برنامه نویسی Programming

واحد خبر mobile.ir : شاید یکی از دغدغه های تولید کنندگان برنامه های موبایل تنوع بسترهای موبایل و متفاوت بودن ابزارها، زبان ها و فریم ورک های ساخت برنامه های موبایل برای هر یک از این بسترها باشد. بدین ترتیب اگر برنامه نویس بخواهد برنامه خود را به عنوان مثال بر روی سیستم عامل اندروید گوگل، iOS اپل، ویندوزفون مایکروسافت و Tablet OS بلک بری عرضه کند، اگر از روش های توسعه متداول برنامه برای این بسترها پیروی کند ناچار باید به چهار روش متفاوت برنامه خود را بنویسد. سؤالی که مطرح می شود این است که آیا نمی توان از یک بستر توسعه واحد استفاده کرد و برنامه را بدون تغییر زیاد و به راحتی برای بسترهای گوناگون موبایل و حتی کامپیوترهای شخصی و وب عرضه کرد؟

برخی معتقدند تنها یک راه حل استاندارد نظیر استفاده از HTML5 که به صورت گسترده و روزافزون از سوی کمپانی های بزرگ نظیر اپل، مایکروسافت و گوگل پشتیبانی می شود می تواند این مشکل را حل نماید و برنامه های تحت وب  مبتنی بر HTML5 آینده برنامه های موبایل را رقم خواهد زد. مسیری که شاید فیس بوک در حال گام برداشتن در آن باشد (به اینجا مراجعه نمائید.)

اما این راه حل هم مشکلات خاص خود را دارد. کند بودن روند توسعه استانداردها و تناقض چنین راه حلی با سیستم کسب درآمد برخی از بسترها (نظیر بستر iOS اپل) و کارآیی کمتر چنین برنامه هایی نسبت به برنامه های ویژه بستر مورد نظر (برنامه های Native یا بومی) می تواند برخی از این مشکلات باشد.

Different Screens

کمپانی ادوبی نیز مدتهاست به دنبال ارائه پاسخی مناسب برای مشکل تنوع بسترهاست. هرچند این کمپانی هنوز هم نتوانسته راه حلی کامل و بی نقص را ارائه نماید اما پلتفرم فلش ادوبی همراه با فناوری Adobe Air توانسته گام های خوبی را در این جهت بردارد. ابزارهای توسعه این کمپانی نظیر Flash Professional و Flash Builder و فریم ورک Flex نیز به عنوان بخشی از این راه حل تلقی می شوند.

نزدیک به دو ماه پیش کمپانی ادوبی نسخه 4.5 فریم ورک Flex را همراه با نسخه 4.5 برنامه Flash Builder عرضه نمود. کاربران توسط  این برنامه قادر به تولید برنامه های فلش برای بستر وب و برنامه های مبتنی بر موتور اجرایی Adobe Air برای سیستم عامل های ویندوز، Mac OS، لینوکس و سیستم عامل اندروید گوگل بودند. همچنین امکان تولید برنامه های ویژه سیستم عامل iOS اپل تنها با استفاده از برنامه نویسی ActionScript و بدون امکان استفاده از قابلیت های متنوع فریم ورک Flex در برنامه Flash Builder عرضه شده بود. وعده ادوبی اضافه شدن پشتیبانی از بسترهای دیگر و تکمیل پشتیبانی از iOS بود که این وعده با عرضه آپدیتی برای برنامه Flash Builder و فریم ورک Flex محقق گردید.

Sample Flex Program

تصویر بالا: برنامه نمونه ساخته شده توسط کامپوننت ها و پوسته های فریم ورک Flex 4.5

ادوبی در روز 20 ژوئن 2011 (30 خرداد 1390) با عرضه آپدیت نسخه 4.5.1 فریم ورک Flex و نسخه 4.5.1 برنامه Flash Builder  امکان پشتیبانی کاملتر از سیستم عامل iOS اپل و پشتیبانی از سیستم عامل Tablet OS بلک بری را به برنامه Flash Builder خود افزود. بدین ترتیب با یک تیر می توان چند نشان را زد: برنامه نویسی در یک بستر توسعه واحد و تولید برنامه برای وب در کنار تولید برنامه برای سیستم عامل های اصلی دسکتاپ (ویندوز، Mac OS و لینوکس) و تعدادی از سیستم عامل های اصلی گوشی های هوشمند و تبلت ها (اندروید، iOS و Tablet OS). پشتیبانی از ویندوز فون مایکروسافت شاید قدم بعدی ادوبی باشد.

Flash Builder - New Flex Mobile Project

تصویر بالا: در نسخه 4.5.1 برنامه Flash Builder هنگام خلق پروژه موبایل جدید گزینه های Apple iOS و BlackBerry Tablet OS در کنار گزینه قدیمی Google Android به چشم می خورد

لازم به ذکر است که برنامه Flash Builder هم به صورت مجزا و هم به عنوان بخشی از مجموعه نرم افزاری Creative Suite ادوبی عرضه می شود.

منتقدان ادوبی معتقدند برنامه هایی که توسط موتور اجرایی Adobe Air اجرا می شوند و یا توسط ابزارهای ادوبی برای پلتفرم های مختلف ساخته می شوند نمی توانند کارآیی همسنگ برنامه های بومی توسعه یافته توسط ابزارهای ویژه این پلتفرم ها داشته باشند. همچنین با افزایش تعداد سیستم عامل های موبایل (به عنوان مثال مطرح شدن سیستم عامل های MeeGo و HP webOS) کار ادوبی برای عرضه بستری که بتواند پلتفرم های گوناگون را پوشش دهد بیش از پیش دشوار خواهد شد و این کمپانی عملاً نمی تواند تمامی این بسترها را تحت پوشش خود قرار دهد. به روز شدن سریع ویژگی های این سیستم عامل ها نیز همگام شدن با این ویژگی های جدید را برای ادوبی دشوار می نماید (به عنوان مثال سیستم عامل اندروید گوگل در حال حاضر تقریباً هر شش ماه یکبار شاهد مجموعه ای از وِیژگی های جدید در قالب نسخه ای جدید است.)

روابط تجاری و میزان همکاری کمپانی های گوناگون با ادوبی نیز می تواند نقشی تعیین کننده برای این کمپانی داشته باشد (به عنوان مثال در حال حاضرادوبی روابط حسنه ای با گوگل دارد و در مقابل رابطه این کمپانی با اپل چندان خوب نیست.)

در هر حال عوامل بسیار متعددی می تواند توفیق یا عدم توفیق ادوبی را در عرضه راهکاری مناسب رقم بزند و شاید موفقیت نسبی را بتوان محتمل ترین نتیجه میان مدت برای این کمپانی دانست.



ایسام