Wallaby - ابزار جدید ادوبی برای تبدیل فایل های فلش به HTML5

نمایش خبر

تاریخ : 1389/12/19
برچسب‌ها : والابی Wallaby ، ادوبی Adobe ، ادوبی فلش Adobe Flash ، اچ تی ام ال 5 HTML5

واحد خبر mobile.ir : کمپانی ادوبی به منظور فراهم آوردن امکان تبدیل فایل های فلش به HTML5 برای کاربران فلش، نسخه پیش نمایش (Preview) برنامه ای تحت عنوان Wallaby را در Adobe Labs عرضه نموده است.

با تبدیل فایل های فلش به HTML5 امکان مشاهده این فایل ها بر روی دستگاه هایی که از برنامه فلش پلیر پشتیبانی نمی کنند (نظیر گوشی آیفون و تبلت آی پد) فراهم می آید. البته این تبدیل خالی از اشکال نیست و محدودیت های گوناگون این برنامه مانع از تبدیل بسیاری از فایل های فلش به معادل HTML5 آن است.

کار با برنامه Wallaby بسیار ساده است. این برنامه فایل های FLA ساخته شده در نسخه CS5 برنامه Adobe Flash Professional را دریافت کرده و خروجی HTML5 را همراه با فایل های پشتیبان مورد نیاز تولید می کند.

پس از اجرای برنامه Wallaby با انتخاب فایل FLA و فشردن کلید تبدیل (Convert) عملیات تبدیل آغاز شده و در صورتی که امکان تبدیل برخی از ویژگی های بکار رفته در فایل فلش وجود نداشته باشد فهرستی از اخطارها در صفحه برنامه ظاهر می شود که موارد تبدیل نشده را به کاربر گزارش می دهد.

WallabyWarnings

تصویر بالا: نمایش اخطار در مورد ویژگی های بکار گرفته شده در یک فایل فلش نمونه که در تبدیل از آنها پشتیبانی نمی شود

Wallaby Warning ِDetails

تصویر بالا: با کلیک نمودن بر روی هر یک از اخطارها محل دقیق بکار گرفته شدن ویژگی پشتیبانی نشده نمایش داده می شود

در حال حاضر تمرکز نسخه عرضه شده Wallaby بر روی تبدیل انیمیشن های مبتنی بر timeline و بنر های متحرک فلش به معادل HTML5 آنها است. بنا به گفته کمپانی ادوبی هدف اصلی Wallaby ایجاد خروجی با بهترین کیفیت و کارآیی برای نمایش بر روی دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل iOS اپل بوده است. به همین دلیل و با توجه به آنکه این دستگاه ها از تفسیرگر جاوااسکریپت نسبتاً کندی برخوردارند برنامه Wallaby با بکارگرفتن CSS3 برای ایجاد انیمیشن و بکارگیری SVG برای محتوای گرافیکی، ازبکار بردن کدهای جاوااسکریپت پیچیده در خروجی خود اجتناب می کند.

خروجی Wallaby از JQuery برای دسترسی به اجزاء و ساختار مستندات HTML استفاده می کند. خروجی این برنامه معمولاً سه فایل -- مشتمل بر یک فایل HTML، یک فایل CSS و یک فایل JavaScript --  به همراه یک پوشه شامل فایل های SVG و فایل های تصویری است.

در نسخه کنونی Wallaby امکان تبدیل برخی از ویژگی های فایل های فلش به معادل HTML5 آنها وجود ندارد که مهمترین این ویژگی ها عبارتند از: کدهای ActionScript، صوت، Movie ها و نیز برخی از اجزاء طراحی -- نظیر فیلترهای تصویری. برای مشاهده فهرست کامل قابلیت ها و محدودیت های Wallaby به اینجا مراجعه نمائید.

همچنین خروجی HTML تولید شده تنها بر روی مرورگرهایی که از موتور رندرینگ WebKit استفاده می کنند (مثل مرورگر کروم گوگل و مرورگر سافاری اپل) قابل مشاهده است.

برنامه Wallaby بصورت یک برنامه نصبی AIR مستقل، بر روی بسترهای ویندوز و مکینتاش عرضه شده است.  نسخه پیش نمایش Wallaby را می توانید از اینجا دانلود نمائید. دقت نمائید که برای نصب بر روی دستگاه مجهز به سیستم عامل ویندوز دستگاه شما باید به نسخه x86 بسته Microsoft Visual C++ 2008 SP1 Redistributable Package مجهز باشد. برای دانلود نمودن این بسته می توانید به اینجا مراجعه نمائید.

کمپانی ادوبی در حال حاضر منتظر دریافت نظرات کاربران نسخه پیش نمایش برنامه Wallaby است تا در مورد توسعه آینده این برنامه تصمیم گیری نماید. شاید در آینده شاهد برنامه ای که قابلیت های دیگر فایل های فلش را نیز بتواند به HTML5 تبدیل کند باشیم. ارائه یا عدم ارائه چنین برنامه ای از سوی ادوبی علاوه بر وابستگی به مسائل فنی می تواند به تصمیم گیری های استراتژیک این شرکت در مورد فناوری فلش و HTML5 نیز مرتبط باشد. همچنین شاید امکان تبدیل فایلهای فلش به HTML5 مستقیماً به محیط توسعه فلش (Adobe Flash Professional) اضافه گردد.

--------------------

برای اطلاعات عمومی:

والابی ها گونه های کوچکی از کیسه داران هم خانواده کانگرو هستند که در استرالیا، زلاند نو و گینه نو یافت می شوند. بیشتر والابی ها تقریباً اندازه ای نزدیک به اندازه یک خرگوش بزرگ دارند. البته انواع بزرگتر آنها با اندازه ای نزدیک به یک مترنیز وجود دارد. والابی ها بیشتر علفخوارند و پوستی زیبا دارند که متأسفانه برخی از آنها بدلیل پوست زیبایشان شکار انسانها می شوند.

تصویر بالا: یک والابی زیبا



ایسام