وب او اس زیر چکمه های اندروید و اپل خرد شد - اچ پی تولید گوشی ها و تبلت های مبتنی بر وب او اس را متوقف می کند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1390/5/28
برچسب‌ها : وب او اس webOS ، HP TouchPad ، HP TouchPad 4G ، اچ پی HP

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هیولت پاکارد (HP) در روز 18 آگوست 2011 (27 مرداد 1390) در اقدامی ناگهانی اعلام نمود که در نظر دارد به عملیات مرتبط با دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل وب او اس (webOS) خود به ویژه ساخت تبلت ها و گوشی های هوشمند مبتنی بر این سیستم عامل خاتمه دهد.

اچ پی در اواخر آوریل 2010 (اردیبهشت 1389) خبر از خرید کمپانی پالم -- سازنده سیستم عامل webOS -- به مبلغ 1.2 میلیارد دلار داد () و گمانه زنی ها در آن موقع حاکی از آن بود که محصولات پالم -- منجمله سیستم عامل webOS و گوشی های Palm Pre و Palm Pixi -- در دستان قدرتمند اچ پی جانی تازه می گیرند.

چند ماه بعد این کمپانی اعلام نمود که سیستم عامل اندروید گوگل را به نفع سیستم عامل webOS خود کنار می گذارد () و چندی بعد شاهد معرفی نسخه 2 سیستم عامل وب او اس و گوشی Palm Pre 2 توسط اچ پی بودیم (). پس از آن با معرفی تبلت تاچ پد (TouchPad) در کنار دو گوشی جدید توسط اچ پی () برخی تحلیلگران به این باور رسیدند که اچ پی نه تنها در زمینه گوشی های هوشمند، بلکه در زمینه تبلت ها هم حرف هایی برای گفتن دارد.

HP TouchPad

تصویر بالا: تبلت TouchPad اچ پی مبتنی بر سیستم عامل webOS

اما بازار روی خوشی به این محصولات اچ پی نشان نداد. هرچند سیستم عامل webOS به گفته برخی از کاربران آن یک سیستم عامل خوش دست است، اما نقطه ضعفی بزرگ همواره اکوسیستم webOS را تهدید می کرد و آن تعداد بسیار اندک برنامه های ویژه این سیستم عامل در مقایسه با برنامه های بستر اندروید گوگل و iOS اپل بود. این امر موجبات نارضایتی کاربران این سیستم عامل را فراهم آورده بود و شاید بزرگترین دلیل شکست این سیستم عامل در مقابل اندروید و iOS همین نکته باشد.

به هر حال ظاهراً اچ پی به این نتیجه رسیده که توان مقابله با اندروید و iOS را ندارد و جلوی ضرر را از هر جا بگیرد منفعت است. البته این کمپانی اعلام نموده که گزینه هایی را برای استفاده بهینه از ارزش سیستم عامل webOS در نظر دارد. شاید ارائه لایسنس این سیستم عامل به شرکت های دیگر برای ساخت دستگاه های مبتنی بر webOS یکی از این گزینه ها باشد و اگر این امر رخ دهد ممکن است دیگر شاهد مرگ این سیستم عامل نباشیم.

گفته می شود فروشگاه Best Buy تنها 25,000 دستگاه تبلت TouchPad را تا کنون به فروش رسانده و بیش از 200,000 تبلت را به اچ پی مرجوع خواهد نمود. احتمالاً فروشندگان دیگر نیز یا باید با دریافت سوبسید از اچ پی اقدام به فروش این تبلت ها به مبلغی پائینتر نمایند و یا ناچار به مرجوع نمودن موجودی انبارهای خود خواهند شد.