شیائومی 13T Pro‌ در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi 13T Pro ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های سری T شیائومی در چند سال اخیر با حضور برخی از امکانات پرچمداران این شرکت از جمله پردازنده‌‌های مدرن، حافظه‌های حجیم و سریع و ارتباطات گسترده و به‌لطف یک قیمت رقابتی به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده‌اند. این خانواده البته در برخی موارد مثل پنل LTPO، مشخصات دوربین‌های غیر اصلی و شارژ وایرلس با پرچمداران اصلی شیائومی اختلاف داشته و کاهش قیمت آن را نیز باید در این موارد جست‌وجو کرد. محصول جدید Xiaomi 13T Pro برای اولین بار به استاندارد IP68 مجهز شده و پردازنده دیمنسیتی 9200 پلاس آن نیز روی کاغذ بسیار توانمند به‌نظر می‌رسد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت 13T Pro می‌پردازیم.

شیائومی 13 تی پرو که در سپتامبر 2023 همراه با همتای غیر پروی آن معرفی شد در حقیقت نسخه گلوبال گوشی متفاوت Redmi K60 Ultra شیائومی به‌حساب می‌آید که اندکی پیش از آن در بازار چین رونمایی شده بود. Xiaomi 13T Pro محصول متمایزی در بین دیگر اعضای سری T در سالیان گذشته به حساب می‌آید جایی‌که برای اولین بار با برخورداری از استاندارد مقاومت IP68 امکان غوطه‌وری در آب را ارائه کرده و شاید مهم‌تر از آن برای اولین بار به‌جای پردازنده کوالکام به یک پروسسور قدرتمند از شرکت مدیاتک مجهز شده است.

طراحی گوشی را از K60 Ultra به‌خوبی به‌خاطر داریم و همان فرم پیشین متشکل از صفحه‌نمایش تخت و کاور پلاستیکی بخش پشتی با لبه‌های خمیده در این گوشی نیز حضور دارد. محوطه مربعی‌شکل دوربین‌ها در چپ و راست با شیب محسوسی به کناره‌ها منتهی شده و نشان امیدوارکننده لایکا در آن خودنمایی می‌کند. کاور بخش پشتی گوشی علاوه بر دو رنگ ساده سبز و مشکی در یک رنگ آبی با طرح چرم نیز ارائه می‌شود که جنس ظاهراً پلاستیکی آن‌ها تفاوتی با هم ندارد اما دو تای اول براق و جاذب اثر انگشتند.

صفحه‌نمایش گوشی که از همین ابتدا با لبه‌های تخت حساب خود را از Xiaomi 13 Pro جدا می‌کند یک نمونه 6.67 اینچی AMOLED با وضوح 1220×2712 پیکسل و تراکم 446ppi است که به‌گفته شیائومی حداکثر روشنایی متوسط آن به 1,200 نیت می‌رسد و بیشینه روشنایی آن در یک نقطه نیز 2,600nits است. دیگر تفاوت مهم این صفحه‌نمایش با همتای پرچمدار آن به غیبت LTPO مربوط است که هنوز تنها در گوشی‌های پرچمدار این شرکت دیده می‌شود. در نبود LTPO نرخ رفرش 120 هرتزی صفحه‌نمایش به‌صورت غیر تطبیقی و نسبتاً ثابت بوده و تنها در برخی بازی‌ها به 144 هرتز افزایش پیدا می‌کند.

پشتیبانی از دالبی‌ویژن و +HDR10، مکانیزم کاهش نور PWM با فرکانس 2,880 هرتز و سرعت برداشت تاچ حداکثر 480 هرتزی دیگر مشخصات اعلام شده برای این پنل 12 بیتی را تشکیل می‌دهند. روی این صفحه‌نمایش با شیشه قدیمی Gorilla Glass 5 پوشیده شده که از این لحاظ نیز نسبت به شیشه ویکتوس حاضر در Xiaomi 13 Pro در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی گوشی از یک لنز 5 مرحله‌ای با f/2.2 و میدان دید 78 درجه‌ای برخوردار است و طیبعتا برای تشخیص چهره دو بعدی نیز به‌کار می‌رود. سنسور اثر انگشت نیز درون صفحه‌نمایش جای دارد.

دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی گوشی از سنسور کاملاً بزرگ 1/1.28 اینچی سونی IMX707 با پیکسل‌های 1.22 میکرونی بهره می‌برد که در وضوح پیش‌فرض 12.5 مگاپیکسل به ابعاد 2.44 میکرون دست پیدا می‌کنند. لنز 7 مرحله‌ای مقابل این دوربین از گشودگی f/1.9 برخوردار است و با پشتیبانی از OIS نوید تصویربرداری با کیفیتی را می‌دهد. دوربین دوم یک 50 مگاپیکسلی دیگر با سنسور OV50D ساخت شرکت آمنی‌ویژن است که ابعادی کاملاً کوچک‌تر برابر با 1/2.88 میکرون داشته و پیکسل‌های 0.61 میکرونی آن در وضوح 12.5 مگاپیکسلی به اندازه 1.22 میکرون دست پیدا می‌کنند. لنز 50 میلی‌متری مقابل این دوربین تصویری معادل 2X زوم اپتیکال را به‌دست می‌دهد و دیافراگم 1.9 لنز 5 مرحله‌ای مقابل آن برای یک دوربین تله‌فتو کاملاً گشوده است.

دوربین 12 مگاپیکسلی سوم یک 12 مگاپیکسلی ساده با لنز اولتراواید 15 میلی‌متری‌ست که بار دیگر مثل بقیه Tهای این خانواده فاقد فوکوس خودکار است. پردازنده گوشی از نوع 4 نانومتری دیمنسیتی 9200 پلاس با یک هسته X3، سه هسته A715 و چهار هسته A510 انتخاب شده و در گرافیک نیز به Immortalis-G715 تکیه می‌کند. رم 12 یا 16 گیگابایتی گوشی از نوع LPDDR5X است و علاوه بر دو حافظه 256 یا 512 گیگابایتی امکان سفارش در نسخه 1 ترابایتی را نیز دارد. باتری گوشی 5 هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد و در غیبت شارژ بی‌سیم با یک شارژر سیمی پر سرعت 120 واتی تغذیه می‌شود.

پس از آشنایی با مشخصات 13T Pro نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از 13T Pro‌ در بخش گزینه‌های جایگزین این مدل از گوشی‌های vivo X90 Pro و OnePlus 11 یاد شده که تجهیز به شارژ وایرلس در اولی و دوربین اولتراواید دارای فوکوس خودکار و شیشه ویکتوس روی صفحه‌نمایش در دومی به‌عنوان برتری‌های این دو مدل بر 13T Pro برشمرده شده است. در بخش نتیجه‌گیری این بررسی این‌گونه می‌خوانیم: شیائومی 13 تی پرو در جمع بهترین گوشی‌هایی قرار دارد که با 800 یورو می‌توان تهیه کرد. این گوشی بر تک‌تک وعده‌ها[ی خود] پایبند بوده و ویژگی‌های پیشرو و متعددی در سطح پرچمداران دارد. در ادامه بر طراحی این گوشی به‌خصوص در نسخه چرم گیاهی و IP68 تأکید شده و نمایشگر دستگاه نیز «یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌های OLED در این صنعت» خوانده شده است. حضور «یکی از سریع‌‌ترین چیپ‌ست‌ها در بازار گوشی‌های هوشمند» و «ارائه عکس و فیلم با کیفیت و برجسته در شب و روز» از جمله دیگر موارد مثبت این گوشی برشمرده شده و از کیفیت دوربین سلفی به‌عنوان یک نکته منفی یاد شده است.

نکات مثبت و منفی Xiaomi 13T Pro از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی رده بالا با IP68 و به‌خصوص در رنگ آبی
نمایشگر OLED عالی 12 بیتی 144 هرتزی با رنگ‌های دقیق و دالبی ویژن
عمر باتری بسیار خوب، شارژ بسیار سریع
اسپیکرهای دالبی آتموس خوب
پرفورمنسی با ثبات و در سطح پرچمداران
کیفیت عکس و ویدئوی ممتاز از هر چهار دوربین پشتی در روز و شب
درگاه اینفرارد
تضمین 4 آپدیت اصلی اندروید و 5 سال پچ‌های امنیتی
نا امیدکننده بودن دوربین سلفی
زوم سه‌برابری دوربین تله‌فتو می‌توانست انتخاب بهتری از زوم 2X باشد

حالت پیش‌فرض عکس در 13T Pro روی مد Leica Vibrant با AI غیر فعال قرار گرفته که تأثیرگذاری هر دو به‌گفته GSMArena نسبت به سری شیائومی 13 کم‌تر بوده و با وجود پر رنگ‌تر و روشن‌تر کردن سوژه‌ها این امر با درجه پایین‌تری صورت گرفته است. عکس‌های 12.5 مگاپیکسلی پیش‌فرض دوربین اصلی به‌گفته این مطلب از جزییات فراوان و شارپ‌نس درستی برخوردارند و نویز مشهودی در آن‌ها دیده نمی‌شود. پردازش تصویر در این‌جا متعادل بوده و جزییاتی با ظاهر طبیعی به‌خصوص در شاخ و برگ درختان ارائه می‌کند. رنگ‌ها در مد Leica Vibrant، خوب، پر طراوات و اشباع‌تر از دنیای واقعی هستند اما در این مورد افراط صورت نگرفته است. مد Authentic در این‌جا رنگ‌های دقیق‌تری را ثبت می‌کند و نورگیری آن تاریک‌تر است.

در عکس‌های پیش‌فرض این دوربین کنتراست بالاست و طیف دینامیکی نیز به‌اندازه کافی گسترده و واید و نه بیش از اندازه به‌نظر می‌رسد. HDR نیز گه‌گاه به‌کار گرفته می‌شود. این دوربین در غیاب یک واحد ماکروی اختصاصی در این مجموعه می‌تواند تا 20 سانتی‌متری سوژه به آن نزدیک شود و تقریباً کار یک دوربین نمای نزدیک را انجام می‌دهد.

عکس‌های شب دوربین اصلی (که گه‌گاه حالت شب اتوماتیک روی آن‌ها اعمال می‌شود) به‌گفته GSMArena از جمله بهترین تصاویری هستند که می‌توان از یک گوشی هوشمند انتظار داشت و تنها کمی پایین‌تر از دوربین‌های مجهز به سنسور 1 اینچی گوشی‌های شیائومی قرار دارند. این عکس‌ها «غنی در جزییات» و «بدون نویز مشهود» با «طیف دینامیکی وسیع» و «اشباع رنگ عالی» توصیف شده‌اند و تفاوت کمی بین دو مدل Vibrant و Authentic دوربین در این حالت وجود دارد.

عکس‌های 12.5 مگاپیکسلی پیش‌فرض دوربین 50 مگاپیکسلی تله‌فتوی گوشی خوب و قابل اتکا (solid) توصیف شده‌اند؛ جزییات این عکس‌ها «کافی» دانسته شده و مشابه بودن ظاهر مد Leica Vibrant آن‌ها با دوربین اصلی به‌معنای رنگ‌های اشباع‌شده، کنتراست بالا و داینامیک رنج خوب است. جزییات این عکس‌ها با دوربین اصلی یکسان نیست چرا که با سنسور بسیار کوچک‌تری روبرو می‌شویم و سوژه‌های پیچیده (مثل فضای سبز و شاخ و برگ درختان) به یک «آشفتگی با شارپ‌نس بیش از اندازه» بدل می‌شوند. در مجموع می‌توان این عکس‌ها را عالی دانست اما شیائومی به‌گفته GSMArena باید شیوه شارپنینگ ملایم‌تری را در این قسمت به‌کار بگیرد.

عکس‌های اتوماتیک شب دوربین تله‌فتو نیز چشمگیر و impressive توصیف شده‌اند و در مواردی مثل رنگ، طیف دینامیکی، کاهش نویز و پردازش کلی به‌خوبیِ دوربین اصلی هستند. در این‌جا نیز کوچک بودن سنسور، عاملی برای جزییات کم‌تر عکس‌های این دوربین نسبت به دوربین اصلی عنوان شده است.

دوربین اولتراواید گوشی به‌گفته GSMArena به یک سنسور 13 مگاپیکسلی مجهز شده اما عکس‌های آن در وضح 12 مگاپیکسل ذخیره می‌شوند و احتمالاً شیائومی برای پرهیز از خمیدگی‌های معمول کناره‌های تصاویر در دوربین‌های اولتراواید اقدام به برش تصویر و کم‌تر کردن رزولوشن کرده است. GSMArena عکس‌های پیش‌فرض این دوربین را «خوب» دانسته و جزییات آن‌ها را متوسط اما برای یک دوربین اولتراواید کافی قلمداد می‌کند. نویز کم، رنگ‌های دوست‌داشتنی و طیف دینامیکی گسترده، دیگر توصیفات این دوربین را تشکیل می‌‌دهند. تمامی عکس‌های شب دوربین اولتراواید به‌صورت خودکار در حالت شب یا نایت مد برداشت می‌شوند که معمولاً 1 تا 2 ثانیه زمان برای گرفتن آن‌ها نیاز است. این تصاویر «خوب» بوده، به‌خوبی نورگیری شده‌اند، طیف دینامیکی آن‌ها وسیع است رنگ‌ها «عالی» هستند و با این‌که بعضی از جزییات در پروسه کاهش نویز از بین می‌روند اما سطح جزییات در آن‌ها کافی‌ست.

کیفیت ویدئوهای 8K/24fps دوربین اصلی «اوکی» با جزییات متوسط است که به‌گفته GSMArena هنوز جزییات بیش‌تری را نسبت به ویدئوهای 4K این دوربین ارائه می‌دهند. جزییات ریز در این ویدئوها مثل شاخ و برگ درختان از نگاه این مطلب غیر طبیعی و مصنوعی به‌نظر می‌رسند اما جزییات این تصاویر هنوز قابل استفاده هستند. نویز پایین، رنگ‌های دقیق و طیف دینامیکی وسیع دیگر مشخصات این ویدئوها را تشکیل می‌دهند. GSMArene کیفیت ویدئوهای 4K دوربین اصلی را «عالی» دانسته و از آن‌ها در زمینه جزییات، کنترل نویز، دقت رنگ و طیف دینامیکی به نیکی یاد می‌کند. ویدئوهای 4K دوربین تله‌فتو نیز از نگاه این مطلب بدون نویز با جزییات کافی، رنگ‌های واقع‌گرایانه و طیف دینامیکی وسیع هستند. ویدئوهای 4K دوربین اولتراواید نیز «بسیار خوب» بوده و مثل بقیه دوربین‌های این گوشی بدون نویز با جزییات کافی، رنگ‌های «عالی»،‌ کنتراست خوب و طیف دینامیکی وسیع هستند.

دوربین 20 مگاپیکسلی سلفی گوشی برخلاف انتظار عکس‌ها را با همان وضوح 20 مگاپیکسل ذخیره می‌کند که از نگاه GSMArena «وضعیت را بدتر می‌کند» چرا که عکس‌های 20 مگاپیکسلی این دوربین در جزییات ضعیف بوده، همه‌ چیز در آن سافت و با جزییات کم به‌نظر می‌رسد و ظاهری آپ‌اسکیل شده به‌خود می‌گیرند. GSMArena اما در بقیه موارد از جمله در نورگیری، رنگ،‌کنترل نویز و طیف دینامیکی از دوربین سلفی گوشی به‌خوبی یاد می‌کند. ویدئوهای 1080p این دوربین از نگاه نویسنده این مطلب به‌‌خوبی لرزه‌گیری و تثبیت شده، سوژه‌ها در آن نورگیری خوبی دارند، طیف دینامیکی در آن‌ها خوب است و رنگ‌ها در آن زنده هستند. البته جزییات این ویدئوها در بهترین حالت در سطح متوسط توصیف شده است.

Notebook Check

Daniel Schmidt نویسنده مطلب بررسی Xiaomi 13T Pro در سایت نوت‌بوک چک دوربین‌های گوشی با نشان لایکا را برجسته‌ترین قابلیت این مدل ذکر کرده و افزوده است: «13T Pro شیائومی تنها یک گوشی سطح بالا با سخت‌افزار قدرتمند نیست بلکه این گوشی همچنین فاصله با رقبا را در زمینه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نیز کاهش داده است. پنج سال آپدیت روی یک نمایشگر AMOLED با روشنایی نزدیک به 2,500nits و یک چیپ‌ست سطح بالا تنها برخی از دلائل خرید این گوشی شیائومی را تشکیل می‌دهند.» در بخش نتیجه‌گیری این بررسی بر ارتقاء دستگاه در بسیاری از جنبه‌ها نسبت به نسل قبلی این سری تأکید شده و از کیفیت دوربین‌های گوشی با سیستم لایکا به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین موارد قابل ذکر در این رابطه یاد شده است. این دوربین به‌گفته نوت‌بوک چک «عملکردی عالی» در «هر شرایط نوری» را ارائه کرده و توان رقابت با Pixel 7 Pro را دارد.

نکات مثبت و منفی Xiaomi 13T Pro از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

بدنه با کیفیت و مقاوم در برابر آب
دوام بالای باتری
پنل OLED پر نور 144 هرتزی
چیپ‌ست سریع
به‌روزرسانی‌های طولانی‌مدت
شارژر 120 واتی درون جعبه
پورت USB کند و کم‌سرعت
نبود قابلیت برداشت ویدئوی UHD برای دوربین سلفی
اندکی غیر دقیق بودن سیستم موقعیت‌یابی
نبود شارژ بی‌سیم

نوت‌بوک چک عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی در شب را بهتر از دوربین 200 مگاپیکسلی نسل قبلی آن توصیف می‌کند و در نور روز نیز از عکس‌های این دوربین با صفت «عالی» یاد کرده است. این مطلب در مورد دو دوربین دیگر این گوشی نیز این‌گونه می‌افزاید: «در حالی‌که لنز تله‌فتو با عکس‌های خوب در زوم پایین ما را تحت تأثیر قرار داد [دوربین] اولتراواید یکی از نقاط ضعف [سیستم] Leica Vario Summicron است.» در این بررسی به کیفیت و دقت بازتولید رنگ در دوربین‌های این گوشی پرداخته شده و در آن از روشن‌تر ثبت شدن رنگ ناحیه‌های سبز و آبی در مقایسه با رنگ‌های مرجع و «سطح بسیار بالایی از اختلاف» نسبت به DeltaE سخن به میان آورده شده است.

Tech Advisor

Anyron Copeman نویسنده مطلب بررسی Xiaomi 13T Pro در سایت Tech Advisor از عنوان A flagship in all but price برای تأکید بر قیمت مناسب دستگاه با وجود امکانات بالای آن استفاده کرده و در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آورده است: «از یک منظر سخت‌افزاری شیائومی 13T Pro پرچمداری خالص و واقعی‌ست اما نرم‌افزار و عمر باتری هنوز نیاز به کار دارد؛ به این معنا که برای اکثر مردم گوشی‌های بهتری در بازار وجود دارد.» در بخش نتیجه‌گیری این مطلب می‌خوانیم: «شیائومی 13T Pro بدون شک دارای بهترین سخت‌افزار در بین هر گوشی دیگری در این قیمت است اما این به آن معنا نیست که این گوشی دستگاه مناسبی برای شما باشد.»

نکات مثبت و منفی Xiaomi 13T Pro از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

پرفورمنس سطح بالا
شارژ 120 واتی
مقاومت IP68 بدنه
پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی
نرم‌افزار MIUI آزاردهنده
عمر باتری متوسط
طراحی متضاد بخش پشتی

نویسنده تک ادوایزر در توصیف دوربین اصلی گوشی می‌گوید: حسگر اصلی همچنان در برداشت چند عکس عالی در نور خوب با ارائه محدوده دینامیکی قابل توجه و مدیریت مطلوب نورگیری توانمند ظاهر می‌شود. مطابق اطلاعات این مطلب دوربین اصلی 13T Pro به‌خصوص در زمینه تصاویر منظره مهارت داشته و از کیفیت برداشت عکس‌های آسمان در آن تقدیر شده است. به‌گفته تک ادوایزر با سوییچ به دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید افت بزرگی در کیفیت رخ می‌دهد: «عکس‌ها در مقایسه با سنسور اصلی به‌طرز قابل ملاحظه‌ای سافت‌تر بوده و جزییات کم‌تری دارند.» در مقابل از دوربین 50 مگاپیکسلی تله‌فتوی گوشی به‌عنوان قدم بزرگی رو به جلو یاد شده که «به آن معناست که عکس‌های زوم‌شده به‌طرز مشهودی بهبود یافته‌اند.» به‌گفته این مطلب با وجود آن‌‌که زوم در سطح اپتیکال تنها 2 برابر است اما کیفیت تا زوم 5 برابری نیز مناسب (decent) باقی می‌ماند.

تک ادوایزر دوربین 20 مگاپیکسلی سلفی گوشی را بسیار چشمگیر (very impressive) توصیف می‌کند که عکس‌هایی با جزییات بالا را با نورگیری خوب و حالت پرتره با پس‌زمینه محو مطلوب ارائه می‌کند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا