سامسونگ Galaxy A34 5G در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1402/4/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy A34 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : پس از حذف سری Galaxy J‌ و تمرکز تمامی نیروهای میان‌رده سامسونگ از بالاترین سطح تا پایین‌ترین نمونه‌ها در سری Galaxy A اهمیت گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر این خانواده به‌خصوص نمونه‌های A2x و A3x به میزان زیادی افزایش یافت. گلکسی A33 سال گذشته از جمله درخشان‌ترین نمونه‌ها در این زمینه است که با برخورداری از نمایشگر AMOLED، پردازنده 5 نانومتری، دوربین OIS و باتری حجیم فروش بالایی را تجربه کرد. Galaxy A34 5G که چندی پیش همراه با Galaxy A54‌ معرفی شد از صفحه‌نمایش بزرگ‌تری برخوردار است و پردازنده جدیدی را به‌کار می‌گیرد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت گلکسی A34 می‌پردازیم.

A34 5G در طراحی در هر دو بخش پشت و روی دستگاه با تغییراتی روبرو شده که آن را از A33 متمایز می‌کند؛ صفحه‌نمایش گوشی با ناچ U شکل بالایی همچنان فرم یک گوشی نچندان گران‌قیمت را به‌تصویر می‌کشد اما ظاهراً با حاشیه‌های باریک‌تری در کناره‌ها و به‌خصوص در بخش پایینی روبرو می‌شویم که در ارتقاء ظاهر این مدل بی‌تأثیر نبوده است. لنزهای بخش پشتی این بار به‌صورت مجزا از هم بالاتر از سطح بدنه طراحی شده اما نوار پیرامونی مثل A33 همچنان گرد و برآمده است. ترکیب رنگ A34‌ نسبت به قبل متنوع‌تر شده و به‌جز تکرار رنگ مشکی در سه رنگ جدید سبز،‌ نقره‌ای و بنفش نیز ارائه شده است.

بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش به ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیش‌تر این گوشی انجامیده و در حالی‌که طول و عرض A33 پیشین به‌ترتیب 159.7 و 74 میلی‌متر بود و 186 گرم وزن داشت، طول و عرض A34 به‌ترتیب به 161.3 و 78.1 میلی‌متر می‌رسد و 199 گرم وزن دارد. A34 همچنان با استاندارد IP67 در برابر نفوذ آب در حین غوطه‌وری (با عمق و زمان مشخص) مقاوم است و از این لحاظ در بین گوشی‌های هم‌قیمت خود نمونه کم‌نظیری به‌حساب می‌آید. قطر صفحه‌نمایش گوشی از 6.4 به 6.6 اینچ افزایش پیدا کرده و نرخ رفرش آن نیز به‌جای 90 هرتز سال قبل، 120 هرتز است. نسبت تصویر در این پنل سوپرامولد از 20:9 سال قبل به 19.5:9 رسیده و بدین‌ترتیب وضوح فول اچ‌دی آن کمی کم‌تر و برابر با 1080×2340 پیکسل است. سنسور اثر انگشت درون پنل و دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی دستگاه ظاهراً بدون تغییر است و روی کاغذ از همان مشخصات پیشین بهره می‌برند.

گلکسی A34 سنسور تزیینی 2 مگاپیکسلی عمق میدان را حذف کرده اما دوربین اصلی، اولتراواید و ماکروی ظاهراً مشابه‌ای را به‌کار گرفته است؛ دوربین اصلی، 48 مگاپیکسلی OIS با f/1.8 و فیلم‌برداری 4K/30fps است و یک دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید f/2.2 همراه با یک 5 مگاپیکسلی ماکروی f/2.4 نیز در این قسمت حضور دارند که این دوتای آخر از فوکوس خودکار برخوردار نیستند. پردازنده دیمنسیتی 1080 گوشی مثل Exynos 1280 حاضر در A53 از دو هسته A78 و شش هسته A55 برخوردار است اما فرکانس هسته‌های قوی‌تر در دیمنسیتی 1080 کمی بیش‌تر بوده و 2.6 گیگاهرتز است. گرافیک هر دوی این چیپ‌ست‌ها از نوع Mali-G68 چهار هسته‌ای انتخاب شده و در این مورد نیز تفاوتی بین این دو دیده نمی‌شود. لیتوگرافی دیمنسیتی 1080 البته با Exynos 1280 متفاوت بوده و از 5 به 6 نانومتر رسیده که این موضوع شاید کمی در مصرف انرژی تأثیر منفی برجای بگذارد. رم گوشی حداکثر 8 گیگابایت بوده و حداکثر 256 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء دارد. باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی و حداکثر توان 25 واتی شارژر (غایب در جعبه دستگاه!) نیز تفاوتی با قبل ندارند.

با این آشنایی مختصر با مشخصات گلکسی A34 بهتر است به سراغ نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی برویم.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از Galaxy A34 در بخش نتیجه‌گیری می‌خوانیم:‌ گلکسی A34 میان‌رده فوق‌العاده‌ای بوده و شکی در این مورد نیست. این مدل همچنین از نسل قبلی آن که خود واقعاً گوشی خوبی بود فاصله چندانی ندارد. برخی از ارکان مهم این گوشی عبارتند از استاندارد IP67، اسپیکرهای استریو و باتری حجیم. در ادامه این بخش به بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش گوشی اشاره شده که نه‌تنها از A33 بلکه این بار از A54 نیز بزرگ‌تر است. رفرش 120 هرتزی، روشنایی بالای پنل و پروسسور نسبتاً راضی‌کننده از دیگر موارد مثبتی‌ست که در نتیجه‌گیری به آن اشاره شده است.

نکات مثبت و منفی Galaxy A34 5G از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی مستحکم و جذاب، استاندارد IP67
نمایشگر بزرگ‌تر و پر نورتر امولد 120 هرتزی
عمر باتری عالی
اسپیکرهای استریو با کیفیت خوب
جدیدترین اندروید و One UI
پرفورمنس خوب برای این قیمت و راه‌کار حرارتی بی عیب و نقص
کیفیت عکس و ویدئوی عالی، زوم 2x بدون از دست رفتن کیفیت
عکس و ویدئو‌های عالی دوربین سلفی
5G، درگاه microSD و NFC
نبود شارژر در جعبه
ثابت بودن و تغییر نکردن اتوماتیک نرخ رفرش
لرزه‌گیری و تثبیت ویدئو تنها در وضوح 1080p

GSMArena در مورد دوربین 48 مگاپیکسلی این گوشی که با ترکیب چهار سلول مجاور هم در یک پیکسل در عمل با وضوح 12MP عکاسی می‌کند می‌گوید:‌ «عکس‌های 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی برای یک دستگاه میان‌رده عالی هستند. وقتی این عکس‌ها را از نزدیک بررسی کنید آن‌ها در حد فوق‌العاده‌ای شارپ نیستند اما همچنان کنتراست خوب و طیف دینامیکی معقولی دارند.» کاراکتر پردازشی سامسونگ در این‌جا نیز حاضر است که منجر به ایجاد رنگ‌های اشباع‌شده و پر زرق و برق می‌شود. برای به‌دست آوردن رنگ‌های غیر اشباع در این دوربین می‌توان گزینه Scene Optimizer را غیر فعال کرد و خاموش کردن Auto HDR نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد. نویسندگان GSMArena از کیفیت زوم دیجیتال 2 برابری این دوربین نیز رضایت داشته و آن را زوم بدون از دست رفتن کیفیت یا lossless می‌نامند.

دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید از نگاه این منبع «عکس‌های بسیار راضی‌کننده‌ای» برداشت می‌کند که «جزییات فراوانی» داشته و «عملاً بدون نویز» هستند. سافت و مبهم شدن کناره‌های تصویر (به‌عنوان مشکلی متداول در دوربین‌های اولتراواید) چندان در عکس‌های این دوربین وجود نداشته و تصحیح اختلال در کناره‌ها نیز به‌خوبی انجام می‌شود. کوچک شدن و برش تصویر در عکس‌های دوربین اولتراواید وجود نداشته و کاملاً واید هستند. در سوی مقابل اشباع‌شدگی و زرق و برق در عکس‌های این دوربین نیز مثل دوربین اصلی وجود ندارد و کنتراست نیز (نسبت به تصویر واقعی) کمی افزایش پیدا می‌کند. از نگاه نویسندگان این مطلب پس از مدتی عادت کردن به نقطه فوکوس دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو می‌توان با آن عکس‌های کلوزآپ پر جزییات با کنتراست بالا و رنگ‌های پر زرق و برق برداشت کرد.

عکس‌های شب عادی دوربین اصلی به‌گفته GSMArena با ثبت جزییات بالا، رنگ‌های زیبا، طیف دینامیکی مطلوب و نویز کاهش‌یافته در سطح خوبی قرار دارد و جزییاتی را در سایه‌های آن‌ها می‌توان تشخیص داد. حالت شب که استفاده از آن تنها به 1 تا 2 ثانیه زمان نیاز دارد تغییر بزرگی در نتیجه کار نداده و به‌گفته این مطلب تنها به پاکسازی نویز در تصویر می‌پردازد. این حالت حتی منجر به ایجاد سایه‌های تیره‌تری در برخی مواقع شده است! دوربین اولتراواید طبق انتظار نتیجه خوبی را در شب به‌دست نداده و تصاویر آن سافت و پر نویز است. در سوی مقابل البته هنوز می‌توان برخی جزییات را در این عکس‌ها تشخیص داد و منابع نور نیز هنوز اصطلاحاً blown-out یا غیر قابل تشخیص به‌دلیل شدت روشنایی نشده‌اند. حالت شب برای این دوربین نیز کار چندانی انجام نمی‌دهد و عملکردی ناامیدکننده دارد.

ویدئوهای 4K دوربین اصلی کیفیت خوبی داشته و با به‌نمایش گذاشتن جزییات بالا، طیف دینامیکی خوب و رنگ‌های پر زرق و برق، عالی به‌نظر می‌رسند. کنتراست و اشباع در این ویدئوها به سبک مورد علاقه سامسونگ بالاست. یک نکته عجیب در این میان هنگام استفاده از زوم 2 برابری رخ می‌دهد که در آن وضوح تصویر به 1080p محدود می‌شود از نگاه GSMArena به‌دلیل نبود این مشکل در A33 و A54 علت این مسئله را احتمالا باید در چیپ‌ست مدیاتک گوشی جست‌وجو کرد. دوربین اولتراواید به برداشت ویدئوهای 1080p/30fps‌ محدود است که به‌گفته GSMArena جزییات «مناسب اما غیر برانگیزاننده‌ای» را ارائه می‌کنند. طیف دینامیکی محدود است و هردوی کنتراست و اشباع بیش از اندازه در نظر گرفته شده‌اند.

دوربین سلفی گوشی به‌صورت پیش‌‌فرض با زاویه دید بسته و وضوح 8 مگاپیکسلی عکاسی می‌کند اما با انتخاب حالت واید، میدان دید گسترده‌تر شده و وضوح تصاویر نیز به 13 مگاپیکسل می‌رسد. کیفیت عکس‌های 13 مگاپیکسلی این دوربین به‌گفته GSMArena «عالی» و «پر جزییات» بوده و پردازش توناژ رنگ پوست و بافت‌ها در آن به‌خوبی انجام می‌شود. کنتراست بالا و طی دینامیکی خوب (و البته نه بیش از حد) از جمله دیگر توصیفات ارائه شده برای دوربین سلفی گلکسی A34 به‌حساب می‌آیند.

Notebook Check

در بررسی Notebook Check از Galaxy A34 به‌قلم Daniel Schmidt، این گوشی یک همه‌کاره مقرون به‌صرفه با نمایشگر OLED فوق‌العاده پر نور توصیف شده و در بخش نتیجه‌گیری آمده است:‌ «Samsung Galaxy A34 5G طبق معمول گوشی‌های هوشمند گلکسی A، ارزش بسیار زیادی را برای یک پول نسبتاً کم ارائه می‌کند. این مدل با طراحی منطبق با سری گلکسی S23 و نمایشگری که به اندازه 6.6 اینچ رسیده، ظاهری با کیفیت بالاتر نسبت به نسل قبلی آن دارد. اما ظاهر خوب تنها نقطه اتکاء فروش این اسمارت‌فون نبوده و در زمینه مشخصات نیز چیزهای بیش‌تری برای ارائه دارد.» در ادامه این بخش از نمایشگر سوپرامولد دستگاه که در میزان روشنایی به اعداد چهار رقمی دست پیدا می‌کند به‌عنوان بزرگ‌ترین مزیت A34 5G یاد شده و 120 هرتزی شدن این پنل نیز به جمع نکات مثبت آن افزوده شده است. نوت‌بوک چک همچنین از پروسسور دیمنسیتی 1080 نیز به‌نیکی یاد کرده و آن را ارائه‌کننده یک ارتقاء پرفورمنس کوچک می‌داند که برای انجام بازی‌های فعلی (مثلا PUBG با 40 فریم در ثانیه) کافی‌ست.

نکات مثبت و منفی Galaxy A34 5G از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر امولد 120 هرتزی پر نور
پرفورمنس خوب
دوربین خوب در نور روز
عمر باتری طولانی
بازه به‌روزرسانی طولانی
ضد آب بودن مطابق IP67
پشتیبانی نکردن از HDR
ارائه نکردن شارژر
محدودیت شارژ به 25 وات

نوت‌بوک چک در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی گوشی می‌گوید: دوربین 48 مگاپیکسلی در حالت استاندارد عکس‌های خوبی می‌گیرد که جزییات فراوان و محدوده دینامیکی بزرگی دارند. کناره‌های کادر عکس اما blur و تار بوده و تصاویر زوم شده نیز به‌دلیل مشکلات داخلی مجموعه یا آن‌چه image artifacts خوانده می‌شود کاملاً مصنوعی به‌نظر می‌رسند. در ادامه این بخش می‌خوانیم: «با این‌که کیفیت تصویر در نور کم کاهش پیدا می‌کند، [اما] رنگ‌ها هنوز نسبتاً واقعی برداشت می‌شوند و سطح جزییات نسبتاً بالاست. در کل گلکسی A34 5G عملکرد بسیار بهتری در برداشت شب در مقایسه با رقبایی مثل گوگل پیکسل 6a دارد.» دوربین اولتراواید در مقایسه با دوربین اصلی در سطح متوسطی‌ست؛ کناره‌های کادر به وضوح در هم ریخته بوده و جزییات در مناطق تاریک‌تر عکس به‌گونه ضعیف‌تری پردازش می‌شوند که منجر به افزایش نویز شده است. دوربین ماکرو در صورتی که گوشی را در فاصله 3 تا 5 سانتی‌متری سوژه قرار دهید است (و حتی مجبور به تکرار چندباره این کار شوید) نتایج مناسبی را به‌دست می‌دهد.

Tech Advisor

در بررسی Tech Advisor از Galaxy A34 5G به‌قلم Jim Martin در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: اگر قصد صرفه‌جویی دارید گلکسی A34 یک جایگزین عالی برای S23 است و بسیاری از گزینه‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. عمر باتری خوب است بنابراین اگر می‌توانید بدون یک شارژ بسیار سریع (و البته خود شارژر) زندگی کنید ارزش بالایی را ارائه می‌کند، شاید بالاتر از گلکسی A54.

نکات مثبت و منفی Galaxy A34 5G از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر 120 هرتزی فوق‌العاده
دوربین‌های خوب
مقاومت آب IP67
به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری طولانی‌مدت
بهترین نبودن اسکنر اثر انگشت
ارائه نشدن شارژر
شارژ آهسته

تک ادیوازر در توصیف بخش تصویربرداری گوشی می‌گوید: دوربین اصلی بدون هیچ تعجبی «بهترین عکس‌ها» را می‌گیرد. عکس‌های فضای خارجی با نور زیاد پر جزییات و شارپ است اما در محیط داخلی شارپ‌نس از میان رفته و برای جلوگیری از محو شدن عکس، سوژه‌ها (مثلاً حیوانات خانگی یا کودکان) باید ثابت باقی بمانند. دوربین‌های A34 در شب یا زمانی که نور کمی وجود دارد در مقایسه با بهترین گوشی‌ها با مشکل روبرو هستند و جز مواردی‌که گوشی را ثابت و بدون حرکت روی یک سطح قرار داده باشید و چیزی در صحنه حرکت نکند نباید انتظار نتایج عالی را داشته باشید. دوربین اولتراواید با در نظر گرفتن رزولوشن پایین آن عملکرد خوبی دارد و نرم‌افزار نیز یکسان بودن رنگ‌ها در مقایسه با دوربین اصلی را تضمین می‌کند. تک ادیوازر علت حضور دوربین سوم یعنی دوربین ماکرو را افزایش تعداد دوربین‌ها دانسته و احتمال تصویربرداری با آن پس از چند بار استفاده اولیه را بعید می‌داند به‌ویژه به این‌دلیل که لزوما برای گرفتن عکس‌های ماکروی خوب نیازی به این دوربین نبوده و می‌توان از دوربین اصلی بدین منظور کمک گرفت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا