شیائومی Redmi Note 12 5G در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1402/4/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Redmi Note 12 China ، Xiaomi Redmi Note 12 5G ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت شیائومی در پاییز سال گذشته میلادی همزمان با رونمایی از Redmi Note 12 Pro و +Redmi Note 12 Pro از مدل ارزان‌قیمت‌تری در این کلاس با نام Redmi Note 12 نیز رونمایی کرد که مخصوص بازار چین بود اما چندی بعد با یکی دو تفاوت کوچک با نام Redmi Note 12 5G در بازارهای جهانی نیز عرضه شد. نوت 12 فایوجی طبق انتظار از این رده از مشخصات چندان بالایی به‌خصوص در زمینه دوربین بهره نمی‌برد اما به‌لطف نمایشگر امولد 120 هرتزی، پردازنده 6 نانومتری کوالکام، باتری 5,000mAh و از همه مهم‌تر قابلیت ارتباطی 5G انتخاب جالب‌توجه‌ای به‌نظر می‌رسد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Redmi Note 12 5G می‌پردازیم.

پیش از هرچیز باید به این نکته اشاره کرد که از این گوشی دو نسخه یکی مخصوص بازار چین و دیگری برای حضور در دیگر بازارها تولید شده که عملاً تنها تفاوت آن‌ها در حضور دوربین‌های اولتراواید و ماکرو در نسخه بین‌المللی و غیبت آن‌ها و حضور سنسور عمق میدان در مدل چینی‌ست. در این مطلب نسخه بین‌المللی گوشی با دوربین‌های اولتراواید و ماکرو مد نظر قرار گرفته است.

طبق معمول بهتر است در ابتدا با مشخصات Redmi Note 12 بیش‌تر آشنا شویم؛ این گوشی که در سه رنگ سبز، آبی و مشکی ارائه می‌شود شباهت نزدیکی به دیگر اعضای این خانواده از جمله Note 12 Pro و +Note 12 Pro دارد اما با حاشیه‌های ضخیم‌تر زیر صفحه‌نمایش به‌خوبی از اعضای گران‌قیمت‌تر این کلاس تفکیک می‌شود. صفحه‌نمایش 6.67 اینچی دستگاه یک نمونه AMOLED با وضوح 1080×2400 پیکسل و تراکم 395ppi است که از روشنایی متوسط، بالا و نقطه‌ای به‌ترتیب 450، 700 و 1,200 نیت بهره می‌برد. رفرش 120 هرتزی و پشتیبانی از محدوده رنگی DCI-P3 (با درصد اعلام نشده) از دیگر نکات قابل اشاره در مورد این صفحه‌نمایش است. دوربین سلفی بالای پنل 13 مگاپیکسلی با پشتیبانی از تشخیص چهره است و سنسور اثر انگشت نیز در کناره دستگاه جای دارد.

دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی دستگاه ظاهراً از سنسور بسیارکوچک ISOCELL JN1 سامسونگ با اندازه 1/2.76‌ اینچ بهره می‌برد که آن را معمولاً در جایگاه دوربین غیر اصلی در گوشی‌های گران‌قیمت‌تر بازار دیده‌ایم. لنز مقابل این دوربین از گشودگی دیافراگم 1.8 برخوردار است و در فیلم‌برداری نیز از وضوح 1080p/30fps فراتر نمی‌رود. دوربین 8 مگاپیکسلی دوم لنزی با میدان دید گسترده 118 درجه‌ای داشته و از دیافراگم 2.2 برخوردار است. در نهایت دوربین 2 مگاپیکسلی سوم نیز برای گرفتن عکس از فاصله بسیار نزدیک به‌کار می‌رود. پردازنده گوشی از نوع 6 نانومتری Snapdragon 4 Gen 1 با 2 هسته A78 و 6 هسته A55 انتخاب شده و گرافیک آن نیز از نوع Adreno 619 است. این گوشی به 4، 6 یا 8 گیگابایت رم LPDDR4X مجهز شده و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.2 (قابل ارتقاء تا 1 ترابایت دیگر از طریق درگاه ترکیبی microSD) دارد.

از اسپیکرهای دوگانه در این گوشی خبری نیست اما جک 3.5 میلی‌متری هدست را حفظ کرده است. باتری دستگاه 5 هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد و شارژر نسبتاً سریع حاضر در جعبه آن نیز 33 واتی‌ست. ردمی نوت 12 طبق انتظار از 5G پشتیبانی می‌کند و وای‌فای 5، بلوتوث 5.1، NFC و درگاه اینفرارد نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شوند.

پس از این آشنایی مختصر با مشخصات Redmi Note 12 5G نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena‌ از Redmi Note 12 5G در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: ردمی نوت 12 فایوجی درست همانند نسخه 4G آن گوشی قابل اطمینان همه‌کاره‌ای‌ست که در موارد کمی می‌توان از آن شکایت داشت. این گوشی یک پنل OLED قابل اتکاء، عمر باتری رضایت‌بخش، شارژ سریع رقابتی، یک دوربین اصلی قابل اطمینان و یک درگاه کارت حافظه microSD دارد. GSMArena چالش‌های پیش روی این گوشی را حضور نسخه 4G این مدل با امکانات نسبتاً مشابه و قیمت کم‌تر و دیگر رقبای قدرتمند این کلاس دانسته و نبود اسپیکرهای استریو و عمر باتری نچندان فوق‌العاده را نیز از جمله موارد منفی دستگاه برشمرده است.

نکات مثبت و منفی Redmi Note 12 5G از نگاه GSMArena‌ شامل این موارد می‌شوند:

طراحی راحت، استاندارد مقاومت IP53
صفحه‌نمایش اولد 120 هرتزی پر نور و استثنایی
سرعت شارژ راضی‌کننده
جک 3.5 میلی‌متری، رادیوی FM، اینفرارد، اسلات microSD
عملکرد راضی‌کننده اما غیر چشمگیر دوربین اصلی
دوربین‌های سلفی و اولتراواید نا امیدکننده
نبود برداشت ویدئوی 4K در کل مجموعه
نبود اسپیکرهای استریو
در دسترس بودن گوشی‌های دارای چیپ‌ست بهتر با قیمت مشابه

GSMArena وجودی‌که انتظار دیدن عکس‌های عالی از یک گوشی زیر 300 یورویی را انتظاری غیر واقعی می‌داند اما در عین حال عکس‌های دوربین اصلی گوشی را به‌شرط فراهم بودن شرایط نوری مناسب در سطح خوب و قابل‌قبولی (decent) ارزیابی کرده است. مهم‌ترین مشکل تصاویر این دوربین از نگاه این منبع به حضور مشهود نویز تعلق دارد که همه جای عکس (به‌خصوص سایه‌ها و پس‌زمینه‌های همگن) را نقطه‌نقطه می‌کند. نکته عجیب‌تر در این میان این است که بنابر اطلاعات این مطلب اگر پشت سر هم و بدون مکث شروع به گرفتن عکس با این دوربین کنید هر عکس پس از دیگری با نویز بیش‌تری همراه می‌شود که این به‌معنای محدودیت عملکرد پروسسور سیگنال تصویری یا ISP گوشی تعبیر شده است.

با کنار گذاشتن این مشکل، عکس‌های دوربین اصلی به‌اندازه کافی پر جزییات و شارپ با رنگ‌های طبیعی و محدوده دینامیکی قابل‌قبول هستند. کنتراست طبق معمول درگوشی‌های شیائومی کمی بیش از اندازه است که گه‌گاه عکس‌هایی با سایه‌های بیش از اندازه تیره ایجاد می‌کند. کیفیت عکس‌های دوربین اولتراواید طبق انتظار از این‌گونه دوربین‌ها در گوشی‌های ارزان‌قیمت در سطح نازلی قرار دارد و نه‌تنها نویز زیادی در آن‌ها دیده می‌شود بلکه فارغ از شرایط نوری محیط، اغلب اثری از شارپ‌نس و جزییات ریز نیز در این عکس‌ها نیست. شیائومی البته به‌صورت خودکار اقدام به افزایش کنتراست و اشباع بیش‌تر رنگ‌ها کرده که تأثیر آن را در برخی سوژه‌ها می‌توان مشاهده کرد. عکس‌های دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو به‌گفته GSMArena فاقد جزییات کافی، کنتراست و رنگ‌های زنده است اما شارپ‌نس آن‌ها «خوب» توصیف شده است.

دوربین اصلی برای ارائه عکس‌های خوب در نور کم در تقلاست اما شرایط برای این دوربین در شب به‌خوبی پیش نمی‌رود؛ عکس‌های اتوماتیک شب این دوربین طیف دینامیکی محدودی داشته و سایه‌ها در آن «ویران» می‌شوند، نویز همه جا حاضر است و نتیجه نهایی سافت و فاقد جزییات ریز است. عکس‌های این دوربین البته در مقایسه با همتای آن یعنی نسخه 4G ردمی نوت 12 رنگ‌های بهتری داشته، کنتراست بالاتری دارد و های‌لایت‌های آن بهتر به‌نظر می‌رسند. حالت اختصاصی شب در Redmi Note 12 5G حالتی اصطلاحاً «بگیر و نگیر» داشته و در حالی که در یک مورد نویز را حذف کرده (و البته جزییات دقیق تصویر را نیز همراه با آن پاک می‌کند!) در شرایطی دیگر متفاوت عمل کرده و برای مثال آسمانی پر از نویز بر جای می‌گذارد. تنها فایده استفاده از حالت شب به‌گفته این منبع ارتقاء سایه‌ها و پدیدار شدن جزییاتی بیش‌تر در آن‌هاست.

عکس‌های شب دوربین اولتراواید مثل عکس‌های روز آن «فوق‌العاده سافت، پر نویز با رنگ‌های بی‌روح و طیف دینامیکی ضعیف» توصیف شده‌اند.

دوربین سلفی گوشی به آن خوبی نیست که انتظارش را دارید؛ البته اگر بتوانید دست‌تان را به‌مدت کافی ثابت نگه‌دارند و شرایط نوری خوبی نیز در اختیارتان باشد می‌توان انتظار مشاهده عکس‌های «به‌اندازه کافی مناسب با شارپ‌نس و جزییات خوب» را داشت اما به‌گفته GSMArena بیش از نیمی از عکس‌های گرفته شده در تست این مجموعه با دوربین سلفی Redmi Note 12 به میزان غیر قابل قبولی blur و محو بوده و یکی از عکس‌های گرفته شده در اتاقی با نور متوسط کاملاً سافت و بدون جزییات بوده است. رنگ‌های این دوربین نیز تا حدود خشک و بی‌روح (bleak) توصیف شده‌اند.

GSMArena برای توصیف کیفیت ویدئوهای دوربین اصلی در وضوح کامل 1080p/30fps از عبارت مناسب و رضایت‌بخش یا decent استفاده کرده اما در ادامه، soft و کم‌جزییات بودن این ویدئوها برای رزولوشن فول اچ‌دی را مد نظر قرار داده است. ویدئوهای این دوربین از نگاه GSMArena دارای کنتراست مناسب و رنگ‌های زیباست و عملکرد بخش نرم‌افزاری در متعادل کردن سایه‌ها و های‌لایت‌ها نیز با موفقیت همراه شده است. توانایی دوربین اولتراواید برای فیلم‌برداری بسیار محدود است و ویدئوهای آن بیش از اندازه تیر و تار (foggy) و پر نویز بوده، از جزییات دقیق در آن ها خبری نیست و رنگ‌ها نیز شسته و بی‌روح ثبت می‌شوند تا حدی که حتی در نور خوب نیز استفاده از آن توصیه نشده است.

Notebook Check

Daniel Schmidt نویسنده Notebook Check در بخش نتیجه‌گیری بررسی Note 12 5G این گوشی را ادامه دهنده سنت نسل‌های قبلی Redmi Note دانسته و می‌گوید: این مدل سخت‌افزارهای متعددی را با قیمت نسبتاً کم با عملکردی نسبتاً قابل اطمینان ارائه می‌کند.اسنپ‌دراگون 4 جن 1 این دستگاه 6.67 اینچی را عملاً به یک راکت پر سرعت بدل نمی‌کند اما عملکرد آن به‌راحتی برای استفاده روزمره کافی‌ست. در حین استفاده تقریباً هیچ لگ و تأخیری وجود ندارد و بازی‌های معمول روان و بدون مشکل اجرا می‌شوند.

نکات مثبت و منفی Redmi Note 12 5G از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

پنل پر نور AMOLED با رفرش 120 هرتزی
تجهیزات قدرتمند
شارژ سریع و منبع توان 33 واتی
ساخت خوب
عمر باتری قابل اطمینان
نبود صدای استریو
ارائه با اندروید 12
درگاه سیم‌کارت ترکیبی

نوت‌بوک چک در مورد دوربین‌های این گوشی می‌گوید: در نور زیاد دوربین اصلی Redmi Note 12 5G عکس‌های خوبی می‌گیرد. این عکس‌ها جزییات فراوانی را همراه با رنگ‌های زنده و واقعی به‌نمایش می‌گذارند. این موضوع همچنین در آزمایشگاه تست نیز تأیید شده چرا که نمودار آزمون ColorChecker اختلاف بزرگی را (با Delta-E کم‌تر از 12) نشان نمی‌دهد. با این‌حال شارپ‌نس تصویر در زمان دورتر بودن سوژه تقلیل پیدا می‌کند و از این رو به‌طور ویژه عکس‌های زوم شده رنگ و رو رفته به‌نظر می‌رسند. دوربین اصلی با وجود کوچک بودن حسگر تصویر همچنان نور زیادی را در تاریکی برداشت می‌کند اما میزان جزییات و شارپ‌نس عکس در سطح پایینی‌ست.

کیفیت عکس‌های دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید به‌گفته این منبع پایین‌تر از دوربین اصلی‌ست و رنگ‌های بی‌روح و پیکسل‌پیکسل شدن سوژه به‌خصوص در کناره‌های کادر آن مشاهده می‌شود. این تصاویر عموماً جزییات کمی را ارائه می‌کنند.

Tech Advisor

Anyron Copeman نویسنده بررسی Tech Advisor از Redmi Note 12 5G، حفظ نمایشگر 120 هرتزی OLED در این مدل مقرون به‌صرفه را نکته مثبت بسیار چشمگیری توصیف می‌کند به‌خصوص در ترکیب با عمر باتری عالی و دوربین سلفی قابل اطمینان. پرفورمنس Note 12 5G در سطح بهترین‌ها نیست اما این گوشی همچنان امکان اجزای اپلیکیشن‌های متداول و عملیات مولتی‌تسکینگ را دارد. با این‌حال دوربین‌های پشتی فوق‌العاده نیستند و جنس پلاستیکی بدنه نیز حس سطح پایینی را منتقل می‌کند. در نهایت تصمیم برای خرید این گوشی به میزان تحمل شما در رابطه با پوسته اندروید شیائومی باز می‌گردد؛ امری‌که «برای متقاعد کردن من برای جست‌جو (و انتخاب مدل مد نظر در بین گوشی‌های دیگر) کافی بود اما شما ممکن است چنین احساسی نداشته باشید.»

نکات مثبت و منفی Redmi Note 12 5G از نگاه Tech Advisor شامل موارد زیر می‌شوند:

نمایشگر 120 هرتزی OLED
عمر باتری چشمگیر
عملکرد رضایت‌بخش
دوربین سلفی خوب
نرم‌افزار غیر شهودی
دوربین‌های پشتی میانه‌حال
ساخت سطح پایین و cheap

Tech Advisor اولین نکته مثبت دوربین اصلی گوشی را توانایی آن در حفظ فوکوس سوژه بدون نورگیری بیش از اندازه (overexposing) پس‌زمینه دانسته و می‌افزاید: در یک روز ابری توانستم چند عکس... بگیرم که واقعاً اتمسفر صحنه را برداشت کردند. رنگ‌ها در این مثال‌ها عموماً مطابق واقعیت بودند اما وقتی خورشید (از ابر) بیرون می‌آمد شرایط تغییر می‌کرد؛ در این محیطِ پر نورتر پردازش سخت‌گیرانه‌ای وارد عمل می‌شد که کنتراست و اشباع بسیار بیش‌تری را نسبت به دنیای واقعی به‌ عکس اعمال می‌کرد. جذابیت این عکس‌ها بیش‌تر است اما کاملاً غیر واقعی هستند.

تک ادوایزر از عملکرد دوربین اصلی در گرفتن عکس‌های منظره تقدیر کرده و نحوه مدیریت سایه‌ها و جزییات حاضر در پیش‌زمینه را مناسب ارزیابی کرده است. البته طیف دینامیکی مناسب نیست و مطلوب نبودن آن به‌محض زوم کردن در تصویر پدیدار می‌شود. افت کیفیت در تصاویر دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید در این منبع نیز از دید پنهان نبوده و جزییات، دقت رنگ و نورگیری تصویر همگی به‌اندازه‌ای با افت روبرو شده‌اند که نویسنده این مطلب از ترجیح خود برای عقب‌تر رفتن و استفاده از دوربین اصلی به‌جای استفاده از دوربین اولتراواید سخن می‌گوید! تک ادوایز دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو را به‌طور ویژه مناسب تصویربرداری از گل و گیاه می‌داند که جزییات سوژه را حفظ کرده و پس‌زمینه محو جذابی را به آن‌ها می‌افزاید.

دوربین 13 مگاپیکسلی سلفی از نگاه این منبع به‌طرز تعجب‌برانگیزی «عالی» بوده و سلفی‌های «پر طراوت و با جزییاتی» را با پرهیز از مشکل معمول نورگیری بیش از اندازه آسمان در پس‌زمینه ارائه می‌دهد. در این منبع عکس‌های پرتره این دوربین از پرتره‌های دوربین اصلی نیز بهتر توصیف شده‌اند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا