سامسونگ Galaxy S23 Ultra در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy S23 Ultra ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ چندی پیش از سه پرچمدار جدید سری S‌ پرده برداشت که طبق انتظار بالاترین مشخصات و گران‌ترین برچسب قیمت در بین آن‌ها به Galaxy S23 Ultra تعلق داشت؛ این گوشی که تقریبا هیچ تفاوت ظاهری با S22 Ultra سال گذشته ندارد عملا با تغییرات کوچک و بزرگی روبرو شده که از جمله برجسته‌ترین آن‌ها باید به تجهیز به یک پردازنده اختصاصی از سوی کوالکام، ارتقاء فناوری حافظه، دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی و تغییر دوربین سلفی بعد از سه نسل اشاره کرد. S23 Ultra مثل S22 Ultra سال قبل به قلم S Pen مجهز بوده و جای خالی سری رها شده نوت را پر می‌کند. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Galaxy S23 Ultra می‌پردازیم.

آشنایی با نظرات سایت‌های معتبر در مورد گلکسی S23 Ultra را مثل قبل با معرفی و آشنایی مختصری با این گوشی آغاز می‌کنیم. پرچمدار جدید سامسونگ در نگاه اول همان ظاهری را ارائه که سال گذشته در S22 Ultra به یاد داریم؛ اسمارت‌فونی بزرگ و سنگین با لبه‌های جانبی گرد و دو سطح تخت در بالا و پایین که حالا در چهار رنگ مشکی، یاسی، سبز و کرمی ارائه می‌شود که به‌جز اولی، بقیه با رنگ‌های S22 Ultra متفاوت است و تنها با کمک این فاکتور می‌‌توان آن‌ها را از هم تفکیک کرد. جنس شاسی دستگاه همان آلومینیوم تقویت شده پیشین است اما شیشه پشت و روی آن یک پله ارتقاء یافته و از نوع Gorilla Glass Victus 2 انتخاب شده است هرچند برخی بررسی‌ها از شکنندگی شیشه پشت و روی گوشی هنگام سقوط از ارتفاع کم خبر می‌دهند. استاندارد IP68 بدنه نیز تغییری نیافته است.

صفحه‌نمایش اولد دستگاه که سامسونگ از آن با عنوان Dynamic AMOLED 2X یاد می‌کند مطابق مشخصات همان پنل 6.8 اینچی پیشین با وضوح 1440×3088 پیکسل، روشنایی نقطه‌ای حداکثر 1,750nits و نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتز است که به همین صورت در S22 Ultra نیز حضور داشت و جدا از سنسور اثر انگشت اولتراسونیک، دوربین سلفی گوشی را نیز بر بالای خود جای داده است. دوربین سلفی که در سه قبلی یعنی S21 Ultra ،S22 Ultra و S20 Ultra ثابت و 40 مگاپیکسلی بود حالا به یک دوربین 12 مگاپیکسلی تغییر کرده که البته همچنان از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند.

دوربین اصلی شاه‌بیت تغییرات S23 Ultra است که نگاه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند این دوربین 200 مگاپیکسلی از حسگر ISOCELL HP2 سامسونگ برخوردار است که پیکسل‌های بسیار کوچک 0.6 میکرونی آن در یک ترکیب 16 به یک به ابعاد 2.4 میکرون در وضوح 12.5 مگاپیکسل دست پیدا می‌کنند به بیان دیگر با وجود 200 مگاپیکسلی بودن این دوربین، وضوح پیش‌فرض آن همچنان 12 مگاپیکسل است. دوربین تله‌فتوی 10 مگاپیکسلی پریسکوپی با 10 برابر زوم اپتیکال و f/4.9 و دوربین 10 مگاپیکسلی تله‌فتوی دوم با f/2.4 و فاصله کانونی 70 میلی‌متری تغییری نسبت به قبل نداشته‌اند اما دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید با وجود تغییر نکردن المان‌های پایه‌ای آن مثل میدان دید 120 درجه‌ای و پشتیبانی از فوکوس خودکار، حالا به سنسور جدیدی مجهز شده است.

پردازنده گوشی با این‌که در نگاه اول همان Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام است که این روزها تقریبا در همه گوشی‌های پرچمدار دیده می‌شود اما همانطور که حضور کریستیاتو آمون مدیر عامل کوالکام روی صحنه رونمایی از S23 Ultra نشان می‌داد تغییراتی در این چیپ‌ست به نفع سامسونگ صورت گرفته و به همین منظور یک برچسب For Galaxy نیز در کنار نام این پروسسور دیده می‌شود. مهم‌ترین تغییر در این پردازنده به ارتقاء فرکانس تک هسته Cortex-X3 آن تعلق دارد که از 3.19 به 3.36 گیگاهرتز رسیده است . رم گوشی مثل قبل 8 یا 12 گیگابایت بوده اما در حافظه داخلی با تغییراتی روبرو می‌شویم که مطابق آن نه‌تنها حافظه پایه 128 گیگابایتی به 256 گیگابایت ارتقاء پیدا کرده بلکه نوع حافظه نیز UFS 4.0 است. این گوشی را طبیعتا می‌توان با دو حافظه دیگر 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی نیز سفارش داد.

سامسونگ در مجموعه باتری تغییری نداده و همان باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی پیشین با پشتیبانی از شارژر 45 واتی (که همراه دستگاه ارائه نمی‌شود)، شارژ بی‌سیم 15 واتی و شارژ بی‌سیم معکوس 4.5 واتی در این‌جا نیز حضور دارند.

با این آشنایی مختصر با Samsung Galaxy S23 Ultra نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از Galaxy S23 Ultra در بخش نتیجه‌گیری ضمن اشاره به این نکته که برترین گوشی خانواده گلکسی در سال 2023 «هیچ نکته انقلابی جدید و هیجان‌انگیزی» را ارائه نمی‌کند از «بیش از اندازه خوب بودن» آن به‌عنوان نکته منفی یاد شده است. نبود یک ویژگی چشمگیر یا wow factor نیز از نگاه این رسانه امتیازی منفی را به‌حساب S23 Ultra واریز می‌کند. این منبع البته در ادامه از افزایش عمر باتری، کمی سرعت بیش‌تر شارژ (که همچنان سریع‌تر از اپل و گوگل است)، بهبود در دوربین و S Pen به نیکی یاد می‌کند.

نکات مثبت و منفی Galaxy S23 Ultra از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

شکل ظاهری کلاسیک سری Note، بهبود هندلینگ و همچنان پریمیوم بودن
طیف وسیع امکانات S Pen در کار و بازی و عملا بدون رقیب بودن
عمر باتری عالی، شارژ سریع‌تر از رقبای بزرگ
سیستم دوربین در گرید سری Ultra و از بهترین‌ها در بازار
رخداد یک پیشرفت واقعی در دوربین اصلی
تقریبا بی‌رقیب بودن توانایی زوم
هیچ‌چیز [نسبت به S22 Ultra] واقعا جدید یا متفاوت نیست

GSMArena در رابطه با کیفیت عکس‌های پیش‌فرض دوربین اصلی در نور کامل روز می‌گوید: «گلکسی S23 Ultra عکس‌های زیبایی برداشت می‌کند که وقتی با مدل قبلی مقایسه می‌شوند به‌طور مشخص ظاهر متفاوتی دارند. ما در مجموع رنگ‌های کلی زنده‌تر با تمایل عمومی به سمت گرمی بیش از اندازه و سایه‌های روشن‌تر به‌دست می‌آوریم.» همه این موارد به عکس‌های پر زرق و برق‌تری ختم می‌شوند که نشانه‌ای از بازگشت سامسونگ به رویه معمول خود در پردازش عکس بوده و در تضاد با رویه محافظه‌کارانه S22 Ultra برای گرفتن عکس‌های کلاسیک نزدیک به واقعیت است. شارپ‌تر بودن عکس‌ها در کناره‌ها و بهبود در زمینه کاهش نویز دو نکته مثبت ذکر شده برای عکس‌های 12 مگاپیکسلی این دوربین در نور روز به‌شمار می‌روند. عکس‌های 50 مگاپیکسلی دوربین اصلی در این حالت به‌گفته GSMArena‌ هنوز قابل قبول بوده و به‌خصوص در زمینه طیف دینامیکی هنوز به‌خوبی عمل می‌کنند. این شرایط برای عکس‌های 200 مگاپیکسلی صادق نیست و جدا از افت محسوس در طیف دینامیکی، جزییات تصویر نیز با تنزل مشهودی روبرو می‌شوند.

دوربین اصلی در شب به‌صورت خودکار در اغلب مواقع به حالت شب خودکار (Auto Night Shot) سوییچ می‌کند که البته می‌توان با زدن روی آیکون ماه زرد رنگ پدیدار شده در این حالت، آن را خاموش کرد. عکس‌های 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی در این مد به‌گفته GSMArena در سطح بالایی بوده، رنگ‌ها در آن حفظ شده و وایت بالانس اتوماتیک مشکلی با رنگ‌های ترکیبی محیط ندارد. همچنین جزییات عکس‌ها در این مد فراوان بوده و به‌خوبی رندر می‌شوند و نویز نیز حداقل است. در سوژه‌های تاریک‌تر و به‌دلخواه می‌توان حالت شب اختصاصی را به‌صورت دستی فعال کرد که البته در این حالت جزییات سوژه به‌دلیل حجم وسیع‌تر پروسه شارپ کردن تصویر «کمی ظاهر مصنوعی‌تری» به‌خود می‌گیرند. در مجموع چه به‌صورت خودکار و چه به‌صورت دستی، عکس‌های حالت شب S23 Ultra در مقایسه با همتای سال گذشته آن در زمینه جزییات و کنترل نویز شرایط بهتری دارند اما تفاوت زیادی مابین آن‌ها در زمینه طیف دینامیکی و رنگ نیست.

در نور کامل روز دوربین اولتراواید جدید دستگاه عکس‌هایی «واقعا زیبا» برداشت می‌کند؛ «رنگ‌ها دوست‌داشتنی بوده، طیف دینامیکی کاملا گسترده است و جزییات نیز بسیار خوب هستند.» این دوربین برخلاف دیگر اعضای سری S23 با تجهیز به فوکوس خودکار برای گرفتن عکس‌های از فاصله بسیار نزدیک نیز به‌کار می‌روند. عکس‌های با زوم 3 برابری S23 Ultra به‌گفته این منبع دانه‌دانه‌تر و پر نویزتر بوده اما به‌دلیل کم‌تر کردن اثرات الگوریتم کاهش نویز جزییات بیش‌تری را به‌نمایش می‌گذارند. با ادامه زوم، این سناریو دوباره ادامه پیدا می‌کند: «یک افزایش جزیی در نویز» و یک «ظاهر کلی روشن‌تر» همراه با جزییات مطلوب.

دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی S23 Ultra روی کاغذ نسبت به دوربین 40 مگاپیکسلی S22 Ultra یک تنزل (downgrade) به‌حساب می‌آید اما از نگاه GSMArena در عمل این دوربین کم و بیش همان سلفی‌های پیشین را ارائه می‌کند و افزایش در رزولوشن لزوما به‌معنای جزییات بیش‌تر در عکس نیست. البته در این مطلب به این نکته نیز اشاره شده که دوربین قبلی رندر «زیباتر و طبیعی‌تری» را ارائه می‌کرد. این البته به آن معنا نیست که سلفی‌های S23 Ultra «بد» هستند؛ برعکس، طیف دینامیکی این تصاویر «عالی» بوده، رنگ‌ها و توناژ پوست (در غیبت ته‌رنگ زرد) دقیق است و نویز بسیار بهتر از S22 Ultra کنترل می‌شود.

ویدئوهای 8K دوربین اصلی به‌گفته GSMArena شاهد «یک بهبود معنی‌دار نسبت به مدل قبلی» بوده که نه‌فقط به ارتقاء 6 فریمی سرعت برداشت (وضوح 8K/30fps در S23 Ultra در مقایسه با 8K/24fps در S22 Ultra) ارتباط دارد بلکه حالا از کل پهنای سنسور (در مقایسه با S22 با استفاده از تنها بخش کوچکی از مرکز سنسور) برای گرفتن ویدئو بهره می‌گیرد، شارپ‌تر بودن و جزییات بالاتر ویدئوها نیز از دیگر برتری‌های ویدئوهای 8K اس 23 اولترا نسبت به مدل سال گذشته است. ویدئوهای 4K دوربین اصلی به‌گفته GSMArena تفاوت خاصی نداشته و همچنان پر کیفیت با جزییات بالا بوده و اثری از نویز در آن‌ها دیده نمی‌شود.

CNET

در بررسی CNET از Galaxy S23 Ultra به قلم Lisa Eadicicco در بخش نتیجه‌گیری می‌خوانیم: «گلکسی S23 Ultra زیاده از حد است اما از نوع خوب آن. صفحه‌نمایش بزرگ‌ش، دوربین 200 مگاپیکسلی، زوم 100 برابری و S Pen ممکن است بیش‌تر از آن چیزی باشد که اکثر مردم از یک گوشی نیاز دارند اما این [موارد] دقیقا [توصیف‌کننده نیازهای] شخصی‌ست که سامسونگ مورد هدف قرار داده و این [شرکت] در حال تکرار فرمولی‌ست که در گذشته جواب داده است.»

نکات مثبت و منفی Galaxy S23 Ultra از نگاه CNET شامل این موارد می‌شوند:

کارایی و پرفورمنس سریع
دوربین اصلی عالی به‌خصوص در نور کم
نمایشگر پر نور
قلم همراه دستگاه
دو برابر شدن حافظه پایه
چهار سال آپدیت سیستم‌عامل اندروید
قیمت بالا
عکس‌ها به‌خصوص سلفی‌ها همیشه طبیعی به‌نظر نمی‌رسند
بهبود نیافتن سرعت شارژ باتری

نویسنده CNET مهم‌ترین تفاوت عکس‌های دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی گوشی در مقایسه با دوربین 108 مگاپیکسلی نسل قبل (هر دو البته در وضوح پیش‌فرض 12 مگاپیکسل) را در رنگ‌های تصویر می‌بیند؛ جایی‌که در S23 Ultra با رنگ‌های سیرتر روبرو می‌شویم و مثلا گل‌ها سایه‌های نارنجی براق‌تری دارند و درختان، سرسبزتر به‌نظر می‌رسند. سامسونگ قبلا از رنگ‌های سیر و البته غیر دقیق برای دوربین‌های خود استفاده می‌کرد که این روند اخیرا با رفتن به سمت رنگ‌های واقعی اندکی تغییر کرده بود اما مجددا در S23 Ultra شرایط به روال قبل بازگشته است. رقبای این گوشی مثل پیکسل 7 پرو و آیفون 14 پرو البته هنوز به رنگ‌های دقیق و طبیعی‌تر تمایل دارند.

نویسنده مطلب CNET سامسونگ را پادشاه عکاسی در نور کم می‌داند و از جزییات و رنگ‌های بهتر Galaxy S23 Ultra نسبت به قبل سخن می‌گوید. به‌گفته این مطلب، اس 23 اولترا در مقایسه با هر دو رقیب بزرگ خود یعنی پیکسل 7 پرو و آیفون 14 پرو امکان فوکوس شارپ‌تری را داشته و در برخی موارد از S22 Ultra نیز بهتر است. عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی گوشی شارپ و رنگارنگند و نویسنده این مقاله آن‌ها را در اکثریت موارد به عکس‌های پیکسل 7 پرو ترجیح می‌دهد اما سلفی‌های آیفون 14 پرو ارائه‌کننده «بهترین ترکیب از جزییات و رنگ‌های دقیق هستند» و عکس‌های سلفی سامسونگ گاهی اوقات از رنگ‌های غیر طبیعی برخوردارند.

The Verge

Allison Johnson نویسنده The Verge عنوان «عملا بی‌همتا» را برای بررسی گلکسی S23 Ultra انتخاب کرده است. در زیر عنوان این مطلب از بزرگ، گران و گاهی عجیب بودن پرچمدار جدید سامسونگ یاد شده اما خاطرنشان شده که این گوشی در حد و اندازه نام خود ظاهر شده است. در بخش نتیجه‌گیری این مقاله آمده است: «هرچه بیش‌تر از S23 Ultra استفاده می‌کنم، بیش‌تر قانع می‌شوم که این فقط یک گوشی برای کسی نیست که می‌خواهد از همه ویژگی‌ها[ی آن] استفاده کند، [بلکه] این یک گوشی برای کسانی‌ست که نمی‌خواهند که به‌واسطه آن‌چه دیگر گوشی‌ها می‌‌توانند انجام دهند [و آن‌ها نمی‌توانند] حس عقب‌ماندگی داشته باشند.» نویسنده برای اثبات مدعای خود به قلم S Pen و یا دوربین تله‌فتو اشاره می‌کند که ممکن است نیاز یا حتی علاقه به استفاده از آن‌ها در نزد کاربران نباشد اما سر جای خود هستند و شاید روزی به‌کار آیند.

نکات مثبت و منفی Galaxy S23 Ultra از نگاه The Verge شامل این موارد می‌شوند:

کارایی و پرفورمنس استثنایی
دوربین‌های همه‌کاره با زوم باورنکردنی
S Pen مفید و ویژگی‌های ارتباطی کارآمد
طراحی باکسی و مستطیلی دوست‌داشتنی و کیفیت ساخت بالا
گران بودن
متناقض و ناسازگار بودن کیفیت عکس
عجیب و غریب و غیر متعارف باقی ماندن رابط کاربری سامسونگ

نویسنده The Verge در مورد دوربین اصلی گوشی می‌گوید: «نکته‌ای که باید در مورد این حسگر جدید 200 مگاپیکسلی بدانید این است که گرفتن عکس‌های 200 مگاپیکسلی با آن یکی از کم‌جذبه‌ترین کارهایی‌ست که می‌توانید انجام دهد. بله این گزینه [حی و حاضر] آن‌جاست، چند گزینه در منو را لمس کنید، شاتر را فشار دهید و ناگهان عکس 200 میلیون پیکسلی در مقابل شماست. تا زمانی‌که نور خوب است جزییات دیوانه‌واری را در این عکس‌ها با زوم کردن مشاهده می‌کنید. تصاویر طیف دینامیکی گسترده‌ای که در عکس‌های حالت استاندارد به‌دست می‌آورید را ندارند اما اگر جزییات تصویر آن چیزی‌ست که می‌خواهید پس آن را [در این عکس‌های 200 مگاپیکسلی] به‌دست می‌آورید.»

The Verge در مقایسه مابین گلکسی S23 Ultra و iPhone 14 Pro جدا از اندکی جزییات بیش‌تر در عکس‌های رقیب سامسونگی، انتخاب‌های سازندگان در زمینه پروسس و پردازش تصویر را در نتیجه نهایی موثر می‌داند چرا که در عکس‌های آیفون کنتراست بیش‌تری دیده می‌شود اما ترجیح سامسونگ رنگ‌های اشباع‌شده‌تر و سایه‌های روشن‌تر است که این دومی گه‌گاه منجر به اشتباه در حوزه HDR می‌شود.

Techradar

در بررسی Techradar از Galaxy S23 Ultra به‌قلم Alex Walker-Todd که عنوان «شومن رام‌نشدنی» را بر خود دارد در قسمت نتیجه‌گیری آمده است: «یک ساخت مستحکم‌تر، مموری و حافظه سریع‌تر، یک باتری کارآمدتر، یک چیپ‌ست کاستومایز شده و یک دوربین اصلی جدید 200 مگاپیکسلی پنهان شده در یک طراحی آشنا؛ گلکسی S23 Ultra از آن‌چه در ابتدا دریافت می‌کنید به‌روزرسانی قابل توجه‌تری‌ست. [البته] به‌شرطی که با قیمت بسیار بالای آن منصرف نشوید. در تمامی دیگر زمینه‌ها، شما یکی از بهترین گوشی‌های جهان را به‌دست می‌آورید.»

نکات مثبت و منفی Galaxy S23 Ultra از نگاه Techradar شامل این موارد می‌شوند:

چیپ‌ست سفارشی Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2
حافظه پایه بیش‌تر نسبت به نسل قبلی
بهینه‌سازی‌های عملکردی
غیبت یک شارژر سریع‌تر
ظاهر عینا مشابه نسل قبلی
بسیار گران‌قیمت

نویسنده Techradar از کیفیت عکس‌های دوربین اصلی در محیط‌های کم‌نور تقدیر کرده و دو برابر شدن زاویه حرکت ممکن در مکانیزم لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) را نیز دلیلی برای تثبیت بیشتر تجریه عکس و ویدئو می‌داند. در بررسی دوربین اصلی گوشی از فوکوس سریع‌تر با قابلیت Super Quad Pixel و امکان برداشت عکس حرفه‌ای در حالت Expert RAW نیز سخن به میان آمده است. در این مطلب در مورد دوربین سلفی جدید گوشی می‌خوانیم: «[دوربین] 12 مگاپیکسلی جلویی ظاهرا سنسور سریع‌تری نسبت به مدل قبلی دارد [و همچنین] ارائه‌کننده یک عکس کلی خوب با طیف دینامیکی چشمگیر... است.»



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا