اپل برای نخستین بار بزرگ‌ترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون سال شد – پایان پادشاهی سامسونگ بر بازار جهانی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/10/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، کانالیز Canalys ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC روز دوشنبه 15 ژانویه 2024 (25 دی 1402) گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2023 منتشر کرد. مؤسسه Canalys نیز اخیرا با انتشار گزارشی در وب‌سایت خود، به بررسی بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی سال 2023 پرداخته است. طبق گزارش IDC، اپل با کنار زدن سامسونگ – که سال‌های متمادی بر جایگاه نخست تکیه زده بود – توانست عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گوشی هوشمند در سال 2023 را از آن خود کند. نکته جالب آنجاست که طبق گزارش IDC و Canalys، اپل در سه‌ماهه چهارم 2023 نیز در بین برندهای برتر، موفق شده بیشترین حجم از گوشی هوشمند را وارد بازارهای جهانی کند.

بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2023

طبق داده‌های بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل IDC، طی سال 2023 در مجموع 1.17 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند (دقیقاً 1,166.9 میلیون دستگاه) وارد بازارهای جهانی شده‌اند. این رقم در قیاس با حجم عرضه اسمارت‌فون در سال 2022، از افت 3.2 درصدی حکایت می‌کند. این حجم از عرضه سالانه، کمترین میزان در دهه اخیر محسوب شده و کارشناسان IDC این امر را عمدتا به چالش‌های اقتصاد کلان و موجودی بیش از حد معمول در اوایل سال نسبت می‌دهند. علی‌رغم این موضوع، رشد حاصل‌شده در نیمه دوم سال 2023 موجب شده تا کارشناسان، ریکاوری مناسبی را برای سال 2024 پیش‌بینی کنند. طبق گزارش IDC، اپل قهرمان بلامنازع سال 2023 بوده و در رتبه نخست جهانی قرار می‌گیرد. جالب است بدانید، آخرین باری که برندی غیر از سامسونگ در جایگاه اول جهانی ایستاده بود، به سال 2010 برمی‌گردد.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سال 2023 از نگاه IDC

همان طور که در جدول مشاهده می‌شود، کمپانی اپل در سال 2023 در مجموع 234.6 میلیون آیفون را به بازارهای جهانی عرضه کرده که در مقایسه با حجم عرضه آیفون در سال 2022، چیزی حدود 3.7 درصد رشد داشته است. به این ترتیب، اپل با کسب 20.1 درصد از سهم بازار جهانی، در رتبه نخست قرار می‌گیرد. سامسونگ در سال 2023 رقمی بالغ بر 226.6 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار کرده و با کسب 19.4 درصد از این بازار، با اختلاف کمی نسبت به اپل، در جایگاه دوم می‌ایستد. البته حجم عرضه اسمارت‌فون‌های این کمپانی کره‌ای در سال 2023 نسبت به سال قبل از آن، 13.6 درصد کمتر شده است. برندهای شیائومی، اوپو و Transsion نیز به ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2023 را به نام خود ثبت کرده‌اند.

نابیلا پوپال (Nabila Popal)، مدیر پژوهشی IDC، رشد قدرتمند برندهایی مثل شیائومی و Transsion در نیمه دوم سال 2023 را (که عمدتا در بازارهای نوظهور رقم خورده) ستودنی دانست، اما بزرگ‌ترین برنده سال 2023 را به صراحت اپل اعلام کرده است. به گفته وی، اپل تنها شرکتی‌ست که در بین سه برند برتر جهانی به رشد سالانه دست یافته و علاوه بر آن برای نخستین بار موفق به کسب رتبه نخست در مجموع یک سال شده است. تمام این دستاوردها در حالی به دست آمده که اپل ضمن مواجهه با چالش‌های نظارتی فزاینده، با خیزش مجدد رقیب قدیمی خود یعنی هواوی در بازار چین (بزرگ‌ترین بازار اپل) نیز روبروست. به باور پوپال، عمده موفقیت مستمر اپل به گرایش فزاینده مشتریان برای خرید دیوایس‌های پیشرفته مربوط می‌شود. بد نیست بدانید در حال حاضر اسمارت‌فون‌های پیشرفته بیش از 20 درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند.

به گفته رایان ریث (Ryan Reith)، از معاونین IDC، جابه‌جایی اپل و سامسونگ در صدر جدول برندهای برتر جهانی، از رقابت شدید در بازار اسمارت‌فون حکایت می‌کند. شکی نیست که عملکرد درخشان اپل در افت جایگاه سامسونگ بی‌تأثیر نبوده، اما لازم به ذکر است که در سرتاسر دنیای اندروید نیز شاهد افزایش تنوع و دگرگونی هستیم. به عنوان مثال هواوی به عرصه رقابت بازگشته و به سرعت در حال پیشرفت در بازار چین است؛ برندهایی مثل وان‌پلاس، آنر، گوگل و سایرین در حال عرضه دیوایس‌های به شدت رقابتی در رده دیوایس‌های پیشرفته (در شاخه ارزان‌قیمت‌تر) هستند. همچنین، توجه ویژه‌ای به گوشی‌های تاشو صورت گرفته و بحث‌های فراوانی در خصوص به کار گرفتن قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند مطرح می‌شود.

بازار جهانی اسمارت‌فون در سه ماهه چهارم سال 2023

طبق گزارش Canalys، عرضه اسمارت‌فون طی سه‌ماهه چهارم سال 2023 با رشد سالانه 8 درصدی به 320 میلیون دستگاه بالغ می‌شود. در گزارش IDC نیز داده‌های مشابهی ذکر شده و کارشناسان این مؤسسه حجم گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در این بازه زمانی را 326.1 میلیون دستگاه می‌دانند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.5 درصد رشد داشته است. در هر حال این رشد 8 (یا 8.5) درصدی پایانی‌ست بر افت سریالی بازار اسمارت‌فون که برای هفت فصل متوالی گریبان‌گیر این بازار بوده است.

سهم بازار جهانی فروشندگان گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول 2020 تا سه‌ماهه چهارم 2023

گزارش‌های IDC و Canalys داده‌های تقریبا یکسانی را از سهم برندهای برتر در سه‌ماهه چهارم 2023 ارائه می‌کنند، با این تفاوت که در گزارش Canalys به رقم دقیق عرضه اسمارت‌فون توسط برندها اشاره نشده و به سهم آنها از بازار بسنده شده است. با این اوصاف، در ادامه درصدهایی که در پرانتز مشاهده می‌کنید به گزارش Canalys تعلق دارد:

طبق گزارش IDC، اپل در سه‌ماهه سوم با عرضه 80.5 میلیون آیفون (که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.6 درصد رشد داشته) 24.7 درصد (24 درصد) از سهم بازار جهانی را در اختیار داشته و در رتبه نخست می‌ایستد. پس از اپل، سامسونگ با عرضه 53 میلیون اسمارت‌فون و کسب 16.3 درصد (17 درصد) از سهم بازار جهانی، با فاصله نسبتا زیادی از اپل در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. البته با این تفاوت که برخلاف اپل، عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نه تنها رشدی نداشته، بلکه حدود 11 درصد افت داشته است. شیائومی، Transsion و ویوو نیز به‌ترتیب رده‌های سوم تا پنجم بازار جهانی را از آن خود کرده‌اند که در این میان، رشد 68.6 درصدی عرضه گوشی‌های Transsion قابل‌توجه است.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه چهارم سال 2023 از نگاه IDC

توبی ژو (Toby Zhu)، تحلیلگر ارشد Canalys، بر این باور است که به لطف بهبود تقاضا در فصل چهارم، بازار در مسیر درستی حرکت می‌کند. محصولاتی که در رده قیمتی میانی تا پایینی قرار دارند، مهم‌ترین عامل رشد در موج ریکاوری بازار به شمار می‌روند. البته، بازگشت تقاضا به وضعیت سابق خود در بازارهای نوظهور (مثل خاور میانه و آفریقا، آسیا/اقیانوسیه و آمریکای لاتین) نیز بی‌تأثیر نبوده است. در این میان، با توجه به ادامه روند کاهش تورم جهانی و کاسته شدن از فشار موجودی اسمارت‌فون‌ها، فروشندگان سرانجام می‌توانند تمرکز خود را روی نوآوری در تولید محصولات و استراتژی‌های درازمدت برای توسعه معطوف کنند. بد نیست بدانید، اخیرا پرچمدارهای جدید زیادی با بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی روی خود دیوایس از سوی برندهایی مثل گوگل، آنر، اوپو، ویوو و شیائومی به بازار عرضه شده است.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا