معرفی Apple Vision Pro تعریف جدیدی از هدست واقعیت مجازی/افزوده - اولین کامپیوتر فضایی اپل!

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، پوشیدنی Wearable ، اپل ویژن پرو Apple Vision Pro ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز دوشنبه 5 ژوئن 2023 (15 خرداد 1402) در نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان اپل موسوم به WWDC 2023 از اولین تجربه خود در دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در قالب محصولی با عنوان Vison Pro رونمایی کرد؛ اپل ویژن پرو بعد از معرفی Apple Watch در سال 2014 دسته‌بندی انقلابی جدیدی در محصولات اپل در طی چندین سال به‌حساب می‌آید تا جایی‌که خود اپل از آن با عنوان پیشرفته‌ترین دیوایس الکترونیکی شخصی یا اولین کامپیوتر فضایی اپل (Apple’s first spatial computer) یاد می‌کند. Vision Pro‌ که بهتر است آن را یک سربند واقعیت ترکیبی بنامیم در طی چند ماه گذشته در صدر اخبار اپل قرار داشت و معرفی آن در این رویداد از پیش مشخص شده بود.

سربندهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی از چندین سال پیش در بازار حضور دارند و شرکت‌های مختلفی از کوچک و بزرگ محصولات متفاوت و اغلب مشابه‌ای را در این زمینه روانه بازار کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به تلاش‌های فراگیر شرکت‌های متا و HTC اشاره کرد. حضور اپل در این رده اما با دشواری‌های متمایزی از سایر برندها روبرو بود چرا که مثل تجربه‌های قبلی اپل در ساخت محصولات جدید از آیفون و آی‌پد گرفته تا اپل واچ، مشارکت اپل در این مورد نیز احتمالاً به تغییر بزرگی در این بازار منجر شده و حضور گسترده برندهای مختلف از کوچک و بزرگ را در پی خواهد داشت. از این رو نگفته پیداست که موفقیت اپل و به‌نوعی کل این صنعت به ساخت یک محصول متفاوت و ایده‌آل در سطحی کاملاً بالاتر از سوی اپل وابسته بوده و ساخت یک محصول خارق‌العاده یا کنار گذاشتن کامل این ایده تنها راه‌کارهای پیش روی اپل در این زمینه بوده است.

از این رو به‌دلیل چالش‌های شناخته‌شده این حوزه از طراحی و امکانات سخت‌افزاری گرفته تا حوزه نرم‌افزار و امنیت، ارائه محصول اختصاصی اپل در این کلاس با تأخیرهای متعددی همراه شد. اپل اما بالاخره با پشت سر گذاشتن این چالش‌ها از اولین محصول خود در این کلاس با نام Vision Pro رونمایی کرده که همانطور که از قبل نیز مشخص شده بود از قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار است. شرکت اپل در توصیف Vision Pro این‌گونه می‌گوید: « یک کامپیوتر فضایی انقلابی که با فراهم آوردن حضور افراد و ارتباط با دیگران به طور یکپارچه محتوای دیجیتال را با دنیای واقعی ترکیب می‌کند. Vision Pro بوم نقاشی بی‌نهایتی را برای برنامه‌ها ایجاد می‌کند که فراتر از مرزهای یک نمایشگر سنتی است و ارائه‌کننده یک رابط کاربری کاملاً سه بعدی‌ست که با طبیعی‌ترین و شهودی‌ترین ورودی‌های ممکن کنترل می شود - چشم‌ها، دست‌ها و صدای کاربر.»

طراحی ویژن پرو به‌گفته اپل با به‌‌کارگیری «پیشرفته‌ترین و سبک‌وزن‌ترین مواد اولیه ممکن» صورت پذیرفته که برای این کلاس گزینه‌های حیاتی و مهمی محسوب می‌شوند. بخش جلویی دستگاه از یک شیشه یک‌پارچه لمینیت سه بعدی ساخته شده که برای رسیدن به درجه اپتیک ویژه‌ای صیغل پیدا کرده است و به‌عنوان یک لنز در این مجموعه عمل می‌کند.

شیشه جلویی دستگاه با خطوط نرمی به فریم سبک وزن پیرامونی ادامه پیدا می‌کند که در آن یک دکمه برای گرفتن عکس و ویدئو و یک دکمه چرخشی (Digital Crown) برای احضار کردن نمای Home View و کنترل میزان غرق شدن در محیط اطراف در نظر گرفته شده است.

فریم دستگاه از آلیاژ آلومینیوم خاصی شکل گرفته که برای در بر گرفتن صورت افراد با زاویه ملایمی خمیده شده است. این فریم تقریباً تمامی بخش‌های سخت‌افزاری دستگاه را در بر می‌گیرد و قطعات مختلف را در کنار هم نگه می‌دارد.

فرم کوچک دستگاه (حداقل از نگاه طراحان اپل!) سطح «خارق‌العاده‌ای» از فناوری را از نمایشگرها و دوربین‌ها گرفته تا حسگرها و بخش‌های پردازشی را در بر گرفته که با یک «طراحی خنک‌کننده کارآمد» با حرکت دادن هوا از بین اجزای سیستم، خنک نگه داشته می‌شود.

در بخش پشتی دستگاه بند پارچه‌ای نگه‌دارنده Vision Pro قرار دارد که طراحی خاص و منحصر به‌فردی را ارائه می‌کند. به‌گفته اپل برای طراحی این قسمت «هزاران سر» برای ایجاد فهم کاملی از جزییات تغییرات در شکل جمجمه از عرض گونه گرفته تا زاویه صورت و شکل سر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این بررسی، تیم اپل را به فکر ساخت یک طراحی ماژولار انداخته که امکان فیت کردن دستگاه به‌صورت ایده‌ال برای تقریباً هر نوع شکل سر را فراهم می‌کند.

بخش ظاهراً لاستیکی مسدودکنند نور در دورتادور فریم که از آن با عنوان LightSeal یاد می‌شود در شکل و اندازه‌های مختلف ارائه شده که بهینه‌ترین حالت را بسته به صورت افراد ارائه می‌دهد.

بندهای انعطاف‌پذیر، دیگر نکته قابل اشاره در این قسمت است که اسپیکرهای دستگاه را نیز در کناره گوش افراد نگه می‌دارند. این اسپیکرها صدای فضایی (Spatial Audio) را همزمان با آگاه نگه‌داشتن شما از محیط اطراف ارائه می‌‌کنند.

خود هد بند پشتی دستگاه به‌صورت یک قطعه یک‌پارچه به‌صورت سه‌بعدی بافته شده که ضمن در بر گرفتن سر و حس نرم بالشتی امکان تنفس و کشش را نیز ایجاد می‌کند.

این بند با یک چفت ساده ولی محکم به دستگاه متصل می‌شود که نه‌تنها امکان تغییر سایز را دارد بلکه حتی امکان استفاده از بندهای دلخواه دیگر را نیز ایجاد می‌کند. یک چرخ تنظیم (adjustment dial) نیز در این قسمت قرار دارد که برای محکم کردن دستگاه به‌اندازه دلخواه به‌کار می‌رود.

برای کاربرانی که از عینک طبی استفاده می‌کنند شرکت اپل در همکاری با مجموعه Zeiss از قطعات نوری افزودنی پشتیبانی می‌کند که به‌صورت مغناطیسی به صفحه‌نمایش داخلی متصل می‌شوند و طیف وسیعی از تصحیح دید برای چشم‌های مختلف را ارائه می‌دهند.

Vision Pro در حالت متصل به منبع انرژی بدون مشکل در کل روز قابل استفاده است اما در صورت استفاده از باتری جانبی ارائه شده برای دستگاه (که اپل از آن با عنوان high performance battery یاد می‌کند) و با یک سیم با پوشش پارچه‌ای به کناره دستگاه متصل می‌شود می‌تواند تا 2 ساعت به کار خود ادامه دهد. خارج کردن باتری از مجموعه Vision Pro از جمله تصمیمات جالب توجه اپل به حساب می‌آید و عملاً از وزن و حجم دستگاه به‌میزان زیادی کاسته است.

همانطور که اشاره شد فناوری‌های پیشرفته و قطعات سخت‌افزاری متعدد از صفحه‌نمایش، دوربین و سنسور گرفته تا گونه متمایزی از صدای فضایی در ساخت Vision Pro‌ به‌کار گرفته شده است و این موارد دقیقاً همان تفاوت‌های اصلی محصول اپل با تولیدات پر شمار رقبا را تشکیل می‌دهند. به‌عنوان اولین نکته مهم و تعیین‌کننده در ساختار Vision Pro باید به صفحه‌نمایش‌های آن اشاره کرد که از ساختار زیر پیکسل micro OLED بهره می‌برند. در این ساختار در فضایی که در صفحه‌نمایش آیفون تنها یک پیکسل قرار گرفته، 64 پیکسل با عرض تنها 7.5 میکرون جای داده شده است و در مجموع 23 میلیون پیکسل در دو پنل صفحه‌نمایش این محصول (که هریک به‌اندازه یک تمبر پستی هستند!) ارائه می‌شود. این میزان برای هر چشم بیش‌تر از تعداد پیکسل‌های یک تلویزیون 4K است.

برای بزرگ‌نمایی این سیستم از راه‌کار لنز سه‌قطه‌ای پیچیده‌ای استفاده شده که کل فضای دید کاربران را پر کرده و امکان رندر کردن یک ویدئو با وضوح 4K‌ واقعی یا مشاهده متن‌های نوشتاری کاملاً شارپ و خوانا را فراهم می‌کند که این دومی برای مرور وب، خواندن پیام‌ها و نوشتن ایمیل‌ها ضروری‌ست.

بخش مهمی از تجربه Vision Pro به گزینه‌های صوتی دستگاه تعلق دارد جایی‌که عنوان spatial audio یا صدای فضایی در نام دستگاه نیز منعکس شده است؛ صدای فضایی تجربه‌ای شنیداری ویژه‌ای‌ست که در آن صداهای مختلف از فضای اطراف کاربران به‌گوش می‌رسد و گونه کاملاً جدیدی از آن در Vision Pro به‌کار گرفته شده است. در این سیستم صدای شخصی‌سازی شده از طریق خروجی‌های صدا با درایورهای دوگانه ایجاد شده و نحوه عملکرد آن به‌گونه‌ای‌ست که ذهن انسان را در مورد به‌گوش رسیدن صدا از کل محیط اطراف کاملاً متقاعد می‌کند. نکته جالب‌تر در این میان تحلیل ویژگی‌ها و متریال موجود در اتاق است که با تکنیکی به‌نام audio ray tracing (رهگیری موج صدا) امکان هماهنگ کردن صدا با فضای واقعی را فراهم می‌کند.

در شیشه یک‌پارچه جلوی دستگاه دو دوربین اصلی برای نمای روبرو، دو دوربین برای نمای پشت، دو دوربین در کناره‌ها و چراغ‌های دوگانه اینفرارد قرار دارند که امکان دنبال کردن دقیق حرکات سر و دست را فراهم می‌‌کنند.

دو دوربین عمق (TruDepth) و اسکنر مرکزی LiDAR مجموعه سخت‌افزاری جلوی دستگاه را تکمیل می‌‌کنند که برای نگاشت سه‌بعدی (3D mapping) و برخی کاربردهای دیگر استفاده می‌شوند.

مجموعه سخت‌افزاری قدرتمند Vision Pro در بخش داخلی و قسمت مرتبط با چشم نیز ادامه پیدا کرده و در این بخش حلقه‌ای از چراغ‌های LED الگوهای نوری نامریی به سمت چشم می‌تابانند و دوربین‌های مادون قرمز نیز برای ثبت این موارد به‌کار گرفته می‌شوند. الگوهای برداشت شده در این حالت به‌اندازه ظریف و دقیق هستند که نیازی به در دست گرفتن هیچ کنترلری وجود نداشته و تنها با حرکت چشم می‌توان به قسمت‌های مختلف رابط کاربری اشاره کرد.

نگفته پیداست که تحلیل این حجم وسیع اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف از یک سو و ارائه همزمان یک تجربه تصویری با وضوح بسیار بالا نیازمند سیستمی با قدرت پردازشی بسیار بالا‌ست. این سیستم علاوه بر این باید خنک و بی سر و صدا به کار خود ادامه دهد. پردازش در Vision Pro‌ در یک سطح با چیپ اختصاصی Apple M2 صورت می‌‌گیرد که جدا از قدرت پردازشی بالا در زمینه گرما و صدای تولیدی نیز شرایط ایده‌‌آلی را ارائه می‌دهد. هم‌راستا با Apple M2 چیپ جدیدی از مجموعه اپل به نام R1 در ویژن پرو حضور دارد که به‌صورت ویژه برای تحلیل آنی خروجی سنسورها طراحی شده است. این پردازنده، ورودی‌های 12 دوربین، 5 حسگر و 6 میکروفون را به‌صورت همزمان تحلیل می‌کند و از این طریق یکی از چالش‌های همیشگی دستگاه‌های این کلاس یعنی هماهنگ نبودن حسگرها و صفحه‌نمایش و ایجاد حس ناراحتی در کاربران را برطرف می‌کند. این حسگر با تأخیر تنها 12 میلی ثانیه‌ای (8 برابر سریع‌تر از پلک زدن! ) سعی در به‌حداقل رساندن این مشکل دارد.

یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اپل برای طراحی یک دیوایس واقعیت ترکیبی چگونگی تعامل دیگر افراد با شما حین پوشیدن ویژن پرو است. برای فائق آمدن بر این مشکل بخش جلویی دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده که ضمن ارائه یک تصویر کامل و بی نقض حس مشاهده یک شیشه شفاف را که چشم‌های کاربر در آن نمایان است نیز فراهم می‌کند. در این حالت به محض نزدیک شدن فردی به شما پوشش شیشه‌ای روی دستگاه به‌صورت شفاف در آمده به‌طوری‌که چشمان فردی که در حال استفاده از ویژن پرو است قابل مشاهده خواهد بود.

در یک سناریوی خاص یعنی تماس تصویری فیس‌تایم چالش دیگری پیش روی طراحان اپل قرار گرفته؛ جایی‌که با وجود امکان مشاهده طرف مقابل با بهترین کیفیت و در حالت سه‌بعدی، چه تصویری از فرد در حالت استفاده از ویژن پرو برای مخاطب ارسال خواهد شد؟ در این حالت نگفته پیداست که هیچ دوربین ویدئو کنفرانسی در حال نگاه کردن به شما نیست و حتی اگر هم باشد شما پوشش بزرگی را روی صورت خود دارید! اپل برای حل این مشکل با یاری گرفتن از فناوری یادگیری ماشینی به‌سراغ راه‌کار نوآورانه‌ای رفته که نمونه دیگری از آن را تا به امروز در دیگر دیوایس‌های مشابه سراغ نداریم؛‌ در مراحل ست‌آپ اولیه ویژن پرو با استفاده از سنسورهای جای گرفته در بخش جلویی دستگاه و با به‌کارگیری آن‌چه شبکه عصبی انکودر-دیکودر نامیده شده، شناسه دیجیتالی از چهره شما موسوم به digital persona ساخته می‌شود که به‌صورت طبیعی و دینامیک جایگزین چهره شما در تماس تصویری خواهد شد و حتی حرکات دست شما را نیز بازسازی خواهد کرد. این تصویر حتی حجم و عمق نیز خواهد داشت!

در بخش نرم‌افزاری دستگاه از سیستم‌عاملی تحت عنوان visionOS استفاده شده که طراحی و توسعه آن به‌گفته اپل با تکیه بر ده‌ها سال تجربه در سیستم‌عامل‌های macOS ،iOS‌ و iPadOS صورت گرفته است و در ساختار آن گزینه‌های جدیدی برای پشتیبانی از تأخیر اندک در اجرای دستورها گنجانده شده است. رابط کاربری این سیستم‌عامل همانطور که اشاره شد با کمک حرکت چشم قابل کنترل است و در این میان از دست‌ها و صدا نیز می‌توان برای کنترل آن سود جست. برای حرکت در میان اپلیکیشن‌های این رابط کاربری تنها نگاه کردن به آن‌ها کافی‌ست و حرکت انگشتان برای انتخاب، تکان دادن مچ برای پیمایش و یا استفاده از صدا برای دیکته کردن متن کفایت می‌کند. ویژن پرو طبق انتظار به فروشگاه اپلیکیشن اپل دسترسی خواهد داشت که در آن صدها هزار اپلیکیشن طراحی شده برای آیفون و آی‌پد در اختیار کاربران قرار داشته و می‌توان از آن‌ها با شیوه منحصر به‌فرد کنترل این دستگاه استفاده کرد.

رابط کاربری سه‌بعدی VisionOS امکان قرار دادن اپلیکیشن به‌صورت کنار هم یا ساید بای ساید را فراهم می‌کند و حتی می‌توان مدل‌های سه‌بعدی از برخی المان‌ها را نیز در اختیار دارد. این رابط کاربری همچنین از مجیک کیبورد و مجیک ترک‌پد نیز پشتیبانی می‌کند و بدین‌ترتیب می‌توان یک فضای کاری منحصر به‌فرد با برخورداری از توانایی‌های کامپیوتر مک را همراه با Vision Pro‌ در اختیار داشت.

ویژن پرو در زمینه امنیتی نیز مافوق دیگر دیوایس‌های مشابه قرار می‌گیرد و با معرفی سیستم جدیدی به نام Optic ID ساختار منحصر به فرد عنبیه چشم افراد را مبنای تعیین هویت آن‌ها قرار می‌دهد.

ویژن پرو امکان تبدیل هر فضایی به یک سالن سینمای اختصاصی با تصویری به بزرگی 100 اینچ و پشتیبانی از سیستم صوتی پیشرفته صدای فضایی را ارائه می‌کند و جدا از این با دسترسی به مجموعه گسترده‌ای از بازی‌های اختصاصی جذابیت بالایی برای کاربران گیمینگ نیز خواهد داشت.

Vision Pro همچنین ارائه‌کننده اولین دوربین سه‌بعدی اپل است که امکان ثبت خاطرات مورد علاقه، زنده کردن دوباره آنها و غوطه‌ور شدن در این مجموعه با صدای فضایی را دارد. از این طریق همچنین می‌توان به کل کتابخانه عکس‌های خود در iCloud دسترسی داشته باشید و عکس و فیلم‌ها را در مقیاس واقعی آن‌ها و پانوراماها را به‌گونه‌ای تکرارنشدنی مشاهده کنید.

Apple Vision Pro در اوائل سال آینده میلادی با قیمت 3,499 دلار آمریکا در بازار این کشور عرضه شده و در ادامه سال 2024 در دیگر کشورها نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا