گزارش مالی ASML از فصل چهارم و کل سال 2023 – رشد 30 درصدی درآمد با وجود محدودیت‌های صادراتی به چین

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، ای اس ام ال ASML
واحد خبر mobile.ir : مجموعه ASML Holding NV، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده دستگاه‌های لیتوگرافی و ساخت تراشه در جهان، در روز چهارشنبه 24 ژانویه سال 2024 (4 بهمن 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2023 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، ASML با وجود مواجهه با چالش‌های ناشی از محدودیت‌های صادراتی به شرکت‌های چینی، عملکرد مالی مطلوبی را در فصل پایانی سال گذشته میلادی به ثبت رسانده است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که سود خالص و میزان فروش خالص مجموعه هلندی در فصل اخیر فراتر از انتظارات تحلیل‌گران بوده و با رشد 9 و 12.5 درصدی به ترتیب به 2 میلیارد یورو (معادل 2.2 میلیارد دلار) و 7.2 میلیارد یورو (معادل 7.82 میلیارد دلار) رسیده است.

آمار منتشرشده در این گزارش همچنین حاکی از آن است که ASML در سال 2023 میلادی رشد 30 درصدی را تجربه کرده و میزان فروش خالص شرکت در پایان سال گذشته بالغ بر 27.6 میلیارد دلار بوده است.

مطابق گزارش منتشرشده، ASML در زمینه میزان سفارش نیز موفق به ثبت رکورد تازه 9 میلیارد یورویی شده که نسبت به سه‌ماهه پیش افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. در این میان سفارش‌های ثبت‌شده برای ماشین‌های پیشرفته موسوم به فرابنفش شدید (یا EUV کوتاه‌شده Extreme UltraViolet) بالغ بر 5.6 میلیارد یورو بوده است که از تقاضای بالا برای سیستم‌های لیتوگرافی نیمه‌رسانا در جهان حکایت دارد.

ASML با وجود عملکرد چشمگیر سه‌ماهه چهارم، در تحلیل وضعیت شرکت در سال 2024 میلادی چشم‌انداز محتاطانه و رشد فروش ثابتی را پیش‌بینی کرده است. پیتر ونینک (Peter Wennink)، مدیرعامل شرکت، با تاکید بر بی‌ثباتی‌های موجود در فرایند بهبود بازار نیمه‌رسانا، به نشانه‌های مثبتی همچون بهبود تقاضا برای تراشه و نرخ بهره‌برداری بالاتر از کارخانه اشاره کرده است.

Peter Wennink مدیرعامل ASML

شرکت هلندی ASML بر بازار جهانی تولید سیستم‌های لیتوگرافی که در تولید تراشه ضروری هستند، به طور کامل تسلط دارد و ناظران بازار با تکیه بر مواردی مانند رویکرد مثبت نسبت به بهبود بازار پیش‌بینی می‌کنند که چشم‌انداز صنعت نیمه‌رسانا تا اواخر سال جاری میلادی تغییر خواهد کرد.

در این میان تأثیر محدودیت‌های صادراتی بر فروش شرکت‌ها به چین در سال جدید میلادی همچنان نگرانی جدی ایجاد می‌کند و انتظار می‌رود محدودیت‌های صادراتی جدید ایالات متحده و هلند، که در سال 2023 اجرایی شد، بر 15 درصد از مجموع فروش ASML به چین تأثیر بگذارد و شرایط سومین بازار بزرگ کمپانی هلندی را دستخوش دشواری سازد. مطابق گزارش‌ها، تقاضای چین برای ماشین‌های لیتوگرافی از 46 درصد در سه‌ماهه سوم به 39 درصد در سه‌ماهه چهارم 2023 کاهش یافته است که تاثیر محدودیت‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

دولت هلند، به دنبال فشار ایالات متحده، در ژوئن 2023 محدودیت‌هایی را در زمینه صادرات تجهیزات نیمه‌رسانای پیشرفته به چین اِعمال کرد. پس از آن و در ماه اکتبر هم ایالات متحده کنترل صادرات خود را بر روی نیمه‌رساناهای پیشرفته و ابزارهای ساخت تراشه به چین تشدید کرد. ASML چندی پیش نیز اعلام کرد که دولت هلند بخشی از مجوزهای عرضه سیستم‌های لیتوگرافی NXT:2050i و NXT:2100i به چین را لغو کرده است؛ سیستم‌هایی که برای ساخت تراشه‌های کمتر پیشرفته به کار می‌روند.

با وجود این چالش‌ها، موقعیت منحصر به فرد ASML به عنوان تنها تولیدکننده تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پیشرفته‌ترین تراشه‌ها، شرایط این شرکت را به نمادی از وضعیت کلی صنعت نیمه‌رسانا بدل ساخته است. چنان که رشد اخیر قیمت سهام این شرکت به بالاترین سطح خود از نوامبر 2021 تاکنون که با 6.7 درصد افزایش به 754.30 یورو رسید، واکنش مثبت بازار به عملکرد کمپانی مهم هلندی را نشان می‌دهد.

در کنار این امر، نتایج مالی فصل پایانی 2023 انعطاف‌پذیری این کمپانی را در برابر محدودیت‌های صادراتی نشان می‌دهد. ASML در این گزارش میزان فروش خالص خود در سه‌ماهه نخست 2024 را در حدود 5 تا 5.5 میلیارد یورو برآورد کرده و از حاشیه سود ناخالصی در حدود 48 تا 49 درصد خبر داده است. سود سهام شرکت هم به ازای هر سهم عادی 6.10 یورو بوده که در مقایسه با سال 2022 افزایش 5.2 درصدی را تجربه کرده است.

منبع : ASML


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا