بلومبرگ: برنامه‌های مدیرعامل OpenAI برای جذب سرمایه به منظور ایجاد شبکه جهانی تولید تراشه هوش مصنوعی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، اوپن ا آی OpenAI
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش اخیر بلومبرگ در روز جمعه 19 ژانویه 2024 (29 دی 1402)، سام آلتمن (Sam Altman)، مدیرعامل OpenAI در تلاش است تا میلیاردها دلار سرمایه‌ را برای کار در حوزه تراشه‌های هوش مصنوعی جذب کند و شبکه‌ای از کارخانه‌ها را به منظور تولید نیمه‌رساناها به کار گیرد. به گفته منابع آگاه، آلتمن با چندین سرمایه‌گذار بالقوه و بزرگ برای تامین مالی این کارخانه‌های تولید تراشه رایزنی کرده است. از میان این شرکت‌ها می‌توان به کمپانی G42 مستقر در ابوظبی و مجموعه ژاپنی SoftBank مالک ARM اشاره کرد. به علاوه ظاهرا بناست در این پروژه با تولیدکنندگان برتر تراشه جهان نیز همکاری شود.

Sam Altman مدیرعامل OpenAI

درآمد OpenAI، که با توسعه ChatGPT شهرت یافته است، در سال 2023 میلادی بالغ بر 1.6 میلیارد دلار بوده و اکنون به دنبال جذب سرمایه‌های تازه با ارزش تخمینی حدود 100 میلیارد دلار است تا برنامه‌های خود را در زمینه هوش مصنوعی و تولید سخت‌افزار مورد نظر پیش برد. این شرکت در سپتامبر سال گذشته میلادی پروژه مشترکی را با مدیر ارشد طراحی سابق اپل یعنی جانی آیو (Jony Ive) آغاز کرد و جذب کمک مالی از شرکت Softbank را برای پروژه هوش مصنوعی خود تا سقف یک میلیارد دلار در دستور کار داشت تا دستگاهی مصرفی و نوآورانه را با تمرکز بر فناوری OpenAI به تولید برساند. این پروژه که هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد، با هدف ایجاد انقلابی در تعاملات رایانه‌ای و به چالش کشیدن سلطه اسمارت‌فون‌ها در بازار لوازم الکترونیکی مصرفی طراحی شده و در حال توسعه است.

برنامه مدیرعامل OpenAI و مذاکرات او برای جذب سرمایه در زمینه تولید چیپ‌‌های هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، از این رو فهرست معتبری از شرکا و تامین‌کنندگان مالی برنامه بلندپروازانه آلتمن در دست نیست. اما به هر حال این تلاش‌ها نگرانی مدیرعامل OpenAI را نسبت به توسعه سریع هوش مصنوعی و مواجه شدن این صنعت با کمبود تراشه‌های پیشرفته نشان می‌دهد. چرا که مطابق برخی پیش‌بینی‌ها، میزان تولید چیپ‌های مرتبط با هوش مصنوعی نسبت به تقاضای موجود پایین‌تر است.

همان طور که می‌دانید ساخت و نگهداری کارخانه‌های تولید نیمه‌رسانا بسیار گران تمام می‌شود و استراتژی شرکت‌های رقیب OpenAI در این زمینه با شیوه‌ای که آلتمن در نظر دارد، متفاوت است. شرکت‌هایی همچون آمازون، آلفابت، گوگل و مایکروسافت که سرمایه گذار اصلی OpenAI به شمار می‌رود، معمولاً بر طراحی محصولات سفارشی متمرکز هستند و تولید این قطعات را به کمپانی‌های دیگر می‌سپارند. در واقع، راه‌اندازی یک کارخانه پیشرفته ممکن است به ده ها میلیارد دلار سرمایه نیاز داشته باشد و ایجاد شبکه‌ای وسیع از چنین کارخانجاتی، سال‌ها به طول می‌انجامد. چنان که به گفته منابع بلومبرگ، در مذاکرات با G42 تمرکز بر جذب سرمایه‌ای در حدود 8 تا 10 میلیارد دلار بوده است.

به باور آلتمن صنعت هوش مصنوعی باید از هم اکنون برای اطمینان از عرضه کافی تراشه تا پایان دهه جاری میلادی دست به اقدام بزند؛ چرا که روند توسعه و فراگیری هوش مصنوعی با شتاب زیادی در حال پیموده شدن است. از زمانی که OpenAI در حدود یک سال پیش ChatGPT را منتشر کرد، علاقه به برنامه‌های هوش مصنوعی در بین شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان به شدت افزایش یافته و این امر به نوبه خود افزایش تقاضا برای توان رایانشی و پردازنده‌های مورد نیاز برای ساخت و اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی را سبب شده است. آلتمن نیز خود بارها از نبود تراشه کافی برای برطرف نمودن نیازهای شرکت سخن گفته است.

در بازار تولید نیمه‌رسانا، شرکت‌های اینتل، TSMC و سامسونگ الکترونیکس موقعیت پیشتازی دارند و می‌توانند شرکای بالقوه OpenAI باشند. آلتمن تا پیش از برکناری موقت از مدیرعاملی OpenAI در نوامبر 2023، به سختی در حال کار در زمینه برنامه تولید تراشه خود بود و پس از بازگشت نیز نظر مدیران ارشد مایکروسافت را برای همراهی با این پروژه جلب کرده است.

نمایی از کارخانه تولید تراشه TSMC

با وجود انتشار این خبر از سوی بلومبرگ شرکت‌های G42 ،OpenAI، اینتل، سامسونگ، مایکروسافت، SoftBank و TSMC از اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند. در میان این شرکت‌ها کمپانی G42 که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، در ماه‌های اخیر توجه یکی از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده را برای بررسی دقیق‌تر محدودیت‌های تجاری برانگیخته است. مایک گالاگر (Mike Gallagher)، رئیس کمیته چین در مجلس نمایندگان که نماینده جمهوری‌خواه از ایالت ویسکانسین است، نگرانی‌ خود را نسبت به روابط شرکت G42 با شرکت‌های چینی حاضر در فهرست سیاه ایالات متحده از جمله هواوی و موسسه ژنومیکس پکن اعلام کرده است. او همچنین به خطرات این همکاری‌ها برای تحقیقات جاری در دانشگاه‌های آمریکا نیز اشاره کرده و از وزیر بازرگانی خواسته است تا تحریم‌هایی را علیه G42 و 13 شرکت تابعه و وابسته به آن در نظر بگیرد.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا