گزارش مالی ASML از فصل چهارم و کل سال 2022 - رشد 13 درصدی درآمد بزرگ‌ترین سازنده دستگاه‌های لیتوگرافی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، ای اس ام ال ASML
واحد خبر mobile.ir : کمپانی هلندی ASML (با نام کامل ASML Holding NV)، به تازگی گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2022 و پیش‌بینی خود را از وضعیت درآمدی سال جاری میلادی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، درآمد شرکت در سال 2022 حدود 21.2 میلیارد یورو بوده که نزدیک به 13.7 درصد رشد سالانه را تجربه کرده است. به علاوه، فروش خالص شرکت در فصل اخیر 6.4 میلیارد یورو (حدود 7 میلیارد دلار آمریکا) بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته از افزایش بیش از 29 درصدی حکایت دارد. با وجود این، سود خالص سالانه شرکت با 4 درصد کاهش مواجه شده و به 5.6 میلیارد یورو رسیده است.

ASML در گزارش خود با اشاره به انتظار شتاب گرفتن رشد مجدد صنعت نیمه‌رسانا در نیمه دوم سال 2023، پیش‌بینی کرده که درآمد سال جاری میلادی این شرکت افزایش یابد. به علاوه، برآورد شده است که فروش خالص شرکت نیز در مقایسه با سال 2022 رشدی بیش از 25 درصد را تجربه کند.

شرکت هلندی ASML بزرگ‌ترین تأمین‌کننده دستگاه‌های فتولیتوگرافی به شمار می‌رود و تراشه‌سازانی مانند اینتل و TSMC از جمله مشتریان عمده آن هستند. پیتر ونینک (Peter Wennink)، مدیر عامل این شرکت به تازگی در گفت‌وگو با CNBC به وضعیت کنونی صنعت تراشه و نگرانی‌های مرتبط با رکود اقتصادی، تورم و نرخ بهره بالا در کنار تأثیر این عوامل بر تجارت با مشتریان شرکت اشاره کرده است. به گفته او، شرایط کنونی سبب شده است که موجودی تراشه در زمینه محصولات مصرفی مانند لپ‌تاپ و گوشی هوشمند افزایش یابد، چرا که تقاضا برای این قبیل محصولات الکترونیکی چندان مناسب نیست.

Peter Wennink مدیر عامل ASML

ونینک با اشاره به انتظار بهبود شرایط در نیمه دوم سال جاری میلادی می‌افزاید: «اگر فرض کنیم میانگین زمان تحویل ابزارهای ما یک سال و نیم تا دو سال باشد و هم‌زمان به پیش‌بینی نامطلوب بازار بنگریم، بالقوه با نوعی رکود مواجه هستیم. اما مشتریان ما مطمئناً هیچ سفارشی را لغو نمی‌کنند، زیرا ممکن است با تغییر شرایط، نسبت به دیگران عقب بیفتند.»

در واقع با وجود رکود عمومی بازار و صنعت تراشه، شرکت‌هایی همچون TSMC و اینتل ظرفیت تولید خود را در سطح جهانی افزایش داده‌اند. امری که به طور مشخص از تلاش ایالات متحده آمریکا و اروپا برای بومی‌سازی تولید تراشه سرچشمه می‌گیرد. چنان که به عنوان نمونه، TSMC ساخت دو کارخانه جدید تولید تراشه در آریزونای آمریکا را در دستور کار خود قرار داده است.

کمپانی ASML ابزاری به نام ماشین لیتوگرافی فرابنفش شدید یا به اختصار EUV تولید می‌کند. دستگاهی که برای ساخت پیشرفته‌ترین تراشه‌های جهان، در خطوط تولید TSMC و سامسونگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در محصولاتی مانند آیفون‌های اپل نیز به کار گرفته می‌شود. این شرکت بزرگ‌ترین سازنده این دستگاه‌ها در جهان محسوب می‌شود و به همین روی، از نبرد فناوری میان آمریکا و چین تاثیر پذیرفته است. در واقع دولت ایالات متحده نگران است که در صورت ارسال دستگاه‌های ASML به چین، تراشه‌سازان این کشور بتوانند پیشرفته‌ترین نیمه‌رساناهای جهان را با کاربردهای احتمالی نظامی و هوش مصنوعی تولید کنند. به همین جهت دولت آمریکا از سال 2018 فشار بر دولت هلند را افزایش داده است تا مانع از ارسال این دستگاه‌ها به قلمرو حزب کمونیست چین شود؛ فشارهایی که تاکنون کم و بیش موثر واقع شده است.

این تلاش‌ها در راستای سیاست عمومی ایالات متحده مبنی بر وضع محدودیت‌های صادراتی گسترده به هدف قطع ارتباط چین با تراشه‌های کلیدی و تجهیزات تولید نیمه‌رسانا صورت می‌گیرد و شرکت‌های متعددی از جمله ASML را از ارائه خدمات به مشتریان چینی باز داشته است.

البته در حال حاضر، ASML می‌تواند تجهیزات قدیمی‌تر DUV را در اختیار چین قرار دهد، اما مجاز به فروش دستگاه‌های پیشرفته‌تر نیست. به گفته ونینک Wennink چین حدود 15 درصد از فروش این شرکت را در سال 2022 به خود اختصاص داده است و میزان فروش امسال شرکت هلندی به چین هم در همین حدود برآورد می‌شود. او در عین حال حل مشکل کنونی را وظیفه دولت‌ها می‌داند و بر این باور است که این مساله تنها میان هلندی‌ها و آمریکایی نیست، بلکه دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی را نیز درگیر خواهد کرد.

به نظر می‌رسد در دیدار اخیر مارک روته (Mark Rutte)، نخست وزیر هلند با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در این زمینه نیز گفت‌وگوهایی انجام شده است؛ چنانکه روته در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد داووس در سوییس، از احتمال حل شدن مشکل در چند ماه آینده سخن گفته و اشاره کرده است: «فکر می‌کنم می‌توانیم به روشی برای حل مساله دست یابیم و مشکل را به شیوه‌ای دوستانه حل کنیم. امری که تجارت با کشورهایی را شامل می‌شود که مایل به جلوگیری از ارسال فناوری پیشرفته و سیستم‌های دفاعی به آن‌ها هستیم.» هرچند در حال حاضر، مشخص نیست که آیا ایالات متحده به دنبال ممنوعیت کامل فروش تجهیزات ASML به چین است یا برنامه محدودتری را مدنظر دارد.

ASML در پایان گزارش خود از سود 5.8 یورویی به ازای هر سهم عادی در سال 2022 خبر داده است که در مقایسه با سال پیش‌تر 5.5 درصد افزایش یافته است. البته شرکت هلندی فعلا قصد دارد سود موقت 1.37 یورویی را در تاریخ 15 فوریه (26 بهمن) به ازای هر سهم عادی به سهامداران خود پرداخت کند.

منبع : ASML


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا