حمله قانونی اپل به سامسونگ در جبهه کره

نمایش خبر

تاریخ : 1390/4/3
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : با شدیدتر شدن رقابت در بازار گوشی های هوشمند و تبلت ها نزاع قانونی در این عرصه نیز هر روز ابعاد گسترده تری را پیدا می کند. در بسیاری از موارد این نزاع ها چندان هم بی نتیجه نیست. دریافت حق لیسانس به ازای فروش هر دستگاه و یا دریافت خسارت به دلیل فروش های قبلی که ناقض حق اختراع های کمپانی شاکی بوده است یکی از این نتایج است. معمولاً شکایت قانونی یک کمپانی بزرگ از کمپانی بزرگ دیگر با شکایتی متقابل دنبال می شود و رسیدن به یک تفاهم دو طرفه و امکان استفاده هر دو طرف مخاصمه از اختراعات یکدیگر نیز می تواند بخشی از نتیجه نزاع باشد.

نزاع نوکیا و اپل در حوزه مالکیت معنوی و حقوق اختراع که به نفع نوکیا به پایان رسید به نوعی تمامی این نتایج را در دل خود داشت (به اینجا مراجعه نمائید.) در صورت پیروزی شاکی و عدم تفاهم، یک نتیجه نیز می تواند محروم شدن کمپانی شکست خورده از بخشی از بازار -- مثلاً بازار آمریکا -- باشد. حکمی که کمپانی های بزرگ به هیچ وجه مایل به محکوم شدن به آن نیستند.

کمپانی های اپل و سامسونگ هم که رقابتی سخت را در بازار گوشی های هوشمند و تبلت ها دنبال می کنند اکنون درگیر یک نزاع قانونی دو طرفه هستند. روی آوردن سامسونگ به استفاده از سیستم عامل اندروید گوگل و عرضه محصولاتی با قابلیت های بالا -- نظیر محصولات خانواده گالاکسی -- که رقیب گوشی های آیفون و تبلت های آی پد اپل محسوب می شوند اپل را بر آن داشت تا از این کمپانی شکایت نماید. در شکایتی 38 صفحه ای که اپل در ماه آوریل تقدیم دادگاه ناحیه ای کالیفرنیای شمالی نمود مدعی گردید که کمپانی کره ای سامسونگ در ساخت تبلت ها و گوشی های گالاکسی و برخی محصولات دیگر خود حق اختراع های آی پد و آیفون را نقض نموده و از طراحی ظاهری این محصولات که به ثبت قانونی رسیده اند تقلید نموده است (به اینجا مراجعه نمائید.)

Apple iPhone 4

تصویر بالا: گوشی آیفون 4 اپل

سامسونگ نیز سریعاً با تنظیم دادخواستی متقابل درکره جنوبی، ژاپن و آلمان مدعی شد که اپل حق اختراع های سامسونگ را در فناوری هایی نظیر HSPA و WCDMA نقض نموده است. به دنبال این حرکت سامسونگ، اپل نیز چندی پیش موارد دیگری را به شکایت خود افزود و تعداد صفحات شکایت خود را از 38 صفحه به 63 صفحه رساند.

Samsung Galaxy S II

تصویر بالا: گوشی Galaxy S II سامسونگ که رقیبی سرسخت برای گوشی آیفون 4 اپل محسوب می شود

اما در روز 24 ژوئن 2011 (3 تیر 1390)  اپل در جبهه ای دیگر حمله به سامسونگ را آغاز نمود. اپل با ارائه دادخواستی در کره جنوبی، کمپانی سامسونگ را به نقض حق اختراع های خود متهم نمود. این در حالیست که چندی پیش قاضی پرونده این دو کمپانی در آمریکا با اشاره به ارتباط گسترده تجاری میان این دو کمپانی از آنها خواسته بود که مسائل خود را به نوعی مسالمت آمیز و با تفاهم در خارج از دادگاه حل نمایند.

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش مالی سه ماهه سامسونگ، کمپانی اپل پس از کمپانی سونی دومین مشتری محصولات و قطعات الکترونیکی و نیمه هادی سامسونگ در سه ماهه نخست سال 2011 میلادی بوده است و بسیاری از قطعات گوشی های آیفون و تبلت های آی پد و دیگر محصولات اپل را سامسونگ تولید می نماید.

به نظر می رسد با توجه به وابستگی تجاری دو کمپانی به یکدیگر، رسیدن به یک تفاهم دو طرفه به نفع هر دوی آنهاست و در پیش گرفتن نزاعی فرسایشی می تواند به نفع رقبایی چون نوکیا، اچ تی سی، سونی اریکسون، ال جی و RIM تمام شود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا