شکایت متقابل اپل از موتورولا به دلیل نقض حقوق اختراع

نمایش خبر

تاریخ : 1389/8/10
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل Apple ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل با مطرح نمودن دو دعوی قانونی علیه کمپانی موتورولا در دادگاه ناحیه ای غرب ویسکانزین مدعی گشت که گوشی های هوشمند موتورولا و نرم افزار های بکار گرفته شده در این گوشی ها 6 حق اختراع ثبت شده توسط اپل را نقض می نماید.

این ادعا در شرایطی مطرح می شود که کمپانی موتورولا نیز چند هفته قبل در سه شکایت مختلف که در دادگاه های ناحیه ای ایلینویز و فلوریدا و در کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا مطرح نمود اپل را متهم به نقض 18 حق اختراع موتورولا کرده بود. در این شکایات محصولات آیفون، آی پد، آی پاد تاچ و برخی از انواع کامپیوترهای Mac ناقض حقوق اختراع موتورولا معرفی شده بودند.

کمپانی مایکروسافت نیز به تازگی در شکایتی علیه موتورولا این کمپانی را به نقض حقوق اختراع مایکروسافت متهم نموده بود (به اینجا مراجعه نمائید.)

اکثر حق اختراع هایی که اپل مدعی نقض شدن آن است در ارتباط با فناوری چند لمسی و دیگر فناوری های بکار گرفته شده در گوشی های هوشمند موتورولا -- به ویژه گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید -- است.

به تازگی تیم کوک مدیر عملیاتی اپل در کنفرانس مالی این شرکت اظهار نموده بود که «ما رقابت را تا جایی که مالکیت معنوی ما را نقض نکنند دوست داریم. اما اگر چنین کردند ما به تعقیب [قانونی] آنها می پردازیم.»

Apple vs Motorola

تصویر بالا: اپل در روز 29 اکتبر 2010 (7 آبان 1389) شکایت خود علیه موتورولا را تسلیم دادگاه نمود

اپل که با تولید 14.1 میلیون گوشی آیفون در سه ماهه گذشته میلادی به تازگی به جمع 5 کمپانی برتر تولید کننده گوشی موبایل (از نظر تعداد فروش گوشی) پیوسته است (به اینجا مراجعه نمائید) خود را در رقابت تنگاتنگی با دیگر تولید کنندگان گوشی های هوشمند خصوصاً تولید کنندگانی که از سیستم عامل اندروید گوگل بهره می برند می بیند و همواره مدعی بوده است که این تولید کنندگان ابداعات و نوآوری های اپل را بدون کسب اجازه و پرداخت حقوق قانونی مربوطه در گوشی های خود بکار برده اند.

البته با توجه به آنکه در مقابل کهنه کارهایی نظیر نوکیا و موتورولا، اپل را می توان یک تازه وارد در دنیای تلفن همراه به شمار آورد بدیهیست که حقوق اختراع پایه ای این صنعت خصوصاً حقوق اختراع مرتبط با فناوری های مخابراتی در دست قدیمی های این میدان باشد و این قدیمی ها شاید برای تبادل پایاپای حقوق اختراع خود با نوآوری های جدید اپل و حتی شاید برای گرفتن چیزی بیش از تبادل پایاپای حقوق اختراع، در شکایت علیه این کمپانی پیش دستی کنند (برای مثال به شکایت نوکیا علیه اپل مراجعه نمائید - این شکایت و شکایت متقابل اپل علیه نوکیا مراحل قانونی خود را می گذراند.)



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا