شکایت اپل از سامسونگ با ادعای تقلید سامسونگ از محصولات اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1390/1/30
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اپل مدعیست کمپانی کره ای سامسونگ در ساخت تبلت ها و گوشی های گالاکسی و برخی محصولات دیگر خود حق اختراع های آی پد و آیفون را نقض نموده و از طراحی ظاهری این محصولات که به ثبت قانونی رسیده اند تقلید نموده است.

بر همین اساس کمپانی اپل شکایتی قانونی را تنظیم و در روز 15 آوریل 2011 (26 فروردین 1390) به دادگاه ناحیه ای کالیفرنیای شمالی در آمریکا عرضه نموده است. در این شکایت 38 صفحه ای کمپانی اپل تعداد زیادی از محصولات سامسونگ را مورد حمله قرار داده و به مقایسه پهلو به پهلوی گوشی iPhone 3GS -- که در ژوئن سال 2009 به بازار عرضه شده -- با گوشی Galaxy S i9000 سامسونگ -- که در ماه مارس 2010 به بازار عرضه شده -- پرداخته است. اپل حتی تصاویری که نشان دهنده شباهت بسته بندی ها و نمایه های برنامه های این دو گوشی هوشمند است را به دادگاه عرضه نموده است. همچنین بنا بر ادعای اپل نحوه تعامل کاربر با دستگاه برای انتخاب گزینه ها، تغییر بزرگنمایی، حرکت طوماری و ... نیز در محصولات سامسونگ از محصولات اپل اقتباس شده است. شکل ظاهری مستطیلی با گوشه های گرد و لبه های فلزی برخی از محصولات سامسونگ نیز بنا به گفته اپل برگرفته از آیفون و آی پد است.

اپل بخشی از شکایت خود را اینگونه بیان نموده است: «سامسونگ بجای نوآوری و توسعه فناوری و سبکی منحصر به فرد برای گوشی های هوشمند و کامپیوترهای تبلت خود، فناوری اپل، واسط کاربر و سبک نوآورانه محصولات اپل را کپی نموده است.»

Galaxy S vs iPhone 3GS

تصویر بالا: سمت چپ Galaxy S در مقابل سمت راست iPhone 3GS. آیا این شباهت اتفاقی است؟

استیو داولینگ یکی از سخنگویان اپل با اظهار این مطلب که این کمپانی نیاز به محافظت از دارایی های معنوی خود دارد می گوید: «شباهت بسیار زیاد محصولات اخیر سامسونگ به آیفون و آی پد -- چه از نظر شکل سخت افزار و چه از نظر واسط کاربر و حتی بسته بندی اتفاقی نیست. این گونه آشکارا کپی نمودن اشتباه است و هنگامی که کمپانی های دیگر ایده های ما را می دزدند ما نیازمند حفاظت از مالکیت معنوی اپل خواهیم بود.»

در مقابل، کیم تیتوس سخنگوی سامسونگ اظهار می دارد که: «توسعه فناوری های بنیادین و تقویت اندوخته های مالکیت معنوی ما کلیدهای موفقیت مداوم ما است. سامسونگ فعالانه و از طریق اقدامات مناسب قانونی که مالکیت معنوی ما را حفاظت نماید به این اقدام قانونی که علیه ما انجام شده پاسخ خواهد داد.»

شکی در این نیست که کمپانی کره ای سامسونگ یک کمپانی بسیار  قدرتمند در عرصه فناوری های دیجیتال است و بسیاری از ابداعات و اختراعات در عرصه هایی نظیر صفحات نمایش، نیمه هادی ها، لوازم خانگی و وسایل الکترونیکی مصرفی توسط این کمپانی به انجام رسیده است اما قضاوت در این مورد که آیا این کمپانی از فناوری های اپل در گوشی های هوشمند و تبلت های خود بصورتی غیر قانونی تقلید نموده است به عهده مراجع قانونی خواهد بود.

بنا به گفته برخی از کارشناسان حوزه مالکیت معنوی، سامسونگ می تواند عملکرد مشابهی که وسایل الکترونیکی هم خانواده ذاتاً دارا هستند را دلیل مشابهت ظاهری و سخت افزاری و مشابهت در نحوه تعامل کاربر با دستگاه عنوان کرده و دفاعیه ای برای خود تنظیم نماید. همچنین احتمال حمله متقابل سامسونگ به اپل از طریق شکایت قانونی در مورد نقض حق اختراعات سامسونگ توسط اپل نیز وجود دارد.

بنا بر پیش بینی IDC سیستم عامل اندروید گوگل در سال 2015 سهمی 45.4 درصدی از بازار گوشی های هوشمند را در مقابل سهم 15.3 درصدی iOS اپل به خود اختصاص خواهد داد و با در نظر گرفتن این نکته که سامسونگ یکی از اصلی ترین تولید کنندگان گوشی های هوشمند مبتنی بر اندروید است شکایت اپل از سامسونگ را می توان به نوعی بخشی از نزاع میان اپل و گوگل تلقی نمود. البته با توجه به آنکه سامسونگ تأمین کننده برخی از اجزاء الکترونیکی تعدادی از محصولات اپل است، تنش میان این دو کمپانی می تواند به زیان هر دوی آنها تمام شده و همکاری استراتژیک میان آنها را خدشه دار سازد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا