حمله متقابل اچ تی سی به اپل - اچ تی سی هم شمشیر را از رو بسته

نمایش خبر

تاریخ : 1389/2/22
برچسب‌ها : گوگل Google ، آیفون iPhone ، اندروید Android ، حق اختراع Patent ، اپل Apple ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : کمپانی تایوانی اچ تی سی -- یکی از بزرگترین سازندگان گوشی های موبایل مبتنی بر سیتم عامل های اندروید و ویندوز موبایل -- شکایت متقابلی را بر علیه کمپانی اپل در مورد نقض حق اختراع های خود به کمیسیون تجارت بین المللی ایلات متحده آمریکا عرضه نمود.

پیش از این در روز 2 مارس یعنی نزدیک به دو ماه و نیم قبل کمپانی اپل شکایتی را علیه کمپانی اچ تی سی در مورد نقض  20 حق اختراع ثبت شده در رابطه با  فناوری صفحات لمسی و تلفن همراه مطرح ساخته بود (به اینجا مراجعه نمائید) و اینک اچ تی سی در صدد است تا با حمله متقابل از خود دفاع نماید.

چندیست که با افزایش رقابت در بازار گوشی های موبایل، کمپانی های فعال در این عرصه برای حفظ جایگاه خود و از دور خارج نمودن رقبا دست به اسلحه مالکیت معنوی و حق اختراع برده اند. نزاع میان کمپانی های موتورولا و ریسرچ این موشن (RIM) سازنده گوشی های بلک بری، نزاع میان نوکیا و اپل و نزاع میان اپل و اچ تی سی نمونه هایی از این مشاجرات است.

کمپانی اچ تی سی در شکایت خود اپل را متهم به نقض 5 حق اختراع در زمینه مدیریت توان مصرفی دستگاه های الکترونیکی و نیز نحوه برقراری تماس از طریق دفترچه تلفن گوشی کرده و خواستار منع فروش آیفون، آی پاد و آی پد در آمریکا شده است. برخی از حق اختراع های ذکر شده در دعوی اپل علیه اچ تی سی نیز مرتبط با توان مصرفی است اما هنوز مشخص نیست که ادعاهای اپل تا چه حد با ادعاهای اچ تی سی مشابهت دارد.

بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که شکایت اپل از اچ تی سی بیشتر بدلیل خطریست که گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید برای بازار گوشی های اپل ایجاد کرده اند. بر اساس گزارشی که اخیرا توسط مؤسسه تحقیقاتی NPD منتشر شد، سهم بازار گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید در آمریکا به 28 درصد رسیده است و این نخستین باریست که سهم بازار این گوشی ها از سهم بازار اپل که اکنون 21 درصد است بیشتر می شود.

تعدادی از پرفروش ترین گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل منجمله Nexus One (که توسط خود گوگل به فروش می رسد) ، Magic ، Dream ، Hero  ، Desire  و Droid Eris  توسط کمپانی اچ تی سی تولید شده اند.

البته همانطور که پیشتر در مطلب "دعوی اپل علیه اچ تی سی - اچ تی سی با چاقو به جنگ سلاح گرم می رود" عنوان شده بود زرادخانه حق اختراع های اپل بسیار غنی تر از اچ تی سی است.

patents filed by apple, google  and htc

مطابق گزارشی که Deutsche Bank در سه ماهه اول سال 2010 و بر اساس اطلاعات اداره ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) منتشر نمود اپل در زمینه مالکیت معنوی با اقدام به ثبت نزدیک به 3,000 اختراع  بسیار پرتوان تر از اچ تی سی با تنها 58 اختراع و حتی گوگل با 316 اختراع است. البته اکثریت 58 اختراع اچ تی سی مرتبط با زمینه موبایل است، حال آنکه اختراعات اپل بسیار متنوع بوده و این کمپانی به عنوان گام نخست تنها 20 اختراع خود را برای مبارزه با اچ تی سی انتخاب نموده و ممکن است در آینده از تعداد بیشتری از اختراعات ثبت شده خود استفاده نماید.

نکته ای که بد نیست به آن اشاره شود این است که هر چند حق اختراع و مالکیت معنوی بزرگترین حامی و مشوق مخترعین و کمپانی ها برای انجام تحقیقات است، اما بدلیل فقدان منابع مالی و فنی کافی در زمینه ممیزی اختراعات -- حتی در کشوری مانند ایالات متحده آمریکا -- ممیزی دقیق حجم فزاینده اختراعات بسیار دشوار بوده و پس از ثبت اختراعات پتانسیل درگیری های بسیاری در این زمینه بوجود می آید که بار آن بدوش سیستم قضایی خواهد افتاد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا