نوکیا در جنگ حق اختراع در مقابل اپل به پیروزی رسید

نمایش خبر

تاریخ : 1390/3/25
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، نوکیا Nokia ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : جنگ قانونی میان نوکیا و اپل نزدیک به یک سال و نیم پیش در 22 اکتبر 2009 (30 مهر 1388) آغاز شد. کمپانی فنلاندی نوکیا با مطرح نمودن دادخواستی علیه کمپانی اپل در دادگاهی منطقه ای در ایالت دلاویر آمریکا، رقیب آمریکایی خود را متهم به نقض حق اختراع هایی کرد که به فناوری های توسعه یافته توسط نوکیا در ارتباط با 3G و LAN بی سیم مرتبط بود (به اینجا مراجعه نمائید.) به نظر می رسید نوکیا که در عرصه گوشی های هوشمند مغلوب اپل شده می خواهد در جبهه قانونی پیروزی هایی را کسب نماید.

نزاع قانونی با شکایاتی از سوی طرفین در آمریکا و اروپا با شدت ادامه یافت و گستره وسیع تری از حق اختراع ها را شامل شد (به اینجا مراجعه نمائید.) نوکیا که خود را کهنه کار فناوری موبایل و ارتباطات می دانست می خواست از مدعی جدید این بازار حق آب و گل خود را دریافت کند.

کمپانی نوکیا مدعیست در خلال دو دهه گذشته نزدیک به 43 میلیارد یورو صرف تحقیق و توسعه نموده و یکی از بزرگترین سرمایه ها را در حوزه مالکیت معنوی  صنعت بی سیم به خود اختصاص داده است. بسیاری از دیگر بازیگران این میدان برای آنکه بتوانند از فناوری های توسعه یافته توسط نوکیا استفاده نمایند حاضر به پرداخت حق امتیاز استفاده از اختراعات نوکیا شده بودند ولی پیش از این اپل از این کار سر باز زده بود. اما اپل نیز در نهایت چاره ای جز تسلیم شدن نیافت.

Nokia Headquarter

تصویر بالا: مقر اصلی کمپانی نوکیا در شهر اسپو فنلاند

کمپانی نوکیا در روز 14 ژوئن 2011 (27 خرداد 1390) اعلام نمود با کمپانی اپل بر سر مسئله حق اختراع به تفاهم رسیده است. بر اساس این تفاهم که به امضای طرفین رسیده تمامی دعوی های قضایی میان دو طرف خاتمه یافته و هر دو کمپانی شکایات خود را -- منجمله شکایاتی که نزد کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا مطرح نموده اند -- بازپس خواهند گرفت.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه کمپانی اپل بصورت یکجا مبلغی را که میزان آن محرمانه است به نوکیا پرداخت نموده و از این پس نیز اپل برای استفاده از حق اختراع های نوکیا در محصولات خود مبلغی را به عنوان رویالتی به نوکیا پرداخت می نماید.

هرچند مبلغی که اپل پرداخت می نماید اعلام نشده است اما تحلیلگران بر این باورند که اپل مبلغی بالغ بر 500 میلیون یورو (تقریباً 715 میلیون دلار) را  به نوکیا پرداخت خواهد کرد و در هر سه ماهه نیز مبلغی در حدود 55 میلیون یورو (تقریباً 79 میلیون دلار) به این کمپانی پرداخت خواهد نمود. این تخمین ها بر اساس در نظر گرفتن 1.1 درصد از مبلغ فروش محصولات اپل (که با اختراعات نوکیا مرتبطند) به عنوان رویالتی است. چنین درصدی را اپل به کمپانی کوالکام نیز پرداخت می نماید.

استفان الاپ -- مدیر عامل نوکیا -- در مورد تفاهم با اپل چنین اظهار نظر نموده است: «ما بسیار مفتخریم که اپل نیز به جمع رو به گسترش دریافت کنندگان مجوز حق اختراعات نوکیا پیوسته.» آقای الاپ با بیان این مطلب که تفاهم نامه اخیر میان نوکیا و اپل نشان دهنده جایگاه حق اختراعات نوکیا در صنعت موبایل و ارتباطات است اظهار نموده که این تفاهم نامه نوکیا را قادر می سازد تا بر روی فرصت های دیگر در این حوزه تمرکز نماید. بدین ترتیب به نظر می رسد که نوکیا شاید به دنبال شکایت قانونی از برخی از دیگر بازیگران صنعت موبایل و ارتباطات خواهد بود.

سخن گوی اروپایی اپل نیز با نگاهی مثبت به تفاهم میان اپل و نوکیا چنین اظهار نموده: «ما از اینکه این مسئله را پشت سر گذاشته ایم و به تمرکز بر روی کسب و کار اصلی خود خواهیم پرداخت مسروریم.»

کمپانی نوکیا که اخیراً پیش بینی مثبتی نسبت به وضعیت مالی سه ماهه دوم سال 2011 نداشت عنوان نموده که تفاهم اخیر با اپل می تواند وضعیت مالی سه ماهه دوم را بهبود بخشد و این خبر خوشی برای سرمایه گذاران نوکیا خواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا