آشنایی با گوریلا گلس ویکتوس 2 – جدیدترین محصول کورنینگ با مقاومت بالا در برابر بتن

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کورنینگ گوریلا گلس Corning Gorilla Glass
واحد خبر mobile.ir : اگر به دنیای فناوری علاقه‌مند باشید، مطمئنا نام گوریلا گلس را شنیده‌اید؛ شیشه‌ای مقاوم محصول کمپانی آمریکایی کورنینگ که از آن در ساختار جلویی و پشتی گوشی‌های هوشمند (عمدتا میان‌رده و پرچمدار) استفاده می‌شود. نخستین مدل از گوریلا گلس برای اولین بار تحت عنوان گوریلا گلس 1 در سال 2008 عرضه شد. پس از آن، کمپانی کورنینگ مدل‌های جدیدتری از این شیشه را با پسوندهای عددی بالاتر روانه بازار کرد تا نهایتا گوریلا گلس 6 در سال 2018 رونمایی شد. پس از آن، کورنینگ با یک تغییر در شیوه نامگذاری، در سال 2020 از جدیدترین مدل این شیشه با نام گوریلا گلس ویکتوس پرده برداشت و یک سال بعد نسخه پلاس آن را معرفی کرد. اما این پایان کار نیست.

کمپانی کورنینگ روز چهارشنبه 30 نوامبر 2022 (9 آذر 1401) از جدیدترین مدل شیشه مقاوم خود با نام گوریلا گلس ویکتوس 2 رونمایی کرد. طبق ادعای شرکت سازنده، این شیشه با ترکیبی جدید می‌تواند مقاوم بیشتری را در برابر رها شدن روی سطوح سخت نشان داده و در عین حال، همان مقاومت بالای ویکتوس در برابر خط و خش را حفظ کند. به گفته دیوید ولاسکوئز (David Velasquez)، معاون و مدیر داخلی گوریلا گلس، گوشی‌های هوشمند امروزه به مرکز زندگی دیجیتال ما تبدیل شده‌اند و متعاقبا نیاز به مقاومت بالای این دیوایس‌ها در برابر ضربه و خراشیدگی نیز بالا رفته است.

شاید کف اتاق – که احتمالا با موکت یا قالی پوشیده شده – تهدیدی برای گوشی هوشمند شما به حساب نیاید، اما سطوح سخت داستان کاملا متفاوتی دارند. به عنوان مثال، چنان‌چه شیشه گوشی مقاومت مناسبی نداشته باشد، آسفالت می‌تواند خراش‌های قابل توجهی را روی آن بر جای بگذارد؛ بتن نیز به مراتب بدتر از آسفالت است. در حقیقت، تمرکز کورنینگ در طراحی گوریلا گلس ویکتوس 2 روی بتن بوده است؛ ترکیبی از سیمان، شن و سنگ‌ریزه که تنها یکی از همین سنگ‌ها کافی‌ست تا در صورت رها شدن گوشی از دست شما روی بتن، روز شما را خراب کند.

بافت متفاوت آسفالت و بتن از نزدیک

حال، سوال اینجاست که چرا کورنینگ تا این حد تمرکز خود را روی بتن قرار داده است؟ پاسخ خیلی ساده است: این همان چیزی‌ست که شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون از کورنینگ می‌خواهند. به گفته اسکات فارستر (Scott Forester)، از مقامات کورنینگ، شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند اعلام کرده‌اند که بیش از 30 درصد از رها شدن گوشی‌ها از دست کاربران، روی سطح بتنی اتفاق افتاده است. البته تا همین چند سال قبل، مسأله اساسی آن بود که شیشه گوشی در برابر افتادن روی سطح صاف، سالم بماند. اما پس از مقاوم‌تر شدنِ شیشه گوشی‌های هوشمند این اتفاق کمتر رخ داده و در حال حاضر چیزی حدود 75 درصد از آسیب‌دیدگی‌ها به افتادن روی سطوح سخت و خشن (مانند آسفالت، گرانیت یا بتن) مربوط می‌شود.

بدون شک بتن از آسفالت خشن‌تر است. به همین دلیل، کورنینگ برای شبیه‌سازی سطح بتن از سنباده 80 گریت استفاده می‌کند ولی برای شبیه‌سازی آسفالت، سنباده 180 گریت را به کار می‌برد. ترکیب موادی با اندازه‌های مختلف، سطحی ناهموار را به وجود می‌آورد. به این ترتیب، بیرون زدن حتی یک سنگ‌ریزه از بتن یا آسفالت موجب می‌شود که در صورت رها شدن گوشی روی آن سطح، تمام قدرت ضربه وارده در همان نقطه متمرکز شده و آسیبی جدی به شیشه وارد شود (این در حالی‌ست که سطح صاف کاشی یا سرامیک‌های کف اتاق، نمی‌توانند چنین آسیبی به شیشه وارد کنند).

طبق ادعای دیوید ولاسکوئز، دانشمندان کمپانی کورنینگ برای ساخت گوریلا گلس ویکتوس 2 دستور داشتند ترکیب شیشه‌ای را بسازند که نه تنها در برابر رها شدن از فاصله تقریبا یک متری روی سطوح سخت مقاومت داشته باشد، بلکه برای استفاده در دیوایس‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر نیز مناسب باشد. به‌گفته کورنینگ، اسمارت‌فون‌های امروزی از لحاظ اندازه 10 درصد بزرگ‌تر و از نظر وزن حدود 15 درصد سنگین‌تر از گوشی‌های چهار سال قبل هستند. همین امر، فشار روی شیشه و متعاقبا آسیب به آن را افزایش می‌دهد. اما طبق ادعای کورنینگ، شیشه جدید گوریلا گلس ویکتوس 2، تعریف جدیدی از مقاومت را برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌های سازنده ارائه می‌کند.

به گفته کورنینگ، شیشه گوریلا گلس ویکتوس 2 در برابر رها شدن از فاصله یک متری در آزمایشگاه (روی سطحی که به شکل بتن شبیه‌سازی شده بود) سالم مانده است. این در حالی‌ست که دیگر شیشه‌های مقاوم آلومینیوم سیلیکات کمپانی‌های رقیب عمدتا با رها شدن روی سطوح مشابه از فاصله نیم‌متری یا کمتر، دچار آسیب می‌شوند. به‌علاوه، کورنینگ مدعی شده که گوریلا گلس ویکتوس 2 با رها شدن از فاصله دو متری روی سطح شبیه‌سازی شده به شکل آسفالت سالم مانده و میزان مقاومت آن در برابر خط و خش (در مقایسه با آلومینیوم‌ سیلیکات‌های رقیب) تا چهار برابر بیشتر است.

هنوز مشخص نیست شیشه مقاوم گوریلا گلس ویکتوس 2 برای نخستین بار چه زمانی و روی کدام محصول به بازار می‌آید. به گفته کورنینگ، در حال حاضر چندین برند سازنده اسمارت‌فون مشغول ارزیابی این شیشه مقاوم جدید بوده و به احتمال زیاد در چند ماه آینده شاهد عرضه اسمارت‌فون هایی مجهز به این شیشه خواهیم بود. ناگفته نماند، کورنینگ به نام نخستین گوشی‌های هوشمند دارای گوریلا گلس ویکتوس 2 اشاره‌ای نکرده، اما در این صفحه از وب‌سایت شرکت کورنینگ، فهرست دیوایس‌هایی که هم‌اکنون به گوریلا گلس مجهزند آورده شده و لذا احتمال می‌رود نسخه جدید دیوایس‌هایی که هم‌اکنون به گوریلا گلس ویکتوس پلاس مجهزند، در آینده با شیشه گوریلا گلس ویکتوس 2 وارد بازار شود.

منبع : Corning


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا