معرفی ISOCELL HP2 حسگر 200 مگاپیکسلی جدید سامسونگ: دوربین اصلی Galaxy S23 Ultra

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حسگر Sensor ، سنسور دوربین Image Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازندگان حسگر دوربین‌های موبایلی در سپتامبر 2021 برای اولین بار از نخستین تجربه خود در زمینه سنسور دوربین‌های 200 مگاپیکسلی با معرفی ISOCELL HP1 پرده برداشت که بعدها در مدل‌هایی مثل موتورولا Edge 30 Ultra و شیائومی 12T Pro به‌کار گرفته شد. در ژوئن 2022 نسل دوم این سنسور با نام ISOCELL HP3 معرفی شد و همین چندی پیش نیز ISOCELL HPX به‌عنوان سومین عضو این خانواده به‌معرض نمایش گذاشته شد. سامسونگ حالا در روز سه‌شنبه 17 ژانویه 2023 (27 دی 1401) چهارمین حسگر 200 مگاپیکسلی خود به نام ISOCELL HP2 را معرفی کرده که ظاهرا برای اولین بار در Galaxy S23 Ultra به‌کار گرفته خواهد شد.

سامسونگ در گذار از سه نسل قبلی این خانواده تغییراتی را در اندازه کلی و سایز پیکسل‌های هر سنسور اعمال کرده به‌طوری‌که HP1 اولیه به‌عنوان بزرگ‌ترین حسگر این مجموعه از اندازه 1/1.22 اینچی و پیکسل‌های 0.64 میکرونی برخوردار بود که با یک ترکیب 16 به 1 در نهایت به ابعاد 2.56 میکرونی در وضوح 12.5 مگاپیکسل دست پیدا می‌کرد. در HP3 و HPX اندازه سنسور به 1/1.4 اینچ کاهش پیدا کرده و به‌تبع آن پیکسل‌های کوچک‌تر 0.56 میکرونی آن در نهایت پس از ترکیب 16 به 1 به اندازه 2.24 میکرونی دست پیدا می‌کردند. در HP2 بار دیگر شرایط تغییر کرده و با سنسوری به‌اندازه 1/1.3 اینچ روبرو می‌شویم که پیکسل‌های 0.6 میکرونی آن در نهایت به اندازه 2.4 میکرون در وضوح 12.5 مگاپیکسل می‌رسند. فناوری ترکیب پیکسل‌ها در این سنسور که حالا Tetra2pixel نامیده می‌شود البته همچنان مثل قبل امکان ترکیب 4 در 1 و برداشت تصویر در وضوح 50 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 1.2 میکرونی را نیز فراهم می‌کند.

این سنسور در صورت پشتیبانی پردازنده دستگاه امکان برداشت ویدئوی 8K با 30 فریم در ثانیه را خواهد داشت در این وضعیت دوربین برای به‌حداقل رساندن بریدگی تصویر و ثبت فضای بیش‌تری از صحنه پیش رو به وضوح 50 مگاپیکسلی و اندازه پیکسل 1.2 میکرونی سوییچ می‌کند. حداکثر نرخ فریم در ثانیه این دوربین 15fps در وضوح 200 مگاپیکسل است که دو برابر نسل‌های قبلی آن یعنی HP3 و HP1 است. در این حسگر همچنین از راه‌کار HDR جدیدی به نام Samrt-ISO Pro استفاده شده که در آن سطوح مختلف ISO با ثابت ماندن نورگیری با هم ترکیب شده و امکان برداشت عکس‌های 12.5 مگاپیکسلی در این حالت و ویدئوهای 4K/60fps اچ‌دی‌آر را فراهم می‌کنند. برای عملکرد هرچه بهتر HDR سامسونگ برای اولین بار از قابلیتی به نام DSG در وضوح 50 مگاپیکسلی استفاده کرده که در آن دو مقدار تبدیل جداگانه برای سیگنال آنالوگ دریافتی در سطح پیکسل به‌کار گرفته می‌شود.

یکی دیگر از قابلیت‌های این سنسور، فناوری جدید D-VTG یا گیت انتقال عمودی دوگانه (Dual Vertical Transfer Gate) نام دارد که هدف از آن به حداقل رساندن نورگیری بیش از اندازه در محیط‌های پر نور است؛ در سنسورهای عادی درون هر دیود تصویری حاضر در یک پیکسل، یک گیت انتقال ولتاژ (voltage transfer gate) در پایین برای انتقال الکترون‌ها از پیکسل‌ها به لایه منطقی در نظر گرفته شده است؛ در فناوری جدید سامسونگ اما گیت انتقال ولتاژ دیگری به این مجموعه افزوده می‌شود که با ذخیره الکترون‌های بیش‌تر و انتقال سیگنال بهینه‌تر، ظرفیت پیکسل را تا 33 درصد افزایش داده و مانع نورگیری بیش از اندازه می‌شود. این قابلیت همچنین در ارتقاء بازتولید رنگ‌ها به‌خصوص در محیط‌های روشن نیز موثر است.

برای تمرکز و فوکوس خودکار بهتر در محیط‌های کم‌نور، گزینه‌ای به نام Super QPD به‌کار گرفته شده که در آن به‌سنسور اجازه استفاده از همه 200 میلیون پیکسل خود را برای عملیات فوکوس می‌دهد. این حجیم بسیار وسیع پیکسل‌ها در گروهای متشکل از چهار پیکسل مجاور هم دسته‌بندی شده و با تشخیص تغییرات الگو در هر دو وضعیت افقی و عمودی دقت و سرعت بالاتری را در فرایند فوکوس خودکار به‌همراه می‌آورند. بدین‌ترتیب طبق ادعای سامسونگ حتی در محیط‌های بسیار کم‌نور نیز امکان فوکوس خودکار سریع و دقیق وجود خواهد داشت.

Samsung ISOCEL HP2 در حال حاضر در مرحله تولید انبوه قرار گرفته و مطابق اعلام منابع خبری برای اولین بار در گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ یعنی Galaxy S23 Ultra که قرار است اول فوریه (12 بهمن 1401) رونمایی شود، حضور پیدا خواهد کرد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا