شیائومی 12T در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/8
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : سری T در مدل‌های عددی شیائومی معمولا مدت زمان کوتاهی قبل از معرفی نسل بعدی پرچمداران این شرکت عرضه می‌شوند و این سنت امسال نیز در رونمایی اوائل اکتبر Xiaomi 12T و 12T Pro تکرار شد؛ این دو گوشی نسبت به Xiaomi 12 و Xiaomi 12 Pro البته هنوز از جذابیت‌هایی برخوردارند که افزایش وضوح دوربین اصلی و حجیم‌تر شدن باتری از آن جمله‌اند. شیائومی 12T گوشی بزرگ‌تر و سنگین‌تری نسبت به شیائومی 12 است و با این‌که مواردی مثل نمایشگر AMOLED و OIS دوربین را حفظ کرده اما پردازنده نسبتا ضعیف‌تری دارد و حافظه رم آن نیز به 8GB محدود شده است. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوتXiaomi 12T می‌پردازیم.

شیائومی 12T جدا از جثه بزرگ‌تر و حجیم‌تر با نمایشگر تخت و حاشیه‌های ضخیم پیرامون آن در یک نگاه به‌راحتی از شیائومی 12 تفکیک می‌شود. صفحه‌نمایش این مدل نزدیک به 0.4 اینچ بزرگ‌تر شده و این موضوع در کنار ارتقاء ظرفیت باتری، در وزن بیش‌تر این گوشی نیز تأثیرگذار بوده است. شیائومی 12T از ابعاد 8.6×75.9×163.1 میلی‌متری بر خوردار است و 202 گرم وزن دارد. (مقایسه کنید با ابعاد 8.16×69.9×152.7 میلی‌متری و وزن 180 گرمی شیائومی 12)

این دو گوشی به‌جز رنگ آبی روشن که در هر دو مشترک است در زمینه رنگ نیز متفاوت بوده و در حالی‌که 12T به‌جز آبی در دو رنگ مشکی و نقره‌ای ارائه می‌شود شیائومی 12 دو رنگ خاکستری و ارغوانی را برگزیده است.

اندازه صفحه‌نمایش از 6.28 به 6.67 اینچ رسیده اما به‌جز این مورد تفاوت خاصی در المان‌های سنجش کیفیت آن دیده نمی‌شود و در این‌جا نیز با یک پنل AMOLED با امکان نمایش بیش از 68 میلیارد رنگ با کنتراست حداکثر 5,000,000:1 و پشتیبانی از نمایش محتوای +HDR10 روبرو می‌شویم. نرخ رفرش پنل حداکثر 120 هرتز است و با این‌که در برخی شرایط خاص و نادر امکان رسیدن به سرعت به‌روزرسانی 30 و 90 هرتزی نیز وجود دارد اما نگفته پیداست که با یک پنل LTPO‌ روبرو نیستیم و برخلاف گوشی‌های پیشرفته امکان کاهش نرخ رفرش )به رقم‌های بسیار پایین در مواقع لزوم برای کاهش مصرف باتری( وجود ندارد. وضوح این پنل از 1080×2400 پیکسل پیشین اندکی تغییر کرده و به 1220×2712 پیکسل رسیده که تراکمی برابر با 446 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد. روشنایی عادی پنل حداکثر 500 نیت بوده و روشنایی نقطه‌ای آن نیز از 1,100nits در شیائومی 12 به 900 نیت کاهش پیدا کرده است.

دوربین بالای صفحه‌نمایش یک 20 مگاپیکسلی f/2.24 با امکان برداشت ویدئوی 1080p/60fps و اسلوموشن 720p/120fps است که از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند اما برداشت HDR در عکس و ویدئو از جمله قابلیت‌های آن به‌حساب می‌آید. در بخش پشتی بدون در نظر گرفتن دوربین‌های فاقد فوکوس خودکار 8 مگاپیکسلی اولتراواید و 2 مگاپیکسی ماکرو به دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی دستگاه بر می‌خوریم که با وجود آن‌که نسبت به دوربین اصلی شیائومی 12 بیش از 2 برابر وضوح بیش‌تری دارد اما عملا هم سایز سنسور در آن کاهش پیدا کرده (1/1.67 اینچ در مقابل 1/1.56 اینچ) و هم پیکسل‌های تنها 0.64 میکرونی آن بسیار کوچک‌تر از پیکسل‌های 1 میکرونی شیائومی 12 هستند. این پیکسل‌ها حتی پس از یک ترکیب 9 گانه و رسیدن به ابعاد 1.92 میکرونی نیز هنوز از پیکسل‌های 2 میکرونی شیائومی 12 (بعد از ترکیب چهارگانه آن‌ها) کوچک‌ترند و بدین‌ترتیب حداقل روی کاغذ انتظار شرایط بهتری نسبت به شیائومی 12 در زمینه دوربین نمی‌رود. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این دوربین از 8K/24fps و 4K/60fps به 4K/30fps رسیده اما حداقل OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال آن حفظ شده است.

پردازنده Dimensity 8100 Ultra دستگاه با این‌که نسبت به Snapdragon 8 Gen 1 حاضر در شیائومی 12 با تنزل روبرو شده اما مقایسه آن با Xiaomi 11T با پروسسور Dimensity 1200 ارتقاء بزرگی را نشان می‌دهد. این چیپ‌ست روی کاغذ با Dimensity 8100 عادی با چهار هسته حداکثر 2.85 گیگاهرتزی A78 و چهار هسته 2 گیگاهرتزی A55 همراه با گرافیک شش هسته‌ای Mali-G610 تفاوتی ندارد و شیائومی به وجه تسمیه Ultra در کنار آن اشاره خاصی نکرده است. رم دستگاه 8 گیگابایت از نوع LPDDR5 بوده و 128 یا 256 گیگابایت حافظه UFS 3.1‌ دارد. باتری گوشی از 4,500 به 5,000mAh ارتقاء پیدا کرده و شارژر فوق سریع 120 واتی آن نیز به‌گفته شرکت سازنده به 19 دقیقه برای پر کردن کامل باتری (شروع از شارژ 2 درصد) نیاز دارد.

با این مقدمه، نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد Xiaomi 12T می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena در بخش نتیجه‌گیری از شیائومی 12T به‌عنوان یکی از بهترین میان‌رده‌های پیشرفته سال 2022 یاد شده و تقریبا از همه قسمت‌های آن ابراز رضایت شده است. نمایشگر AMOLED دستگاه به‌گفته این منبع به‌لطف مواردی مثل وضوح بالا، نرخ رفرش 120 هرتزی دینامیک، قابلیت‌های +HDR10 و روشنایی بالا، «عالی» توصیف شده و پروسسور دستگاه نیز با «عملکرد عالی» برای انجام بازی ایده‌آل ارزیابی شده است. اسپیکرهای دالبی آتموس و کیفیت قابل اتکای عکس و ویدئو در روز شب برای دوربین‌های بخش پشتی دیگر نکات مثبتی‌ست که در این قسمت به آن‌ها اشاره شده است. در این مطلب به برخی نکات منفی مثل ضد آب نبودن، حذف فریم فلزی و دوربین ماکروی پیشرفته اشاره شده اما قیمت پایین‌تر عاملی برای نادیده گرفتن این موارد عنوان شده است.

نکات مثبت و منفی Xiaomi 12T از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی منطقی با شیشه‌های دوگانه، طرح خاص محوطه دوربین‌ها
نمایشگر OLED پر نور 120 هرتزی 1220p با +HDR10
عمر باتری قابل اتکا، یکی از سریع‌ترین سرعت‌های شارژ
اسپیکرهای دالبی آتموس با صدای بلند و با کیفیت خوب
عالی بودن کیفیت عکس و ویدئوی دوربین‌های اصلی و اولتراواید
5G، اتصال NFC، اثر انگشت درون صفحه‌نمایش و وای‌فای 6
نبود فریم فلزی
نبود دالبی ویژن
نبود دوربین ماکرو مثل 11T
دوربین سلفی میانه‌حال
نبود زوم lossless (بدون از دست رفتن کیفیت) برای دوربین اصلی

GSMArena در مورد کیفیت عکس‌های پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی می‌گوید: «در تمامی نمونه‌ها، جزییات تفکیک شده فراوانی وجود دارد، وایت بالانس آن‌ها دقیق است و رنگ‌ها [با آن‌که] اندکی اغراق‌شده هستند اما هنوز به‌اندازه کافی دقیق ارزیابی می‌شوند. عکس‌ها کنتراست بالایی را به‌نمایش می‌گذارند در حالی‌که طیف دینامیکی آن‌ها کافی بوده و بیش از اندازه نیست. در حقیقت حتی یک بار هم Auto HDR [در عکس‌هایی که با این گوشی گرفتیم] وارد عمل نشد.»

GSMArena از رندر «عالی» عکس‌های دوربین اصلی در مرکز کادر با شارپ‌نس خوب و متعادل به‌خصوص در مورد شاخ و برگ درختان سخن می‌گوید که با دور شدن از مرکز برای سوژه‌های کوچک مثل آدم‌ها شاخ و برگ درختان بد و بدتر می‌شود. عکس‌های 108 مگاپیکسلی این دوربین به‌گفته نویسنده این مطلب همچنان پر از رنگ بوده و طیف دینامیکی آن‌ها نیز عالی ارزیابی می‌شود اما جزییات و شارپ‌نس آن‌ها در حد متوسط بوده و با کاهش دستی وضوح از 108 به 12 مگاپیکسل نیز عملا جزییات بیش‌تری را از وضوح 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض به‌دست نمی‌آورید. عکس‌های این دوربین در شب با فعال بودن حالت شب خودکار «عالی» بوده و نور آن‌ها بیش از اندازه‌ای‌ست که در واقعیت وجود دارد. طیف دینامیکی و اشباع رنگ نیز در این حالت هر دو «عالی» توصیف شده‌اند. سیستم کاهش نویز در این حالت تقریبا هیچ نویزی را باقی نمی‌گذارد و با آن‌که با خود بخشی از جزییات ریز تصویر را نیز می‌برد اما هنوز جزییات فراوانی در این عکس‌ها دیده می‌شود.

دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید 12T به‌گفته GSMArena در مقایسه با دیگر نمونه‌های حاضر در این کلاس «عکس‌های فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد» که «فوق‌العاده پر جزییات، با شارپ‌نس عالی، رنگ‌های دقیق، کنتراست بالا و طیف دینامیکی خوب» هستند. سیستم کاهش نویز و تصحیح اتوماتیک اعوجاج در این دوربین نیز «ماهرانه» توصیف شده است. عکس‌های شب این دوربین در حالت شب نیز در تقریبا تمامی موارد،‌ بسیار خوب توصیف شده‌اند.

GSMArena در مجموع از کیفیت ویدئوهای دوربین اصلی و اولتراواید نیز به میزان بسیار زیادی رضایت داشته است.

دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی این گوشی از ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل بهره می‌برد از این رو وضوح عکس‌های پیش‌فرض آن یک چهارم یعنی تنها 5 مگاپیکسل است. این عکس‌ها به‌گفته GSMArena برخلاف انتظاری که از وضوح آن در ذهن ایجاد می‌شود جزییات بالایی نداشته و سیستم کاهش نویز در آن نیز بخش بزرگی از جزییات ریز را از بین می‌برد. در سوی دیگر نورگیری سوژه و توناژ پوست به‌خوبی اعمال شده هرچند رندر رنگ‌ها در آن به سمت خاموشی و ماتی تمایل دارد. این عکس‌ها در بهترین حالت در صفحه خود گوشی، قابل قبول به‌نظر می‌رسند.

Trusted Reviews

در بررسی Trusted Review از شیائومی 12T به قلم Andrew Williams در بخش نتیجه‌گیری می‌خوانیم: «بزرگ، قدرتمند و مجهز به نمایشگر OLED پر نوری‌که برای شانه خالی کردن از نور خورشید کافی‌ست، شیائومی 12T یک گوشی همه‌کاره برای علاقه‌مندان به محتواست. اما مشاهده پیشرفت محدود و برخی تنزل‌ها نسبت به مدل قبلی شیائومی نا امیدکننده است.»

نکات مثبت و منفی Xiaomi 12T از نگاه Trusted Review شامل این موارد می‌شوند:

شارژ سریع 120 واتی
نمایشگر پر نور و شارپ‌تر از حد متوسط
پروسسور پر توان
دوربین‌های ثانویه ضعیف
کیفیت ساختی نه‌ به‌خوبی Xiaomi 11T
مقاومت بسیار محدود در برابر آب

Trusted Review در رابطه با عکس‌های پیش‌فرض دوربین اصلی می‌گوید: «عکس‌های [گرفته شده در] نور روز اغلب عالی، با رنگ‌های نسبتا واقع‌گرایانه و طیف دینامیکی بالا ... به‌نظر می‌رسند. در چند مورد معدود، حالت HDR ظاهرا به‌خوبی به‌کار گرفته نمی‌شود اما این موارد کاملا انگشت‌شمار هستند و من افکت اشباع بیش از اندازه برخی از تصاویر [که در] 12T Pro [وجود داشت] را تنها در برخی موارد بسیار اندک دیدم.»

از نگاه نویسنده این مطلب، عکس‌های دوربین اولتراواید پس از آن‌که آن‌ها را دقیق‌تر بررسی کنید چندان خوب نبوده و به‌خصوص در کناره‌های کادر کاملا سافت (soft) به‌نظر می‌رسند. این موضوع در صورت ارزان‌تر بودن گوشی مشکلی را ایجاد نمی‌کند «[دوربین] اولتراواید می‌تواند عکس‌هایی دوست‌داشتی برداشت کند اما در این قیمت می‌توان دوربین‌های اولتراواید بهتری را در اختیار داشت.» به‌گفته نویسنده این مطلب اوضاع در عکس‌های شب نیز به همین صورت است و در حالی‌که دوربین اصلی عکس‌های حالت شب «قابل احترامی» برداشت می‌کند اما باز در سطح بهترین‌های این کلاس در این رده قیمتی نیست.

Tech Advisor

در بخش نتیجه‌گیری بررسی Tech Advisor از Xiaomi 12T نوشته Anyron Copeman می‌خوانیم: «عملکرد منتج از [پروسسور] Dimensity 8100 Ultra باوجود برخی کرش‌های گاه و بی‌گاه... فوق‌العاده است. همه‌چیز روی نمایشگر اولد 6.67 اینچی عالی به‌نظر می‌رسد مخصوصا وقتی که با نرخ رفرش 120 هرتزی و نرخ برداشت تاچ 480 هرتزی ترکیب می‌شود. دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی نکته برجسته دیگری‌ست اما همه چهار لنز روی 12T [کیفیت] خود را حفظ می‌کنند. با طراحی پریمیوم و جذاب و شارژ سریع 120 واتی، موارد دوست‌داشتنی زیادی در این‌جا وجود دارد.» عمر باتری ضعیف و پوسته غیر جذاب MIUI روی اندروید 12 در سمت نکات منفی این مدل از نگاه این سایت قرار می‌گیرند.

نکات مثبت و منفی Xiaomi 12T از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

پرفورمنس قوی
دوربین‌های عالی برای این قیمت
شارژ سریع 120 واتی
به‌طرز قابل توجه‌ای مقرون به‌صرفه بودن (!)
عمر باتری ضعیف
رابط کاربری MIUI برای همه کس نیست
نبود شارژ بی‌سیم

نویسنده Tech Advisor در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی می‌گوید: «کیفیت عکس گوشی‌های هوشمند به همان میزان که به سخت‌افزار بستگی دارد به نرم‌افزار نیز وابسته است و خوشحالم که بگویم این یک لنز (!) اصلی بسیار خوب است. عکس‌های گرفته شده با لنز اصلی پر طراوت با جزییات بالا و ارائه‌کننده طیف دینامیکی گسترده‌ای هستند اگر چه عکس تولید شده اغلب ورژن اشباع‌شده‌ای از واقعیت است.» در ادامه از عملکرد این دوربین در برداشت عکس‌های آسمان بدون ایجاد مشکل معمول و متداول نورگیری بیش از اندازه به نیکی یاد شده و با حضور نور مستقیم خورشید نیز در برخی موارد مشکلی در تصویر ایجاد نشده است. نویسنده این مطلب اما در ادامه این بخش از این نکته سخن می‌گوید که دوربین اصلی 12T، قابل اعتمادترین گزینه موجود نیست و ممکن است برای رضایت از یک صحنه مجبور به برداشت چندین باره عکس بشوید. عکس‌های این دوربین در شب، قبل و بعد از فعال کردن حالت شب جزییات مناسبی دارند اما نایت مد به ارتقاء این جزییات کمک می‌کند.

عکس‌های دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید به‌گفته نویسنده Tech Advisor به شفافیت عکس‌های دوربین اصلی نیستند اما هنوز از حدی که «قابل استفاده» تعریف می‌شود فراتر می‌روند. برای عکاسی از مناظر در اختیار داشتن یک میدان دید گسترده 120 درجه‌ای نکته کاملا مثبتی به‌حساب می‌آید. حتی دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو نیز بدون استفاده نیست اما «شک دارم که در یک روند منظم از آن استفاده کنید.» در انتها بد نیست بدانیم که عکس‌های دوربین سلفی گوشی از نگاه این مطلب برخلاف آن‌چه در GSMArena خواندیم در بین بهترین عکس‌هایی‌ست که در هر گوشی هوشمندی پیدا می‌کنید!



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا