صفحه‌نمایش‌های تاشو و اسلایدی جدید سامسونگ و LG در نمایشگاه CES 2023

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/10/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، سامسونگ Samsung ، ال جی LG
واحد خبر mobile.ir : رویداد نمایشگاهی CES 2023 از 5 ژانویه (15 دی 1401) به‌صورت رسمی در لاس‌وگاس آمریکا بازگشایی خواهد شد و مثل هر سال شرکت‌های مختلفی از سرتاسرجهان دستاوردهای فناورانه خود را در آن به‌نمایش می‌گذارند. دو شرکت کره‌ای سامسونگ و LG به‌عنوان نام‌های پیش‌رو در صنعت نمایشگر امسال نیز با تولیدات هیجان‌انگیزی در CES حضور پیدا خواهند کرد و هر دو شرکت از همین حالا اطلاعاتی را در مورد نسل جدید نمایشگرهای OLED خود منتشر کرده‌اند. سامسونگ با دو نمایشگر اسلایدی و خم‌شونده در CES 2023 حضور دارد و ال‌جی نیز جدا از یک نمایشگر 17 اینچی اسلایدی یک صفحه‌‌نمایش 8 اینچی با امکان چرخش 360‌ درجه‌ای را معرفی کرده است.

آشنایی با پنل‌های جدید این دو کمپانی را با تولیدات سامسونگ آغاز می‌کنیم؛ جایی‌که در مرحله اول به نمایشگری به نام Flex Hybrid OLED برمی‌خوریم که به‌گفته سامسونگ دو فناوری نوآورانه این صنعت را در هم ترکیب کرده است؛ تکه سمت چپ این نمایشگر به‌صورت خم‌شونده و تاشو طراحی شده حال آن‌که در سمت راست امکان افزایش اندازه و اصطلاحا اسلاید شدن پنل فراهم آمده است (تصویر بالا و پایین). اندازه این صفحه‌نمایش در حالت عادی 10.5 اینچ در نسبت 4:3 است که با بزرگ‌تر شدن و اسلاید شدن از سمت راست اندازه آن به 12.4 اینچ در نسبت 16:10 افزایش پیدا می‌کند.

بدین‌ترتیب با تلفیق این دو فناوری امکان استفاده از این پنل در طیف متنوعی از کارایی‌ها از گوشی موبایل و تبلت گرفته تا لپ‌تاپ‌های کوچک نیز فراهم می‌آید.

دومین محصول سامسونگ در این رده، یک صفحه‌نمایش 17 اینچی‌ست که قبلا پیش‌نمایشی از آن در رویداد Intel Innovation 2022 ارائه شده بود و حالا برای اولین بار در CES امسال در معرض دید عموم قرار می‌گیرد . این صفحه‌نمایش در دو نسخه مفهومی به نام Flex Slideable Solo و Flex Slideable Duet ارائه می‌شود که اولی همانطور که می‌توان حدس زد تنها از یک سمت اسلاید می‌شود و دومی را می‌توان در هر دو سمت گسترش داد. این صفحه‌نمایش در حالت عادی 13 تا 14 اینچ بوده اما می‌توان آن را به 17.3 اینچ گسترش داده و آن را در کاربری‌های مولتی‌تسکینگ، انجام بازی یا تماشای ویدئو به‌کار گرفت.

سامسونگ در CES امسال به‌جز این موارد در سایر حوزه‌های مرتبط با صفحه‌نمایش از جمله تلویزیون‌های خانگی و مانیتورهای گیمینگ نیز فعال بوده که در حوزه اول باید به نسل جدید تلویزیون‌های QD-PLED (در چهار سایز 34، 55، 65 و 77 اینچ) و در دسته دوم به مانیتور 57 اینچی Odyssey Neo G9 با وضوح 8K اشاره کرد.

شرکت LG نیز با دو صفحه‌نمایش هیجان‌انگیز 17 و 8 اینچی در CES 2023 حضور دارد که هر دو قابلیت‌های جالب‌توجه‌ای را ارائه می‌:نند. صفحه‌نمایش 17 اینچی OLED جدید LG از وسط تا شده و پس از باز شدن می‌تواند به‌عنوان یک تبلت یا مانیتور خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. نکته جالب‌توجه در مورد این صفحه‌نمایش طبق ادعای ال‌جی نبود هرگونه چین‌خوردگی در مرکز آن در هر دو حالت باز یا بسته است که دستاورد بزرگی برای این صنعت به‌حساب می‌آید. این صفحه‌نمایش همچنین از قلم نیز پشتیبانی کرده و بدین‌ترتیب دایره کاربری آن کاملا افزایش پیدا می‌کند.

دومین محصول ال‌جی برای این رویداد یک صفحه‌نمایش 8 اینچی‌ست که امکان چرخش 360 را ارائه می‌دهد و بدین‌ترتیب برای استفاده در دستگاه‌هایی‌که در هر دو سمت (هم رو به داخل و هم رو به خارج) خمیده می‌شوند مناسب خواهد بود. به‌گفته ال‌جی این صفحه‌نمایش نیز در محل تا شدگی فاقد چین‌خوردگی خواهد بود و ساختار مستحکم آن امکان تا شدن بدون مشکل این صفحه‌نمایش را برای 200 هزار بار تضمین می‌کند.

LG طبق معمول بر حوزه نمایشگرهای خودرویی نیز تمرکز فراوانی داشته و پنل‌های OLED با اندازه کوچک تا متوسط را در این زمینه ارائه می‌کند. این شرکت علاوه بر این از نسل جدید تلویزیون‌های OLED مدل G3 ،Z3 و C2 در سری OLED evo در CES 2023 رونمایی خواهد کرد.

منبع : Samsung Display