تکنولوژی جدید ال‌جی برای ساخت نمایشگرهای تاشو – سخت چون شیشه، منعطف مثل پلاستیک

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، ال جی LG
واحد خبر mobile.ir : شاید رویای گوشی‌های تاشونده – که زمانی فانتزی فیلم‌های علمی-تخیلی بود – به حقیقت پیوسته باشد، اما این نوع اسمارت‌فون‌ها دو مشکل اساسی دارند؛ اول آنکه نمایشگر تاشوی آنها در محل لولا دچار چین‌خوردگی می‌شود و دوم آنکه لایه پلاستیکی روی این نمایشگرها در مقایسه با نمایشگرهای شیشه‌ای، معمولا ضعیف‌تر است. اما ظاهرا برای این مشکلات راه‌حلی پیدا شده است. کمپانی صنایع شیمیایی ال‌جی کمیکال (LG Chem) به‌تازگی با انتشار خبری در وب‌سایت اصلی خود، از تکنولوژی جدیدی برای ساخت نمایشگرهای تاشدنی رونمایی کرد. به گفته ال‌جی کمیکال، لایه کاور این نمایشگر از موادی ساخته شده که به سختی شیشه، اما به انعطاف‌پذیری پلاستیک است.

ال‌جی کمیکال نام Real Folding Window (پنجره تاشوی واقعی) را برای این پنل جدید انتخاب کرده است. ماده روکش در این تکنولوژی جدید روی هر دو طرف یک ورق پلاستیکی موسوم به PET کشیده می‌شود. PET کوتاه‌شده Polyethylene Terephthalate (پلی‌اتیلن ترفتالات) بوده و در واقع همان پلاستیکی است که در ساخت برخی بطری‌های نوشابه از آن استفاده می‌شود. طبق ادعای ال‌جی کمیکال، پس از اعمال تنها چند میکرون از این روکش روی هر دو طرف لایه PET، می‌توان از آن به عنوان کاور در ساخت پنل‌های OLED انعطاف‌پذیر استفاده کرد. به این ترتیب نمایشگر تاشویی خواهیم داشت که ضمن دوام بیشتر و ضخامت کمتر، در برابر حرارت نیز مقاوم خواهد بود.

یکی دیگر از نقاط مثبت این نمایشگر، ظاهر نشدن چین‌خوردگی در قسمت لولا ذکر شده است. طبق ادعای ال‌جی کمیکال، این نمایشگر حتی پس از 200 هزار بار تا شدن، همچنان به کار خود ادامه داده و خطوط ناشی از تاشدگی (که پس از مدتی در نمایشگرهای گوشی‌های تاشوی امروزی دیده می‌شود) را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. نکته مثبت دیگر آن است که این نمایشگر علاوه بر تا شدن از درون (in-fold)، قابلیت تاشدن از بیرون (out-fold) را نیز دارا خواهد بود. به گفته ال‌جی کمیکال، این نمایشگر از لحاظ قیمت تمام‌شده نیز با نمایشگرهای تاشوی کنونی رقابت می‌کند.

ظاهرا از پنل Real Folding Window، علاوه بر ساخت گوشی‌های تاشو، می‌توان در تولید تبلت، لپ‌تاپ و گوشی‌های رول‌شدنی نیز بهره گرفت. بنا بر آنچه در وب‌سایت ال‌جی کمیکال آمده، این شرکت در حال توسعه تکنولوژی جدیدتری هم هست که به موجب آن بتوان پنل Real Folding Window را بدون نیاز به لایه PET به تولید رساند. با توجه به حذف لایه PET، این پنل قاعدتا نازک‌تر از پنل قبلی بوده و علاوه بر گوشی‌های تاشو، در ساخت دیوایس‌های رول‌شدنی نیز کارآمد خواهد بود.

برای تهیه دیوایس‌هایی با نمایشگر جدید Real Folding Window باید کمی صبور باشید. ال‌جی کمیکال یادآور شد که توانایی تولید انبوه این پنل‌ها را در سال 2022 پیدا خواهد کرد و محصولات مجهز به این نمایشگرها حداقل از سال 2023 وارد بازار می‌شوند. البته در این خبر، ال‌جی کمیکال صرفا به ماهیت تاشدن و انعطاف‌پذیری این پنل جدید اشاره کرده است. بنابراین، تا زمانی که محصولی مجهز به این تکنولوژی به دست ما نرسد، نمی‌توانیم درباره تفاوت این پنل با شیشه از سایر جهات (از جمله شفافیت) قضاوت کنیم.

در پایان، لازم به ذکر است، سامسونگ نیز در تولید نمایشگر با استفاده از PET دستی بر آتش دارد. این شرکت کره‌ای برای پوشاندن کاور صفحه‌نمایش (که خود آن را شیشه فوق نازک یا ultra-thin glass می‌نامد) در نمایشگرهای Galaxy Z Flip3 و Z Fold3 از لایه‌ای موسوم به PET کش‌آمدنی استفاده کرده که به باور کارشناسان، در مقایسه با نمایشگرهای تاشوی نسل‌های قبلی این گوشی‌ها، به‌مراتب بهتر بوده است. گزارش‌ها حاکی از آنند که سامسونگ تولید نمایشگرهای تاشو را برای سایر سازندگان اسمارت‌فون (از جمله گوگل) نیز انجام می‌دهد. همچنین، گفته می‌شود کمپانی کورنینگ (سازنده شیشه های مقاوم گوریلا گلس) قصد دارد برای رقابت با کمپانی Schott، در ساخت شیشه‌های تاشو با سامسونگ همکاری کند.

منبع : LG Chem


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا