معرفی Oppo Find N2 – گوشی تاشوی جدید اوپو با نمایشگر و مجموعه دوربین پیشرفته

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، Oppo Find N2 ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : سال گذشته کمپانی اوپو از نخستین گوشی تاشوی خود با نام Oppo Find N رونمایی کرد. هدف از تولید این دیوایس، متزلزل کردن امپراتوری سامسونگ – به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های تاشو – نبود، اما این محصول دارای ویژگی‌هایی است که اسمارت‌فونی مثل Galaxy Z Fold4 هم در مقابل آن کم می‌آورد (مثل نمایشگر بیرونی کاربردی‌تر و چین‌خوردگی حداقلی). شاید کاربران آمریکایی هم به دلیل عرضه نشدن این محصول در ایالات متحده به آن حسادت می‌کردند. به‌تازگی باخبر شدیم اوپو نیز سیاست سامسونگ را در پیش گرفته و همزمان با معرفی نسخه جانشین این گوشی یعنی Oppo Find N2 از یک گوشی تاشوی صدفی با نام Oppo Find N2 Flip پرده برداشته است.

با توجه به اینکه قبلا در مطلب جداگانه‌ای به معرفی Oppo Find N2 Flip پرداخته‌ایم، در این مطلب قصد داریم صرفا مشخصات و امکانات Oppo Find N2 را بررسی کنیم.

طراحی

گوشی هوشمند Oppo Find N2 از لحاظ ظاهری نسبت به مدل قبلی خود (Find N)، باریک‌تر، نازک‌تر و البته سبک‌تر شده است. این محصول دارای فریم فلزی آنودیزه است و در سه رنگ سفید، سبز و مشکی به تولید می‌رسد. قسمت پشتی گوشی در مدل‌های سفید و سبز شیشه‌ای است، اما در مدل مشکی رنگ، به جای شیشه از چرم گیاهی استفاده شده است. Oppo Find N2 در ابعاد 14.6×72.6×132.2 میلی‌متر طراحی شده است. البته زمانی که گوشی را به طور کامل باز می‌کنید، عرض دستگاه به 140.5 میلی‌متر و ضخامت آن به 7.4 میلی‌متر می‌رسد.

وزن گوشی در نسخه شیشه‌ای 237 گرم و در نسخه چرمی 233 گرم اعلام شده است. وزن گوشی به شکل قابل‌توجهی نسبت به Oppo Find N کاهش یافته (حدود 38 تا 42 گرم) و حتی از آیفون 14 پرو مکس نیز سبک‌تر است. کارشناسان این کاهش وزن را به استفاده از نسل دوم لولاهای Flexion نسبت می‌دهند. تعداد قطعات تشکیل‌دهنده این لولا از 138 به 100 قطعه کاهش یافته و در ساخت آن از آلیاژهای با استحکام بالا (که در صنعت هوا و فضا کاربرد دارد) استفاده شده است. طبق ادعای اوپو، حجم لولا 37 درصد و وزن لولا 36 درصد نسبت به لولای مورد استفاده در Oppo Find N کمتر شده است.

نمایشگر

می‌رسیم به مهم‌ترین جنبه Oppo Find N2 یعنی نمایشگر گوشی. همان طور که می‌دانید، مثل مدل قبلی، در اینجا نیز شاهد یک نمایشگر اصلی و یک نمایشگر ثانویه (در بخش بیرونی) هستیم. هر دو گوشی از پنل AMOLED E6 سامسونگ ساخته شده و نرخ به‌روزرسانی آنها 120 هرتز است. هر دو نمایشگر از +HDR10 پشتیبانی کرده و دارای سنسورهای رنگی هستند که می‌توانند تصاویر را مطابق با شرایط نوری تنظیم کنند. جالب است بدانید این نمایشگرها از قلم استایلوس Oppo Pen نیز پشتیبانی می‌کنند که البته باید جداگانه خریداری شود. اما این دو نمایشگر از جهات مختلفی با هم متفاوتند.

وقتی گوشی باز شود، نمایشگر اصلی تقریبا صورت مربع‌شکل پیدا کرده و نسبت تصویر آن برابر با 9.6:9 اعلام شده است. این نمایشگر 7.1 اینچی، چیزی حدود 87.5 درصد از سطح بدنه را پوشش می‌دهد. رزولوشن نمایشگر WUSXGA (معادل 1792×1920 پیکسل) است که تراکم 370 پیکسل در اینچ را به دست می‌دهد. با توجه به اینکه پنل این نمایشگر با فناوری LTPO ساخته شده، نرخ به‌روزرسانی آن می‌تواند از 1 تا 120 هرتز متغیر باشد. حداکثر نرخ نمونه‌برداری تاچ نیز 240 هرتز اعلام شده است. بیشینه روشنایی پنل هم 1200 نیت است که در حالت نقطه‌ای به 1550 نیت می‌رسد. ناگفته نماند، نمایشگر اصلی با لایه انعطاف‌پذیری که «شیشه فوق‌نازک» یا UTG نام گرفته است، محافظت می‌شود.

اندازه نمایشگر ثانویه گوشی – که در قسمت بیرونی آن قرار گرفته – نسبت به نمایشگر ثانویه مدل قبلی بزرگ‌تر شده و به 5.54 اینچ رسیده است. این نمایشگر دارای نسبت تصویر 17.7:9 بوده و 90.6 درصد از سطح بدنه را می‌پوشاند. رزولوشن نمایشگر ثانویه +FHD (معادل 1080×2120 پیکسل) بوده و تراکم آن 429ppi است. روشنایی نمایشگر 1000 نیت و حداکثر روشنایی نقطه‌ای آن 1350 نیت اعلام شده است. لازم به ذکر است، پوششی از شیشه مقاوم گوریلا گلس ویکتوس روی این نمایشگر کشیده شده است.

طبق ادعای شرکت سازنده، برای اولین بار در صنعت از فیبر کربن به عنوان ماده پشتیبان نمایشگر تاشو استفاده شده که همین عامل وزن نهایی نمایشگر را تا 34 درصد پایین آورده است. این فیبر کربن در ساختاری سه لایه روی هم سوار شده و برای آن است که ناحیه تاشونده بتواند برای مدت طولانی‌تری به شکل تخت باقی بماند. ناگفته نماند، به لطف همین ساختار فیبر کربنی، عرض ناحیه تاشونده تا 60 درصد کمتر شده و همین امر باعث شده تا چین‌خوردگی کمتر به چشم بیاید؛ تا جایی که اوپو عمق این چین‌خوردگی را کمتر از 0.1 میلی‌متر اعلام کرده و آن را «تقریبا نامرئی» توصیف می‌کند. ناگفته نماند، طبق آزمایش‌های اوپو، این نمایشگر پس از 400 هزار بار تا شدن، همچنان سالم خواهد ماند.

پردازش و حافظه

راهبری بخش پردازش گوشی بر عهده Snapdragon 8+ Gen 1 قرار دارد. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته شده – از یک هسته 3 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A510 تشکیل شده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 730 است. به تناسب مدل، 12 یا 16 گیگابایت حافظه RAM (از نوع LPDDR5) و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 3.1) به Oppo Find N2 اختصاص یافته است. گفتنی‌ست، این گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند.

دوربین

ماژول پشت دستگاه میزبان سه لنز دوربین و یک فلش ال‌ای‌دی است. در اینجا با مجموعه دوربین نسبتا پیشرفته‌ای مواجه هستیم که هر سه عضو آن به فوکوس خودکار مجهز شده‌اند. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بوده و در پشت لنزی 6 تکه به گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از سنسور Sony IMX890 تشکیل شده و از لرزه‌گیر اپتیکال بهره می‌برد. از امکانات این دوربین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: حالت شب، اسلوموشن، حالت حرفه‌ای، نوردهی طولانی، حالت پرتره، عکاسی تایم-لپس، عکس پرسنلی به کمک هوش مصنوعی، ضبط ویدئوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه و ضبط ویدئوی اسلوموشن با وضوح 1080p و سرعت 240 فریم در ثانیه.

یک دوربین اولتراواید 48 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 و میدان دید 115 درجه به کمک دوربین اصلی می‌آید. عضو سوم این مجموعه نیز یک دوربین 32 مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو و زوم دو برابری است. این دوربین ضمن برخورداری از فاصله کانونی 47 میلی‌متری، دارای فیلتر رنگی RGBW است که طبق ادعای شرکت سازنده، حساسیت به نور را تا 60 درصد افزایش و نویز را تا 35 درصد کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است، دو دوربین سلفی با مشخصات یکسان، یکی داخل و دیگری خارج گوشی تعبیه شده است. هر دوی این دوربین‌ها رزولوشن 32 مگاپیکسل (f/24) داشته و میدان دید آنها 88.5 درجه است.

از جمله مهم‌ترین مشخصات دوربین Oppo Find N2 وجود یک واحد پردازش عصبی (NPU) است. این تراشه MariSilicon X نام داشته و موجب بهبود قابلیت‌های تصویربرداری گوشی از جمله فیلم‌‌برداری 4K در محیط کم‌نور می‌شود. همچنین، به لطف همکاری اوپو با Hasselblad، قابلیتی موسوم به XPAN (برداشت پانوراما با نسبت تصویر 64:24) امکان‌پذیر شده است. جالب است بدانید، با قرار دادن نرم‌افزار دوربین روی حالت حرفه‌ای، این دوربین از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند تا با راهکار «رنگ طبیعی» شرکت Hasselblad هماهنگ باشد.

یکی دیگر از نکات جالب درباره مجموعه دوربین Oppo Find N2 به قابلیت مانور لولای نمایشگر و عکاسی از زوایای خلاقانه مربوط می‌شود. طبق ادعای شرکت سازنده، این لولا می‌تواند حالت تاشدگی گوشی را بین زاویه‌های 45 تا 125 درجه نگه دارد (حالتی مشابه Flex Mode سامسونگ). به این ترتیب، می‌توان گوشی را روی یک سطح مثل زمین قرار داد و از لولا به عنوان سه‌پایه دوربین استفاده کرد. همچنین، این لولا امکان عکاسی از ارتفاع کمر انسان را نیز فراهم می‌کند.

باتری و سایر مشخصات سخت‌افزاری

ظرفیت باتری گوشی نسبت به مدل قبلی تنها 20 میلی‌آمپر ساعت افزایش داشته و به 4,520 میلی‌آمپر ساعت رسیده است. اما استاندارد شارژ از 33 وات به 67 وات ارتقاء پیدا کرده و به این ترتیب ظرف 10 دقیقه می‌توان باتری را تا 37 درصد شارژ کرد. فول‌شارژ باتری نیز 42 دقیقه طول خواهد کشید. متأسفانه، برخلاف مدل قبلی، Oppo Find N2 فاقد شارژ بی‌سیم است. گفتنی‌ست، حسگر اثر انگشت گوشی روی لبه دستگاه تعبیه شده و علاوه بر آن، می‌توان از طریق تشخیص چهره (Face Unlock) نیز گوشی را قفل‌گشایی کرد. ناگفته نماند، این گوشی دارای دو اسپیکر است.

سیستم‌عامل و ارتباطات

سیستم‌عامل Oppo Find N2 اندروید 13 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی ColorOS 13 توسعه یافته است. Oppo Find N2 دو سیم‌کارت از نوع نانو پذیرفته و از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد. سایر گزینه‌های ارتباطی این محصول عبارتند از NFC، وای-فای 6، بلوتوث 5.3، پورت USB-C و پشتیبانی از سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای دو فرکانسی.

قیمت و زمان عرضه

فروش Oppo Find N2 به زودی در چین آغاز می‌شود، اما فعلا تاریخ مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است. این محصول در دو پیکربندی به تولید می‌رسد. مدل پایه گوشی با 12 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی 7,999 یوان چین قیمت‌گذاری شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 1,147 دلار آمریکا. ورژن پیشرفته‌تر با 16 گیگابایت RAM و 512 گیگابایت حافظه داخلی، با قیمت 8,999 یوان (1,290 دلار) به فروش می‌رسد.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا