معرفی Galaxy Z Fold4 - پرچمدار تاشوی سامسونگ با دوربین 50 مگاپیکسلی و صفحه‌نمایش‌های عریض‌تر

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/19        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، نسل پنجم 5G ، پرچمدار Flagship ، Samsung Galaxy Z Fold4 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : درست یک سال پس از معرفی Galaxy Z Fold3 و Galaxy Z Flip3 و در حالی‌که به‌لطف رخنه‌های متعدد اطلاعات تقریبا هیچ نقطه ابهامی در مورد نسل جدید تاشوهای سامسونگ وجود نداشت؛ این شرکت در روز چهارشنبه 10 آگوست 2022 (19 مرداد 1401) از دو گوشی جدید Galaxy Z Fold4 و Galaxy Z Flip4 رونمایی کرده است. در این مراسم به‌جز این گوشی‌ها از نسل جدید ساعت‌های هوشمند سامسونگ با سیستم‌عامل Wear OS و یک هدست TWS نیز رونمایی شد. Galaxy Z Fold4 در مقایسه با Fold3 با تغییراتی چه در شکل ظاهری و چه در امکانات و گزینه‌های سخت‌افزاری روبرو شده و پس از گذشت چهار نسل از تولد این خانواده حالا به درجه قابل‌قبولی از بلوغ و پختگی رسیده است.

طراحی و شکل ظاهری

پایه و اساس طراحی Galaxy Z Fold4 با تغییر خاصی نسبت به قبل روبرو نشده و در این‌جا نیز با گوشی بزرگ و ضخیمی روبرو می‌شویم که یک صفحه‌نمایش سرتاسری با عرض کم و دوربین سلفی پانچی مرکزی را در قسمت خارجی خود جای داده و با گشودن آن با صفحه‌نمایش داخلی بزرگی روبرو می‌شویم که دوربین سلفی پنهان از دید آن مثل سال قبل در زیر لایه نمایشگر قرار گرفته است.

شباهت مابین این مدل و نسل قبلی آن البته کامل و نقطه به نقطه نبوده و با در کنار هم قرار دادن Galaxy Z Fold4 و Z Fold3 به تفاوت‌های مشخصی مابین این دو بر می‌خوریم؛ برجسته‌ترین اختلاف در این میان به نسبت تصویر متفاوت نمایشگرها تعلق دارد که هردو پنل داخلی و خارجی را کوتاه‌تر و عریض‌تر کرده و به‌خصوص برای نمایشگر خارجی به‌لطف عرض بیش‌تر کیفیت استفاده بالاتری را به‌همراه آورده است. نسبت تصویر نمایشگر خارجی این مدل از 24.5:9 در Fold3 به 23.1:9 تغییر پیدا کرده که با وجود آن‌که هنوز در مقایسه با یک صفحه‌نمایش عادی موبایلی با نسبت‌های 20:9 و 21:9، ارتفاع بیش‌تر و عرض کم‌تری دارد اما شرایط آن نسبت به سال قبل بهتر شده و حاشیه‌های کم‌تر دورتادور آن نیز به این بهبود کمک کرده‌اند. این مسئله در مورد نمایشگر داخلی نیز تکرار شده و نسبت 6.2:5 در Fold3 حالا به 6:5 یا به عبارتی 21.6:18 تغییر کرده است.

دیگر تغییر نامحسوس در ساختار این مدل طبق انتظار به طراحی مجدد لولاهای دستگاه تعلق دارد که با کنار گذاشتن ساختار چرخ‌دنده‌ای، حرکت نرم‌تر و بهتری را ارائه می‌کند. دوربین سلفی درون پنل نیز از دیگر تغییرات قابل اشاره در Z Fold4 است که با افزایش تراکم پیکسلی در محوطه صفحه‌نمایش بالای آن حالا بیش‌تر از دید پنهان شده و ظاهر یک‌دست‌تری را به این قسمت بخشیده است. جنس شیشه بخش خارجی دستگاه از نوع +Gorilla Glass Victus بوده و روی پنل نیز ظاهرا از پوشش پلاستیکی جدیدی استفاده شده است.

Z Fold4 در سه رنگ مشکی، سبز و بژ/طلایی ارائه می‌شود که این آخری جایگزین رنگ نقره‌ای در مدل سال قبل شده است. رنگ قلم هر گوشی نیز متناسب با رنگ آن انتخاب شده و بدین‌ترتیب هماهنگی کاملی در این زمینه وجود دارد.

استاندارد IPX8 در این گوشی همچنان حضور داشته و از نفوذ آب به دستگاه جلوگیری می‌کند.

ابعاد و وزن

در حالی‌که Z Fold3 سال گذشته از طول 158.2 میلی‌متری و عرض باز و بسته به‌ترتیب 128.1 و 67.1 میلی‌متری برخوردار بود، Fold4 با طول 155.1 میلی‌متری، 3.1 میلی‌متر کوتاه‌تر شده اما در حالی‌که با تغییر نسبت صفحه‌نمایش انتظار عرض بیش‌تری را از آن داریم، به‌لطف کاهش حاشیه‌های صفحه‌نمایش، عرض دستگاه در حالت بسته افزایش نیافته و همان 67.1 میلی‌متر سابق است. عرض حالت باز البته اندکی بیش‌تر شده و به 130.1 میلی‌متر رسیده است. ضخامت باز و بسته گوشی یکی دو دهم میلی‌متری کم‌تر شده و در مقایسه با ضخامت‌های متناظر 6.4 و 16 میلی‌متر Z Fold3 به‌ترتیب به 6.3 و 15.8 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است. برای جالب‌تر شدن مقایسه Fold4 و Fold3 بهتر است به وزن این دو گوشی نیز اشاره کنیم که Fold4 با وزن 263 گرمی، 8 گرم نسبت به Fold3 سبک‌تر شده است. البته نگفته پیداست که هنوز با گوشی کاملا سنگینی روبرو می‌شویم اما مقایسه آن با وزن 282 گرمی Z Fold2 دو سال پیش چیزی نزدیک به 20 گرم کاهش وزن را نشان می‌دهد.

صفحه‌نمایش خارجی

ابعاد هر دو صفحه‌نمایش داخلی و خارجی دستگاه نسبت به سال قبل تغییری نکرده و همچنان با یک پنل 6.2 اینچی در بخش خارجی و یک صفحه‌نمایش 7.6 اینچی داخلی در این مدل روبرو می‌شویم. فناوری ساخت هردوی این پنل‌های مثل قبل از نوع Dynamic AMOLED 2X با نرخ رفرش 120 هرتزی بوده و از این لحاظ تفاوتی نسبت به قبل ندارند اما تغییر نسبت تصویر در آن‌ها همانطور که در بالا گفته شد به پنل‌های عریض‌تر و کوتاه‌قامت‌تری انجامیده است. وضوح نمایشگر خارجی دستگاه از 832×2268 پیکسل به 904×2316 پیکسل افزایش پیدا کرده و بدین‌ترتیب نه‌تنها فضای بیش‌تری در عرض این پنل (مثلا برای نمایش بهتر صفحه کلید) در دسترس قرار دارد بلکه با یک انگشت می‌توان به قسمت‌های بالاتری از صفحه‌نمایش نیز دست یافت. نرخ رفرش 120 هرتزی این پنل می‌تواند در بازه 48 تا 120 هرتزی تغییر کند و بدین‌ترتیب بسته به محتوا در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. بالای این صفحه‌نمایش مثل قبل دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی f/2.2 گوشی قرار دارد که از فیلم‌برداری 4K‌ و لرزه‌گیر EIS پشتیبانی می‌کند اما از فوکوس خودکار در آن خبری نیست.

صفحه‌نمایش داخلی

با گشودن دستگاه با صفحه‌نمایش 7.6 اینچی داخلی گوشی روبرو می‌شویم که مثل صفحه‌‌نمایش خارجی با تغییر وضوح روبرو شده و رزولوشن آن از 1768×2208 پیکسل به 1812×2176 پیکسل تغییر پیدا کرده است. این پنل نیز مثل قبل از نرخ رفرش 120 هرتزی برخوردار است که به‌گفته سامسونگ می‌تواند در بازه 1 تا 120 هرتزی تغییر کند. نمایش محتوای +HDR10 نیز از جمله امکانات دیگر این پنل به‌حساب می‌آید. سنسور اثر انگشت در این صفحه‌نمایش و البته صفحه‌نمایش خارجی جایی نداشته و این حسگر مثل قبل در کناره دستگاه قرار دارد. این پنل مثل مدل سال گذشته از قلم S Pen پشتیبانی کرده و در لیست لوازم جانبی آن نیز قابی برای قرار گرفتن قلم دیده می‌شود.

دوربین سلفی درون پنل

یکی از ویژگی‌های برجسته گلکسی Z Fold3 سال گذشته، دوربین سلفی پنهان شده درون نمایشگر داخلی این گوشی بود که در ایجاد جلوه‌ای یک‌دست‌تر برای صفحه‌نمایش، نقش مهمی ایفا می‌کرد. کیفیت تصاویر این دوربین البته در عمل در سطح دوربین‌های عادی پانچی نبوده و محوطه صفحه‌نمایش بالای آن نیز کیفیت تصویر نازل‌تری را ارائه می‌کرد. سامسونگ در این نوبت نیز از همین طراحی یعنی دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش سود جسته اما با ایجاد تغییراتی در پی رفع برخی نقائص مدل پیشین است؛ رویکرد جدید سامسونگ برای دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش Fold4، فرایندی تحت عنوان زیرپیکسل‌های پراکنده یا scattered subpixels است که در طی آن رزولوشن محوطه بالای دوربین در نمایشگر 40 درصد بیش‌تر شده و تراکم پیکسلی این بخش نیز از 94 به 132 پیکسل در هر اینچ افزایش پیدا می‌کند.

بدین‌ترتیب دوربین سلفی فولد 4 هرچه بیش‌تر از دید پنهان شده و صفحه‌نمایش یک‌دست‌تری ایجاد می‌شود. البته هنوز مشخص نیست که آیا این طراحی جدید بر کیفیت دوربین سلفی تأثیر منفی خواهد داشت یا خیر. سامسونگ تغییری در وضوح این دوربین نداده و همچنان آن را یک دوربین 4 مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل 2 میکرونی‌ و گشودگی دیافراگم f/1.8 معرفی می‌کند. البته ظاهرا در این مدل نیز با یک دوربین 16 مگاپیکسلی با سلول‌های 1 میکرونی روبرو هستیم که پس از ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل، ابعاد سلول‌های 2 میکرونی را در وضوح 4 مگاپیکسل ارائه می‌دهد.

دوربین‌های بخش پشتی

سامسونگ در دو نسل قبلی این خانواده از سه دوربین 12 مگاپیکسلی شامل یک دوربین اصلی، یک دوربین اولتراواید و یک دوربین تله‌فتو استفاده کرده بود اما در Z Fold4 دست به تغییراتی در این ترکیب زده و ظاهرا از همان مجموعه دوربین‌های S22 و +S22 برای این گوشی استفاده کرده است. دوربین اصلی دستگاه مثل قبل به OIS‌ یا لرزه‌گیر اپتکیال مجهز بوده و گشودگی دیافراگم لنز مقابل آن نیز f/1.8 است اما وضوح آن از 12 به 50 مگاپیکسل ارتقاء یافته است. وضوح دوربین تله‌فتو کم‌‌تر شده و به 10 مگاپیکسل رسیده اما با افزایش فاصله کانونی لنز، تصویری معادل 3 برابر زوم اپتیکال (در مقایسه با دو برابر زوم اپتیکال در Fold3) ارائه می‌کند. OIS و f/2.4 در این دوربین تغییری نسبت به قبل نداشته‌اند. دوربین سوم یک 12 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2 است که ظاهرا تفاوتی نسبت به قبل نداشته و همچنان از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند.

پردازنده - حافظه

Galaxy Z Fold4 طبق انتظار از برترین راه‌حل پردازشی دنیای اندروید یعنی چیپ‌ست 4 نانومتری Snapdragon 8+ Gen 1 بهره می‌برد که به یک هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.75 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته 2 گیگاهرتزی A510 مجهز شده و پردازش گرافیک در آن نیز بر عهده Adreno 730 است. رم LPDDR5 دستگاه همچنان 12 گیگابایت است و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 غیر قابل تغییر دارد. این گوشی در برخی مناطق با حافظه 1 ترابایتی نیز عرضه خواهد شد.

باتری و شارژر

سامسونگ تغییری در ظرفیت 4,400 میلی آمپر ساعتی باتری دستگاه نداده و حداکثر توان شارژر مورد پشتیبانی آن نیز مثل قبل 25 وات اعلام شده است. در این میان اما با وجود تغییر نکردن توان 25 واتی شارژر، منحنی شارژ گوشی با تغییراتی روبرو شده که منجر به پر شدن 50 درصد از ظرفیت باتری پس از یک ساعت اتصال دستگاه به شارژر می‌شود. (مقایسه کنید با شارژ حوالی 35 درصدی در همین زمان در مدل پیشین)

این گوشی همچنین از شارژ بی‌سیم 15 واتی و شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند.

سیستم‌عامل - رابط کاربری

Samsung Galaxy Z Fold4 با سیستم‌عامل اندروید 12L و رابط کاربری One UI 4.1.1‌ به بازار ارائه شده و در این میان برخی تغییرات نرم‌افزاری برای بهبود productivity و مولتی‌تسکینگ به آن افزوده شده است. از جمله این موارد باید به تسک‌بار زیر صفحه‌نمایش اشاره کرد که برخی از میانبرها و اپلیکیشن‌های مهم مورد استفاده کاربر را به‌صورت دائمی در پایین صفحه به‌نمایش درآورده و بدین‌صورت سوئیچ مابین برنامه‌ها و انجام مولتی‌تسکینگ را به امر آسانی بدل می‌کند.

قیمت - زمان حضور در بازار

گلکسی Z Fold4 نیز مثل Z Flip4 از روز رونمایی برای پیش‌سفارش در دسترس بوده و حضور آن در بازار نیز به 26 آگوست (4 شهریور 1401) موکول شده است. قسمت نسخه پایه دستگاه با حافظه 12GB/256GB همچنان 1,799 دلار است که تفاوتی نسبت به سال قبل ندارد.


به روزرسانی - قیمت سامسونگ گلکسی زد فولد 4 در بازار ایران

گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold4 به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold4 در ایران از 61,500,000 تومان تا 61,500,000 تومان است.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold4 از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا