پتنت‌های جدید سامسونگ در عرصه دیوایس‌های تاشو و رول‌شونده

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، گوشی تاشو Foldable Phone ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شکی نیست که در عرصه تولید اسمارت‌فون‌های تاشو، سامسونگ حرف اول را می‌زند. Galaxy Z Fold3 و Z Flip3 جدیدترین نمونه‌هایی هستند که این شرکت تا کنون روانه بازار کرده است. سایر برندها – از جمله هواوی، موتورولا و شیائومی – نیز محصولاتی مشابه را به بازار عرضه کرده‌اند. Oppo Find N هم – که هفته پیش معرفی شد – نخستین گوشی تاشوی اوپو محسوب می‌شود. در این میان، اسمارت‌فون‌های با نمایشگر رول‌شونده، عرصه جدیدی‌ست که اخیرا کمپانی‌های سازنده به طراحی آن گرایش پیدا کرده و حتی چند پیش‌نمونه – مثل Oppo x 2021 و TCL Fold ‘n Roll – نیز ارائه کرده‌اند. در همین راستا، سامسونگ با ثبت دو پتنت دیگر، نشان داد که از این حوزه نیز غافل نیست.

پتنت سامسونگ برای گوشی رول‌شونده از دو جهت

گویا کانسپت‌های گوشی‌های تاشدنی و رول‌شدنی برای سامسونگ کافی نبوده، زیرا سامسونگ تصمیم گرفته امتیاز اختراع یک دیوایس کشویی را نیز به نام خود ثبت کند که بسته به نوع استفاده، می‌توان قسمت لغزنده آن را به شکل افقی یا عمودی حرکت داد. این پتنت در تاریخ 21 می 2021 (31 اردیبهشت 1400) به سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ارائه شد و سرانجام روز پنجشنبه 16 دسامبر 2021 (25 آذر 1400) با عنوان «دیوایس الکترونیک شامل نمایشگری دارای حالت‌ها و روش‌های متعدد برای کنترل آن» منتشر شد. وب‌سایت هلندی LetsGoDigital نخستین مرجعی‌ست که این پتنت را رصد کرده است.

در این پتنت سامسونگ به بررسی احتمال ساخت دیوایسی می‌پردازد که نمایشگر آن، هم از لبه گوشی و هم از بالا، امکان گسترش دارد. تصاویر منتشر شده به همراه این پتنت به اندازه کافی گویا هستند. در این تصاویر یک گوشی مدرن سامسونگ دیده می‌شود که در لبه سمت راست و لبه بالایی، دارای انحنا بوده و همین امر، ظاهری منحصربه‌فرد به آن می‌بخشد. این گوشی تقریبا فول-اسکرین بوده و تنها یک لبه فریم نازک در قسمت پایینی آن مشاهده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین ویژگی گوشی مورد بحث در این پتنت آن است که می‌توان نمایشگر آن را هم به شکل افقی (از لبه سمت راست) و هم به شکل عمودی (از قسمت بالایی) گسترش داد. حال، انتخاب با کاربر است که گسترش نمایشگر از هر دو جهت باشد یا فقط از یک جهت. با فشار دادن دکمه‌ای که در لبه سمت چپ گوشی تعبیه شده، فرآیند گسترش نمایشگر آغاز می‌شود. حال اینکه گسترش از کدام سمت است، بستگی به حرکت انگشت کاربر دارد که نمایشگر را در کدام جهت به شکل کشویی لمس می‌کند. به گفته سامسونگ، در صورت گسترش افقی تا 30 درصد و در صورت گسترش عمودی تا 25 درصد به مجموع مساحت نمایشگر افزوده خواهد شد.

در گوشه بالا سمت راست، یک دوربین سلفی به چشم می‌خورد که در خود فریم تعبیه شده است. موقعیت قرارگیری این دوربین بسیار حائز اهمیت است، زیرا نمایشگر در آن نقطه امکان بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شدن ندارد. لذا، این دوربین سلفی‌ست که تعیین می‌کند نمایشگر با چه زاویه‌ای گسترش پیدا کند.

باید به این نکته توجه داشت که وقتی نمایشگر این دیوایس گسترش پیدا می‌کند (خواه افقی یا عمودی)، با یک فرم فاکتور جدید مواجه خواهیم بود که طبیعتا گزینه‌های جدیدی را برای کاربر به وجود می‌آورد. نکته جالب دیگر، آن‌که طبق تصورات سامسونگ، این گوشی هوشمند رول‌شدنی توانایی چرخش 180 درجه‌ای را هم خواهد داشت (که پس از آن نمایشگری که از بدنه بیرون زده است، روی لبه مخالف قرار می‌گیرد). به عبارت دیگر، قسمتی از نمایشگر که از بالای گوشی بیرون زده، به یک‌باره به سمت پایین چرخیده و پس از آن، رابط کاربری نیز متعاقبا خود را با نمایشگر در دسترس تطبیق می‌دهد.

کارشناسان بر این باورند که طرح سامسونگ در این پتنت، می‌تواند ورژن پیشرفته‌ای از حالت Flex Mode (در Galaxy Z Fold و Galaxy Z Flip) باشد. از این فرم فاکتور جدید می‌توان برای باز کردن یک اپلیکیشن اضافی (مثل یک اپلیکیشن پیام‌رسان) استفاده کرد. به این ترتیب، کاربر به‌راحتی و با یک نگاه (بدون نیاز به بستن اپلیکیشن) می‌تواند بین اپلیکیشن‌های مختلف جابه‌جا شود. نمایش المان‌های عملیاتی (مثل صفحه‌کلید مجازی یا ماشین حساب) نیز یکی دیگر از کاربردهای ذکر شده برای این نوع طراحی به شمار می‌رود. در ادامه، چند سناریوی مختلف از کاربردهای گوشی مورد بحث، به تصویر کشیده شده است:

پتنت سامسونگ برای دیوایس تاشو و رول‌شدنی با زاویه قابل‌ تنظیم

این پتنت – که تحت عنوان «دیوایس الکترونیکی با قابلیت‌ کارکردهای کشویی و تاشو» روز 16 دسامبر 2021 (25 آذر 1400) در WIPO منتشر شده – دیوایسی را توصیف می‌کند که صرفا به خم کردن یک نمایشگر تاشو اکتفا نمی‌کند. در ابتدا به جنبه رول شدن آن اشاره می‌کنیم که به جز پیش‌نمونه‌ها، هنوز چیزی شبیه به آن در هیچ دیوایس دیگری مشاهده نشده است. سازوکار اصلی به این شکل است که شما از یک طرفِ نمایشگر گرفته و آن را به همراه یک قسمت از بدنه زیرین – که نقش دسته را بازی می‌کند – می‌کشید و سپس قسمت بیشتری از همان پنل نمایشگری که پیش از این درون بدنه دیوایس رول شده بود، به بیرون می‌کشید. به این ترتیب، وقتی به سطح بیشتری از نمایشگر نیاز دارید، خیلی راحت بلافاصله آن را از دستگاه بیرون می‌کشید و زمانی که به آن نیازی ندارید، نمایشگر درون دستگاه رول می‌شود.

شاید از نظر مفهوم، سازوکار نمایشگر این دیوایس ساده به نظر برسد، اما به دلایل ساختاری و مکانیکی، پیاده‌سازی این مفهوم چندان هم آسان نخواهد بود. شاید جالب‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین بخش این طراحی، چگونگی تاشدن این نمایشگر باشد. به نظر می‌رسد، آن بخش از پنل که درون دستگاه به واسطه یک لولا در زیر آن رول می‌شود، به چند قطعه تقسیم شده است.

ظاهرا زمانی که نمایشگر را از دستگاه بیرون کشیده و یا آن را به درون رول می‌کنید، این لولا به همراه سایر اجزای مجموعه نمایشگر امکان تا شدن داشته و برای این منظور از 4 غلطک استفاده می‌کند (این طراحی شباهت زیادی به دیوایس‌های تاشوی سامسونگ دارد). این سازوکار باعث می‌شود که آن قسمت از نمایشگر بتواند با زاویه‌ای از بدنه دستگاه فاصله بگیرد.

به باور کارشناسان، می‌توان فرض را بر آن گذاشت که این لولا – درست مثل دیوایس‌های تاشوی کنونی – ساختاری پیچش-محور دارد که در هنگام تنظیم زاویه می‌تواند آزادی عمل را برای مانور بیشتر فراهم کند. ناگفته نماند، به نظر می‌سد در این نوع طراحی، نمایشگر امکان بسته شدن به شکل کامل (با یا بدون شکاف هوا در بالای خودش) را ندارد. ظاهرا آنچه می‌توانید انجام دهید، آن است که نمایشگر زاویه‌دار را کمی بیشتر به سمت داخل یا بیرون حرکت دهید (بسته به اینکه بخش دیگر نمایشگر را تا چه اندازه رول کرده‌اید).

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که به ذهن می‌رسد، آن باشد که این نوع طراحی چه کاربردی می‌تواند داشته باشد. فلسفه آن قسمت از نمایشگر که رول می‌شود تا حدی قابل درک است، اما هدف سامسونگ از در نظر گرفتن نمایشگری که با زاویه از نمایشگر قبلی، روی آن قرار می‌گیرد، چندان مشخص نیست.

منبع : WIPO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا