گزارش کانترپوینت از بازار ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم 2022 - هند بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌واچ

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/10
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، ساعت هوشمند Smartwatch ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقی کانترپوینت در روز سه‌شنبه 29 نوامبر 2022 (8 آذر 1401) گزارش جدید خود را در مورد بازار جهانی ساعت‌های هوشمند منتشر کرد؛ در این گزارش کشور هند پس از آن‌که در فصل دوم 2022 با رشد بیش از 300 درصدی، دومین بازار بزرگ ساعت‌های هوشمند نام گرفت بار دیگر با یک رشد سه رقمی حالا به بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌واچ‌ها تبدیل شده است. این بازار با وجود تمامی مشکلات فنی و غیر فنی به‌لطف استقبال گسترده از ساعت‌های هوشمند ساده و اصطلاحا basic به روند مثبت خود ادامه داده و رشدی 30 درصدی را تجربه کرده است. اپل همچنان سلطان بلامنازع این رده است و در کلاس ساعت‌های رده بالا نیز با اختلاف بزرگی رقبای خود را پشت سر می‌گذارد.

دنیای دیجیتال از آغاز سال جدید میلادی تاکنون تقریبا در تمامی رده‌ها از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا کامپیوترهای شخصی، لوازم خانگی و حتی اتوموبیل‌های پیشرفته با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که تورم و بحران‌های ژئوپلیتیکی از یک سو و کاهش تقاضا و فاصله گرفتن از دوران رویایی کروناویروس (از نگاه تولیدکنندگان با تقاضای بی‌سابقه از سوی مصرف‌کنندگان) دو سمت طیف متنوع مشکلات آن را تشکیل می‌دهند. بازار ساعت‌های هوشمند اما شرایط نسبتا بهتری در مقایسه با دیگر رده‌های دیجیتالی داشته و به‌گفته کانترپوینت در سه‌‌ماهه سوم سال 2022 با رشد سالیانه 30 درصدی روبرو شده است.

در این بازار زمانی کشور هند با رشد 171 درصدی به بزرگ‌ترین مارکت ساعت هوشمند در دنیای بدل شد و به‌جز چین و کشورهای اروپایی، دیگر مناطق نیز درصدی از رشد را در این فصل تجربه کرده‌اند. ووجین سان (Woojin Son)، تحلیلگر پژوهشی کانترپوینت در مورد علل رشد این بازار می‌گوید: «در میان انواع ساعت‌های هوشمند، اسمارت‌واچ‌های ساده با نسخه‌های سبک‌تری از سیستم‌عامل‌ها و قیمت‌های مقرون به‌صرفه‌تر اخیرا به عامل کلیدی تقویت شدید بازار جهانی بدل شده‌اند.»

سان در ادامه صحبت خود به ساعت‌های هوشمند HLOS اشاره می‌کند که منظور از آن اسمارت‌واچ‌های دارای سیستم‌عامل سطح بالا (High Level Operating System مثل Watch OS اپل یا Wear OS گوگل با امکان نصب برنامه‌های جانبی) است که عرضه آن‌ها در سه‌ماهه سوم سال 2022 با رشدی 23 درصدی روبرو شده‌اند و این در حالی‌ست که عرضه ساعت‌های هوشمند ساده که 35 درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهند نزدیک به 2 برابر شده است. این تحلیلگر کانتوپوینت در ادامه می‌گوید: «این افزایش قابل توجه عرضه ساعت‌های هوشمند نشان می‌دهد که پایه و اساس این بازار در میانه عرضه‌های تهاجمی از سوی تأمین‌کنندگان به‌سرعت در حال گسترش به‌سمت سگمت‌های در دسترس‌تر است. اما در زمینه درآمدزایی، ساعت‌های هوشمند رده بالا (HLOS) به‌دلیل قیمت فروش متوسط بالاتر تقریبا 10 برابر بازار بزرگ‌تری نسبت به ساعت‌های هوشمند ساده دارند.»

Apple Watch Ultra

در ساعت‌های هوشمند ساده بخش بزرگی از بازار (بیش از 66 درصد) در اختیار سه برند هندی Fire-Bolt ،noise و boat قرار گرفته که به‌ترتیب 25.2، 24.6 و 16.8 درصد از بازار اسمارت‌واچ‌های ساده در سه‌ماهه سوم سال 2022 را به‌خود اختصاص داده‌‌اند. پس از این سه‌برند نیز شیائومی با 4.2 و هواوی با 3.2 درصد قرار دارند.

میزان عرضه ساعت‌های هوشمند ساده و پیشرفته برحسب برند در سه‌ماهه سوم 2022

در سمت ساعت‌های هوشمند رده بالا (HLOS) این ماجرا تغییر کرده و جایگاه اول تا پنجم این لیست به‌ترتیب به اپل، سامسونگ، amazfit، هواوی و گارمین اختصاص پیدا می‌کند. اپل به‌لطف فروش قدرتمند ساعت جدید Apple Watch Series 8 که در حال حاضر نزدیک به 56 درصد از کل عرضه ساعت‌های اپل را تشکیل می‌دهد به رشد سالیانه 48 درصدی دست پیدا کرده است. با وجود آن‌که بیش از نیمی از کل عرضه ساعت‌های هوشمند رده بالا (دقیقا 50.6 درصد) به ساعت‌های هوشمند اپل تعلق دارد اما این رقم در مقایسه با 54 درصد سال قبل با کاهش روبرو شده که کانترپوینت آن را به افول دو بازار آمریکای شمالی و اروپا نسبت می‌دهد.

Apple Watch Series 8

عرضه ساعت‌های هوشمند سامسونگ با معرفی سری Galaxy Watch5 با رشد فصلی 62 درصدی روبرو شد و سهم بازار این شرکت از ساعت‌های هوشمند پیشرفته نسبت به فصل قبل، 5 درصد ارتقاء پیدا کرده است. در مقیاس سالیانه اما رشد عرضه سامسونگ به رقم نازل 6 درصد محدود شده که علت آن را باید در از دست رفتن بازار هند؛ جایی‌که سهم بازار سامسونگ به کم‌تر از 3 درصد کاهش پیدا کرده جست‌وجو کرد. سامسونگ در بازار جهانی هنوز در جایگاه دوم قرار دارد اما با کاهش سالیانه 2.7 درصدی سهم بازار آن، فاصله کمی با جایگاه سوم یعنی برند noise دارد.

برند هندی noise که پس از اپل و سامسونگ در رتبه سوم جهانی قرار دارد در این نوبت رشدی 218 درصدی را تجربه کرده و با آن‌که فاصله بسیار اندکی (کم‌تر از 1 درصد) با رقیب اصلی خود یعنی Fire-Bolt دارد اما به‌لطف موفقیت در بازار ساعت‌های هوشمند ساده هنوز بر جایگاه برترین سازنده ساعت‌های هوشمند در بازار هند تکیه زده است.

noise Colorfit Pro

Fire-Bolt به‌عنوان چهارمین سازنده بزرگ ساعت‌های هوشمند در مقیاس جهانی سهم بازار مشابه‌ای را نسبت به فصل قبل کسب کرده و با این‌که هنوز از رقیب اصلی خود یعنی noise فاصله دارد اما به‌لطف رشد سریع بازار هند، در حفظ جایگاه چهارم جهانی موفق بوده است.

Fire-Boltt Invincible

هواوی با این‌که رشد سالیانه 65 درصدی را در این رده ثبت کرده اما این کمپانی برای اولین بار از سال 2018 تاکنون هیچ ساعت هوشمندی را در سه‌ماهه سوم 2022 در هند عرضه نکرده است. هواوی مثل سال قبل بار دیگر در جایگاه پنجمین سازنده ساعت‌های هوشمند در مقیاس جهانی شناخته می‌شود.

Huawei Watch GT 3 Pro

boAt ششمین سازنده بزرگ اسمارت‌واچ مثل برندهای noise و Fire-Bolt بازار ساعت‌های هوشمند ساده را هدف قرار داده و در این سه‌ماهه نزدیک به 2 میلیون اسمارت‌واچ را به بازار عرضه کرده است.

boAt Blaze

جایگاه هفتم به شرکت گارمین تعلق دارد که عرضه محصولات آن نسبت به سال قبل تغییری نکرده اما درآمد آن به‌لطف قیمت فروش متوسط 365 دلاری، 11 درصد افزایش یافته است. نکته جالب در مورد قیمت فروش متوسط یا ASP گارمین این است که این رقم حتی از ASP‌ اپل نیز بالاتر است!

Garmin Venu sq 2 and Venu Sq 2 Music Edition

آنشیکا جین (Anshika Jain) تحلیگر ارشد کانترپوینت اصلی‌ترین علت رشد فوق‌العاده بازار هند را به فصل جشن یا فستیوال هند نسبت می‌دهد که در طی آن برندهای هندی ضمن تأکید بر تولید داخلی، سبد کالای خود با قیمت‌های مقرون به‌صرفه را نیز ارتقاء بخشیده و بدین‌ترتیب‌ رشد بالای این بازار را رقم می‌زنند. تماس مبتنی بر بلوتوث به‌گفته این تحلیلگر به‌عنوان ویژگی مهمی در این بازار مطرح می‌شود که بالاترین سهم بازار تا به امروز یعنی 58 درصد را در بین کل دستگاه‌های عرضه شده به‌خود اختصاص می‌دهد. مشتریان این بازار همچنان صفحه‌‌نمایش‌های بزرگ را ترجیح می‌دهد و از این رو بیش از نیمی از کل ساعت‌های هوشمند عرضه شده در سه‌ماهه سوم 2022 دارای اندازه صفحه‌نمایش مابین 1.5 تا 1.69 اینچ بوده‌اند.

عرضه ساعت‌های هوشمند در مناطق مختلف در سه‌ماهه سوم 2022 نسبت به سه‌ماهه سوم 2021

بازار آمریکای شمالی که از سه‌ماهه چهارم 2020 تا سه‌ماهه دوم 2022 در جایگاه بزرگ‌ترین مارکت ساعت‌های هوشمند جای داشت حالا علی‌رغم رشد 21 درصدی توانایی مقابله با بازار هند را نداشته و به جایگاه دوم تنزل پیدا کرده است. بازار چین نیز از سوی دیگر به‌دلیل ادامه سیاست مشکل‌آفرین کووید صفر و رکود اقتصادی متعاقب آن برای چهارمین فصل پی در پی با کاهش سالیانه 28 درصدی روبرو شده است.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا