گزارش کانترپوینت از بازار ساعت‌های هوشمند در فصل دوم 2022- رشد 347 درصدی هند و ارتقاء به جایگاه دوم

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش تازه موسسه پژوهشی کانترپوینت در روز پنج‌شنبه 25 آگوست سال جاری میلادی (3 شهریور 1401)، عرضه جهانی ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه منتهی به ژوئن امسال در میان تردیدهای کلان اقتصادی همچون تورم و درگیری‌های ژئوپلیتیک از جمله تهاجم روسیه به اکراین، افزایش 13 درصدی را تجربه کرده است. جالب‌ترین نکته در این میان به رشد چشمگیر هند باز می‌گردد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 300 درصد بوده و بازار اسمارت‌واچ این کشور را با کنار زدن چین به جایگاه دوم رسانده است. مطابق گزارش کانترپوینت، سازندگان هندی مانند Fire-Boltt و Noise نیز در پی همین رشد، موفق به کسب جایگاه‌های برتر از نظر سهم بازار جهانی شده‌اند.

سوجئونگ لیم (Sujeong Lim)، معاون کانترپوینت، در این باره می‌گوید: «بازار در فصل دوم [امسال] در مقایسه با روند نزولی مورد انتظار در سه‌ماهه گذشته، عملکرد نسبتاً خوبی داشت. با این حال، همان طور که انتظار می رفت، کندی اقتصاد چین به افت سالانه در بازار این کشور انجامیده و برندهای بزرگ چینی مانند هواوی، imoo و Amazfit رشد سالانه محدود یا حتی افت را به ثبت رسانده‌اند. با وجود این، با توجه به این که بازار گوشی‌های هوشمند در همین دوره 9 درصد کاهش سالانه داشته، بر این باوریم که بازار ساعت‌های هوشمند در مسیر درستی برای رشد [مطلوب و] سالم قرار دارد».

میزان عرضه ساعت‌های هوشمند برحسب برند در سه‌ماهه دوم 2022 نسبت به سال قبل

کارشناسان کارنترپوینت در ادامه گزارش خود برندهای برتر بازار و عملکرد آن‌ها را در سه‌ماهه گذشته مورد بررسی قرار داده‌اند.

اپل

اپل با 8 درصد رشد سالانه از نظر میزان عرضه و در اختیار گرفتن 29.3 درصد از سهم بازار، رتبه نخست را در فصل گذشته به خود اختصاص داده است. با این حال، به دنبال کاهش تدریجی اثر ارائه مدل جدید و کمتر شدن عرضه سری اپل ‌واچ 7 در مقایسه با سه‌ماهه پیشین، شتاب رشد این محصول نیز کاهش یافته است. در بازار جهانی هم اپل ‌واچ با داشتن بیش از سه برابر سهم بازار در مقایسه با نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی سامسونگ، همچنان بر این بازار تسلط کامل دارد.

سامسونگ

مدال نقره این رقابت فصلی به سامسونگ تعلق می‌گیرد که با 40 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جایگاه دوم خود را حفظ کرده است. سری گلکسی‌واچ 4، شامل مدل‌های شامل Galaxy Watch4 و Galaxy Watch4 Classic همچنان در آمریکای شمالی و هند محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند و همین امر سبب شده تا غول کره‌ای برای دومین فصل متوالی، سطح رشدی بالاتر از رقیب آمریکایی خود را تجربه کند. با این حال، فاصله قابل توجه میان دو شرکت، همچنان غول کوپرتینوئی را در موضع برتر بازار نگاه داشته است.

هواوی

هواوی برای سومین فصل پیاپی جایگاه نخست را در بازار چین در اختیار داشته است و در عین حال 6.8 درصد از بازار جهانی اسمارت‌واچ را به خود اختصاص داده است. اما با توجه به موانعی که پیشِ رو دارد، باز پس گرفتن رتبه دوم جهانی از سامسونگ بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

Fire-Boltt

این شرکت هندی با افزایش چشمگیر عرضه ساعت هوشمند موفق شده جایگاه نخست بازار هند را از نظر میزان عرضه فصلی به خود اختصاص دهد. همچنین Fire-Boltt در سه‌ماهه منتهی به ژوئن امسال 6.3 درصد از بازار جهانی ساعت‌های هوشمند را در اختیار داشته و جایگاه چهارم را از آنِ خود ساخته است.

Noise

Noise دیگر شرکت هندی به شمار می‌رود که رشد سالانه قابل توجهی را از نظر میزان عرضه اسمارت‌واچ تجربه و محبوبیت زیادی را در بازارهای آنلاین و آفلاین این کشور کسب کرده است. با وجود این، رشد سریع Fire-Boltt سبب شده که Noise نتواند رتبه اول بازار هند را از آنِ خود سازد و با سهم بازار 26 درصدی به جایگاه دوم در این کشور بسنده کرده است. به علاوه، Noise موفق شده با داشتن 5.9 درصد از بازار جهانی ساعت‌های هوشمند، رتبه پنجم را به خود اختصاص دهد.

شیائومی

این شرکت چینی با رشد سالانه 13 درصدی و بدون تغییر قابل توجه در سهم بازار خود، توانسته جایگاه بعدی برترین عرضه‌کننده ساعت هوشمند را در دوره زمانی آوریل تا ژوئن 2022 از نظر میزان عرضه به خود اختصاص دهد. کارشناسان کانترپوینت عقیده دارند که شیائومی برای افزایش سهم بازار خود نیاز به حضور قوی‌تر در هند دارد اما رقابت با برندهای پرقدرت محلی در این کشور چندان آسان به نظر نمی‌رسد.

گارمین

گارمین در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، دو پله افت را تجربه کرده است. اما با توجه به متوسط قیمت فروش بالاتر، این برند توانسته از نظر میزان درآمد کل، بعد از اپل و سامسونگ جایگاه سوم را از آنِ خود سازد.

Amazfit

ضعیف بودن تقاضا در چین سبب شده میزان عرضه کمپانی چینی با 11 درصد افت سالانه مواجه شود. با این حال، Amazfit در هند عملکرد خوبی داشته و 65 درصد رشد را نسبت به فصل گذشته تجربه کرده است.

عرضه ساعت‌های هوشمند در مناطق مختلف در سه‌ماهه دوم 2022 نسبت به سه‌ماهه دوم 2021

تحلیل‌گران کانترپوینت در ادامه وضعیت عرضه جهانی اسمارت‌واچ را از نظر منطقه‌ای نیز مورد بررسی قرار داده‌اند. مطابق یافته‌های آنان، آمریکای شمالی از نظر منطقه‌ای همچنان رتبه اول این بازار را به خود اختصاص داده، اما فاصله آن با رتبه دوم تا حدودی کاهش یافته است. در این میان و همان گونه که پیشتر اشاره شد، هند به عنوان یکی از بازارهای نوظهور با رشد 347 درصدی نسبت به دوره مشابه سال پیش، از بازار چین پیشی گرفته است. به گفته معاون کانترپوینت «در طول این فصل، 30 درصد از مدل‌های عرضه‌شده در بازار هند با قیمتی کمتر از 50 دلار به فروش رسیده‌اند و برندهای بزرگ محلی نیز مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را روانه بازار کردند که موانع ورود مصرف‌کنندگان را از میان برداشته است».

از سوی دیگر چین که در سه‌ماهه گذشته، رتبه دوم بازار جهانی را در اختیار داشته، در این فصل با کاهش سالانه 10 درصدی عرضه به جایگاه سوم سقوط کرده است؛ چرا که تقاضای مصرف‌کنندگان به سبب قرنطینه‌های جدید مرتبط با COVID-19 و رشد اقتصادی منفی در این کشور کاهش یافته است. افزون بر این، اروپا که در فصل پیشین رتبه سوم بازار را در اختیار داشت، با کاهش سالانه 13 درصدی ناشی از شرایط اقتصادی و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به جایگاه چهارم نزول کرده است.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا