معرفی پیکسل واچ – نخستین ساعت هوشمند گوگل

نمایش خبر

تاریخ : 1401/7/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable ، ور او اس Wear OS ، Google Pixel Watch ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : حدود یک سال پیش بود که شایعاتی در خصوص تولید یک ساعت هوشمند توسط گوگل شنیده شد. سرانجام این شایعات به حقیقت پیوست و گوگل نیز رسما به عضویت باشگاه اسمارت‌واچ‌ها درآمد. گوگل به‌تازگی از نخستین ساعت هوشمند خود با عنوان «پیکسل واچ» پرده برداشت. قاعدتا گوگل در گام‌های اولیه ورود به این عرصه بوده و نباید این ساعت جدید را با دیوایس‌های صاحب‌نامی مثل اپل واچ یا گلکسی واچ مقایسه کنیم. البته با توجه به خریداری مجموعه فیت‌بیت توسط آلفابت در اواخر سال 2019، بدون شک گوگل در ساخت پیکسل واچ از تجربه بالای فیت‌بیت در عرصه تولید اسمارت‌واچ‌ها بهره گرفته و می‌توان انتظار داشت که پیکسل واچ رقیب سرسختی برای همتایان خود باشد.

بدنه پیکسل واچ – که 36 گرم وزن دارد – از جنس استیل ضدزنگ بازیافتی 80 درصد ساخته شده و با یک شیشه سه‌بعدی کاستوم گوریلا گلس در جلو و یک شیشه دیگر در قسمت پشتی محصور شده است. ساعت هوشمند گوگل می‌تواند تا فشار 5 اتمسفر در برابر آب مقاومت کند. با توجه به اینکه این مقاومت تا حدود عمق 50 متری زیر آب را شامل می‌شود، با خیال راحت می‌توان از پیکسل واچ در استخر یا زیر دوش استفاده کرد. البته شرکت سازنده، غواصی در اعماق دریا را با این ساعت توصیه نمی‌کند.

در سمت راست بدنه، یک تاج و یک دکمه به چشم می‌خورد. بر خلاف اپل – که ساعت‌های هوشمندش را با صفحه‌های مستطیل‌شکل طراحی می‌کند – گوگل مثل سامسونگ صفحه گرد را انتخاب کرده است. گفتنی‌ست، این صفحه گرد 41 میلی‌متر قطر داشته و ضخامت ساعت 12.3 میلی‌متر عنوان شده است. بر خلاف اپل و سامسونگ، که برای ساعت‌های پیشرفته خود اندازه‌های بزرگ‌تری را در نظر می‌گیرند، پیکسل واچ تنها در همین یک اندازه به تولید می‌رسد.

یک نمایشگر 1.2 اینچی از نوع AMOLED با تراکم 320 پیکسل در اینچ در ساخت صفحه ساعت به کار گرفته شده است. با توجه به روشنایی بالای نمایشگر – که به حداکثر 1000 نیت می‌رسد – بعید است کاربر در محیط باز در خواندن صفحه دچار مشکل شود. همان طور که گفته شد، نمایشگر ساعت با پوششی از گوریلا گلس اختصاصی محافظت می‌شود، که البته این بار از نوع گنبدی شکل است.

گوگل این ساعت هوشمند جدید را با چند بند متفاوت – که هر کدام از آنها در رنگ‌های متنوعی طراحی شده‌‌اند – روانه بازار می‌کند، از جمله بند Active از جنس فلوئورو الاستومر (نوعی لاستیک) با پوشش نرم، بند Woven ساخته شده از نخ بازیافتی، بند Stretch از جنس پلی‌استر بازیافتی و نخ اسپندکس و نهایتا بند Crafted Leather که از چرم ایتالیایی درست شده است. البته به طور پیش‌فرض، این ساعت با بند Active به فروش می‌رسد. به گفته گوگل، در مجموع 7 نوع بند مختلف برای پیکسل واچ تدارک دیده شده و بندهای فلزی مخصوص این ساعت، از بهار سال آینده در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

دو قطعه وظیفه پردازش در پیکسل واچ را بر عهده دارند؛ یکی پروسسور Exynos 9110 (که از سال 2018 در ساخت گلکسی‌ واچ‌ها استفاده می‌شد) و دیگری کمک-پردازنده Cortex M33. دو گیگابایت رم (از نوع SDRAM) و 32 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع eMMC) نیز در اختیار کاربر قرار دارد. شاید مشخصات سخت‌افزاری پیکسل واچ در دنیای ساعت‌های هوشمند چندان برجسته نباشد، اما شرکت سازنده مدعی شده که به خدمت گرفتن این دو تراشه، نقش به‌سزایی در بهینه‌سازی باتری دستگاه داشته و باعث شده حتی با روشن بودن قابلیت‌هایی مثل ردیابی ضربان قلب در تمام طول روز، حداقل تا 24 ساعت دوام داشته باشد.

باتری مورد بحث، ظرفیتی برابر با 294 میلی‌آمپر ساعت دارد که البته با در نظر گرفتن حجم انبوه ویژگی‌های مربوط به سلامتی و تناسب اندام در این ساعت، چندان بالا به نظر نرسیده و در مقایسه با خیلی از ساعت‌های هوشمند هم‌رده، پایین‌تر است. به عنوان مثال، گلکسی واچ5 باتری 410 میلی‌آمپر ساعتی و Fossil Gen 6 باتری 300 میلی‌آمپر ساعتی دارند. حتی اسمارت‌واچ ارزان‌قیمت Mobvoi TicWatch E3 با باتری 380 میلی‌آمپر ساعتی وارد بازار می‌شود. با این اوصاف، به نظر می‌رسد گوگل عمر باتری این ساعت را فدای ظاهر آن کرده باشد. حال باید منتظر ماند و دید که این تصمیم تا چه حد عاقلانه و منطقی است.

در هر حال، باتری پیکسل واچ با یک شارژر مغناطیسی شارژ می‌شود. طبق ادعای گوگل، ذخیره باتری ظرف 30 دقیقه به 50 درصد و در مدت 55 دقیقه به 80 درصد می‌رسد. فول‌شارژ باتری نیز 80 دقیقه زمان خواهد برد. با این اوصاف، به نظر می‌رسد این باتری فاقد استاندارد شارژ سریع باشد.

با توجه به آنچه در مقدمه هم ذکر شد، گوگل بهترین تجربه کار با ساعت‌های فیت‌بیت را در پیکسل واچ تضمین کرده است. جالب است بدانید، پیکسل واچ نخستین ثمره واقعیِ خرید فیت‌بیت توسط آلفابت به شمار می‌رود که می‌تواند پیکسل واچ را به موفقیت رسانده و یا زمینه شکست آن را فراهم کند.

حال، نگاهی داریم به قابلیت‌های پیکسل واچ در حوزه سلامتی و تناسب اندام. اندازه‌گیری ضربان قلب به طور پیوسته، ردیابی خواب، ردیابی فعالیت‌های روزانه، 40 حالت ورزشی و البته سرویس Fitbit Premium از جمله امکانات پیکسل واچ به شمار می‌روند. خبر خوب آنکه پس از خرید پیکسل واچ، می‌توانید تا 6 ماه از سرویس Fitbit Premium به صورت رایگان استفاده کنید، اما پس از اتمام این دوره شش ماهه، چنان‌چه مایل به ادامه استفاده از سرویس هستید، به ناچار باید اشتراک بخرید.

علاوه بر موارد یاد شده، گرفتن نوار قلب یا ECG و اندازه‌گیری اشباع اکسیژن خون (SpO2) نیز از دیگر توانایی‌های این ساعت به شمار می‌رود. البته لازم به ذکر است، علی‌رغم وجود سنسور SpO2 در پیکسل واچ، قابلیت اندازه‌گیری اشباع اکسیژن خون هنوز در این ساعت فعال‌سازی نشده است (احتمالا این ویژگی در آینده با ارسال آپدیت از سوی گوگل، فعال خواهد شد).

با توجه به اینکه گوگل شرکت سازنده پیکسل واچ است، می‌توان انتظار داشت که انواع اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل در این ساعت فعال باشد؛ از مسیریابی قدم-به-قدم با Google Maps گرفته تا نوتیفیکیشن‌های جی‌میل و Calendar و حتی استفاده از تصاویر Google Photos به عنوان واچ‌فیس. از دیگر امکانات نرم‌افزاری پیکسل‌ واچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دستیار دیجیتال Google Assistant، دسترسی به کنترل‌های خانه هوشمند با اپلیکیشن Google Home، اشتراک سه‌ماهه رایگان YouTube Music Premium و استفاده از کیف پول گوگل برای پرداخت‌های بدون تماس با NFC (در کشورهایی که از این سرویس پشتیبانی می‌شود).

سیستم‌عامل پیکسل واچ Wear OS 3.5 است. این نسخه از Wear OS در واقع ورژن به‌روزرسانی‌شده Wear OS 3 به شمار می‌رود که گوگل آن را با همکاری سامسونگ توسعه داده بود. با توجه به اینکه سامسونگ پیش از این ساعت هوشمند Galaxy Watch5 را با سیستم‌عامل Wear OS 3.5 روانه بازار کرده بود، تا حدی می‌توان ظاهر و عملکرد این پلتفرم را پیش‌بینی کرد (البته سامسونگ با پوسته‌ نرم‌افزاری خود، تغییراتی را در نسخه اصلی Wear OS 3.5 ایجاد کرده بود).

چندین واچ‌فیس مختلف به منظور شخصی‌سازی اطلاعات روی صفحه ساعت پیش‌بینی شده است. پیمایش رابط کاربری ساعت نیز از این قرار است: سوایپ به سمت بالا برای دیدن نوتیفیکیشن‌ها، سوایپ به سمت پایین برای دسترسی به تنظیمات سریع و سوایپ به سمت چپ و راست برای رفتن به Tiles (صفحاتی که اطلاعاتی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف را در یک نگاه در اختیار کاربر قرار می‌دهند).

با توجه به مجهز شدن به میکروفن و اسپیکر، امکان پاسخ به تماس‌های ورودی در پیکسل واچ فراهم شده است. البته از لحاظ ارتباطی، پیکسل واچ در دو مدل به تولید می‌رسد: مدل فقط وای-فای و مدل LTE. در مدل فقط وای-فای به ناچار باید ساعت را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند خود متصل کنید، اما در مدل LTE می‌توانید بدون نیاز به اتصال به گوشی، برقراری تماس‌ها و ارسال و دریافت پیام‌ها را از خود ساعت انجام دهید. در هر دو مدل، گزینه‌های ارتباطی زیر در دسترس است: NFC (برای پرداخت بدون تماس)، وای-فای 2.4 گیگاهرتزی، بلوتوث 5.0 و پشتیبانی از مسیریاب‌های BeiDou ،GLONASS ،GPS و Galileo.

ساعت هوشمند پیکسل واچ در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و طلایی به تولید می‌رسد. ثبت پیش‌سفارش برای خرید این محصول از 6 اکتبر (14 مهر) آغاز شده و از 13 اکتبر (21 مهر) رسما وارد بازار می‌شود. برخلاف گوشی‌های سری Pixel 7 – که این بار در بسیاری از مناطق دنیا عرضه می‌شوند – عرضه ساعت هوشمند پیکسل واچ (در حال حاضر) به 8 کشور ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، آلمان، فرانسه، استرالیا، ژاپن و تایوان محدود می‌شود.

نسخه وای-فای پیکسل واچ 349.99 دلار قیمت داشته و برای خرید نسخه LTE باید 399.99 دلار هزینه کرد. البته اگر برای خرید گوشی Pixel 7 Pro پیش‌سفارش ثبت کنید، می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای صاحب یک پیکسل واچ شوید. همان طور که گفته شد، پیکسل واچ به طور پیش‌فرض با بند لاستیکی Active به فروش می‌رسد. اما چنان‌چه تمایل به داشتن بندهای دیگر دارید، باید آنها را جداگانه خریداری کنید. به عنوان مثال، بندهای Woven (نخی) و Stretch (ترکیب پلی‌استر و نخ) با قیمت 59.99 دلار و بند چرمی Crafted Leather با قیمت 79.99 دلار به فروش می‌رسند. بند فلزی – که در آینده نزدیک در دسترس قرار می‌گیرد – قیمتی معادل 199 دلار خواهد داشت. حتی بند Active را نیز می‌توانید جداگانه به قیمت 49.9 دلار خریداری کنید.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا