Matter؛ استاندارد ارتباطی خانه هوشمند رسما عرضه شد – همکاری کمپانی‌ها برای استفاده حداکثری

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/8/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : خانه هوشمند Smart Home ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، آمازون Amazon
واحد خبر mobile.ir : بعید است نام Matter برای علاقه‌مندان به دنیای فناوری ناآشنا باشد. اوایل سال جاری میلادی بود که استاندارد Matter در رویداد CES 2022 معرفی شد. Matter در واقع استانداردی‌ست که به موجب آن دیوایس‌های هوشمند یک منزل می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند (صرف‌نظر از ساخته شدن آن‌ها از طرف یک یا چند کمپانی مختلف). به‌تازگی باخبر شدیم این استاندارد رسما به دنیای فناوری عرضه شده است. ائتلاف استانداردهای اتصال یا CSA روز پنجشنبه 3 نوامبر 2022 (12 آبان 1401) با برگزاری رویدادی در آمستردام هلند، با گرد هم آوردن مهم‌ترین شرکای خود از سراسر جهان، به معرفی محصولاتی پرداخت که از استاندارد Matter پشتیبانی می‌کنند.

استاندارد Matter در ابتدای راه بوده و با استفاده از وای-فای، بلوتوث و پروتکل دیگری به نام Thread، ارتباط بین محصولات هوشمند کمپانی‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند. از ابتدای معرفی Matter تاکنون، 190 محصول موفق به دریافت تأییدیه برای پشتیبانی از این استاندارد شده و یا در نوبت آزمایش برای دریافت تأییدیه قرار دارند. از جمله رده محصولاتی که از Matter پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پرده کرکره‌های متحرک، سنسورهای تشخیص حرکت، دیوایس‌های آب ‌و هوا، پریزهای هوشمند، قفل‌های در، سیستم‌های روشنایی، درگاه‌های اتصال (gateways)، اجزای پلتفرم و همچنین اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری مبتنی بر Matter.

درست است که Matter هنوز نوپاست، اما موفق شده در مدت زمان کوتاه و با سرعت فراوانی خود را در دنیای فناوری مطرح کند. گواه این ادعا تعداد دانلود مشخصات Matter (حدود 4,400 دانلود) و تعداد دانلود کیت توسعه نرم‌افزاری آن از GitHub (حدود 2,500 دانلود) است. گفتنی‌ست، با راه‌اندازی برنامه صدور تأییدیه Matter برای محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شاهد آغاز به کار 8 آزمایشگاه مجاز در 16 نقطه واقع در 9 کشور هستیم که راه را برای ورود Matter به محصولات مختلف هموار می‌کنند.

توبین ریچاردسون (Tobin Richardson)، مدیرعامل ائتلاف استانداردهای اتصال، می‌گوید: «این یک نقطه عطف مهم برای اینترنت اشیاء است.» به باور ریچاردسون، همان طور که ما در دنیا متصل‌تر شده و دیوارهای موجود بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال را فرو می‌ریزیم، برای معنادار کردن این اتصالات نیاز به همکاری داریم. Matter و عضویت ما مستقیما به سراغ این چالش رفته است. ریچاردسون امیدوار است که در نتیجه همکاری، فراگیری و حس عمیق مسئولیت‌پذیری نسبت به بازار و مصرف‌کنندگان، Matter این پتانسیل را داشته باشد که به ایجاد منزل‌های هوشمند مفیدتر، امن‌تر و متصل‌تر کمک کند.

در جریان رویداد اخیر، کمپانی آمازون اعلام کرد که هم‌اکنون 30 هزار محصول مرتبط با Works with Alexa وجود دارد که تجربه خوشایندی را از یک خانه هوشمند فراهم می‌کنند. به‌علاوه، آمازون خاطرنشان کرد که به‌زودی پشتیبانی از Matter در دیوایس‌های Echo و eero نیز امکان‌پذیر خواهد شد. مطمئنا این اتفاق یک‌شبه رخ نخواهد داد، اما تا پایان سال جاری میلادی 17 قلم از دیوایس‌های Echo از استاندارد Matter در اندروید پشتیبانی خواهند کرد. پشتیبانی از تعداد بیش‌تری از دیوایس‌های آمازون و همچنین پشتیبانی iOS از Matter اوایل سال 2023 به وقوع خواهد پیوست.

کمپانی Signify (از زیرمجموعه‌های فیلیپس) اعلام کرد که تمام محصولات WiZ با استاندارد Matter سازگاری خواهند داشت. فیلیپس نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که هاب هوشمند این شرکت – با نام Hue Bridge – از Matter پشتیبانی خواهد کرد. این پشتیبانی به دنبال آپدیتی فراهم می‌شود که از سوی فیلیپس فرستاده شده و به شکل خودکار روی این محصول سخت‌افزاری دانلود خواهد شد. Nanoleaf – یکی دیگر از تولیدکنندگان محصولات روشنایی – نیز از برقراری پشتیبانی از Matter در چهار محصول جدید خود خبر داده و یادآور شد که در رویداد CES 2023 تعداد بیشتری از این محصولات را معرفی خواهد کرد.

به باور برخی کارشناسان، مردم اقبال خوبی به لوازم هوشمند داشته و 35 درصد از خانواده‌ها در بازارهای کلیدی اروپا، از قصد خود برای خرید محصولات منزل هوشمند، طی 12 ماه آتی خبر دادند. همچنین، طبق پژوهشی که اخیرا توسط مؤسسه آمریکایی Parks Associates انجام شد، عامل «برهم‌کنش‌پذیری» (interoperability) یکی از اولویت‌های اصلی مصرف‌کنندگان است. به گفته این مؤسسه، 73 درصد از خانواده‌های آمریکایی که صاحب دیوایس خانه هوشمند بوده و یا قصد خرید آن را دارند، اعلام کردند که در هنگام انتخاب دیوایس مورد نظر خود، توجه ویژه‌ای به برهم‌کنش‌پذیری بین محصولات دارند.

در پایان لازم به ذکر است، علاوه بر رده محصولات یاد شده، تلاش‌ها ادامه دارند تا دایره محصولات سازگار با Matter وسیع‌تر شود. در حال حاضر تیم‌های متععدی در حال کار روی محصولاتی از قبیل دوربین‌ها، لوازم خانگی و همچنین موارد استفاده از Matter برای مدیریت انرژی هستند. اما به گفته CSA، تیم‌های جدیدی در حال شکل‌گیری‌ست تا بتوانند از حداکثر ظرفیت استاندارد Matter در حوزه‌های مختلف استفاده کنند. از جمله این حوزه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ورود و خروج، سنسورهای کیفیت زیست‌محیطی، آشکارساز دود و مونواکسید کربن و حسگرهای تشخیص حضور و حرکت. ائتلاف CSA از تمام کمپانی‌های علاقه‌مند به توسعه راه‌کارهای متصل دعوت کرده است تا با پیوستن به این ائتلاف، پتانسیل بالای Matter را به شکوفا کنند.

منبع : CSA


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا