بلومبرگ اعلام کرد: آغاز رسمی نبرد بین اپل و متا در حیطه‌ پوشیدنی‌ها، هدست‌ها و خانه‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : فیس بوک Facebook ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، متا Meta ، خانه هوشمند Smart Home ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : بدون شک اپل و گوگل رقبای دیرینه هم هستند. بارزترین جنبه این رقابت را می‌توان در حیطه سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند یافت؛ جایی که هیچ‌کس نمی‌تواند برتری اندروید بر iOS یا بالعکس را با قاطعیت ثابت کند. البته در سایر عرصه‌ها برتری یکی بر دیگری کاملا مشهود است. به عنوان مثال نسل‌های قبلی پیکسل اغلب شانس چندانی در برابر آیفون نداشتند و در مقابل سرویس Apple Maps نیز برای رسیدن به محبوبیت Google Maps راه دشواری را در پیش دارد. اما طبق گزارش بلومبرگ، در دهه پیش رو فیس‌بوک – که به‌تازگی به متا تغییرنام داده – می‌تواند رقیب جدید اپل باشد. این رقابت در دنیای پوشیدنی‌ها، هدست‌های VR/AR و دیوایس‌های خانه هوشمند بسیار جدی خواهد بود.

در سال‌های اخیر درگیری‌های لفظی متعددی را بین اپل و متا (فیس‌بوک سابق!) شاهد بوده‌ایم که عمدتا به موضوع حریم شخصی مربوط می‌شود. احتمالا رسوایی کمبریج آنالیتیکا را به خاطر دارید؛ در سال 2018 فاش شد که داده‌های شخصی بیش از 87 میلیون کاربر فیس‌بوک بدون اجازه آنها به فروش رفته است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در واکنش به این خبر، در اظهارنظری طعنه‌آمیز گفت: «ما هیچ‌گاه مشتری خود را به محصول تبدیل نمی‌کنیم.» در مقابل، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، نیز با انتقاد از قابلیت «شفافیت ردیابی اپ» یا ATT – که اخیرا به iOS اضافه شده – مدعی شد که با فعال شدن این قابلیت، کسب‌وکارهای کوچک‌تر به شدت آسیب خواهند دید.

Mark Zuckerberg مدیرعامل متا در سمت راست و Tim Cook مدیرعامل اپل در سمت چپ

اما هیچ‌یک از این درگیری‌های لفظی را نمی‌توان با رقابتی که پشت پرده در حال شکل‌گیری‌ست مقایسه کرد. به گفته بلومبرگ، در حال حاضر جنگ واقعی بین اپل و متا بر سر هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده (VR و AR)، اسمارت‌واچ‌ها، دیوایس‌های خانه‌های هوشمند و سرویس‌های دیجیتال است. بخش دیگر درگیری این دو غول فناوری نیز به تعریف هر یک از آنها از «متاورس» مربوط می‌شود.

متا نتوانست سهمی از بازار گوشی‌های هوشمند برای خود دست‌وپا کند و مسئولین شرکت نیز به خوبی می‌دانند که ورود به این عرصه با شکست مواجه خواهد شد. لذا، متا تصمیم گرفت وارد زمینه‌هایی شود که می‌تواند در آن‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد (درست مثل کاری که آمازون پس از شکست پروژه فایرفون انجام داد). پس از خرید شرکت Oculus در سال 2014 به ارزش 2 میلیارد دلار، هم‌اکنون می‌توان به جرأت اذعان کرد که بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده، خوش‌آتیه‌ترین کسب‌وکار متا به شمار می‌رود.

متا چندین سال است که به عرضه هدست‌های VR و AR پرداخته، اما تحلیلگران بر این باورند که بازار این محصولات (چه از لحاظ قابلیت‌های سخت‌افزاری و چه از لحاظ رقابت بین برندها) در سال 2022 به شکوفایی می‌رسد. ماه گذشته متا از نخستین هدست واقعیت ترکیبی (mixed reality) خود به نام Project Cambria رونمایی کرد. برای درک اهمیت این موضوع، بد نیست مقایسه کوچکی داشته باشیم بین AR ،VR و MR.

تصویری از تیزر هدست پروژه Cambria

با پوشیدن هدست‌های واقعیت مجازی (VR) کاربر کاملا در دنیای دیجیتال غرق شده و گویا وارد دنیای دیگری شده است. اما در هنگام استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده (AR)، کاربر همه پدیده‌های اطراف خود را به همان شکلی که هستند می‌بیند، با این تفاوت که لایه‌ای از اطلاعات دیجیتالی متناسب با این پدیده‌ها، جلوی چشمان کاربر قرار می‌گیرد. اما واقعیت ترکیبی (mixed-reality یا MR) – همان طور که از نامش پیداست – ترکیبی از این دو فناوری بوده و لایه‌ای تمام‌رنگی از اطلاعات را به پدیده‌های واقعیت مجازی، اضافه می‌کند. به این ترتیب، متعاقبا در ساخت هدست Cambria از پردازنده‌ها، سنسورها و لنزهای به مراتب پیشرفته‌تری استفاده خواهد شد.

تمام این مقدمات گفته شد تا به اینجا برسیم که اپل نیز ظاهرا به دنبال آن است که سال آینده یک هدست واقعیت ترکیبی پیشرفته را به تولید برساند که احتمالا چند ماه پس از Cambria وارد بازار خواهد شد. کارشناسان محدوده قیمت هدست اپل را حوالی 2,000 دلار تخمین زده‌اند، اما بلومبرگ بر این باور است که هدست واقعیت ترکیبی متا قیمت ارزان‌تری خواهد داشت. اما در هر حال، این دو محصول برای کاربرانی که قصد ورود به متاورس را دارند، رقبای سرسختی خواهند بود.

اما این تازه شروع قصه است؛ در حالی که اپل با تولید هدست واقعیت ترکیبی قصد ورود به قلمروی اختصاصی متا را دارد، متا نیز در اندیشه تاخت و تاز به عرصه ساعت‌های هوشمند است؛ قلمرویی که می‌توان گفت اپل بر آن فرمانروایی می‌کند. شکی نیست که اپل‌واچ در بین ساعت‌های هوشمند متصل به اینترنت حرف اول را می‌زند، اما ظاهرا کمپانی متا نیز به دنبال سهمی از این بازار پرسود است.

رندر منتسب به ساعت هوشمند متا - منبع بلومبرگ

شنیده‌ها حاکی از آنند که متا در حال کار روی یک ساعت هوشمند بوده و قرار است این محصول سال آینده وارد بازار شود. ظاهرا این ساعت در سه نسل مختلف به تولید رسیده و این نشان می‌دهد که متا قصد به چالش کشیدن اپل در سال‌های آینده را دارد. برگ برنده ساعت هوشمند متا، مجهز بودن این محصول به دوربین برای برقراری تماس ویدئویی است؛ چیزی که اپل سال‌هاست در برابرش مقاومت کرده و هنوز آن را به اپل‌واچ اضافه نکرده است. البته چنان‌چه ساعت هوشمند متا بتواند به لطف این قابلیت به فروش خوبی دست یابد، اپل نیز دیر یا زود به این کار تن خواهد داد.

اپل‌واچ یک دیوایس چندمنظوره است، اما امکانات این ساعت در زمینه ورزش و تناسب اندام را نمی‌توان انکار کرد. به طریق مشابه، متا نیز علاقه خود را به فعالیت در حوزه ورزش نشان داده است. در گذشته ایده ردیابی ورزشی در هدست‌های واقعیت مجازی این شرکت کار شده بود، اما احتمالا متا این امکانات را به مچ دست گسترش خواهد داد. به این ترتیب، مانیتورینگ جلسات تمرینی در هنگام ورزش با هدست‌های واقعیت مجازی، بهتر انجام می‌گیرد. در مقابل، بعید نیست اپل نیز تصمیم بگیرد که یک ورژن از سرویس +Fitness را در هدست واقعیت ترکیبی خود پیاده‌سازی کند.

حوزه بعدی رقابت اپل و متا چیزی نیست جز وسایل خانه هوشمند. در حال حاضر هیچ‌یک از این دو کمپانی در زمینه خانه‌های هوشمند اسم و رسم چندانی ندارد، اما این کسب‌وکار جذاب می‌تواند آوردگاه بعدی اپل و متا در آینده باشد.

آغاز کار متا در حوزه خانه‌های هوشمند به سه سال قبل و تولید یک دیوایس تماس تصویری تحت عنوان Portal برمی‌گردد. از آن زمان تا کنون، متا ضمن بازطراحی این محصول، از مدل جدیدتر آن – که از تلویزیون به عنوان نمایشگر استفاده می‌کند – رونمایی کرد. Portal Go نیز ورژنی قابل‌حمل از Portal است که با باتری کار می‌کند.

Portal Go

از لحاظ سهم بازار دیوایس‌های خانه هوشمند، متا با کمپانی‌‌هایی مثل گوگل و آمازون فاصله زیادی دارد. اما به گفته کارشناسان بلومبرگ، کیفیت بالای محصولات متا، از آینده درخشان شرکت در این حوزه خبر می‌دهد. البته به نظر می‌رسد اپل – حداقل از جنبه سخت‌افزاری – در عرضه دیوایس‌های خانه هوشمند چندان فعال نیست. این شرکت در سال 2018 اسپیکر هوشمند هوم‌پاد را با قیمت فضایی 349 دلار وارد بازار کرد (که البته بعدها مجبور شد قیمت آن را کاهش دهد). در سال 2020 شاهد عرضه نسخه کوچک‌تری از این اسپیکر – یعنی هوم‌پاد مینی – با قیمت 99 دلار بودیم که توانست به فروش بهتری دست پیدا کند.

پلتفرم و اپلیکیشن Homekit ارتقاء یافته و اپل تصمیم گرفته Siri را در اختیار دیوایس‌های غیراپلی نیز قرار دهد. به باور کارشناسان بلومبرگ، اپل قصد دارد با فعالیت جدی در عرصه دیوایس‌های خانه‌های هوشمند، حضور خود در این بازار را پررنگ‌تر کند. گفتنی‌ست، از نگاه بلومبرگ تولید حداقل دو دیوایس جدید از سوی اپل، مراحل آزمایش را طی می‌کند. یکی از این دیوایس‌ها ترکیبی از اسپیکر، ست-تاپ باکس و دوربین است. دیوایس دیگر نیز یک اسپیکر هوشمند مجهز به نمایشگر است که به Portal و Amazon Echo Show شباهت دارد.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا