CES 2022 – رونمایی از Samsung Home Hub؛ کنترل منزل هوشمند از طریق یک تبلت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/10/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، صفحه‌نمایش هوشمند Smart Display ، خانه هوشمند Smart Home ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ را عمدتا به عرضه گوشی‌های هوشمند پرچمدار – مثل Galaxy S22 که به زودی معرفی می‌شود – و یا تولید گوشی‌های تاشو – مثل Galaxy Z Fold3 و Z Flip3 – می‌شناسیم. البته در زمینه تبلت‌ها نیز سامسونگ یکی از معدود کمپانی‌های موفق دنیا بوده و با اطمینان می‌توان گفت تبلت‌های سری Galaxy Tab S، تنها رقیب اصلی آی‌پد اپل به شمار می‌روند. اما طبق خبری که روز پنجشنبه 6 ژانویه 2022 (16 دی 1400) در وب‌سایت خبری سامسونگ منتشر شد، این شرکت کره‌ای با رونمایی از Samsung Home Hub در رویداد CES 2022، نشان داد در حیطه خانه هوشمند نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

سامسونگ این محصول جدید را راه‌کاری با نمایشگر لمسی به سبک تبلت مبتنی بر هوش مصنوعی توصیف کرده که با استفاده از اکوسیستم SmartThings، می‌تواند نیاز تک‌تک اعضای خانواده را در تعامل با لوازم هوشمند برطرف کند. به عبارت دیگر، هر دیوایس هوشمندی که در منزل جزئی از اکوسیستم SmartThings باشد، از طریق Home Hub قابل کنترل خواهد بود. Samsung Home Hub – که شباهت زیادی به آی‌پد مینی دارد – در واقع یک تبلت 8.4 اینچی‌ست که نقش کانون (hub) یا همان حلقه اتصال تمام دیوایس‌های هوشمند در منزل شما را ایفا می‌کند.

به گفته هایسون یانگ (Hyesoon Yang)، از معاونین اجرایی سامسونگ، Home Hub اتصال بین دیوایس‌های منزل هوشمند را تأمین کرده و به لطف هوش مصنوعی با پی بردن به سلایق و علاقه‌مندی‌های افراد و تنظیم لوازم خانگی متناسب با آنها، می‌تواند زندگی را آسان‌تر کند. Home Hub دارای دو اسپیکر بوده و امکان پخش تمام نوتیفیکیشن‌های مربوط به دیوایس‌ها را به شکل صوتی دارد. همچنین، به لطف وجود دو میکروفن و فعال بودن دستیار صوتی Bixby، می‌توانید با فرمان‌های صوتی کنترل دیوایس‌های هوشمند منزل را در دست بگیرید.

همان طور که در تصاویر مشخص است، Home Hub را می‌توان درون داک شارژر قرار داد و یا مثل یک تبلت آن را در دست گرفت. به گفته سامسونگ، این اولین باری‌ست که سرویس‌های متنوع و گسترده‌ای از SmartThings در یک جا گرد هم آمده و توسط یک دستگاه کنترل می‌شود. از جمله این سرویس‌ها می‌توان به بخش‌هایی نظیر آشپزی، مراقبت از البسه، حیوانات خانگی، هوا، انرژی و Home Care Wizard اشاره کرد.

به عنوان مثال، بخش Cooking (آشپزی) در اکوسیستم SmartThings می‌تواند در جست‌وجو، برنامه‌ریزی و خرید اقلام مورد نیاز برای تهیه یک وعده غذایی به شما کمک کرده و نهایتا دستور پخت یا رسپی آن را به شما ارائه کند. در مثالی دیگر، وقتی نوبت به شست‌وشوی لباس‌ها برسد، بخش Clothing Care (مراقبت از البسه) در اکوسیستم SmartThings با اتصال به ماشین لباسشویی و یا دستگاه مراقبت از لباس، می‌تواند متناسب با جنس پارچه لباس، الگوی مصرف و فصلی که در آن قرار دارید، گزینه‌های مناسبی را به شما پیشنهاد کند.

بخش Air (هوا) در این اکوسیستم، می‌تواند به طور خودکار دستور رطوبت‌زدایی از هوای خانه را به دستگاه مربوطه صادر کرده و با اتصال به دستگاه تهویه و یا تصفیه هوا، کیفیت هوای منزل را مطابق با سلایق شما مدیریت کند. یکی از قسمت‌های کاربردی و مفید در این اکوسیستم، به انرژی مربوط می‌شود. این بخش با تحلیل الگوی مصرف شما و با بهره‌گیری از حالت صرفه‌جویی در انرژی مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند تا حد قابل‌توجهی از میزان مصرف انرژی در منزل شما بکاهد. بخش دیگری که Home Care Wizard نام دارد، با نظارت دائمی بر لوازم منزل، در صورت نیاز به تعویض قطعات، نوتیفیکیشنی را ارسال کرده و چنان‌چه دستگاهی دچار نقص شود، راهنمایی لازم را به شما ارائه می‌کند.

در حال حاضر، Home Hub صرفا به لوازم خانگی و دیوایس‌هایی متصل می‌شود که ساخت خود سامسونگ هستند، اما ظاهرا طبق وعده سامسونگ، Home Hub به‌زودی با پشتیبانی از استانداردی موسوم به Matter می‌تواند به محصولات هوشمند ساخت سایر کمپانی‌ها نیز متصل شود. امکان اتصال به لامپ‌ها و سیستم قفل درهای منزل نیز در آینده این محصول پیش‌بینی شده است. از تصاویر منتشر شده توسط سامسونگ، به وضوح مشخص است که Home Hub دارای سیستم‌عامل اندروید است. به این ترتیب، احتمالا می‌توان از آن به عنوان یک تبلت معمولی نیز استفاده کرد.

با تمام این اوصاف، شاید قانع کردن مشتری برای خرید Home Hub کمی سخت باشد، زیرا دیوایسی که سامسونگ با هیاهوی فراوان در CES 2022 رونمایی کرده، ظاهرا یک تبلت اندرویدی‌ست که اپلیکیشن SmartThings به طور پیش‌فرض روی آن نصب شده است؛ اپلیکیشنی که خیلی راحت می‌توانید آن را روی گوشی یا تبلت خودتان نصب کنید. اما اگر از یک زاویه دیگر به موضوع بنگریم، می‌توان گفت Home Hub رویکردی جدید در کنترل دیوایس‌های هوشمند منزل بوده و شما را از خرید اسپیکرهای هوشمند (مثل Echo Show 15، محصول آمازون) بی‌نیاز می‌کند.

در پایان گفتنی‌ست، Samsung Home Hub در ماه مارچ وارد بازار کره جنوبی شده و پس از آن، عرضه بین‌المللی این محصول کلید خواهد خورد. سامسونگ به قیمت این دیوایس اشاره‌ای نکرده است.

منبع : Samsung