ریل‌می GT Master Edition در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Realme GT Master ، ریلمی Realme
واحد خبر mobile.ir : ریل‌می که در سال 2018 از شرکت مادر Oppo‌ جدا شد حالا در قامت یک برند مستقل به ارائه گوشی‌های مختلف عمدتا در سطح میانی پرداخته و گه‌گاهی سری به رده‌های بالاتر بازار نیز می‌زند. Realme GT Master Edition یکی از این گوشی‌هاست که به‌تازگی در بازار ایران نیز حضور پیدا کرده است. GT Master با برخورداری از صفحه‌نمایش OLED با نرخ رفرش بالا، پردازنده Snapdragon 778G و دوربین اصلی 64 مگاپیکسل رقبای بزرگی مثل Galaxy A52s از سامسونگ و Xiaomi 11 Lite 5G NE را در پیش روی خود می‌بیند و از لحاظ قیمتی نیز به رقبای خود شباهت دارد در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد این مدل و نقاط ضعف و قوت آن می‌پردازیم.

طبق معمول قبل از بررسی دیدگاه سایت‌های فناوری در مورد این مدل بهتر است اندکی بیشتر با آن آشنا شویم؛ GT Master‌ که در 21 جولای 2020 همراه با GT Master Exploration Edition رونمایی شد یک میان‌رده پیشرفته با امکاناتی قابل قبول و طراحی جالب توجه است که به‌خصوص در رنگ خاکستری آن (با الهام از طراحی چمدان‌های مسافرتی و امضای طراح صنعتی ژاپنی، Naoto Fukasawa) جلب نظر می‌‌کند. دیگر رنگ‌های GT Master البته ساده بوده و از طرح‌های چمدانی در آن خبری نیست.

صفحه‌نمایش گوشی نسبت به هر دو رقیب شیائومی و سامسونگ آن کوجک‌تر است و بدین‌ترتیب انتظار ابعاد کمتری را از آن داریم؛ ظرفیت نچندان بالای باتری این مدل نیز همین انتظار را در زمینه وزن ایجاد می‌کند. طول و عرض گوشی برای رنگ‌های مختلف دستگاه یکسان بوده و به‌ترتیب 159.2 و 73.5 گرم است اما ضخامت آن در نسخه چمدانی 8.7 و در دو نسخه دیگر 8 میلی‌متر است برای مقایسه بهتر است بدانیم که A52s و Xiaomi 11 Lite 5G NE به‌ترتیب 8.4 و 6.8 میلی‌متر ضخامت دارند. اختلاف رنگ‌ها در زمینه وزن نیز ادامه پیدا کرده و در حالی‌که نسخه‌های عادی این مدل 174 گرمی‌اند، ورژن خاکستری 6 گرم سنگین‌تر شده و به وزن 180 گرمی می‌رسد. GT Master با همین وزن 180 گرمی نیز هنوز گوشی سنگین و غیر قابل‌قبولی نیست و با این‌که از Xiaomi 11 Lite 5G NE‌ افسانه‌ای هنوز 16 تا 22 گرم سنگین‌تر است اما A52s با وزن 189 گرمی هنوز وزن بیشتری را در این زمینه ارائه می‌کند.

نمایشگر 6.43 اینچی Super AMOLED دستگاه ساخت سامسونگ است و از وضوح 1080×2400 پیکسل، نرخ رفرش 120 هرتزی، سرعت برداشت تاچ 360 هرتزی و حداکثر روشنایی نقطه‌ای 1000 نیتی بهره می‌برد. این صفحه‌نمایش که از نگاه ریل‌می، 91.7 درصد از روی دستگاه را پوشانده کنتراستی برابر با 5,000,000:1 داشته و 100 درصد از طیف DCI-P3 را پوشش می‌دهد. دوربین سلفی گوشی 32 مگاپیکسلی f/2.5 بدون فوکوس خودکار است و در بخش پشتی آن نیز یک دوربین 64 مگاپیکسلی با لنز 6 مرحله‌ای f/1.8، یک 8 مگاپیکسلی اولتراواید بدون فوکوس خودکار با f/2.3 و یک 2 مگاپکسلی ماکرو بدون فوکوس خودکار با f/2.4‌ دیده می‌شود. پردازنده این مدل همانطور که اشاره شد از نوع 6 نانومتری Snapdragon 778G است و 6 یا 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء دارد.

باتری گوشی با این‌که با ظرفیت 4,300mAh حرف چندانی برای گفتن ندارد اما در زمینه سرعت شارژ، رقبا را کاملا پشت سر گذاشته و نه‌تنها از شارژر 25 واتی A52s به‌راحتی عبور می‌کند بلکه شارژر 33 واتی Xiaomi 11 Lite 5G NE نیز در مقابل توان 65 واتی آن حرف خاصی برای گفتن ندارد. وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، اتصال NFC، جک 3.5 میلی‌متری هدست و سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش، دیگر نکته‌های کوچک‌ و بزرگی‌ست که در مورد این گوشی 5G می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

با این آشنایی نسبی با Realme GT Master Edition نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی GSMArena در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «GT Master بسیاری از چیزها را درست انجام داده و این موارد مهم هستند. عمر باتری را [به‌گونه‌ای] تقویت کرده که رقابت با آن مشکل است، با سرعت شارژی همراه شده که بله... بی‌رقیب است. نمایشگر آن روشن‌ترین نمونه در این حوالی نیست اما بسیار روشن است و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و [علاوه بر آن عمق رنگ] سیاه AMOLED مطلوب دارد. چیپ‌ست دستگاه قدرتمند است و این قدرت را برای دوره‌ طولانی حفظ می‌کند و رابط کاربری بدون این‌که زیاد سنگین باشد بسیار قابل شخصی‌سازی‌ست و اگر کسی نباشید که [زیاد] فیلم‌برداری می‌کند، سیستم دوربین، شما را خوشحال نگه می‌دارد.»

در مقاله GSMArena از نبود شیشه گوریلاگلس و اسپیکرهای استریو به‌عنوان نکته‌های منفی این گوشی یاد شد که از نگاه این سایت البته هیچ‌یک به‌اندازه‌ای مهم به‌نظر نمی‌رسند که مانعی برای خرید این گوشی به حساب بیایند در زمینه طراحی نیز اگر مدل چمدانی دستگاه انتخاب شود امتیاز طراحی را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

نکات مثبت و منفی Realme GT Master از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی منحصر به فرد (در صورت تهیه نسخه چمدانی موسوم به Voyager Grey)
نمایشگر بسیار خوب – AMOLED، نرخ رفرش بالا، روشنایی ماکزیمم خوب
عمر باتری سطح بالا و شارژ بسیار سریع
حجم وسیعی شخصی‌سازی در رابط کاربری Realme UI ‌بدون قرار گرفتن سر راه کاربر
قدرت بالای چیپ‌ست SD778 با عملکرد پایدار عالی
کیفیت دوست‌داشتنی عکس‌ها از تمامی دوربین‌ها در نور روز و کارکرد عالی نایت مد در نور کم
اشاره نشدن به شیشه محافظ روی صفحه‌نمایش در مشخصات دستگاه
منتقل نکردن حس یک گوشی پیشرفته در طراحی در نسخه غیر چمدانی با بدنه تمام پلاستیکی
نبود اسپیکرهای استریو و چندان بلند نبودن صدای تک اسپیکر اصلی
کیفیت پایین ویدئو

در مقاله GSMArena، کیفیت عکس‌های پیش‌فرض 16 مگاپیکسلی Realme GT Master در نور روز در حالی‌که ایده‌آل‌گرایان را راضی نمی‌کند، «بسیار خوب» توصیف شده است. این تصاویر به‌گفته این مقاله در زمینه رنگ و کنتراست بیش از اندازه اغراق شده به‌نظر می‌رسند و از واقعیت فاصله دارند. جزییات «عالی» و فرایند شارپ کردن مهارشده از نکات مثبت ذکر شده در این میان به حساب می‌آیند اما سطح نویز از حد عادی فراتر نوصیف شده است. کیفیت دوربین 8 مگاپیکسلی در نور روز نیز به‌گفته این مقاله مناسب نیست و طیف دینامیکی محدود و جزییات نچندان زیادی را به ثبت می‌رساند. شارپ‌نس خوب، عملکرد مناسب تصحیح‌کننده اعوجاج و «رنگ‌های دوست‌داشتنی»، از جمله نکات مثبت اشاره شده برای این دوربین به حساب می‌آیند.

دوربین اصلی در شب در حالت عادی تصاویر سافت و پر از نویزی را ثبت می‌کند که طیف دینامیکی محدودی دارند. رنگ‌های این تصاویر البته هنوز درجه اشباع خود را چندان از دست نمی‌دهند. با فعال کردن حالت شب با نتیجه بسیار بهتری روبرو می‌شویم که جزییات در آن‌ها ارتقاء یافته و نورگیری بهتری را عرضه می‌کنند. نایت مد برای دوربین اولتراواید نیز در دسترس بوده و برای این دوربین نیز نتیجه بسیار بهتری را به همراه می‌آورد. به‌گفته GSMArena تنها زمانی می‌توان از خوبی دوربین 2 مگاپیکسلی ماکروی این گوشی سخن گفت که آن را با مدلی فاقد این دوربین مقایسه کرد! جای‌که جزییات اندک، طیف دینامیکی محدود، رنگ‌های خاموش و سافت و در دسترس نبودن فوکوس خودکار، جذابیت خاصی برای این دوربین باقی نمی‌گذارند.

GSMArena کیفیت ویدئوهای 4K دوربین اصلی این گوشی را از لحاظ جزییات، در سطح نازلی ارزیابی کرده که علاوه بر این شارپ‌نس بیش از اندازه‌ای را نیز تجربه می‌کنند. رنگ‌ها مناسبند و کنتراست خوبی نیز ارائه می‌کنند منتهی طیف دینامیکی آن‌ها محدود است. نظر این رسانه در مورد دوربین اولتراواید نیز تغییر خاصی نکرده و ویدئوهای 1080p/30fps این دوربین را به‌جز میدان وسیع‌تر نسبت به دوربین اصلی فاقد نکته کیفی خاصی می‌داند. نور بیشتر و رنگ‌های ضعیف‌تر، تفاوت ویدئوهای این دوربین با دوربین اصلی را تشکیل می‌دهند و جزییات آن‌ها برای یک دوربین اولتراواید مناسب است. لرزه‌گیر دیجیتال در هر دوی این دوربین‌ها فعال است و راهی برای غیر فعال کردن آن وجود ندارد.

دوربین 32 مگاپیگسلی سلفی گوشی عملا عکس‌هایی با وضوح 12 مگاپیکسلی برداشت می‌کند که از «جزییات عالی، یک طیف دینامیکی وسیع و رنگ‌هایی خوشایند» برخوردارند.

Tech Adviser

در مطلب تک ادوایزر در بخش نتیجه‌گیری این گوشی این‌گونه آمده است: «Realme GT Master Edition بسیاری از ویژگی‌های عالی مدل استاندارد را حفظ کرده است: یک نمایشگر عالی، باتری بزرگ، نرم‌افزار استوار و سرعت شارژ سریع. طراحی چمدانی منحصر به فرد و استفاده از جک هدفون همچنین این [مدل] را برای یک گوشی میان‌رده، قیمت پایین به [گزینه] کاملا مطلوبی بدل می‌کند.»

در ادامه این مطلب البته به برخی نکات منفی نیز اشاره شده که تقلیل پروسسور دستگاه و رنگ‌های اغراق شده دوربین، حتی با وجود قیمت پایین‌تر، GT Master Edition را در جایگاه رقابتی ضعیف‌تری نسبت به GT اصلی قرار می‌دهد. حضور رقبای قدرتمند دیگری در این کلاس از دیگر نکات منفی ذکر شده از سوی تک ادوایزر برای این گوشی است.

نکات مثبت و منفی Realme GT Master از نگاه Tech Adviser شامل این موارد می‌شوند:

طراحی منحصر به فرد
نمایشگر 120 هرتزی
دوام باتری خوب
دوربین مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی است
در دسترس نبودن استاندارد ضد آب
پردازنده نچندان عالی

به‌گفته تک ادوایزر، دوربین GT Master در صورتی‌که شرایط نوری اجازه دهد می‌تواند تصاویری عالی از افراد، اشیاء و مناظر تهیه کند؛ جایی‌که با جزییات بالا و کیفیت مطلوب بافت روبرو می‌شویم اما رنگ‌ها زیر نور مستقیم خورشید در یک روز روشن بیش از اندازه بولد و اغراق‌شده‌اند. این موضوع حتی با خاموش کردن HDR و غیر فعال کردن AI نیز ادامه داشته و رنگ‌ها درجه اشباع بالاتری نسبت به حالت طبیعی دارند. در نور کم با جزییات اندک و رنگ‌های بی‌روح، کیفیت تصاویر کاهش پیدا می‌کند که با وجود آن‌که حالت شب به بهبود آن کمک می‌کند اما این کمک به تغییری بزرگ منجر نشده و از این گذشته به زمان بیشتری برای پروسس تصویر نیاز دارد.

تک ادوایزر همچنین از کیفیت پایین دوربین اولتراواید سخن می‌گوید که جزییات کمتر و رنگ‌های مصنوعی ضعیف‌تری را نسبت به دوربین اصلی ایجاد می‌کند. دوربین ماکرو نیز از نگاه این مطلب به‌دلیل نبود راهی برای آگاهی کاربر از قرار گرفتن سوژه در فاصله مناسب فوکوس بی‌کیفیت بوده و نتایج معمولا ضعیفی را ثبت می‌کند.

Notebook Check

در بررسی نوت‌بوک چک که در عنوان از طراحی دستگاه و تجهیز آن به 5G به‌عنوان نکات مثبت اصلی دستگاه یاد شده، در بخش نتیجه‌گیری آمده است: «تفاوت مابین ریل‌می GT و ریل‌می GT Master Edition به‌سرعت قابل تشخیص است: مدل مستر ادیشن تا حدودی حسی مشابه یک گوشی هوشمند کاملا متفاوت دارد با این‌که دوربین بخش پشتی و طراحی پایه‌ای آن در این قسمت مشابه یکدیگرند. با این‌حال پروسسور کاملا منفاوت، نبود اسپیکرهای استریو، بیشینه سرعت کمتر WLAN، مموری تا حدی کندتر و عملکرد [باتری] کوتاه‌تر تفاوت این [دو] کلاس را آشکار می‌کنند.»

این رسانه در ادامه ضمن اشاره به تجهیز مناسب GT Master Edition و سرعت نسبتا سریع آن در این کلاس، دوربین و دوام باتری آن را ضعیف‌تر بر می‌شمارد اما حداقل در مورد این دومی یعنی دوام باتری از شارژر بسیار سریع 65 واتی سخن می‌گوید که نیاز به شارژ شبانه را از میان برداشته و مزیت بالایی را برای این گوشی به همراه می‌آورد.

نکات مثبت و منفی Realme GT Master از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

قدرت فراوان
شارژ سریع
نمایشگر 120 هرتزی AMOLED سریع
فرکانس‌های موبایل متعدد
ایجاد گرمای بیش از اندازه زیر بار
ضعف دوربین در نور کم

نوت‌بوک چک از کانال رنگی آبی در تصاویر و مبهم بودن برخی از جزییات دوربین اصلی این گوشی یاد می‌کند. این دوربین از نگاه این مطلب در نور کم هنوز کنتراست خود را حفظ می‌کند اما در نور بسیار کم در حد یک 1 لوکس تقریبا چیزی در تصاویر آن دیده نمی‌شود. دوربین اولتراواید، تصاویری عادی (passable) ایجاد می‌کند و جزییات زیادی را به‌تصویر نمی‌کشد. به‌گفته این رسانه، دوربین 32 مگاپیکسل سلفی تصاویر خوبی را در نگاه اول برداشت می‌کند اما با زوم کردن در آن‌ها، محتوای تصویر به‌سرعت مبهم می‌شود.

Techradar

در بررسی تک‌رادار که زیر عنوان گوشی میان‌رده توانمند با ارزش دیگری از Realme را به‌همراه دارد در بخش نتیجه‌گیری آمده است: «Realme GT Master Edition یک میان‌رده با قیمت خوب از این سازنده چینی‌ست که در حالی‌که در زمینه عملکرد [در مقایسه با سایرین] برجسته نیست و با برخی نواقص همراه است، قیمت، کیفیت نمایشگر و شارژ سریع آن به متمایز شدن این گوشی در این سمت شلوغ بازار کمک کرده است.»

نکات مثبت و منفی Realme GT Master از نگاه Techradar شامل این موارد می‌شوند:

شارژ سریع
نمایشگر 120 هرتزی با کیفیت
دوربین توانمند
مقاوم نبودن در برابر نفوذ آب
طراحی معمولی
ارائه نکردن شارژ بی‌سیم

تک‌رادار در مورد دوربین اصلی این گوشی می‌گوید: «تصاویر به‌سرعت، با فوکوس خودکار دقیق، رنگ‌ها و شارپ‌نس فراوان و پردازش HDR مناسب برداشت می‌شوند که [این آخری] از دست رفتن جزییات در تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت‌های تصویر را متوقف می‌کند.» این منبع نیز از رنگ‌های غیر عادی تصاویر این دوربین یاد کرده و آن‌ها را «شاید اندکی بیش از اندازه روشن» توصیف می‌کند. شارپ کردن بیش از اندازه نیز مشکل دیگری‌ست که در این مطلب به آن اشاره شده اما از آن به‌عنوان مشکل بزرگی یاد نمی‌شود و از سهولت رفع این عیب در نرم‌افزارهای ویرایشی سخن گفته شده است. تک‌رادار در مورد کیفیت عکس‌های این دوربین در نور کم نظر جالبی دارد: «شما همچنین می‌توانید با Realme GT Master Edition عکس‌های با ظاهر معقولی را در نور کم بگیرید که همیشه در یک گوشی میان‌رده در دسترس نیست. با یک دستِ بدون لرزش در هنگام گرفتن عکس و برخی پردازش‌های اضافی در سمت نرم‌افزاری، این گوشی قادر به ایجاد نتایجی مناسب در شراط بسیار کم‌نور است، اگرچه قطعا نباید انتظار معجزه داشته باشید.»

تک‌رادار نظر مثبت خود در دوربین اصلی گوشی را برای دوربین اولتراواید نیز به این صورت تکرار کرده است:‌«یک حالت اولتراواید همیشه [یک گزینه] مفید برای داشتن است و این یکی که در این‌جا ارائه شده، به‌خوبی کار می‌کند. این [دوربین] قادر به جا دادن [سوژه‌های] بسیار بیشتر در یک صحنه مشخص بدون هیچ اعوجاج یا تار شدن است؛ امری‌که [معمولا در گوشی‌های دیگر] در هنگام استفاده از حالت فوق عریض رخ می‌دهد.»



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا