رونمایی سامسونگ از 4 سنسور تصویری با پیکسل‌های 0.7 میکرونی – پارادوکس پیکسل کوچک‌تر و نور بیشتر؟

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/6/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز سه‌شنبه 15 سپتامبر 2020 (25 شهریور 1399) از تولید 4 سنسور تصویری جدید خبر داد. این 4 سنسور – که همگی از تکنولوژی ISOCELL Plus و Smart ISO بهره می‌برند – عبارتند از سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL HM2، سنسور 64 مگاپیکسلی ISOCELL GW3، سنسور 48 مگاپیکسلی ISOCELL GM5 و نهایتا سنسور 32 مگاپیکسلی ISOCELL JD1. سامسونگ در ساخت این سنسورها از پیکسل‌های 0.7 میکرونی استفاده کرده و به همین دلیل، اندازه این سنسورهای جدید در مقایسه با نسل پیشین – ساخته شده با پیکسل‌های 0.8 میکرونی – تا 15 درصد کاهش یافته است. طبق ادعای سامسونگ، این کاهش اندازه می‌تواند ماژول‌های دوربین را تا 10 درصد کوتاه‌تر نماید.

یکی از مهم‌ترین اهداف سامسونگ از طراحی سنسورهای تصویری با پیکسل‌های کوچک‌تر، کاهش اندازه بیرون‌زدگی ماژول‌های دوربین از بدنه دستگاه بوده است؛ پدیده‌ای که حتی S20 Ultra و Note 20 Ultra هم به شدت گرفتار آن هستند. البته در حالت عادی، کوچک شدن پیکسل‌ها توانایی سنسور در دریافت نور را کاهش داده و در نهایت عملکرد سنسور در محیط‌های کم‌نور را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. اما ظاهرا، این موارد برای سنسورهای جدید سامسونگ صدق نمی‌کنند!

به گفته سامسونگ، تکنولوژی‌های پیشرفته ISOCELL Plus و Smart-ISO به طور اختصاصی برای اندازه 0.7 میکرونی پیکسل‌ها بهینه‌سازی شده و علی‌رغم کوچک‌تر شدن پیکسل‌ها، می‌توانند در جذب نور کافی و افزایش ظرفیت سنسور مؤثر باشند. سازوکار تکنولوژی‌های مذکور به این شکل است که ISOCELL Plus نورِ دریافت‌شده را با کمک ساختاری مشابه دیوار به دور پیکسل‌، حفظ می‌کند؛ Smart-ISO نیز با تنظیم هوشمندانه کمیت ISO (مطابق با نوردهی بهینه) از نور دریافت‌شده حداکثر استفاده را خواهد برد.

یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که سامسونگ در ساخت سنسورهای جدید خود از آن بهره گرفته ISOCELL 2.0 نام دارد. این تکنولوژی، ساختار دیوار مانندی که بین پیکسل‌ها قرار دارد را بهبود بخشیده و لذا به گفته سامسونگ، تکنولوژی ISOCELL 2.0 (در مقایسه با تکنولوژی ISOCELL Plus) می‌تواند میزان حساسیت به نور را تا 12 درصد افزایش دهد. در ادامه با جزییات بیشتری از تک‌تک سنسورهای جدید سامسونگ آشنا می‌شویم:

ISOCELL HM2

پس از HMX و HM1، سنسور ISOCELL HM2 سومین سنسور تصویری 108 مگاپیکسلی سامسونگ به شمار می‌رود. این سنسور جدید حدود 15 درصد کوچک‌تر از دو سنسور 0.8 میکرونی قبلی بوده و می‌تواند 10 درصد از ارتفاع ماژول دوربین بکاهد. HM2 از یک راهکار سریع‌تر و مؤثرتر برای فوکوس خودکار تشخیص فاز به نام Super PD برخوردار است. گفتنی‌ست مثل HM1، این سنسور جدید نیز به تکنولوژی ترکیب 9 پیکسل در 1 پیکسل مجهز شده و به گفته سامسونگ می‌تواند زوم تا 3 برابر را بدون افت کیفیت انجام دهد.

ISOCELL GW3

به لطف پیکسل‌های کوچک‌تر سنسور 64 مگاپیکسلی ISOCELL GW3، سایز اپتیکی این سنسور، تقریبا با سایز اپتیکی سنسور 48 مگاپیکسلی سامسونگ (با پیکسل‌های 0.8 میکرونی)، برابری می‌کند. تکنولوژی‌های Tetracell و Smart-ISO به این سنسور کمک می‌کنند که تصاویری روشن‌تر گرفته و توانایی آن در بازتولید دقیق رنگ را بالاتر می‌برند. علاوه بر این، سامسونگ مدعی شده که وجود لرزه‌گیر الکترونیکی یا EIS موجب می‌شود که ISOCELL GW3 بتواند عکس‌های شارپ‌تر و ویدئوهای کم‌لرزش‌تری را تولید نماید. ناگفته نماند، پشتیبانی از ضبط ویدئوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه، از دیگر ویژگی‌های این سنسور است.

ISOCELL GM5

سنسور 48 مگاپیکسلی ISOCELL GM5 برای استفاده به عنوان دوربین زوم‌کننده و یا دوربین با زاویه خیلی باز (التراواید) طراحی شده است. این سنسور با بهره‌گیری از ظرفیت‌ پیکسل‌های 0.7 میکرونی، در هنگام به‌کارگیری در سیستم‌های نوری برای زوم تلسکوپی 5 برابر، بیرون‌زدگی دوربین را به حداقل می‌رساند. استفاده از این سنسور به عنوان دوربین التراواید، ضبط ویدئوی فول اچ‌دی با سرعت 480 فریم در ثانیه را به ارمغان می‌آورد. به گفته سامسونگ، ISOCELL GM5 به نوعی فناوری HDR موسوم به staggered-HDR مجهز شده که می‌تواند پروسه پردازش تصویر را سرعت ببخشد. این کار با ارسال بازخوانیِ نوردهی‌های طولانی، متوسط و کوتاه از هر ردیف از پیکسل‌ها به پردازنده موبایل، صورت می‌گیرد. زمانی که بازخوانی به جای اینکه در سطح تک‌تک پیکسل‌های 0.7 نانومتری انجام شود، بر بستری از پیکسل‌های 2 به 2 (به قطر 1.4 میکرون) اجرا می‌شود، staggered-HDR می‌تواند تصاویری روشن‌تر، واضح‌تر و با نویز کمتری را به دست دهد.

ISOCELL JD1

طبق ادعای سامسونگ، ISOCELL JD1 کوچک‌ترین سنسور تصویری 32 مگاپیکسلی به اندازه 1/3.14 اینچ در صنعت است. از این رو این سنسور برای استفاده در حفره درون نمایشگر و یا به عنوان دوربین سلفی پاپ-آپ، ایده‌آل به نظر می‌رسد. حتی با داشتن 32 میلیون پیکسل، به‌راحتی می‌توان دوربین مجهز به این سنسور را در زیر نمایشگر جای داد، زیرا ارتفاع ماژول چنین دوربینی با ارتفاع ماژول دوربین‌های 20 مگاپیکسلی (با پیکسل‌های 0.9 میکرونی) و یا دوربین‌های 16 مگاپیکسلی (با پیکسل‌های 1 میکرونی) برابری می‌کند. ناگفته نماند، مثل GM5، سنسور JD1 نیز از قابلیت staggered-HDR پشتیبانی می‌کند.

در پایان باید گفت، سنسورهای GW3 ،HM2 و JD1 وارد تولید انبوه شده و سنسور GM5 مرحله نمونه‌برداری را پشت سر می‌گذارد. هنوز مشخص نیست که نخستین دیوایس‌های مجهز به این سنسورها چه زمانی وارد بازار خواهند شد.

منبع : Samsung