معرفی Helio G95 –تراشه گیمینگ میان‌رده مدیاتک

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، هلیو جی 95 Helio G95
واحد خبر mobile.ir : بیش از یک سال قبل، کمپانی مدیاتک با معرفی تراشه‌های سری Helio G90، رسما به دنیای چیپ‌ست‌های گیمینگ میان‌رده وارد شد. پردازنده‌های G90 و G90T تنها اعضای این خانواده به شمار می‌رفتند، اما درست یک روز پس از معرفی اسنپ‌دراگون 732G از سوی کوالکام، مدیاتک نیز از به‌روزرسانی سری G90 خبر داد. این کمپانی تایوانی در روز سه‌شنبه 1 سپتامبر 2020 (11 شهریور 1399) از جدیدترین تراشه گیمینگ خود با نام Helio G95 رونمایی کرد. ساختار CPU در G95 نسبت به تراشه‌های قبلی این سری تغییری نکرده و مثل دو مدل قبلی از ارتباطات 5G پشتیبانی نمی‌کند، اما عملکرد پردازنده و گرافیک در آن بهبود یافته است.

مثل تراشه‌های G90 و G90T، چیپ‌ست Helio G95 نیز با لیتوگرافی 12 نانومتری TSMC ساخته شده و از 2 هسته 2.05 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A76) و 6 هسته 2 گیگاهرتزی (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A55) تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی این چیپ‌ست جدید، همان Mali-G76 MC4 است، با این تفاوت که فرکانس آن از 800 مگاهرتز به 900 مگاهرتز افزایش پیدا کرده است. به واسطه همین امر، مدیاتک مدعی‌ست که نمره پردازنده گرافیکی G95 در بنچمارک Antutu تا 8 درصد نسبت به G90T بالاتر رفته است. همچنین، طبق ادعای مدیاتک، امتیاز CPU این چیپ‌ست جدید در بنچمارک Manhattan 3.0، تا 5 درصد افزایش داشته، اما با توجه به اینکه هسته‌ها و فرکانس‌های آنها در G95 تغییری نداشته،. مشخص نیست که این ارتقاء به‌چه صورتی انجام شده است.

به جز بهبود عملکرد CPU و GPU، تغییر چشمگیر دیگری در G95 به چشم نمی‌خورد. این تراشه – مثل مدل‌های قبلی این سری – از 10 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR4x) با حداکثر فرکانس 2,133 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. دیوایس‌های مجهز به این چیپ‌ست می‌توانند از یک دوربین 64 مگاپیکسلی و یا دو دوربین 24 و 16 مگاپیکسلی برخوردار باشند. پشتیبانی از فناوری ترکیب پیکسل‌ها، تشخیص چهره با کمک هوش مصنوعی، فیلم‌برداری 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و همچنین ضبط ویدئوی اسلوموشن با سرعت 240 فریم در ثانیه، از دیگر قابلیت‌های اپتیک در G95 محسوب می‌شوند.

رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و نرخ به‌روزرسانی 90 هرتز، حداکثر توان نمایشگر در دیوایس‌های دارای G95 خواهد بود. همان طور که در مقدمه هم گفته شد، تراشه G95 فاقد ارتباطات نسل پنجم بوده و از 4G LTE پشتیبانی می‌کند. وای-فای 5، بلوتوث 5، همزمانی وای-فای و LTE و همچنین همزمانی تماس و داده از دیگر گزینه‌های ارتباطی تراشه جدید مدیاتک بر شمرده شده‌اند. ناگفته نماند، با توجه به پشتیبانی G95 از قابلیتی موسوم به dual wake-up word، دیوایس‌های مجهز به این تراشه می‌توانند به طور همزمان به بیش از یک "کلمه ماشه" یا trigger word گوش دهند. لازم به ذکر است، "کلمه ماشه" همان کلمه‌ای‌ست که برای ارتباط با دستیار صوتی گفته می‌شود.

اسمارت‌فون سری realme 7 – که در 3 سپتامبر (13 شهریور) معرفی شد، اولین گوشی مجهز به تراشه Helio G95 محسوب می‌شود در آینده گیمینگ‌فون‌های میان‌رده بیشتری با این چیپ‌ست وارد بازار خواهند شد. فراموش نکنیم، به گفته شرکت سازنده، Helio G95 قدرتمندترین تراشه گیمینگ مدیاتک محسوب می‌شود که البته با توجه به پروسسورهای پرچمدار این شرکت، این ادعا را باید تنها به رده میانی متنسب دانست.

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا