معرفی Exynos 2200 – چیپ‌ست جدید سامسونگ مجهز به Xclipse GPU با معماری AMD RDNA 2

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/10/28        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ای ام دی AMD ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، نسل پنجم 5G ، اکسینوس 2200 Exynos 2200 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره در روز سه‌شنبه 1 ژانویه 2022 (28 دی 1400) از چیپ‌ست جدید Exynos 2200 رونمایی کرده که با فناوری 4 نانومتری EUV‌ این شرکت ساخته شده است؛ این پروسسور پس از Dimensity 9000 و Snapdragon 8 Gen 1 سومین چیپ مجهز به هسته‌های جدید V9 شرکت Arm به‌حساب می‌آید اما شهرت آن را باید در جای دیگر یعنی GPU جست‌وجو کرد. Exynos 2200 به گرافیک جدیدی به نام Xclipse مجهز شده که از معماری RDNA 2 شرکت AMD بهره می‌برد و برای اولین بار برخی ویژگی‌های سطح بالای گرافیکی مثل ray tracing سخت‌افزاری را در یک گوشی موبایل ارائه خواهد کرد. گزینه variable rate shading یا VRS نیز در این گرافیک در دسترس است.

گرافیک

برخلاف نوبت‌های قبلی، صحبت از Exynos 2200 را طبیعتا باید از بخش GPU یا گرافیک آن آغاز کرد که پس از گذشت بیش از هفت ماه از اعلام طراحی نسل بعدی تراشه‌های پرچمدار Exynos با معماری گرافیکی RDNA 2 از سوی AMD حالا این قضیه رنگ واقعیت به‌خود گرفته و گرافیک Xclipse 920 حاضر در این چیپ‌ست اولین دستاورد همکاری سامسونگ با AMD به حساب می‌آید. سامسونگ گرافیک Xclipse را «یک پردازنده گرافیکی هیبریدی بی‌نظیر» معرفی می‌کند که «مابین پروسسور گرافیکی موبایلی و کنسول‌های بازی» قرار می‌گیرد. درباره وجه تسمیه این اسم نیز سامسونگ به این موضوع اشاره کرده که Xclipse از ترکیب کلمه X و eclipse تشکیل شده که اولی به Exynos‌ اشاره دارد و دومی همانند یک گرفتگی آسمانی به دوره‌ای از بازی‌های موبایلی پایان داده و «دوره هیجان‌انگیز تازه‌ای» را آغاز می‌کند.

از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های این GPU باید به پشتیبانی از ray tracing سخت‌افزاری و VRS (سایه‌زنی با نرخ متغیر یا variable rate shading) اشاره کرد که هر دو تا به امروز تنها منحصر به کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی بوده و جایی در گرافیک‌های موبایلی نداشته‌اند. ray tracing را می‌توان به شبیه‌سازی دقیق رفتار فیزیکی نور در دنیای واقعی تعبیر کرد که در آن حرکت و ویژگی‌های رنگی پرتوهای نور پس از منعکس شدن از سطوح محاسبه می‌شود. این ویژگی به ساخت افکت‌های نوری واقع‌گرایانه در صحنه‌های گرافیکی منجر شده و تجربه متمایزی را از گیم موبایلی ارائه می‌کند.

دومین ویژگی GPU جدید سامسونگ VRS با سایه‌زنی با نرخ متغیر است که در طی آن طراح و توسعه‌دهنده گرافیکی می‌تواند برای مناطق کم‌اهمیت‌تری از صحنه که در نمای کلی تأثیری ندارند از نرخ سایه‌زنی پایین‌تری استفاده کرده و بدین‌ترتیب بار کاری گرافیک با توجه به موقعیت بهینه‌سازی می‌شود و با اختصاص منابع GPU به مناطق با اهمیت‌تر، تجربه بازی روان‌تری در اختیار کاربران قرار بگیرد.

گزینه multi-IP governor یا AMIGO از دیگر قابلیت‌های گرافیک Xclipse به شمار می‌رود که سامسونگ بدون اشاره به جزییات آن از ارتقاء «بهره‌وری و عملکرد کلی» سیستم با کمک این ویژگی سخن به میان آورده است.

در رابطه با قدرت این گرافیک و عملکرد آن در مقایسه با گرافیک 10 هسته‌ای Mali-G710 حاضر در Dimensity 9000 از یک سو و گرافیک Adreno 730 حاضر در Snapdragon 8 Gen 1 از سوی دیگر،‌ طبیعتا تا زمان ارائه اولین دیوایس مجهز به Exynos 2200 نمی‌توان اظهارنظر دقیقی کرد اما نگفته پیداست که با داغ شدن این رقابت احتمالا سال هیجان‌انگیزی را برای دنیای بازی‌های موبایلی در پیش روی خواهیم داشت.

هسته‌های پردازشی

Exynos 2200‌ همجون رقبای خود یعنی Dimensity 9000 و Snapdragomn 8 Gen 1 از همان هسته‌های پردازشی و چینش 4+3+1 پیشین استفاده کرده جایی‌که یک هسته قدرتمند Cortex-X2 در بالاترین سطح، سه هسته میانی Cortex-A710 در کلاستر دوم و بالاخره چهار هسته Cortex-A510 در سطح پایین قرار گرفته‌اند. سامسونگ به فرکانس و حافظه کش این هسته‌ها اشاره نکرده و بدین‌ترتیب حداقل از روی ظاهر امر نمی‌توان قیاس مستقیمی را با دو چیپ‌ست دیگر انجام داد.

واحد پردازش عصبی

Exynos 2200 به‌گفته شرکت سازنده با ارتقاء در NPU، «هوش مصنوعی داخلی قدرتمندتری» را ارائه می‌کند و دو برابر شدن پرفورمنس واحد پردازش عصبی دو هسته‌ای آن در مقایسه با نسل قبل، امکان انجام محاسبات موازی بیش‌تر و ارتقاء عملکرد در بخش AI را به همراه داشته است. واحد NPU در این پروسسور جدا از کمیت‌های محاسباتی کم‌مصرف INT8 و INT16 حالا از نقاط شناور 16 بیتی (FP16) نیز در این زمینه استفاده می‌‌کند که دقت بسیار بالاتری را به همراه خواهد داشت.

پروسسور سیگنال تصویری (ISP)

بخش ISP یا پروسسور سیگنال تصویری Exynos 2200 به‌گفته سامسونگ از طراحی جدیدی بهره می‌برد که امکان پشتیبانی از وضوح 200 مگاپیکسلی با 30 فریم در ثانیه را برای دوربین فراهم می‌آورد. این ISP از وضوح تصویر 108 مگایکسلی در حالت تکی و 36+64 مگاپیکسلی در حالت دوگانه پشتیبانی کرده و می‌تواند به 7 دوربین (4 دوربین به‌صورت همزمان) متصل شود. حداکثر وضوح برداشت ویدئو در این ISP به 4K HDR یا 8K عادی محدود شده است. در پخش ویدئو حداکثر وضوح مورد پشتیبانی در این ISP به 4K با 240 فریم در ثانیه یا 8K‌ با 60 فریم در ثانیه می‌رسد و در برداشت ویدئو نیز می‌توان به وضوح 4K‌ با 120 فریم در ثانیه یا 8K با 30 فریم در ثانیه دست پیدا کرد. در زمینه صفحه‌نمایش نیز از نمایش محتوای +HDR10 و نرخ رفرش تا 144 هرتز در وضوح +QHD پشتیبانی می‌شود.

این مجموعه به دیکودر کم‌مصرف داخلی AV1 نیز مجهز شده که در هنگام پخش ویدئو از منابعی مثل نت‌فلیکس، یوتوب و دیگر سرویس‌های استریم سازگار با AV1، زمان پخش طولانی‌تری را ارائه می‌کند.

گزینه‌های ارتباطی

Exynos 2200 طبیعتا به مودم داخلی 5G مجهز است که حالا از باندهای فرکانسی بیش‌تری برای هر دو فناوری شبکه sub-6GHz و mmWave پشتیبانی کرده و با امکان ترکیب سینگال‌های 4G LTE و 5G NR روی کاغذ می‌تواند به سرعت 10Gbps در دانلود دست پیدا کند. دیگر گزینه‌های ارتباطی مورد پشتیبانی در این چیپ‌ست شامل وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2 و NFC می‌شوند.

امنیت

پروسسور جدید سامسونگ در زمینه امنیت نیز موفق ظاهر شده و با به‌کارگیری آن‌چه عنصر ایمن یک‌پارچه یا Integrated Secure Element نامیده می‌شود امکان ذخیره کلیدهای خصوصی رمزنگاری شده و عملکرد به‌عنوان RoT را داراست؛ Rot‌ یا Root of Trust به‌طور خلاصه، منبعی با قابلیت اطمینان بالا در یک سیستم رمزنگاری است که اغلب با یک ماژول سخت‌افزاری مستقل عملگرهای رمزنگاری را در خود ذخیره می‌کند.

Exynos 2200 به‌گفته سامسونگ در حال حاضر در مرحله تولید انبوه قرار داشت و با این‌که اولین دیوایس دریافت‌کننده این چیپ‌ست از سوی این شرکت مشخص نشده اما به احتمال قریب به یقین در برخی از نسخه‌های بین‌المللی پرچمداران خانواده Galaxy S22 شاهد حضور این پردازنده خواهیم بود.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا