سامسونگ گلکسی A21s در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy A21s ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : برای تهیه یک گوشی ارزان‌قیمت معمولا نگاهی بسیاری از خریداران به سمت گوشی‌های چینی و به‌طور مشخص برند شیائومی معطوف می شود اما سامسونگ نیز در این رده نمونه‌های خوش‌قیمت و متناسبی را عرضه می‌کند که Galaxy A21s یکی از آن‌هاست؛ این گوشی که از حضور آن در بازار بیش از یک سال می‌گذرد هنوز با تکیه بر مواردی مثل صفحه‌نمایش بزرگ، دوربین با وضوح بالا، باتری حجیم و البته قیمت مناسب پر فروش بوده و در بین انتخاب‌های خریداران این رده جای می‌گیرد. A21s با وجود این موارد البته از نقاط ضعف مشخصی نیز برخوردار است که مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد آن را به امر جالب توجه‌ای بدل می‌کند.

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله بهتر است اندکی با مشخصات و امکانات این مدل آشنا شویم؛ Galaxy A21s اسمارت‌فون پایین‌رده‌ای‌ست که برخی المان‌های مدرن‌تر طراحی شامل فرم L شکل دوربین‌های بخش پشتی و دوربین سلفی پانچی، ظاهری مقبول‌تر برای آن ایجاد کرده‌اند. حضور سنسور اثر انگشت در بخش پشتی و حاشیه نسبتا ضخیم زیر صفحه‌نمایش البته از این جذابیت ظاهری تا حدودی کاسته و پلاستیکی بودن کامل بدنه نیز امری عادی و متداول در این رده قیمتی به حساب می‌آید.

صفحه‌نمایش 6.5 اینچی دستگاه از فناوری ساخت PLS TFT LCD بهره می‌برد و وضوح تنها 720×1600 پیکسلی آن نیز به تراکم نازل 270 پیکسل در هر اینچ منجر شده است. دوربین سلفی دستگاه 13 مگاپیکسلی با f/2.2 و فیلم‌برداری فول اچ‌دی‌ست و در پشت گوشی نیز با کنار گذاشتن دو واحد کم اهمیت 2 مگاپیکسلی (یکی برای عکاسی از فاصله بسیار نزدیک و دیگر برای محو کردن پس‌زمینه سوژه اصلی در حالت پرتره)، تنها به یک دوربین 48 مگاپیکسلی f/2.0 و یک 8 مگاپیکسلی اولتراواید f/2.2 بر می‌خوریم.

سامسونگ برای پردازنده این گوشی از پروسسور Exynos 850 خود استفاده کرده که با وجود آن‌‌که 8 هسته A55 (حداکثر با فرکانس 2 گیگاهرتز) و گرافیک تک هسته‌‌ای Mali-G52 آن چندان چنگی به دل نمی‌زنند اما ساخته شدن آن با لیتوگرافی 8 نانومتری نوید مصرف کم انرژی را می‌دهد. A21s با طیف متنوعی از حافظه‌های رم و حافظه داخلی ارائه می‌شود اما ظاهرا در بازار ایران بیشتر رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایتی آن در دسترس قرار دارند. اسلات حافظه اختصاصی microSD نیز در این گوشی فراموش نشده است. باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی با شارژر 15 واتی، سنسور اثر انگشت، وای‌فای ac و بلوتوث 5 دیگر مشخصات این گوشی 192 گرمی را تشکیل می‌‌دهند.

با این مقدمه نوبت به بررسی نظرات رسانه‌های معتبر در رابطه Galaxy A21s می‌رسد.

GSMArena

در رسانه GSMArena در رابطه با A21s این‌گونه آمده است: گلکسی A21s پیشنهاد معقولانه‌ای به‌نظر می‌رسد – نمایشگر بزرگ 6.5 اینچی، دوربین چهارگانه بسیار خوب و باتری حجیم که رتبه استقامت بسیار بالایی را کسب می‌کند. این گوشی برای نسخه 32 گیگابایتی قیمتی در حدود 170 یورو دارد که برای سامسونگ یک قیمت اقتصادی است. متأسفانه بازار پایین‌رده با پیشنهادهای مختلفی که امکانات چشمگیری را به‌ازای قیمت پرداختی ارائه می‌کنند اشباع شده و گلکسی A21s اغلب در مقایسه با بسیاری دیگر از گوشی‌های ارزان‌قیمتی که در حال حاضر در بازار حضور دارند ناکافی به‌نظر می‌رسد.

در بخش نتیجه‌گیری این گوشی در این رسانه، A21s اسمارت‌فونی معرفی می‌شود که به خودی خود گوشی بدی نیست اما رقبای آن اغلب امکانات بهتری را در این قیمت ارائه می‌کنند و حتی خود سامسونگ نیز آماده فروش گوشی بهتری به شما (گلکسی A20) در این قیمت است! از نگاه این رسانه A21s تنها به یک چیز برای تبدیل شدن به یک پیشنهاد خوب نیاز دارد و آن هم یک افت قیمت مناسب است.

جی‌اس‌ام آرنا نکات مثبت و منفی این گوشی را در موارد زیر خلاصه کرده است:

صفحه‌نمایش بزرگ و گسترده با ناچ کوچک
دوام باتری عالی
آخرین نسخه اندروید و One UI
مجموعه دوربین همه‌کاره با تصاویر و ویدئوهای عالی برای این کلاس
NFC، درگاه microSD، جک 3.5 میلی‌متری هدست و رادیوی FM
عملکرد پردازشی ناکافی
رنگ‌های بی روح نمایشگر
امکان بهتر بودن دوربین سلفی
سرعت نسبتا پایین شارژ

GSMArena در مورد دوربین اصلی گوشی و تصاویر پیش‌فرض آن که در وضوح 12 مگاپیکسلی برداشت می‌شود با وجود آن‌که به جزییان نچندان فوق‌العاده این تصاویر اشاره می‌کند از بقیه المان‌های سنجش کیفیت از رنگ‌ها و فرایند شارپ کردن گرفته تا دقت رنگ‌ها و کنتراست کاملا رضایت داشته و پایین بودن نویز را نیز دلیل دیگری برای ابراز رضایت از این مجموعه عنوان کرده است. طیف دینامیکی این تصویر نیز به گفته این رسانه به‌لطف HDR خودکار که در صورت لزوم فعال می‌شود در اغلب موارد «ستودنی» است. تصاویر 48 مگاپیکسلی این دوربین البته از نگاه GSMArena ارزش چندانی برای برداشت ندارند چون حجم بالایی داشته و از نظر جزییات نیز شرایط بهتری را نسبت به عکس‌های 12 مگاپیکسلی عادی ندارند.

در این مطلب از جزییات مناسب، رنگ‌های مطلوب و طیف دینامیکی قابل قبول دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید سخن گفته شده و از شارپ نبودن آن‌ها به‌عنوان نکته‌ای منفی یاد شده است. دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو نیز به‌گفته این رسانه به‌رغم نبود فوکوس خودکار و وضوح پایین، رنگ‌های نسبتا دقیق و کنتراستی مطلوب (و اگرچه نه فوق‌العاده) را ارائه می‌کند. در شب، دوربین اصلی جزییات اندکی داشته و مکانیزم حذف نویز بسیاری از جزییات اصلی را از بین می‌برد. البته به‌گفته این رسانه، این عکس‌ها هنوز حداقل برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده خواهند بود. دوربین اولتراواید در این حالت وضعیت بدتری داشته و تصاویر آن چندان قابل استفاده نیست.

فیلم‌برداری هر دو دوربین اصلی و اولتراواید حداکثر با وضوح 1080p/30fps انجام می‌پذیرد که نویسنده GSMArena در هر دو مورد از کیفیت بالایی در زمینه شارپ‌نس و دقت رنگ سخن می‌گوید و در حالی‌که دوربین اصلی کنتراست عالی و طیف دینامیکی طبیعی را نیز ارائه می‌کند اما در دوربین اولتراواید با طیف دینامیکی ضعیف‌تری روبرو می‌شویم.

Notebook Check

در بررسی نوت‌بوک چک که عنوان دوربین چهارگانه ارزان‌قیمت را بر خود دارد، A21s، یک میان‌رده ارزان‌قیمت با سیستم دوربین انعطاف‌پذیر و نمایشگری بدون ناچ توصیف شده که رقبای آن در این طیف قیمتی حافظه بیشتر و پرفورمنس بالاتری را ارائه می‌کنند. سه فاکتور اصلی در ساختار این گوشی در این مطلب، باتری حجیم، طراحی مدرن و سیستم دوربین انعطاف‌پذیر عنوان شده که در اولی یعنی باتری، حجیم بودن آن عملا به معنای نیاز به زمان بیشتر برای شارژ نیز خواهد بود. گلکسی A21s به‌عنوان یک گوشی 200 یورویی، دیوایس قابل‌قبولی‌ست اما این مدل نقطه ضعف بزرگی را در زمینه عملکرد و بهینه‌سازی انرژی دارد که آن را بی‌جهت به زمین می‌زند. این رسانه دیگر نکات منفی این مدل را عملکرد ضعیف در مسیریابی، کیفیت پایین ساخت با لبه‌های تیز و اسپیکر متوسط آن می‌داند.

نوت‌بوک چک در بخش نکات مثبت و منفی A21s به موارد زیر اشاره کرده است:

دوربین عکس‌های خوبی می‌گیرد
طراحی شیک
دوام باتری طولانی
اسپیکر «اوکی»
ضعیف‌تر نشدن عملکرد پردازنده زیر بار
وای‌فای سریع
بهینه نبودن مصرف انرژی
عملکرد ضعیف در مسیریابی
طول کشیدن زمان برای لود شدن وب‌سایت‌ها
نرم‌افزارهای اضافی سیستمی (bloatware)

نوت‌بوک چک در مورد دوربین این گوشی می‌گوید: «با وجود آن‌که عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی اندکی محو و تار به‌نظر می‌رسند [اما] باز تولید رنگ خوب بوده و کیفیت کلی تصویر نیز اوکی است. این [موضوع] برای یک گوشی هوشمند 200 یورویی (238 دلاری) نسبتا غیر معمول است. عکس‌های گرفته شد در محیط‌های با نور کم می‌توانند نورگیری بهتری داشته باشند. به‌هر حال هر آن‌چه که دوربین اصلی برداشت می‌کند جزییات خوبی را نشان می‌دهد [از سوی دیگر] دوربین با زاویه اولتراواید، عکس‌های کم نور و رنگ و رو رفته‌ای تولید می‌کند. روی هم رفته این [تصاویر] برای [یک دوربین] عکاسی فوری مناسبند.»

PhoneArena

در رسانه فون‌آرنا، گلکسی A21s گوشی هوشمندی با باتری قوی و دوربین‌های با عملکرد مناسب توصیف می‌شود که در پردازش با مشکل روبرو شده و رنگ‌های نمایشگر LCD آن نیز دقیق نیستند.

فون‌آرنا در بخش نکات مثبت و منفی این گوشی به موارد زیر اشاره می‌کند:

دوام باتری بسیار عالی
طراحی ساده و مدرن
دوربین‌های اصلی، اولتراواید و سلفی در شرایط نوری خوب، عملکردی عالی دارند
جک 3.5 میلی‌متری هدست
رزولوشن و دقت رنگ ناامیدکننده صفحه‌نمایش
اسپیکر ضعیف، نبود صدای استریو
پروسسور ضعیف با لودینگ کند بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین
پلاستیکی بودن بخش پشتی و ساخت غیر مستحکم بدنه

فون‌آرنا در مورد عملکرد دوربین اصلی این گوشی می‌گوید:‌ «عکس‌ها در شرایط نوری خوب، عالی می‌شوند، اگرچه رنگ‌ها اندکی اشباع‌شده‌تر از دنیای واقعی هستند. ما [فرایند] پردازش تصاویر همیشگی سامسونگ را در این دستگاه [نیز] می‌بینیم: برخی افراد ممکن است رنگ‌های شاد، زنده و اشباع‌شده [این دوربین] را خوب تلقی کنند اما آن‌ها کاملا غیر واقعی هستند.» به‌گفته فون‌آرنا، A21s فاقد حالت شب است و بنابراین نباید روی عکس‌های آن که در تاریکی برداشت شده‌اند برای رسانه‌های اجتماعی‌تان حساب کنید. از سوی دیگر اما این رسانه به کیفیت «کاملا خوب» دوربین سلفی گوشی اشاره می‌کند. در مورد دوربین اولتراواید شرایط مشابه دوربین اصلی‌ست؛ جایی‌که در نور زیاد با رنگ‌های پر طراوتی روبرو می‌شویم که با وجود آن‌که در غیر واقعی بودن حتی حالت کارتونی به خود می‌گیرند اما در کل ظاهر خوبی داشته داشته و زنده به‌نظر می‌رسند.

Pockt-lint

در بررسی پاکت-لینت از گلکسی A21s و در بخش نتیجه‌گیری سریع آن این‌گونه آمده است: «دوام باتری درخشان و یک طراحی به‌اندازه کافی زیبا در پکیجی ارائه شده که فاقد قدرت است و نمایشگری عالی ندارد.» در عنوان این بررسی این پرسش مطرح شده که در کاهش میزان امکانات یک گوشی تا کجا می‌توان پایین رفت و پاسخ به این سوال در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده که A21s تا جایی در امکانات پایین رفته که دیگر نمی‌خواهید از آن پایین‌تر بروید. برخی محدودیت‌های این گوشی به‌وضوح به رده قیمتی پایین آن تعلق دارند که در رأس آن‌ها باید به فوق‌العاده نبودن صفحه‌نمایش و ضعف مشهود پردازنده اشاره کرده که این دومی تأثیر منفی مشهودی بر تجربه روزانه دستگاه باقی گذاشته و برخی از کارهایی که با دستگاه انجام می‌دهید با محدودیت روبرو می‌شود.

کیفیت دوربین اصلی به‌‌گفته پاکت‌-لینت «به طرز شگفت‌انگیزی خوب» بوده و دوام باتری نیز کاملا بالاست. از جمله رقبای برشمرده شده برای این گوشی از سوی این رسانه باید به Moto G8 Power از موتورولا و Redmi Note 9 از شیائومی اشاره کرد.

پاکت-لینت نکات مثبت و منفی Galaxy A21s را در این موارد خلاصه کرده است:

دوام باتری
طراحی
دوربین اصلی مناسب
قدرت پردازشی پایین
نمایشگر با کیفیت پایین
سرعت کم دوربین در حین استفاده
لگ و تأخیر در رابط کاربری و در بسیاری از اپلیکیشن‌ها

پاکت-لینت در مورد دوربین اصلی این گوشی از کیفیت بالای آن در نور کافی و عملکرد مناسب HDR سخن می‌گوید اما به‌گفته این رسانه، در محیط‌های داخلی و در نور کم تعادل رنگ و شارپ‌نس از بین رفته و نویز در آن پدیدار می‌شود و در تاریکی بیشتر نیز شرایط بحرانی‌تر می‌شود. دوربین اولتراواید دست شما را در ترکیب‌بندی بازتر می‌گذارد اما تصاویر این دوربین (به‌عنوان یک نکته معمول در این رده قیمت) به تارشده‌گی در کناره‌ها تمایل دارند. این رسانه در مورد دوربین سلفی این گوشی می‌گوید: «یک دوربین 13 مگاپیکسلی جلویی [در این مدل] وجود دارد که چندان خوب نیست. این [دوربین] به ارائه تصاویر نسبتا رنگ و رو رفته تمایل داشته و پس از گرفتن عکس برای اندکی بازگرداندن کنتراست و رنگ، مطمئنا از یک تغییر کوچک در تنظیمات سود می‌برد.»

SamMobile

در رسانه SamMobile برجسته‌ترین نکته قابل اشاره در رابطه با گلکسی A21s به عمر باتری دستگاه تعلق دارد که حتی در عنوان مطلب نیز به آن اشاره شده است. در ابتدای این مطلب این‌گونه آمده است: «این [گوشی] به دو دلیل ویژه و خاص است: این [مدل] یک باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی داخلی دارد و به پروسسور Exynos 850 مجهز شده است. اکسینوس 850 اولین چیپ‌ست رده پایینی‌ست که سامسونگ با فرایند گره 8 نانومتری خود ساخته... [که] در نتیجه باید بهره‌وری بسیار خوبی داشته باشد و جفت کردن آن با یک باتری عظیم، یک حرکت هوشمندانه است.»

سام‌موبایل در بخش نتیجه‌گیری خود بار دیگر بر این موضوع تأکید کرده که اگر مصرف بهینه‌ انرژی و دوام باتری اولویت اصلی شما را تشکیل می‌دهند، A21s گوشی مناسبی برای شماست اما در سایر موارد رقبای بسیار بهتری حتی در بین گوشی‌های سامسونگ (نمونه‌‌هایی مثل M31 ،M21 و A31) می‌توان سراغ گرفت.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نگاه سامسونگ موبایل شامل این موارد می‌شوند:

دوام باتری برجسته
مجموعه دوربین همه‌کاره با عملکرد عالی دوربین اصلی در نور روز
طراحی ساده و زیبا
اندروید 10 و One UI 2.1 (نسخه Core) به‌صورت پیش‌فرض
عملکرد ناامیدکننده
نبود حالت‌های تصویربرداری نظیر حالت شب و اسلوموشن در دوربین
نمایشگر LCD خسته‌کننده با وضوح پایین
وضوح پایین دوربین ماکرو
از دست رفتن بسیاری از ویژگی‌ها در نسخه Core رابط کاربری One UI
قیمتی نزدیک به گوشی‌های بهتری نظیر M21‌ و M31 در بسیاری از بازارها

سام‌موبایل نیز مثل اکثر دیگر رسانه‌هایی که اقدام به بررسی Galaxy A21s کرده‌اند از عملکرد دوربین اصلی دستگاه رضایت داشته و به «جزییات عالی و رنگ‌های پر طراوت» در کنار طیف دینامیکی «بسیار خوب» در نور روز اشاره کرده است. به‌گفته این رسانه، عملکرد دوربین در شب نا امیدکننده بوده و در حالی‌که در هنگام گرفتن عکس‌های داخلی با نور مصنوعی جزییات از دست می‌رود، برداشت تصویر در نور کم نیز مساوی با حضور نویز فراوان است. نبود حالت شب، اسلوموشن و هایپرلپس از دیگر نکات منفی این دوربین برشمرده شده است. سام‌موبایل دوربین اولتراواید را کاملا مفید و سودمند دانسته اما کیفیت آن را کاملا متوسط ارزیابی کرده است. در مورد دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی نیز با وجود جزییات کافی و رنگ‌های دقیق از حضور نویز فراوان و از دست رفتن جزییات در نور کم صحبت به میان آورده شده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا