معرفی ISOCELL JN1 حسگر 50 مگاپیگسلی سامسونگ با پیکسل‌های 0.64 میکرونی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز پنج‌شنبه 10 ژوئن 2021 از سنسور تصویری 50 مگاپیکسلی جدیدی با نام ISOCELL JN1 رونمایی کرده که با پیکسل‌هایی به اندازه تنها 0.64 میکرون، عنوان کوچک‌ترین اندازه پیکسل در بین دیگر سنسورهای تصویری سامسونگ را به خود اختصاص می‌دهد. JN1 در مقایسه با حسگر 50 مگاپیکسلی جدیدا معرفی شده ISOCELL GN2 در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد و برخلاف GN2 با پیکسل‌های بزرگ 1.4 میکرونی، در JN1 با نمونه کوچک‌تری مناسب جای‌گیری در دیوایس‌های باریک و کامپکت به‌عنوان دوربین سلفی، دوربین اولتراواید و حتی دوربین تله‌فتو روبرو می‌شویم. ISOCELL JN1 با وجود ابعاد کوچک از امکانات قابل‌قبولی برخوردار است.

تا پیش از معرفی JN1، کوچک‌ترین ابعاد پیکسل در بین حسگرهای دوربین شرکت سامسونگ به نمونه‌هایی مثل سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL HM2،‌ حسگر 64 مگاپیکسلی ISOCELL GW3 و اندکی دورتر سنسور 43 مگاپیکسلی ISOCELL Slim GH1 تعلق داشت و تا به امروز مرز 0.7 میکرون برای اندازه پیکسل سنسورهای تصویری سامسونگ شکسته نشده بود. در ISOCELL JN1 اما به رسیدن اندازه پیکسل به 0.64 میکرون امکان کوچک‌سازی کل سنسور و رسیدن آن به ابعاد 1/2.76 اینچ فراهم شده که سامسونگ آن را کوچک‌ترین سنسور موبایلی 50 مگاپیکسلی این صنعت می‌نامد. برای مشخص شدن ابعاد کوچک این حسگر کافی‌ست آن را با یک 50 مگاپیکسلی دیگر از سامسونگ یعنی GN2 مقایسه کنیم که پیکسل‌های 1.4 میکرونی آن، ابعاد کلی سنسور را به رقم بسیار بزرگ‌تر 1/1.12 اینچ رسانده‌اند.

سامسونگ، JN1 را حسگری «مناسب هر گوشی هوشمند از میان‌رده تا پرچمدار» می‌نامد و در آن از برخی ویژگی‌های مختص حسگرهای مدرن بهره گرفته است؛ از جمله این موارد باید به فناوری ISOCELL 2.0 اشاره کرد که در آن با عایق‌بندی پیکسل‌ها، تداخل (cross-talk) به حداقل می‌رسد. در این حالت با تقویت جداسازهای بین سلولی از رخنه کردن نور از یک پیکسل به دیگری جلوگیری شده و ضمن افزایش حساسیت به نور، دقت رنگ نیز روی کاغذ افزایش پیدا می‌کند. سامسونگ در این زمینه (بدون اشاره به نقطه مرجع مقایسه) از 16 درصد بهبود حساسیت به نور سخن می‌گوید.

مثل دیگر حسگرهای موبایلی با وضوح بالا، در JN1 نیز از قابلیت ترکیب پیکسل‌ها و تشکیل یک پیکسل نرم‌افزاری بزرگ‌تر پشتیبانی می‌شود جایی‌که چهار پیکسل مجاور روی هم در این حسگر تشکیل یک پیکسل بزرگ‌تر 1.28 میکرونی را می‌دهند که برای عکاسی در وضوح پیش‌فرض 12.5 مگاپیکسلی در دسترس قرار خواهد داشت. این سنسور از برداشت HDR آنی نیز پشتیبانی می‌کند جایی‌که در یک لحظه دو عکس مختلف با نورگیری‌های متفاوت برداشت شده و برای ایجاد یک تصویر با کیفیت با هم ترکیب می‌شوند.

سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز در این سنسور که حالا Double Super PD نام دارد بهبود یافته و به‌گفته سامسونگ، سریع‌تر عمل می‌کند. در سیستم Super PD قبلی سامسونگ در این حالت از میکرو-لنزهای بیضی‌شکلی روی دو پیکسل مجاور هم استفاده می‌شود که در کنار هم قرار گرفته و فازهای تصویر را برای فوکوس به‌کار می‌گرفتند. در سیستم جدید Double Super PD حاضر در JN1 تراکم پیکسل‌های به‌کارفته شده برای تشخیص فاز دو برابر شده و از 1/32 به 1/16 رسیده و به‌گفته سامسونگ امکان دستیابی به همان کیفیت فوکوس خودکار در محیط‌های با 60 درصد نور کمتر را خواهد داشت.

JN1 برای افزایش دامنه دینامیکی با فناوری Smart ISO همراه شده که در آن نسبت بهره تبدیل (conversion gain) براساس سطح روشنایی محیط تغییر می‌کند و حالت Low ISO برای محیط‌های روشن در جهت پدیدار شدن جزییات در های‌لایت‌ها و High ISO برای محیط‌های بانور کم در جهت عملکرد بهتر و کاهش نویز به‌کار می‌رود.

حداکثر وضوح برداشت ویدئوی مورد پشتیبانی در این سنسور 4K‌ با 60 فریم در ثانیه و فول اچ‌دی با 240 فریم در ثانیه است و غیبت 8K از جایگاه پایین‌تر این حسگر نسبت به پرچمداران خبر می‌دهد.

Samsung ISOCELL JN1 در حال حاضر در مرحله تولید انبوه قرار داشته و با وجود آن‌که هنوز زمانی برای حضور آن در یک دیوایس واقعی اعلام نشده اما مطمئنا انتظار برای مشاهده این سنسور چندان به‌طول نخواهد انجامید.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا