معرفی OV64A محصول آمنی‌ویژن - نخستین سنسور 64 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 1 میکرونی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/7/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، آمنی‌ویژن OmniVision
واحد خبر mobile.ir : پس از معرفی یک سنسور 64 مگاپیکسلی در فوریه 2020 با نام OV64C، آمنی‌ویژن – سومین تولیدکننده سنسورهای تصویری موبایل در دنیا – روز سه‌شنبه 13 اکتبر 2020 (22 مهر 1390) از تولید یک سنسور تصویری جدید خبر داد. این سنسور، OV64A نام داشته و مثل سنسور قبلی از رزولوشن 64 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. اما بر خلاف OV64C که پیکسل‌هایی 0.8 میکرونی داشت، در ساخت سنسور جدید OV64A از پیکسل‌هایی 1 میکرون استفاده شده است. این سنسور پیشرفته‌ترین سنسور تصویری آمنی‌ویژن بوده و طبق ادعای این شرکت، نخستین سنسور 64 مگاپیکسلی در دنیاست که با پیکسل‌های 1 میکرونی به تولید می‌رسد. در ادامه با مشخصات این سنسور آشنا می‌شویم.

سنسور جدید OV64A اندازه‌ای برابر با 1/1.34 اینچ داشته و برای استفاده در دوربین‌های واید و التراواید (به عنوان دوربین اصلی در اسمارت‌فون‌های رده‌بالا) مناسب است (مقایسه کنید با سنسورهای 64 مگاپیکسلی Sony IMX686 و Samsung ISOCELL Bright GW1 که اندازه‌ آنها 1/1.72 اینچ است). طبق ادعای شرکت سازنده، این سنسور جدید به لطف وجود پیکسل‌های بزرگ‌تر نسبت به سنسور OV64C، تا 60 درصد نسبت به نور حساس‌تر بوده و در نتیجه عملکرد بهتری در محیط‌های کم‌نور خواهد داشت. طبیعتا فیلتر رنگی 4 سلولی – موسوم به Quad Bayer – برای ترکیب پیکسل‌ها در این سنسور پیش‌بینی شده است.

سنسور OV64A امکان فیلم‌برداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه را داراست اما با توجه به وجود تکنولوژی ترکیب پیکسل‌ها، اندازه هر پیکسل در وضوح 4K عملا به 2 میکرون می‌رسد. به طریق مشابه، این سنسور – که وضوحی معادل 64 مگاپیکسل دارد – در هنگام ترکیب پیکسل‌ها، عکس‌های 16 مگاپیکسلی را به دست می‌دهد. در هر دو حالت زوم برشی دیجیتال تا 2 برابر فراهم است. اما ترکیب پیکسل‌ها تنها راه‌کار آمنی‌ویژن برای بهبود عملکرد دوربین در محیط‌های کم‌نور نیست.

به گفته آمنی‌ویژن، فناوری staggered HDR با گزینه تایمینگ برای نوردهی متناوب 2 یا 3 اکسپوژری، می‌تواند امکان انتخاب بهترین روش HDR برای یک چشم‌انداز را ارائه کند. سخت‌افزاری که روی تراشه این سنسور قرار دارد، می‌تواند مواردی مثل نوردهی سه‌گانه، HDR چهارسلولی و نگاشت رنگ‌مایه و همچنین نرخ فریم بسیار سریع را امکان‌پذیر کند. این حالت، در مقایسه با حالتی که داده‌ها برای پردازش به چیپ‌ست گوشی فرستاده می‌شوند، سریع‌تر است. طبق ادعای شرکت سازنده، موارد فوق دست به دست هم داده و با حذف اختلالات تصویری ناشی از حرکت، بهترین SNR (نسبت سیگنال به نویز) را فراهم می‌کنند.

فرمت‌های خروجی این سنسور عبارتند از 64 مگاپیکسل با سرعت 15 فریم در ثانیه، 16 مگاپیکسل با سرعت 60 فریم در ثانیه و ویدئوی 4K2K با سرعت 120 فریم در ثانیه با پیکسل‌های اضافی برای لرزه‌گیری الکترونیکی. سایر فرمت‌های خروجی شامل ویدئوی 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه، ویدئوی 1080p با سرعت 240 فریم در ثانیه و ویدئوی 720p با سرعت 480 فریم در ثانیه است. رابط‌های CPHY و DPHY و تشخیص فاز 4C half-shield برای پشتیبانی از فوکوس خودکار سریع، از دیگر امکانات این سنسور بر شمرده شده‌اند.

نمونه‌های سنسور OV64A هم‌اکنون آماده بوده و انتظار می‌رود این محصول در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی به تولید انبوه برسد. طبق پیش‌بینی TSR، در سال 2021 تعداد 322 میلیون سنسور تصویری با وضوح 50 مگاپیکسل یا بالاتر به تولیدکنندگان اسمارت‌فون عرضه می‌شود. این فرصت مناسبی برای آمنی‌ویژن خواهد بود تا بتواند سهم خود از بازار سنسورهای تصویری را افزایش دهد.

منبع : OmniVision