رونمایی از ISOCELL Bright HM1، حسگر دوربین 108 مگاپیکسلی تازه سامسونگ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/11/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، دوربین Camera ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس حسگر 64 مگاپیکسلی ISOCELL Bright GW1 را با پیکسل‌های 0.8 میکرونی و پشتیبانی از فناوری Tetracell در ماه می سال گذشته میلادی معرفی کرده بود. پس از آن شرکت کره‌ای در ماه آگوست از عرضه نخستین سنسور دوربین 108 مگاپیکسلی جهان با نام ISOCELL Bright HMX خبر داد که با همکاری کمپانی چینی شیائومی تولید شده بود. حال سامسونگ در روز چهارشنبه 12 فوریه سال 2020 (23 بهمن 1398) نسخه ویژه‌ای از‌ این حسگر را با نام ISOCELL Bright HM1 رونمایی کرده که آن را در پیشرفته‌ترین پرچمدار سری گلکسی S20 یعنی گلکسی S20 اولترا مورد استفاده قرار داده است.

به گفته یونگین پارک (Yongin Park)، معاون اجرایی کسب‌ و کار حسگرها در سامسونگ الکترونیکس، این کمپانی برای ثبت لحظات به‌یادماندنی زندگی کاربران، نوآوری‌های جدیدی را معرفی کرده که حسگرهای تصویری ISOCELL دوربین اسمارت‌فون‌ها را قادر می‌سازد حتی در شرایطی که نور مناسب وجود ندارد، عکس‌های با کیفیتی را ثبت کنند. از دید او با استفاده از فناوری‌های Nonacell و Smart-ISO به کار رفته در سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL Bright HM1 می‌توان عکس‌هایی با وضوح بالا را در محیط‌هایی با شرایط متفاوت نوری، از نور کم تا زیاد، ثبت نمود.

امروزه شرکت‌های سازنده حسگرهای تصویری برای افزایش جذب نور از استراتژي ترکیب پیکسل‌های مجاور بهره می‌برند. سنسور دوربین جدید سامسونگ 1/1.33 اینچی است و از فناوری Nonacell بهره می‌برد. این تکنولوژی در واقع ادامه فناوری Tetracell شرکت محسوب می‌شود که در سال 2017 معرفی شد. این شیوه نامگذاری لاتین-یونانی به معنی 9 سلولی در Nanocell و چهار سلولی در Tetracell بوده که غول کره‌ای به عنوان نام تجاری برای فیلترهای Bayer برگزیده است. در فناوری Nonacell نه پیکسل مجاور با ابعاد 0.8 میکرون (در مربعی 3x3) در قالب یک پیکسل بزرگ 2.4 میکرونی ترکیب می‌شوند. این شیوه سبب می‌شود که قابلیت جذب نور حسگر در مقایسه با فناوری Tetracell (که در آن چهار سلول مجاور در مربعی 2x2 ادغام می‌شوند) بیش از دو برابر افزایش یابد. البته استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند Nonacell سبب افزایش تداخل رنگی میان پیکسل‌ها می‌شود و به همین جهت، چنین سنسورهایی تا به امروز ادامه تولید نشده‌اند. اما اینک سامسونگ مدعی است که فناوری ایزوله‌سازی پیکسل‌ها یا ISOCELL Plus این شرکت با استفاده از شیوه مرزگذاری میان پیکسل‌ها، قادر است تداخل رنگ‌ها و بازتاب نور را به کمترین میزان برساند.

کمپانی کره‌ای، حسگر ISOCELL Bright HM1 را با فرایندهای سخت‌افزاری قدرتمندی همراه کرده است که با استفاده از Smart-ISO می‌تواند به طور خودکار میزان حساسیت دوربین به نور یا ISO را در گروه‌های مختلف پیکسل‌ها کنترل کند و تنها با برداشت یک عکس، قابلیت HDR را روی آن فعال سازد؛ امری که پیش‌نمایش تصاویر را نیز با دقت بالاتر میسر می‌سازد.

امکانات سخت‌افزاری که سامسونگ برای این حسگر در نظر گرفته می‌تواند بزرگ‌نمایی سه برابری تصویر را بدون کاهش کیفیت به انجام برساند. به این ترتیب که برداشت تصویر در حالت معمول با یک‌نهم وضوح اصلی یعنی 12 مگاپیکسل انجام می‌شود و امکان بزرگ‌نمایی 3 برابری نیز بدون کاهش کیفیت تصویر فراهم خواهد بود. جالب آن که این‌ها همه در حالی روی می‌دهد که داده‌های تصویری هنوز به پردازشگر تصویر نرسیده‌اند. از این رو می‌توان شیوه جدید را به عنوان راهی برای از میان برداشتن خلأ میان دوربین‌های موجود و لنزهای تله‌فتوی واقعی قلمداد کرد.

سنسور تازه سامسونگ در زمینه قابلیت‌های فیلم‌برداری هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌تواند ویدئوهایی با وضوح 8K را با سرعت 24 فریم در ثانیه ثبت نماید. به علاوه، HM1 از لرزه‌گیر الکترونیکی و فناوری تشخیص فاز پیشرفته‌ای بهره می‌برد که از فوکوس خودکار با سرعت و دقت بالا پشتیبانی می‌کند.

حالا که سامسونگ گلکسی S20، S20 پلاس و S20 اولترا، پرچمداران تازه خود برای سال 2020، را معرفی کرده است، می‌توان در خصوص کیفیت و نحوه عملکرد حسگر دوربین جدید اظهار نظر کرد؛ چرا که سنسور ISOCELL Bright HM1 در پیشرفته‌ترین عضو این گروه یعنی گلکسی S20 اولترا مجهز به دوربین 108 مگاپیکسلی مورد استفاده قرار گرفته است و دو نمونه دیگر از ساختار دوربین متفاوتی بهره می‌برند. همچنین این کمپانی اعلام کرده که سنسور جدید در وضعیت تولید انبوه قرار دارد و در نتیجه می‌توان انتظار داشت به زودی شاهد به کارگیری آن در محصولات مختلف باشیم.

منبع : Samsung