آشنایی با iPadOS 15 – پلتفرم جدید آی‌پد با مالتی‌تسکینگ و هوم اسکرین ارتقاءیافته

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/3/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، تبلت Tablet ، آی‌پد او اس iPadOS ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : چند هفته پس از معرفی نسل جدید iPad Pro – که قدرتمندترین تبلت اپل محسوب می‌شود – اپل روز دوشنبه 7 ژوئن 2021 (17 خرداد 1400) در جریان کنفرانس مجازی توسعه‌دهندگان این شرکت، همزمان با رونمایی از iOS 15، از جدیدترین سیستم‌عامل تبلت‌های خود یعنی iPadOS 15 نیز پرده برداشت. توانایی بالاتر در ارائه مالتی‌تسکینگ، طراحی جدید هوم اسکرین با ویجت‌های یکپارچه، قابلیت App Library، یادداشت‌برداری منسجم‌تر در سرتاسر سیستم‌عامل با Quick Note، طراحی مجدد مرورگر Safari و به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها در FaceTime با استفاده از قابلیتی موسوم به SharePlay از مهم‌ترین تغییرات سیستم‌عامل جدید تبلت‌های اپل به شمار می‌روند.

در ادامه، جزییات بیشتری از تغییرات جدید در iPadOS 15 را مرور می‌کنیم:

افزایش بهره‌وری در سایه امکانات جدید مالتی‌تسکینگ و میان‌برهای کی‌بورد

در iPadOS 15 شاهد یک منوی مالتی‌تسکینگ جدید در بالای اپلیکیشن‌ها هستیم که به کاربر اجازه می‌دهد تنها با یک ضربه (tap) به حالت Split View یا Slide Over برود. در این ورژن جدید، کاربر در هنگام استفاده از Split View می‌تواند به سرعت به هوم اسکرین دسترسی پیدا کرده و اپلیکیشن مورد نظر دوم خود را برای قرارگیری در کنار اپلیکیشن اول آسان‌تر پیدا کند. گفتنی‌ست، به لطف این قابلیت، کار کردن با اپلیکیشن‌هایی که چندین پنجره دارند (مثل Safari یا Pages) و همچنین پیش‌نمایش سریع ای‌میل‌ها راحت‌تر خواهد بود. حتی کاربرانی که به منظور افزایش بهره‌وری خود از کی‌بورد فیزیکی استفاده می‌کنند نیز می‌توانند با به کارگیری میان‌برهای پیش‌بینی شده، از قابلیت‌های فوق برخوردار شوند.

سازمان‌دهی و شخصی‌سازی iPad با ویجت‌ها و App Library

در نسخه جدید iPadOS، کاربران می‌توانند ویجت‌ها را در میان اپلیکیشن‌های صفحات هوم‌ اسکرین قرار دهند. به این ترتیب، اطلاعات بیشتری در یک نگاه فراهم شده و تجربه شخصی‌تری به کاربر ارائه می‌شود. متناسب با صفحه بزرگ‌ترِ آی‌پد، در این ورژن جدید، ویجت‌ها در اندازه‌های بزرگ‌تری طراحی شده‌اند که برای نشان دادن ویدئوها، موسیقی، بازی‌ها، عکس‌ها و ... بسیار مناسب است. ویجت‌های جدیدی – از جمله ویجت برای اپ‌ استور، Find My، مخاطبین، Game Center و Mail – نیز به سیستم‌عامل اضافه شده‌اند. ناگفته نماند، قابلیت جدید دیگری که در iOS 14‌ معرفی شده و به‌تازگی به iPadOS 15 اضافه شده، App Library نام دارد که می‌تواند اپلیکیشن‌ها را به طور خودکار در گروه‌هایی – از قبیل بهره‌وری، بازی‌ها و اخیرا اضافه‌شده – دسته بندی کرده و امکان دسترسی سریع به آنها مستقیما از قسمت Dock را فراهم کند.

یادداشت‌برداری منسجم‌تر با Quick Note و پشتیبانی از تگ‌ها

پشتیبانی از تگ‌ها سرانجام در iPadOS 15 به اپلیکیشن Notes اضافه شد. به این ترتیب، سازماندهی و طبقه‌بندی یادداشت‌ها در iPadOS 15 آسان‌تر شده و به لطف Tag Browser (مرورگر تگ‌) و همچنین فولدرهای هوشمند مبتنی بر تگ، کاربر سریع‌تر می‌تواند یادداشت موردنظر خود را پیدا کند. به‌علاوه، با قابلیت جدیدی موسوم به Quick Note، در هر قسمتی از سیستم‌عامل می‌توانید یادداشت‌برداری را به‌راحتی انجام دهید. به عنوان مثال اگر در حال وبگردی با Safari هستید و یا مشغول پیدا کردن یک رستوران در Yelp، می‌توانید در هر لحظه Quick Note را اجرا کنید، یادداشت مورد نظر خود را بنویسید و با ایجاد یک لینک، هر زمان که تمایل داشتید، دقیقا به همان جایی که بودید برگردید.

تماس‌های طبیعی‌تر با FaceTime به واسطه اشتراک‌گذاری تجربه‌ها با SharePlay

به گفته اپل، با اضافه شدن قابلیتی به نام SharePlay، تماس‌های تصویری با FaceTime طبیعی‌تر خواهد بود، زیرا به واسطه SharePlay کاربر می‌تواند در حین تماس تصویری، تجربه خود را با طرف مقابل به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال، می‌توانید به طور همزمان (با استفاده از Apple Music) به موسیقی گوش دهید، به تماشای برنامه تلویزیونی بنشینید و یا با به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش، نحوه اجرای یک اپلیکیشن را با هم نظاره‌گر باشید. نکته جالب در آنجاست که به عنوان مثال وقتی اشتراک‌گذاری یک موسیقی از طرف شما انجام شود، حتی طرف مقابل هم می‌تواند، پخش، توقف و یا رفتن به آهنگ بعدی را کنترل کند. نکته دیگر آنکه کاربر با تعمیم پلی‌بک به Apple TV می‌تواند محتوای به اشتراک‌گذاشته شده را در تلویزیون خود مشاهده کند.

وبگردی متفاوت با طراحی مجدد Safari

طراحی جدید زبانه یا در اصطلاح tab در Safari به گونه‌ای صورت گرفته که کاربر می‌تواند در هنگام مرور، بخش بیشتری از صفحه مورد نظر را ببیند. نوار زبانه جدید در Safari، رنگ همان صفحه‌وب را به خود گرفته و با ترکیب کردن زبانه‌ها، نوار ابزار و فیلد جست‌وجو در یک جا، ظاهر فشرده‌ و جمع‌وجورتری پیدا کرده است. گروه‌های زبانه‌ای یا در اصطلاح Tab Groups، ذخیره کردن و مدیریت زبانه‌ها را آسان‌تر کرده و این امر به‌ویژه در کارهایی مثل برنامه‌ریزی برای سفر، خرید و یا ذخیره کردن زبانه‌های پربازدید، بسیار کاربردی خواهد بود. نکته جالب آنکه گروه‌های زبانه‌ای قابلیت همگام‌سازی با Mac و آیفون را داشته و به این ترتیب کاربر می‌تواند پروژه خود را از جای دیگر ادامه دهد. ناگفته نماند، در iPadOS 15 پشتیبانی از افزونه‌های وب به Safari اضافه شده و این افزونه‌ها را در اپ استور قابل‌دسترس هستند.

ابزارهای جدید برای افزایش تمرکز

به گفته اپل در iPadOS 15 ابزارهای قدرتمندی در راستای افزایش تمرکز و کاهش حواس‌پرتی کاربران تدارک دیده شده است. قابلیت جدیدی که اپل آن را Focus نامیده، می‌تواند نوتیفیکیشن‌ها را بر اساس آنچه کاربر در حال انجام دادن است، فیلتر کند. کاربر می‌تواند با ایجاد یک Focus سفارشی، تبلت خود را به گونه‌ای تنظیم کند که تمرکز روی کار بالا رود. البته متناسب با نوع کار، می‌توان از Focusهای از پیش تعیین شده (مثل Focus مخصوص ساعات کاری یا Focus مخصوص زمان خواب) نیز استفاده کرد. قابلیت کاربردی دیگر، آن است که می‌توانید آی‌پد خود را طوری تنظیم کنید که مجموعه سازمان‌یافته‌ای از نوتیفیکیشن‌ها در زمان دلخواه شما (مثلا صبح یا اوایل شب) به شما ارائه شود. به این ترتیب، مدیریت نوتیفیکیشن‌ها راحت‌تر و سفارشی‌تر خواهد بود.

هوش مصنوعی و امکانات جدید در حوزه عکس‌ها

به لطف هوش مصنوعی آی‌پد، قابلیتی موسوم به Live Text متن موجود در عکس را تشخیص داده و کاربر می‌تواند روی آن کار انجام دهد. به عنوان مثال، با داشتن عکسی از نمای جلویی یک فروشگاه، می‌توانید به‌راحتی به شماره تلفن آن دسترسی داشته و با آنجا تماس بگیرید. به لطف ویژگی جدیدی که اپل از آن با عنوان Visual Look Up یاد می‌کند، می‌توانید اجسام موجود در یک عکس را شناسایی کنید، مثل پی بردن به اسم یک گل یا نژاد یک سگ.

همچنین، با استفاده از اپلیکیشن Spotlight می‌توانید در بین عکس‌های موجود در اپلیکیشن Photos و همچنین عکس‌های وب جست‌وجو کنید. نتایج به‌دست آمده، علاوه بر موارد یادشده، می‌تواند از بین مخاطبین دارای متن (مثل مکالمات اخیر)، عکس‌های به اشتراک گذاشته شده و لوکیشن آنها نیز باشد (البته در صورتی که از طریق Find My به اشتراک گذاشته شده باشند). به لطف Live Text، امکان جست‌وجوی مواردی مثل عکس از نقشه حمل ونقل عمومی، رسید و یا اسکرین‌شات از یک دستور پخت غذا با استفاده از Spotlight راحت‌تر شده است. ناگفته نماند، با توجه به اینکه قابلیت Live Text با متن‌های دست‌نوشته نیز سازگار است، جست‌وجو در بین عکس‌های گرفته شده از وایت‌برد یا یادداشت‌ها نیز امکان‌پذیر است.

ورود اپلیکیشن Translate با شیوه‌های جدید ارتباطی

یکی از خبرهای خوش برای طرفداران آی‌پد آن است که اپل در این ورژن جدید، برای نخستین بار اپلیکیشن Translate را به سیستم‌عامل iPadOS آورده است. در هنگام استفاده از این اپلیکیشن، به محض اینکه شخص شروع به صحبت می‌کند، قابلیت Auto Translate (ترجمه خودکار) به صورت اتوماتیک این مسأله را تشخیص داده و حتی زبان او را نیز شناسایی می‌کند، به این ترتیب کاربران می‌توانند با یک روال کاملا طبیعی و بدون نیاز به ضربه زدن روی دکمه میکروفن به مکالمه خود ادامه دهند. برای مکالمات شخصی‌تر، نمای چهره-به-چهره به دو نفر اجازه می‌دهد جلوی یک‌دیگر بنشینند و در حالی که آی‌پد را بین خود قرار داده‌اند، ترجمه مکالمات را از طرف خود مشاهده کنند. از دیگر ویژگی‌های جالب برنامه Translate آن است که هر متنی در هر جای آی‌پد که باشد (حتی به شکل دست نوشته) قابلیت ترجمه شدن دارد؛ تنها کافی‌ست آن متن را انتخاب کرده و روی Translate ضربه بزنید. ترکیب این اپلیکیشن با قابلیت Live Text، امکان ترجمه متن موجود در عکس‌ها را نیز فراهم می‌کند.

توسعه اپلیکیشن با استفاده از Swift Playgrounds در خود آی‌پد

از اپلیکیشن آموزشی Swift Playgrounds به‌عنوان بهترین و آسان‌ترین محیط برای یادگیری برنامه‌نویسی برای پلتفرم‌های اپل یاد می‌شود. حال در iPadOS 15 و به لطف Swift Playgrounds 4، کاربر می‌تواند در خود آی‌پد به توسعه اپلیکیشن‌های آی‌پد و آیفون پرداخته و مستقیما آن را به اپ استور تسلیم کند. هنگام کدنویسی در Swift Playground، کاربر امکان مشاهده پیش‌نمایش زنده کدها را داشته و می‌تواند به منظور آزمایش اپلیکیشن خود، آن را به صورت فول-اسکرین اجرا کند.

در ادامه، برخی دیگر از به‌روزرسانی‌ها و تغییرات جدید iPadOS 15 را به صورت تیتروار ملاحظه می‌کنید:

- Universal Control: به موجب این قابلیت، می‌توان یک موس و کی‌بورد را به صورت همزمان به یک آی‌پد و یک کامپیوتر Mac متصل کرد و بین این دو جابه‌جا شد (بدون نیاز به هیچ گونه راه‌اندازی اولیه). حتی کاربر می‌تواند عمل درگ اند دراپ را بین دو دیوایس انجام دهد.

- Shared with You: به منظور پیدا کردن مقالات، موسیقی، برنامه‌های تلویزیونی، عکس‌ها و ... که در مکالمات برنامه Messages به اشتراک گذاشته شده‌اند، می‌توان از Shared with You کمک گرفت و به‌راحتی موارد ذکر شده را در اپلیکیشن‌های Photos، Safari، Apple News، Music، Podcasts و Apple TV باز کرد.

- حریم شخصی: به لطف قابلیت Mail Privacy Protection از سرکشی ردیاب‌ها به ای‌میل‌ جلوگیری شده و App Privacy Report شفافیت مورد نیاز برای چگونگی به اشتراک‌گذاری اطلاعات اپلیکیشن‌ها با سایر کمپانی‌ها را فراهم می‌کند.

- Siri: دستیار دیجیتال اپل نیز امن‌تر از قبل شده است. با توجه به تشخیص صوت روی دیوایس، در iPadOS 15 به صورت پیش‌فرض، صدای درخواست‌های Siri تماما در خود آی‌پد پردازش شده و همین امر، عملکرد آن را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

منبع : Apple